1 bekeken

Gepubliceerd op:

Laatste update: 14/02/2024

Categorie:

Het creëren van content voor je online doelgroep

Creëren van content. Hoe schrijf je voor je online doelgroep?

Als je content schrijft, houd dan rekening met de enkele belangrijke verschillen tussen het creëren van content voor een online doelgroep en voor een offline doelgroep. In dit artikel geef ik een aantal praktische tips voor copywriting en bespreek ik een aantal tools die je kunnen helpen onderwerpen te kiezen die interessant kunnen zijn voor je doelgroep.

Schrijf content op maat die relevant is

De content (blog, email, landingspagina) die je schrijft moet opmaat zijn. Het ligt aan de fase van de customer journey en online marketing funnel De online marketing funnel bestaat uit de marketing funnel en sales funnel. De content moet dus aansluiten op de fase waarin de potentiele klant zich bevindt.

Mensen lezen online content vaak op een andere manier dan offline content. Daarom dien je, afhankelijk van het kanaal waarvoor je schrijft, daar rekening mee te houden met aspecten als stijl, lengte en opbouw. Wil je de aandacht van je lezer vasthouden, moet je de manier van creëren van content afstemmen op hun verwachtingen.

Veel mensen lezen graag een lang artikel in een tijdschrift, maar verliezen gauw hun aandacht bij een online artikel van meerdere pagina’s. Dit komt omdat voornamelijk doordat wij als online lezers continu worden overspoeld met informatie. Als lezer moet je voortdurend multitasken en gegevens snel en efficiënt verwerken. Hierdoor hebben mensen op internet een kortere concentratieboog.

Tips voor goede content

Met bovenstaande informatie in het achterhoofd een aantal tips voor het creëren van content:

  • Begin met een sterke openingszin die duidelijk aangeeft waar je content over gaat. Met een goede openingszin probeer je de interesse van je lezer te prikkelen de rest van je content vast te houden.
  • Houdt tijdens het creëren van content altijd je doelgroep in gedachten en richt je op wat je te bieden hebt. Probeer ook je content vanuit de ogen van je doelgroep te lezen(customer journey). Je wilt de interesse van je doelgroep wekken, maar niet lastigvallen met doorzichtige verkooppraatjes (inbound marketing).
  • Wil je met je content de lezer aansporen tot een bepaalde actie (aankoop, gegevens achter laten, een bestand downloaden)? Neem dan een Call To Action (CTA) op in content. Maak een zo creatief en opvallend mogelijk CTA. Stem je CTA af op je strategie en zorg ervoor dat deze bijdraagt aan je beoogde doel.

In mijn artikel over effectieve landingspagina’s lees je meer tips over het ontwerpen goede actiepagina’s.

Schrijven van webcontent

Als je content schrijft voor je website vraagt dit specifieke vaardigheden, zowel inhoudelijk als voor de opmaak. Hieronder vind je een aantal tips om de leesbaarheid op je website te vergroten:

  • Maak je content oprolbaar. Je maakt je tekst oprolbaar door van grote stukken tekst samenvattingen te maken in enkele regels. Deze samenvatting breng je nog een keer terug tot een pakkende en opvallende kopregel. Zo confronteer je je bezoeker eerst met een teasende koptekst dat wordt gevolgd door een samenvatting van je artikel of blog. Daarna volg de daadwerkelijke inhoud van het artikel.
  • Schrijf korte zinnen. Het lezen van teksten op een beeldscherm kost meer energie. Vandaar dat webteksten kortere zinnen moeten bevatten dan gedrukt leesmateriaal. De optimale zin bevat gemiddeld 9 woorden.
  • Zorg voor een optimale opmaak van de webcontent.
  • Een gemiddelde breedte tussen de 60 en 80 tekens.
  • De optimale lengte van de tekstblokken ligt tussen de 7 en 12 regels
  • Plaats boven iedere tekst een tussenkop. Gebruik van bullets leest makkelijk     
  • De fonts Calibri, Arial, Verdana en Tahoma leest het makkelijkst. Tekstgrootte 10 of 11
  • Gebruik een lichte achtergrond met donkere tekstkleuren
  • Maak een overzichtelijk printbare versie van je content

Webcontent optimaliseren

Het optimaliseren van webcontent is vooral een kwestie van inleven en wegstrepen. Goede webteksten geven uitsluitend antwoorden op vragen die bij de lezers worden opgeroepen.

