LinkedIn Marketing (LinkedIn advertentie)
LinkedIn is een zeer populair (zakelijk) sociaal netwerk in Nederland. De activiteit van Nederlanders op het netwerk ligt op een hoog niveau. Wereldwijd wordt LinkedIn in Nederland het meest gebruikt.
Daarom is het ook zeer aantrekkelijk om te adverteren op LinkedIn. Adverteren via LinkedIn Ads is vergelijkbaar met Facebook Ads. LinkedIn advertentie marketing is dus zeker een uitdaging
Targeting op een LinkedIn advertentie
Net als bij Facebook is een verregaande vorm van targeting mogelijk bij een LinkedIn advertentie. Daarbij kan je denken aan de volgende onderwerpen:
Ervaring leert dat targeting wenselijk is, maar een te scherpe targeting kan weer averechts werken. Zeker bij een LinkedIn advertentie. Dit komt doordat LinkedIn een bepaalde hoeveelheid views wil generen om te bepalen of de campagne wel of geen succes is. Een doelgroep van ongeveer 50.000 tot 150.000 mensen werkt het best. Als is soms een grotere groep vereist.
Aandachtpunten bij LinkedIn advertenties
Net zoals bij Google Adwords en Facebook Ads werkt LinkedIn volgens een veilingsysteem. Bij LinkedIn geldt echter een hoge minimumprijs.
Bij een LinkedIn advertentie speelt nog een ander aspect mee. Als de LinkedIn advertentie, ondanks een hoog bod, te weinig kliks genereert, wordt de campagne bijzonder snel uitgezet. LinkedIn beloont advertenties met een gemiddelde klikratio van minimaal 0,025%.
Wat scoort op LinkedIn advertenties?
Een LinkedIn advertentie bestaat uit een klein plaatje (50×50 pixels), een kop en een tekst. Maak de LinkedIn advertentie aantrekkelijk met een goede call to action en een opvallend plaatje.
LinkedIn is een zakelijk netwerk, Houd hier dus rekening mee bij het opstellen van een LinkedIn advertentie. Advertenties die goed scoren bevatten links naar whitepapers, gratis software, interessante publicaties en relevantie producten en diensten.
Houdt om de klikratio te verhogen de volgende aanbevelingen aan:
Testen van campagnes
Vooral bij een LinkedIn advertentie is het belangrijk dat je een groot aantal aanmaakt. Het netwerk stelt grote eisen aan de klikratio op een LinkedIn advertentie.
Displaycampagnes en mobiele advertentie op LinkedIn
Naast het plaatsen van een LinkedIn advertentie via het selfservice systeem, is het ook mogelijk om grotere display campagnes op LinkedIn te draaien. Er geldt wel een minimumbudget van 5.000 euro en afrekenen gebeurt op basis van views. Het CPM tarief wisselt van 5 tot 20 euro, afhankelijk van je doelgroep.
LinkedIn biedt zowel bannerposities aan als gesponsorde tekstlinks die bovenaan de pagina verschijnt.
LinkedIn advertentie op smartphones.
Net als bij andere sociale netwerken biedt LinkedIn de mogelijkheid om op die omgevingen te adverteren. Deze betaalde uiting verschijnt op de vijfde pagina die de gebruiker bekijkt. Betaling geschiedt op basis van CPM tarief.
Misschien ook interessant om te lezen Facebook advertentie marketing.