Aan de slag met SEO optimalisatie

online marketing aan de slag met SEO optimalisatie zoekmachine optimalisatie

Aan de slag met SEO optimalisatie is een gids voor het optimaliseren van je website voor de organische zoekresultaten. In deze gids leg ik stap voor stap uit hoe je met SEO optimalisatie je content laat scoren in Google.

Het opzetten van een goede SEO-strategie vergt een lange adem. Even wat content op een website publiceren en bovenaan Google komen te staan, is een grote misvatting. Je concurrentie wil namelijk ook scoren op hetzelfde onderwerp, product of dienst.

Alleen met een doordachte strategie weet je je concurrenten te slim af te zijn. Deze blog geeft je handvatten om je content te optimaliseren voor zoekmachines. SEO optimalisatie is het begin van het beter scoren van je website in Google.

We hebben veel te bespreken. Dus laten we beginnen met SEO optimalisatie

Wat is de definitie van SEO?

Inhoudsopgave

SEO staat voor Search Engine Optimalization of in Nederlands zoekmachine optimalisatie.

SEO is een verzameling technieken om de vindbaarheid van je (mobiele)website, webshop of app te optimaliseren en te verbeteren.

De basis van SEO optimalisatie

We beginnen SEO optimalisatie met de basis. SEO is een onderdeel van zoekmachine marketing (SEO marketing, search engine marketing of SEM).

Zoekmachine marketing is het geheel aan economische activiteiten om informatie, producten en diensten via zoekmachines onder de aandacht te brengen bij je doelgroep.
Zoekmachine marketing bestaat uit twee onderdelen:

  •  SEO (Search Engine Optimalization). Ook bekend als zoekmachine optimalisatie of organische zoekresultaten (organic search). Alle activiteiten bedoeld om een webpagina of app-pagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine op voor een webpagina relevante trefwoorden of zoekopdrachten.
  •  SEA (Search Engine Advertising). Ook bekend als betaalde zoekresultaten (paid search). is het betaald adverteren opzoekopdrachten met advertenties met (optioneel) gebruik van diverse databronnen om de gewenste bieding te bepalen.

Hoe werkt het Google algoritme voor de zoekresultaten?

De plaats die je website in Google krijgt, wordt bepaald door het zoekalgoritme. Dit is een complexe formule. Die bepaalt welke webpagina’s of app-pagina’s het beste aansluiten op de zoekvraag van de gebruiker.

Een zoekmachinerobot (spider) bezoekt je website en leest deze in(crawlen). Zo wordt je website gecategoriseerd en verwekt in de index. De spider volgt alle (hyper)links op je website en is zo in staat elke pagina te crawlen. Op deze manier kan de spider ook bij andere websites komen.

Google heeft meer dan 200 ranking factoren. Deze spelen allemaal mee in het rangschikken van websites. De ranking factoren wordt regelmatig aangepast. In aan de slag met SEO optimalisatie zal ik een de belangrijkste SEO optimalisatie factoren bespreken.
.

Wat is het geheim van SEO zoekmachine optimalisatie?

Bij SEO optimalisatie draait het erom je webpagina’s zo goed mogelijk te laten indexeren in de zoekmachine. Zo kun je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnen. Het gaat hierbij om de organische zoekresultaten (SEO), niet om de advertenties (SEA). Hoe hoger je pagina’s in de zoekresultaten staan, hoe vaker zoekers erop kikken.

Het is van belang je webpagina’s goed aan te laten sluiten op de trefwoorden/zoekopdrachten van je doelgroep. SEO optimalisatie geeft je handvatten om je webpagina’s succesvol te laten indexeren. Een hoge positie in de zoekmachine betekent dus ook vaak een hoge CTR.

De CTR (doorklikratio) is de verhouding tussen het aantal vertoningen van een resultaat en het aantal klikken op een resultaat.

Deze resultaten kan je terugvinden in Google Search Console. Je leest er alles over op mijn artikelen over de nieuwe Google Search Console. De eerste positie in Google levert een significant hogere CTR op dan het vijfde resultaat.

SEO draait om vier factoren. Deze factoren zijn van toepassing op zowel desktop als de mobiele ervaring van de website.