Hieronder volgen een aantal suggesties om je webcontent te optimaliseren:

  • Streep alles weg wat geen antwoord is op vragen die opkomen bij de lezer.
  • Voeg opsommingen toe.
  • Gebruik vlotte, moderne taal.
  • Beperk het gebruik van de lijdende vorm en hulpwerkwoorden van tijd.
  • Vermijd zwakke woorden en uitdrukkingen.
  • Voeg sterke woorden toe.
  • Gebruik de gebiedende wijs.
  • Houd bij elk stukje tekst rekening met mobiele gebruikers.
  • Zorg voor een goede eindreactie.

Contentmarketing en SEO

Het schrijven van goede content alleen is niet genoeg om door je bezoekers gelezen te worden. Als je wilt dat jouw content ook echt vindbaar is moet je ook je webpagina optimaliseren voor SEO (search engine optimalization). Het optimaliseren van je content voor SEO is een apart vakgebied. Het gaat dan ook te ver om daar in dit artikel verder op in te gaan. Wat niet weg neemt dat het een belangrijk onderdeel is bij het creëren van content!

Wil je weten hoe werkt SEO. Je lees er alles over in organische zoekresultaten.

Onderzoek voor creëren van content

Maak je regelmatig content? Dan kan het soms lastig zijn nieuwe inspiratie te krijgen voor het creëren van content. Er zijn verschillende manier om interessante onderwerpen te bedenken.

  • Doe onderzoek naar je concurrenten om te zien over welke onderwerpen zij schrijven. Maak een lijst met potentiele onderwerpen en gebruik ze als je gaat brainstormen over nieuwe content.
  • Doe zoekwoorden onderzoek naar de zoekintentie van je doelgroep om hoger in Google te komen.
  • Maak gebruik van SEO tools als Answer The Public, Uber Suggest of Google Trends. Door het opgeven van een onderwerp of zoekwoord krijg je een lijst met veelgebruikte zoekopdrachten waarin deze zoekwoorden voorkomen. Dit kan een handig hulpmiddel zijn als je content wilt maken die aansluit op de daadwerkelijke vraag van gebruikers.
  • Ook Google Search Console kan je inspiratie geven voor onderwerpen om over te schrijven. In Search Console vind je een lijst met termen die mensen gebruiken om je website te vinden.
  • Wat ook altijd inspiratie voor goede onderwerpen zijn, zij de zogenaamde lijstjes zoals: de top 10 van…, de trends van…, checklists, do’s en dont’s, tips voor… enz.

Consistente schrijfstijl

Het is belangrijk dat je schrijfstijl consistent is. Op die manier is jouw content meteen herkenbaar is voor jouw organisatie. Als je heldere en herkenbare content schrijft, bouw je een relatie op met je doelgroep en onderscheid je je van je concurrenten. Maak een lijst met eigenschappen waarvan je wilt dat je lezer die koppelt aan jouw merk of organisatie. Houdt deze eigenschappen steeds voor ogen als je content schrijft.

Het creëren van content tot slot

Tot slot van dit onderwerp over contentmarketing. Samenvattend:

  • Houd rekening met de verschillen in stijl van content tussen online en offline.
  • Experimenteer met de tips als je schrijft voor een online doelgroep.
  • Maak gebruik van de online tools voor inspiratie van het creëren van content.

In het volgende deel over Aan de slag met contentmarketing vertel ik je alles over het promoten van je content.

In de volgende artikelen vind je alle andere onderwerpen over contentmarketing:

(Visited 1 times, 1 visits today)

Eén reactie op “Hoe schrijf je voor je online doelgroep? Creëren van content”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hoe schrijf je voor je online doelgroep? Creëren van content