10 feiten over zoekmachinemarketing

Deel dit bericht

Home » SEO » 10 feiten over zoekmachinemarketing
SEM onlinemarketinganalyse

Zoekmachinemarketing of Search Engine Marketing (SEM) is een verzamelnaam voor alle marketing activiteiten die ervoor zorgt dat je optimaal zichtbaar wordt in zoekmachines. SEM is voor marketeers het belangrijkste onderdeel uit de online mix. Onder SEM vallen Search Engine Optimalization (SEO), Search Engine Advertising (SEA) en Search Engine Ranking Page (SERP).

10 feiten over zoekmachinemarketing

  1. Google is in Nederland en wereldwijd marktleider als meeste gebruikte zoekmachine. In Nederland heeft het een marktaandeel van zo’n 95% en wereldwijd ruim 84%.
  2. In Nederland heeft de zoekmachine van Google 95% marktaandeel op smartphone en tablet.
  3. De markt van SEM is een ongestructureerde markt, de zoekmachines geven hun manier van indexeren niet volledig prijs.
  4. Sociale media activiteiten hebben invloed op de noteringen in de zoekmachines. Dit wordt ook wel social search genoemd.
  5. SEM bestaat voor een deel uit onbetaalde zoekmachinemarketing. Dit noemt men zoekmachine optimalisatie of Search Engine Optimalization (SEO).
  6. Search Engine Marketing bestaat ook uit betaalde zoekmachinemarketing. Dit wordt zoekmachine adverteren of Search Engine Advertising (SEA) genoemd.
  7. Zoekmachinemarketing is direct meetbaar, goed te analyseren en ook goed bij te sturen.
  8. SEM houdt sterk verband met de opbouw en indexering van de website en de toepassing van de webcontent.
  9. Search Engine Ranking Page (SERP) is de vermelding en de positie in de zoekmachines. Google toont bij de SERP steeds vaker informatie uit Google Plus pagina’s, beoordelingen en websitedetails.
  10. Onbetaalde SEM wordt ook wel natural search genoemd. SEO is voor online conversie nog steeds een van de belangrijkste ingangen.

SEM is een belangrijk onderdeel van de online marketingstrategie en het marketingplan. Wanneer je als organisatie online marketing gaat toepassen, dient een uitgewerkte marketingplan opgezet te worden. Alle bovenstaande punten moeten worden opgenomen om een duidelijk beeld te krijgen waar je als organisatie heen wilt. Alleen op die manier kan je succesvol zijn op internet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

shares