7 bekeken

Gepubliceerd op:

Laatste update: 23/01/2024

Categorie:

hoe werkt seo, wat is seo, website optimaliseren voor seo, seo optimalisatie, hoe werkt search engine optimization, wat is hoe werkt search engine optimization,seo tips, seo optimalisatie tips on page seo, off page seo.

Hoe werkt SEO en wat is het?

SEO (search engine optimization) is het proces waarbij je website hoger scoort in de resultatenpagina’s van Google (SERP). Dit wordt gedaan door de website te optimaliseren voor het algoritme van Google. Dit betekent dat je site meer kans heeft om gevonden te worden door potentiële klanten wanneer ze op zoek zijn naar de informatie die ze zoeken. In dit artikel geven we je een overzicht van hoe SEO in de praktijk werkt. Daarnaast geven we je de beste tips om de positie van je website in de zoekmachines te verbeteren. We geven je ook een overzicht van wat SEO is en wat het inhoudt. En we geven je een aantal tips over hoe je kunt beginnen met SEO.

Wat is SEO?

Veel mensen vinden het nog steeds een uitdaging om met SEO (Search Engine Optimization) aan de slag te gaan. Terwijl het niet al te moeilijk is om je website te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Maar wat is SEO en hoe werkt SEO? SEO is het geheel van technieken voor het optimaliseren van je website en content om hoger in Google te komen. SEO is onder te verdelen in on page SEO en off page SEO. SEO is een essentieel onderdeel van online marketing en content marketing. SEO is ook niet iets wat je zomaar doet. Het is een continu proces waar je periodiek (dag, week of maandbasis) mee bezig om je website te laten ranken in Google.

Hoe werkt SEO?

Nu je weet wat SEO is, is het tijd om te kijken hoe SEO werkt. Hoe werkt SEO? Dat is een vraag waar vele SEO specialisten zich dagelijks over buigen. Hoe SEO werkt is niet even in een zin samen te vatten. Het is niet zozeer dat SEO zo ongelofelijk moeilijk is. Het is meer de complexiteit aan factoren van Google. Hoe werkt SEO is dus ook niet iets dat eenmalig voorbij komt in online marketing.

Google heeft wel meer dan 200 factoren (richtlijnen) om te bepalen op welke plek je met een webpagina in de zoekresultaten verschijnt. Een aantal van deze factoren zijn wel bekend, maar er zijn ook veel factoren is Google geheim houdt. Daarnaast is het ook niet geheel duidelijk hoe zwaar alle afzonderlijke factoren meewegen voor je ‘ranking’ in Google. Het gaat een beetje ver om alle factoren stuk voor stuk te bespreken. Maar in dit artikel zullen de belangrijkste factoren worden besproken.

Zij er dan geen andere zoekmachines? Ja zeker er wel! Denk aan Bing, Yahoo, Amazon of DuckDuckGo. Maar Google wordt wereldwijd gewoon het meest gebruikt als zoekmachine. Dus richt iedereen zich op alle SEO richtlijnen die Google hanteert voor de rangschikking van websites en content.

 Al deze SEO factoren komen samen in het algoritme die Google het opgesteld. Dit algoritme wordt regelmatig van updates voorzien met als doel ‘zo goed mogelijk antwoord op de zoekvraag (of zoekopdracht) van de gebruiker voor te schotelen’. Deze updates van het algoritme kan weer zorgen voor een schommelingen in ranking van de zoekresultaten. Dit ‘kat en muisspel’ tussen Google en de websites maakt dat SEO een continu proces is en één van de lang adem.

Hoe werkt het algoritme van Google

Het algoritme van Google bestaat uit een set van zo’n 250  complexe wiskundige formules. Deze formules samen bepalen de uiteindelijke positie van een webpagina (URL) in de zoekresultaten. Zoals eerder gezegd zijn een x aantal van die formules (SEO factoren) bekend. Maar lang niet alle SEO richtlijnen zijn door Google vrijgegeven. Wel is het zo dat hoe beter jouw website en alle content volgens de SEO richtlijnen van Google zijn ingericht, hoe hoger in Google je komt met je webpagina’s.