  • Techniek: Google moet in staat zijn om in technisch opzicht je webpagina’s of app-pagina’s te crawlen, indexeren te lezen en te begrijpen.
  • Content: de content (inhoud) van de website moet aansluiten bij de zoekopdracht/zoekintentie.
  • Autoriteit: Hoe populairder je website is (qua inkomende links/autoriteit), hoe hoger je organische zoekresultaten zijn.
  • Engagement: de relevantie van je webpagina of app-pagina in de zoekresultaten ten opzichte van de intentie van de gebruiker.

Tot zover de basis van SEO optimalisatie. We gaan nu kijken naar een aantal elementen van een webpagina die je kan optimaliseren voor zoekmachines. We beginnen met checklist aan de slag met SEO optimalisatie.

Aan de slag met SEO optimalisatie tips

Laten we beginnen met aan de slag met SEO optimalisatie voor keywords. De keywords-checklist is een lijst me plekken waar je met het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden moet staan om goed gevonden te worden. Deze lijst kan je gebruiken voor elke pagina (of blog) op je website.

Voor SEO optimalisatie en voornamelijk met keyword-optimalisatie is de regel: Google ‘beloond’ je als het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden zover mogelijk aan het begin van je pagina staat.

Hierin ligt je uitdaging! Je dient ieder pagina van je website te optimaliseren voor SEO aan zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Het lastig is je te focussen op verschillende zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Probeer je bij SEO optimalisatie te houden bij een zoekwoord. Anders kan het ten koste gaan van de relevantie per zoekwoord.

zoekwoorden onderzoek voor SEO optimalisatie

We beginnen ons SEO optimalisatie plan met het zoekwoordenonderzoek. Voordat je content gaat schrijven is het van belang onderzoek te doen naar trefwoorden of zoekopdrachten die je wilt opnemen in je content. Op die manier zorg je ervoor dat je content zo goed mogelijk aansluit op de zoekopdracht/intentie van je doelgroep.

Voor een zoekwoordenonderzoek heb je verschillende SEO optimalisatie tools voorhanden. Het is aan te bevelen onderzoek te doen naar zoekwoord(en) of shorttail- en/of longtail-zoekopdracht waar je op gevonden wilt worden (zie Longtail-zoekwoorden). Dit vergroot je kans om hoger in Google in de resultaten te verschijnen. Voorbeelden van SEO optimalisatie zoekwoorden tools zijn: Ubersuggest, Google Search console en zoekwoordenplanner.

Voor meer zoekwoorden tools voor SEO optimalisatie verwijs ik je naar mijn artikel (gratis) SEO-tools.

Je content optimaliseren op 1 zoekwoord met SEO?

Het scoren op een zoekwoord met SEO optimalisatie is behoorlijk lastig. Kijk maar eens op Google wat het resultaat is van het zoeken op jouw ene zoekwoord. Je zal zien dat de concurrentie heel eg hoog is.

Als je je te veel focust op één zoekwoord zal je veel relevante zoekverkeer naar je site mislopen. De kracht van een goede SEO optimalisatie zit in het scoren op veel verschillende zoekwoorden. Hierna gaan we dan ook iets verder kijken dan het optimaliseren voor één zoekwoord.

Meer kansen met longtail-zoekwoorden voor SEO

Tot nu toe heb ik mij voornamelijk gericht op de zogenaamde shorttail-zoekopdrachten. Shorttail-zoekopdrachten uit 1,2 of 3 zoekwoorden bestaan. Deze zijn makkelijk toepasbaar op alles tactische plaatsen binnen je pagina. Dus heel bewust te optimaliseren voor SEO.

Longtail- zoekopdrachten zijn zoekopdrachten van 4 woorden of meer. En daar ligt nu net de winst op vindbaarheid in zoekmachines. Met specifieke zoekopdrachten heb je meer kans om te scoren voor zoekmachine optimalisatie. Kijk eens naar het volgende:

Shorttail-zoekopdracht: SEO optimalisatie
Longtail-zoekopdracht: Aan de slag met SEO optimalisatie om je website te optimaliseren.
Longtail-zoekopdracht: Hoe kan ik met SEO mijn website optimaliseren?

Om meer verkeer naar je website te generen is het aan te raden om zoekopdrachten te maken met woorden erin verwerkt zoals: “tips”, “handleiding”, “stappenplan”, “wat is…”, “hoe werkt…” of “uitleg”.

