De titel van de pagina (meta tag)
Wat is een title meta tag?
De title tag is de titel van de pagina. Andere woorden voor title tag is meta tag, HTML tag, SEO tag of zoekmachine titel. Deze titel of meta tag vind je boven in je webbrowser in de tabbladen.
De paginatitel of title meta tag is het eerste waar Google naar kijkt al hij je pagina bekijkt (indexeert). De titel van de pagina is (als het goed is) een weergave waar de pagina over gaat. De titel moet voor de zoeker meteen duidelijk zijn waar het artikel of blog over moet gaan. Daarnaast is het heel belangrijk voor je positie in de organische zoekresultaten van Google. De paginatitel is een van de factoren waar Google je website/pagina op beoordeelt. In de paginatitel verwerk je ook je zoekwoord(en), ook wel meta kerwords genoemd.
Maar hoe schrijf je nu een goede paginatitel?
Dit artikel behandeld de volgende onderwerpen:
- Hoe ziet een title meta tag eruit in HTML
- Zichtbaarheid title meta tag in Google
- Waar staat je zoekwoord in de title meta tag?
- De lengte van de title meta tag
- Je bedrijfsnaam in de paginatitel
- Geen dubbele paginatitels
- Herhaal geen zoekwoorden
- Title meta tags WordPress
- Meta tag tot slot
Hoe ziet een title tag eruit in HTML?
Tussen de tags <title> en </title> staat je tekst van je paginatitel.
Zichtbaarheid in title meta tag in Google
Na het typen van een zoekopdracht (zoekwoord) verschijnt een overzicht met resultaten. Een title meta tag ziet er als volgt uit:
Let op! Als je paginatitel niet aan de richtlijnen van Google voldoet, kan Google een andere title tag weergeven.
Waar staat je zoekwoord in de title meta tag?
Plaats het zoekwoord war je op gevonden wilt worden altijd zover mogelijk vooraan. Het liefst helemaal aan het begin. Dit heeft zeker invloed op je SEO score bij Google.
De lengte van de title meta tag
Hierboven vind je een overzicht hoe lang je paginatitel moet zijn.
Vroeger moest de paginatitel 67 karakters zijn. In 2014 zijn de regels aangepast, maar was onbekend hoeveel karakter de title tag moest beslaan. Tot aan 2016 was het aantal karakters tussen de 50 en 60.
Anno 2018 ligt het aantal karakters dat een paginatitel maximaal mag hebben tussen de 66 en 69. Houdt er wel rekening mee dat hoofdletters meer ruimte inneemt dan kleine letters.
Je bedrijfsnaam in de paginatitel
Als je de naam van je bedrijf, organisatie of websitenaam wilt vermelden in je paginatitel zet die dan achteraan. Zet een scheidingteken tussen je tekst en je bedrijfsnaam.
Geen dubbele paginatitels
Elke pagina van je website dient een unieke title tag te hebben. Het hebben van dubbele paginatitels is slecht voor je SEO score bij Google. Je kan bij Google Search Console bekijken of jouw website dubbele title meta tags bevat.
Herhaal geen zoekwoorden
Het herhalen van zoekwoorden in je paginatitel wordt door Google gezien als een vorm van spam. Dus gebruik je zoekwoord een keer. Anders word je hiervoor bestraft in je SEO score.
Title meta tags WordPress
Met de ingebouwde editor van WordPress kun je uiteraard ook paginatitels toevoegen. Echter je krijgt geen inzicht of je pagina SEO proof is. Dan kun je beter een plugin als Yoast of Webtexttool gebruiken. Deze plugins geven je inzicht in o.a.: of je paginatitel de juiste lengte heeft en of je zoekwoord (meta keyword) op correcte wijze is verwerkt in de title meta tag.
Voor meer informatie kun je kijken op de artikelen die ik over de plugin van Yoast of Webtexttool heb geschreven.
Meta tag tot slot
Tot zo ver alles over de pagina titel of meta tag title. Voor meer informatie verwijs ik je graag naar mijn blog aan de slag met SEO optimalisatie. Of mijn SEO checklist.
Geef een reactie