Zoekmachines houden het algoritme van de meeste van hun 200 SEO factoren geheim. Toch kunnen deze factoren worden in gedeeld in drie categorieën:

Hoe werkt SEO techniek?

Met techniek wordt alles wat ‘onder de motorkap’ gebeurd bedoeld. Het betreft SEO factoren die niet meteen zichtbaar zijn voor de bezoekers van je website. Zonder een goede techniek kan je website niet goed functioneren.  Je kan hierbij denken aan een ’schone broncode’, de laadsnelheid van je webpagina’s, structuur van je website en het gebruik van sitemaps.

 Welke SEO factoren zijn er voor optimalisatie van techniek?

  • Het gebruik van een SSL (Secure Sockets Layer), van http:// naar https://, voor een beveiligde verbinding.
  • Het comprimeren en bijsnijden van afbeeldingen
  • Het voorkomen van ‘dublicate content’ op je website
  • Het aantal plugins minimaliseren

Hoe werkt SEO content?

Content betreft alles wat je op je website plaats aan tekst, afbeeldingen,  video’s en buttons enz. En voor alle content op een webpagina zijn er verschillende SEO richtlijnen voor zoekmachine optimalisatie.  Zonder het creëren van goede content van hoge kwaliteit zal je nooit hoger in Google komen. De content moet zowel actueel en relevant zijn aan de zoekintentie van zoeker als begrijpelijk voor Google. Houd hier dus rekening mee met het schrijven van SEO teksten. Je content moet leesbaar zijn en antwoord geven op de vraag (zoekintentie) van je doelgroep. En Google moet de tekst, in de ‘broncode’, kunnen begrijpen.

Welke SEO factoren voor content zijn er voor zoekmachine optimalisatie?

  • Het doen van zoekwoorden onderzoek voordat je content gaat creëren
  • Zoekwoorden verwerken in ‘metatags’  als titel( title tag), kopjes(H1-H6), afbeeldingen (alt attribute)
  • Zorg voor een goed SEO structuur met interne links (SEO spinnenweb)
  • Een goede navigatie draagt bij aan de ’user experience (UX)’ van de bezoeker

Hoe werkt SEO autoriteit?

De autoriteit van je website of content heeft alles te maken met populariteit. Hoe verhoud jouw website zich binnen je niche of onderwerp ten opzichte van je concurrentie. Deze wordt vaak gemeten aan de hand van Page Authority (PA) of Domain Authority (DA). Dit zijn metrics die door MOZ zijn geïntroduceerd.
 
Iedere website krijgt een score tussen de 1 en 100. Je begint bij een score van 1. Het verdere verloop is afhankelijk van verschillende SEO factoren zoals: leeftijd van je website, kwaliteit van je website en het aantal externe links (backlinks). Het aantal externe links is een waardering van andere websites voor jou content. Dit betekent dat jouw content waardevol is.  Google ziet dit als een teken dat je populair bent.  Op die manier kom je hoger in Google omdat je een autoriteit bent.

Welke SEO factoren zorgen voor een hogere autoriteit?

  • Zorg voor externe links (backlinks) van hoge kwaliteit die relevant zijn aan jouw website
  • Schrijf eens een gastblog voor een externe website.
  • Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Blogs van hoge kwaliteit hebben meer waarde voor je bezoekers. En veel bezoekers is een signaal voor Google.
  • Het laten plaatsen van reacties door bezoekers op een blog kan ook bijdragen aan autoriteit.

Hoe werkt de zoekmachine Google? Hoe werkt het ‘crawlen’ en ‘indexeren’?

Als je nieuwe content creëert en publiceert op je website, is het niet zo dat deze gelijk in de zoekresultaten terecht komt. Soms kan het wel dagen of weken duren voor je ‘nieuwe’ of ‘aangepaste’ content door de zoekmachine van Google wordt opgemerkt.

Crawlen is het doorzoeken van je website door een spider, robots of bot van een zoekmachine naar nieuwe of aangepaste content.