De concurrentie op bijv. “Aan de slag met SEO optimalisatie om hoger te scoren in Google” is veel minder dan “SEO optimalisatie”. Doe grondig onderzoek naar de zoekwoordencombinatie waar je op gevonden wilt worden.

Ongeveer 70% van alle zoekopdrachten in Google bestaan uit Longtail-zoekopdrachten en 30% uit shorttail-zoekopdrachten. Aangezien veel mensen niet zo snel zoeken op bijv. “SEO optimalisatie”, maar wel op “aan de slag met SEO optimalisatie”, ligt daar de kracht van je zoekwoorden combinatie.

Door vanuit de bezoeker te gaan denken waarnaar hij/zij opzoek is, kan je ook betere content schrijven en ook beter je SEO optimaliseren. Hoe specifieker je longtail-zoekopdracht, des te minder concurrentie en hoe hoger je conversie. Google is bij longtail-zoekopdrachten prima in staat de content te begrijpen (semantiek).

Gebruik afgeleide zoekwoorden

Het is raadzaam om naast het exacte zoekwoord waar je op gevonden wilt worden ook verwante zoektermen te gebruiken in je tekst. Wij spreken dan van:

Brede zoektermen voor een betere vindbaarheid in zoekmachines

Als je bijvoorbeeld gevonden wilt worden op “starten met SEO optimalisatie voor websites” kan je die woorden exact zo plaatsen in je tekst en alle metadata (title tag en meta description). Maar als je in plaats daarvan “Aan de slag met SEO optimalisatie om hoger te komen in Google” in je tekst plaats, heb je het over brede zoektermen.

De woorden waar je oorspronkelijk op gevonden wilde worden staan er wel in, maar er staan andere woorden tussen. Dit is logischer voor Google dan iedere keer het exacte zoekwoord herhalen. Google is tegenwoordig slim genoeg om deze zinnen te ontleden en te begrijpen. Dit is de kans om uitgebreider te schrijven met andere zinnen. Maar inhoudelijk met dezelfde betekenis.

Maak gebruik van LSI-zoekwoorden & Synoniemen

SEO optimalisatie zoekmachine optimalisatie

LSI (Latent Semantic index) zoekwoorden zijn verwante zoekwoorden en synoniemen die je onderaan een Googlepagina vindt. Google geeft hier de zoekwoorden met een groot zoekvolume die je meteen in je artikel zou kunnen opnemen. Latent semantisch betekent verborgen semantiek. Semantisch Zoeken is de toekomst van SEO optimalisatie.

Tot zover alles wat te maken heeft met zoekwoordenonderzoek. We gaan nu verder in aan de slag met SEO optimalisatie met de technische zoekmachine optimalisatie van de webpagina. Wij gaan kijken naar de titel van de pagina, de meta omschrijving en het verrijken van de webpagina met media.

De title tag of paginatitel. Maak een SEO titel die uitnodigt om te lezen

SEO optimalisatie zoekmachine optimalisatie

De title tag is misschien wel de belangrijkste plek om te optimaliseren voor SEO. De title tag is de titel van je specifieke pagina of homepage. Gouden kans dus voor SEO optimalisatie! Je titel mag voor desktop uit 70 tekens bestaan, terwijl het voor mobiel 180 karakters mag zijn.

Met een pakkende titel vergroot je zoekmachine optimalisatie. Zet het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden zover mogelijk aan het begin van je title tag staat. Vergeet dus ook niet een goede titel voor je homepage te maken. Je wilt graag dat eventuele bezoekers weten waar je website overgaat. Daar later meer over in het onder werp ‘De meta description’.

Voor meer informatie dit onderwerp lees je mijn artikel De titel van de pagina (title tag).

De meta description van je content

SEO optimalisatie zoekmachine optimalisatie

De meta description is de omschrijving van de inhoud van je pagina. Voor iedere pagina van je website schrijf je een samenvatting waar die pagina overgaat. Voor desktop heb je hier 320 tekens voor en voor mobiel 210 karakters. De rest is niet zichtbaar in de resultaten van Google.

Schrijf een pakkende tekst voor je pagina met het zoekwoord erin verwerkt. Je wilt niet dat je website alleen gevonden wordt. Je wilt dat je website wordt aangeklikt. Bovendien neemt Google het klikgedrag van bezoekers naar je website mee in de positiebepaling. Dus gevonden worden is één, maar ook het daadwekelijk klikken op jouw site is van belang voor de SEO van je site.

