Het creëren van content voor je online doelgroep
Creëren van content. Hoe schrijf je voor je online doelgroep?
Als je content schrijft, houd dan rekening met de enkele belangrijke verschillen tussen het creëren van content voor een online doelgroep en voor een offline doelgroep. In dit artikel geef ik een aantal praktische tips voor copywriting en bespreek ik een aantal tools die je kunnen helpen onderwerpen te kiezen die interessant kunnen zijn voor je doelgroep.
Schrijf content op maat die relevant is
De content (blog, email, landingspagina) die je schrijft moet opmaat zijn. Het ligt aan de fase van de customer journey en online marketing funnel De online marketing funnel bestaat uit de marketing funnel en sales funnel. De content moet dus aansluiten op de fase waarin de potentiele klant zich bevindt.
Mensen lezen online content vaak op een andere manier dan offline content. Daarom dien je, afhankelijk van het kanaal waarvoor je schrijft, daar rekening mee te houden met aspecten als stijl, lengte en opbouw. Wil je de aandacht van je lezer vasthouden, moet je de manier van creëren van content afstemmen op hun verwachtingen.
Veel mensen lezen graag een lang artikel in een tijdschrift, maar verliezen gauw hun aandacht bij een online artikel van meerdere pagina’s. Dit komt omdat voornamelijk doordat wij als online lezers continu worden overspoeld met informatie. Als lezer moet je voortdurend multitasken en gegevens snel en efficiënt verwerken. Hierdoor hebben mensen op internet een kortere concentratieboog.
Tips voor goede content
Met bovenstaande informatie in het achterhoofd een aantal tips voor het creëren van content:
In mijn artikel over effectieve landingspagina’s lees je meer tips over het ontwerpen goede actiepagina’s.
Schrijven van webcontent
Als je content schrijft voor je website vraagt dit specifieke vaardigheden, zowel inhoudelijk als voor de opmaak. Hieronder vind je een aantal tips om de leesbaarheid op je website te vergroten:
Webcontent optimaliseren
Het optimaliseren van webcontent is vooral een kwestie van inleven en wegstrepen. Goede webteksten geven uitsluitend antwoorden op vragen die bij de lezers worden opgeroepen.
Hieronder volgen een aantal suggesties om je webcontent te optimaliseren:
Contentmarketing en SEO
Het schrijven van goede content alleen is niet genoeg om door je bezoekers gelezen te worden. Als je wilt dat jouw content ook echt vindbaar is moet je ook je webpagina optimaliseren voor SEO (search engine optimalization). Het optimaliseren van je content voor SEO is een apart vakgebied. Het gaat dan ook te ver om daar in dit artikel verder op in te gaan. Wat niet weg neemt dat het een belangrijk onderdeel is bij het creëren van content!
Wil je weten hoe werkt SEO. Je lees er alles over in organische zoekresultaten.
Onderzoek voor creëren van content
Maak je regelmatig content? Dan kan het soms lastig zijn nieuwe inspiratie te krijgen voor het creëren van content. Er zijn verschillende manier om interessante onderwerpen te bedenken.
Consistente schrijfstijl
Het is belangrijk dat je schrijfstijl consistent is. Op die manier is jouw content meteen herkenbaar is voor jouw organisatie. Als je heldere en herkenbare content schrijft, bouw je een relatie op met je doelgroep en onderscheid je je van je concurrenten. Maak een lijst met eigenschappen waarvan je wilt dat je lezer die koppelt aan jouw merk of organisatie. Houdt deze eigenschappen steeds voor ogen als je content schrijft.
Het creëren van content tot slot
Tot slot van dit onderwerp over contentmarketing. Samenvattend:
In het volgende deel over Aan de slag met contentmarketing vertel ik je alles over het promoten van je content.
In de volgende artikelen vind je alle andere onderwerpen over contentmarketing:
Geef een reactie