Zodra de zoekmachine van Google je website ‘bezoekt’ , speurt hij alle URL’s binnen je site af opzoek naar nieuwe of geüpdatete content. Google doet dit met zogenaamde ‘crawlers’ die automatisch je webpagina’s kunnen openen en toegang hebben tot de web gegevens. Andere namen voor crawlers zijn: web crawlers, spiders, user-agent, robot of bots. Google maakt gebruik van twee soorten crawlers, namelijk Googlebot Desktop en Google Smartphone.

Nadat de bots van Google je website hebben afgespeurd, volgt het indexeren van alle content binnen je website. Om in de zoekresultaten van Google te verschijnen, moet al je content geïndexeerd zijn.

Indexeren is het registreren van alle url’s in de database. Daarna bepalen diverse algoritmes de posities van webpagina’s in de zoekreslutaten van Google

Het indexeren is het registreren en categoriseren van alle gecrawlde pagina’s in de Google database. Alleen gebeurd dit crawlen en indexeren van nieuwe en aangepaste content niet op dag basis. Dit hangt samen met het ‘crawl budget’ van Google.

Wat is een crawl budget?

De term ‘crawl budget’ is al voorbij gekomen. Maar wat is een crawl budget precies? Elke keer dat een crawler je website bezoekt, heeft de crawler een bepaald budget om je website te ‘doorzoeken’. Als dit budget op is voordat alle pagina’s binnen je website zijn afgespeurd, verlaat de crawler weer je website. Niet gecrawlde pagina’s worden dus verder niet meer geïndexeerd tot de volgende crawl ronde.
 
Google zegt hierover dat er een nauwe relatie is tussen de autoriteit van je website en het crawl budget. Hoe hoger je autoriteit, hoe hoger het crawl budget voor je site. Dus  een sterke autoriteit van je website draagt bij aan een hoger crawl budget.
 
Om toch je nieuwe of geüpdatete content van je website snel te laten crawlen en indexeren zijn er een aantal mogelijk heden.  Maak gebruik van een Robots.txt bestand, sitemaps.xml of de tool Google Search Console.

Hoe werkt Google Search Console?

Wat is Google Search Console? Google Search Console is een gratis hulpmiddel met een aantal tools en rapporten. Hiermee kan je de prestaties van je website meten. Daarnaast kan je de SEO van je website verbeteren door het aanmelden van sitemaps in Google. Ook kun je via de optie URL-inspectie aanvragen indienen voor het indexeren van webpagina’s. Helaas zit er wel een maximum aan het aantal pagina’s dat je via URL-inspectie mag indienen.

Wil je echter een bulk URL’s tegelijkertijd indienen? Dan is de beste manier omdat te doen het aanmaken van sitemaps.

Om Google Search Console (GSC) te gebruiken heb je een (Google) account nodig. Kijk eens hier als je meer wilt weten over het maken van sitemaps?

On page SEO en off page SEO factoren. Hoe werkt het?

Als het om SEO zoekmachine optimalisatie gaat maken we onderscheid tussen on page SEO en off page SEO factoren. On page SEO factoren zijn alle SEO optimalisatie technieken die je op je website zelf uitvoert. Off page SEO factoren hebben betrekking op de externe SEO invloeden.

Wat is on page SEO en hoe werkt het?

On page SEO zijn een verzameling optimalisatie technieken op de website zelf. Bij on page SEO worden verschillende onderdelen van binnen een pagina geoptimaliseerd voor zoekmachines. Met het uiteindelijke doel op de nummer 1 positie te komen (als alles goed gaat).

Belangrijke on page factoren zijn:

Daarnaast zijn ook de SEO-structuur, goede landingspagina’s en user-experience (UX) belangrijk voor Google

Wat is off page SEO en hoe wekt het?

Off page SEO zijn alle externe factoren die bijdragen aan de autoriteit van je website. Off page SEO factoren zijn dus niet direct zichtbaar op je website. Maar zijn wel degelijk van invloed op je ranking binnen Google.

Belangrijke off page SEO factoren zijn:

  • Linkbuiding (externe links)
  • Gastbloggen op een andere site
  • Social media
  • Google- E-A-T.
(Visited 7 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Wat is SEO en hoe werkt het?