De keyword tag is verleden tijd

De tijd dat de meta keyword tag van belang was voor SEO optimalisatie is voorbij. Je kon door middel van steekwoorden je pagina een boost geven om hoger in de resultaten van een zoekmachine te komen. Een oude manier van zoekmachine optimalisatie.

Aangezien hier misbruik van werd gemaakt, is Google gestopt met de keyword tag. Google kijkt nu onder andere naar dingen als Longtail-keywords, rijke content, relevantie en SEO structuur. Deze onderwerpen worden ook in dit artikel besproken.

De URL van je pagina optimaliseren voor SEO

Wellicht heb je al een website gemaakt. Maar als je die (nog) niet hebt, zorg dan voor zoekmachinevriendelijke URL (Uniform Resource Locator). De URL is een unieke locatie van een webpagina of een document op het web. Zie het als het adres waar jouw webpagina woont. Ook hier verwerkt je je zoekwoorden voor SEO optimalisatie.

Het gebruik van Breadcrumbs is goed voor SEO

Breadcrumbs (of broodkruimelspoor) is het pad dat de bezoeker aflegt om op een bepaald pagina te komen op jouw website. Via breadcrumbs kan de bezoeker makkelijk (terug) navigeren naar bovengelegen categorieën.

Bovendien worden breadcrumbs gezien als interne links. Deze links hebben dus een SEO optimalisatie functie. Daarnaast bevat de breadcrumb zelf ook het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Dus draagt ook weer bij aan zoekmachine optimalisatie.

Heading tags. Een goede H1(kop 1) voor SEO schrijven

Wij zijn toegekomen aan de werkelijke inhoud van je pagina. De inhoud (content) van je pagina begint met een titel van het onderwerp. Zorg ervoor dat dit een zogenaamde heading 1 tag is (ook wel een kop1 of <H1>).

Verwar niet de titel van je pagina met die van de titel tag. Vaak zijn deze vaak gelijk zijn qua tekst. De title tag is de titel van je hele pagina waar je op gevonden wilt worden in een zoekmachine. De <H1> is de titel van de pagina van de content.

Deze wordt op de pagina zelf getoond. Echter de <H1> kop is wel belangrijk voor SEO optimalisatie. Je wilt op dat onderwerp gevonden worden op Google. Zorg dus dat je zoekwoord waarop je gevonden wilt worden vooraan in de titel van je pagina <H1>.

Normaal gesproken komt de <H1> kop maar een keer voor per pagina en/of URL. Deze regel wordt ook gehanteerd door Google. Voor de tussenkoppen gebruik dus geen <H1>, maar <H2>, <H3> of <H4>. Vergelijk het met een boek die hoofdstukken heeft <H1>.  Paragrafen binnen dat hoofdstuk hebben <H2>, <H3> of <H4>.

Optimaliseer de eerste alinea voor SEO

Het is van belang om de eerste alinea van je content te optimaliseren voor SEO. De eerste alinea staat uiteraard aan het begin. Dus het meest in het meest in het oog springend. Ook voor zoekmachines. De eerste alinea is vaak een inleiding waar het artikel over gaat. Dus een mooie gelegenheid om je zoekwoord in te verwerken voor SEO optimalisatie.

Ook hier geldt weer de vuistregel; hoe verder naar voren hoe beter. Gebruik het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in de eerste alinea van je artikel. Als het kan en logisch is als eerste woord van die alinea.

Je kunt het zoekwoord een aantal keer laten terugkeren bovenaan in je artikel. Gebruik ook synoniemen van je zoekwoord. Let wel op dat je het niet overdrijft. Dan wordt het gezien als keywordspam en kan je worden bestraft door Google.

Woorden vetdrukken in je content

Je kunt een zoekwoord extra kracht meegeven door het “vet te drukken”. Het vetdrukken van een zoekwoord werkt maar één keer. Meerdere keren heeft geen zin en ook geen extra SEO optimalisatie waarde voor Google.

Het optimaliseren van tussenkoppen (heading tags of H2 en H3) voor SEO

Na je eerste paragraaf <H1>, kun je je tekst indelen in tussenkoppen.  Deze kun je zien als paragrafen in een hoofdstuk.  Tussenkopen geven SEO structuur aan je artikel. En het maakt de tekst beter leesbaar voor de bezoeker.

Tussenkoppen zijn ook waardevol voor SEO optimalisatie. Dus verwerk je zoekwoord in mate in de tekst. 

Voor tussenkoppen gebruik je <H2>, <H3> en <H4>.  Gebruik de tussenkoppen wel een logische manier. Dit zorgt voor structuur in je tekst. Maak alinea’s niet te lang. Google waardeert een verzorgde pagina uiterlijk.

De juiste zoekwoord dichtheid (keyword density) voor SEO

Zoekwoord dichtheid is het percentage dat het zoekwoord in je artikel voorkomt. Dit is dus zeker iets om rekening met te houden voor SEO optimalisatie. SEO-specialisten adviseren een percentage tussen de 2% en 4%. Zorg ervoor dat het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden een aantal keer terugkomt in je tekst van je artikel.

Maar ga ook niet je hele tekst volproppen met je zoekwoord. Hier heeft Google een hekel aan en bestraft je daar ook voor. Google geeft meer voorkeur aan een natuurlijk ogende tekst. Ze letten op veel meer factoren dan alleen maar de hoeveel exacte zoekwoorden.

Maar je zoekwoord moet wel degelijk een aantal malen in je tekst voorkomen. Stel dat je helemaal geen zoekwoord in je tekst opgeeft, zal je zeker lager scoren in zoekmachines. Je bent dan niet relevant aan de zoekopdracht. Dus verwerk je zoekwoord in je artikel, maar het mag niet ten koste gaan van de inhoud van je artikel. Gebruik dus ook LSI en synoniemen.

Voice search optimaliseren voor SEO

SEO optimalisatie zoekmachine optimalisatie

De opkomst van voice search heeft effect voor SEO optimalisatie. Zoeken met spraakopdrachen heeft een hele ander karakter dan getypte zoekopdrachten. De spraakgestuurde opdrachten zijn langer en bevatten minder specifieke zoekwoorden.

Met meer spraakgestuurde zoekopdrachten, zal er een geheel nieuw type longtail ontstaan. Hierop zal je zoekmachine optimalisatie moeten aanpassen.

Dit betekent dat dat je je meer moet richten op conversational keywords. Conversational keywords omvatten veelal vragen. Wil je ook gevonden worden via voice search? Dan zal je de zoektermen hierop moeten aanpassen.

Vermoedelijk zullen korte commando’s toenemen, waar websites die de content hierop richten al van kunnen profiteren. Voor een website betekent dit dat de organische vindbaarheid grotendeels wordt bepaald door de semantiek op de website.

Dit houdt in dat je als website content aanbiedt over een specifiek onderwerp en daarmee de vraag van de gebruiker beantwoordt. Op die manier sluit je ook beter aan bij de vraaggestuurde zoekopdrachten, die voice search gaat opleveren.

Je vindt meer informatie over spraakgestuurde zoekopdrachten in mijn artikel voice search SEO.

Rijke content zorgt voor SEO optimalisatie

Een website met alleen maar tekst is vrij saai. Je bezoeker zal snel afhaken als je geen multimedia hebt. Rijke content is een afwisseling van tekst, afbeeldingen, video enz.

De ene bezoeker houdt van lezen, de andere van plaatjes of video. Om bezoekers vast te houden, is een website met rijke content van belang

Rijke content draagt ook bij aan SEO optimalisatie. Waarom? Nou je kan namelijk je zoekwoord erin verwerken. Hoe?

  •  Ten eerste de bestandsnaam. Verwerk je zoekwoord in de naam van je bestand. Ook dit wordt meegenomen als Google je webpagina crawlt.
  •  Ten tweede de “alt tekst”. De alt tekst is een attribuut dat is toegevoegd aan een afbeelding tag in HTML. Hierin kan je ook je zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden opnemen.
  •  Ten derde de omschrijving van je afbeelding of video. Mooie kan om ook je zoekwoorden in te zetten.

Drie mogelijkheden dus om je zoekwoord in te verwerken. Gouden kans voor SEO optimalisatie die je niet laat liggen. Dus richt je website altijd zo waardevol mogelijk is voor je bezoekers, dan beloont Google je vanzelf.

SEO structuur van je website optimaliseren

Tot nu toe heb ik het gehad over SEO optimalisatie van de content van je webpagina’s. Dus wat je website inhoudelijk kunt doen om met zoekmachine optimalisatie te scoren in Google.

Maar er is meer nodig om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Voor zoekmachine optimalisatie is het ook van belang dat je website een goede SEO structuur heeft. Zo rendeert content optimaal. Een goede SEO structuur is niet alleen van belang voor je bezoekers (gebruiksvriendelijkheid), maar ook voor Google (zoekmachinevriendelijkheid).

Maar hoe zorg je voor een goede structuur? Deel je website in duidelijke categorieën en eventueel subcategorieën met daaronder je artikelen, blogs of producten. Maar ga niet te veel “de diepte” in met je categorieën. Anders maakt het je website erg onoverzichtelijk voor zowel je bezoekers als voor Google. Google kan dan namelijk je website en pagina’s niet goed indexeren waarover later meer.

Het SEO-spinnenweb. Interne link structuur voor je website

SEO optimalisatie zoekmachine optimalisatie

Je website bestaat uit je hoofdpagina (homepage) met daaronder allemaal losse pagina’s. Deze pagina’s heb je allemaal individueel geoptimaliseerd voor SEO (title tag, meta description, zoekwoord(en) enz.). Maar je wilt dat je hele website geoptimaliseerd is voor SEO optimalisatie.

Daarom is het van belang dat alle losse pagina’s als een collectief met elkaar verbonden is. Het collectief is altijd sterker dan het individu. Zie een website als een boek met een inhoudsopgave, de hoofdstukken en de index. Deze is bij elkaar gebonden en heeft een kaft. Wil je meer weten de SEO-structuur van je website? Ik heb een uitgebreid artikel geschreven over  SEO-structuur (SEO-spinnenweb).

Dus alle afzonderlijke pagina’s en hoofdpagina moeten een bepaalde samenhang hebben. Zie je losse webpagina’s als een soort spinnenweb die je met elkaar moet verbinden. Om de samenhang tussen je pagina’s aan te geven heb je de volgende mogelijkheden:

Het belang van interne links voor SEO optimalisatie

Interne links zijn een vorm van on page SEO optimalisatie. Heb je twee pagina’s hebt met “gerelateerde content”? Deze kun je door middel van een zogenaamde “hyperlink” aan elkaar linken op een bepaald trefwoord of onderwerp. Hiermee geef je dus de samenhang tussen pagina’s aan.

Hierdoor weet de bezoeker dat er meer gerelateerde content is. Maar ook Google begrijpt beter dat de ene pagina bij de andere pagina hoort. Hierdoor krijgt je website meer SEO waarde (zoekmachines optimalisatie).

Hoe meer relevante interne links in de website, hoe meer Google de relatie tussen de pagina’s binnen jouw website begrijpt. Op dat moment treedt de kracht van het collectief in. Het zijn niet langer losse pagina’s. Dus zal Google het collectief gaan waarderen op waarde.

Maak gebruik van breadcrumbs (broodkruimelspoor) voor SEO!

Ik heb de breadcrumbs al besproken. Maar ik wil deze toch nog even aanhalen. Breadcrumbs hebben namelijk een dubbelfunctie. Het is voor de bezoeker duidelijk waar hij/zij zich bevindt op de website. Bovendien kan hij/zij makkelijk (terug) navigeren naar bovenliggende (sub)categorieën.

Daarnaast zijn breadcrumbs ook interne links. Deze geven waarde aan de categorieën waarin het artikel zich bevindt. Ook bevat de breadcrumb het zoekwoorden. Dubbele kans voor SEO optimalisatie (zoekmachine optimalisatie) dus.

Voeg gerelateerde content toe aan je pagina

Je kunt onder aan de pagina ook een overzichtje maken van alle gerelateerde artikelen. Daarmee geef je aan wat je website nog meer te bieden heeft.

Maar gerelateerde artikelen zijn weer interne links. Dit wordt smart content genoemd. Dit is dus weer een mooi punt voor SEO optimalisatie.

Google kijkt steeds meer naar de samenhang en context binnen je website. Als je zelf helpt die samenhang aan te geven, zal je daarvoor worden beloond door Google. Meer over semantiek en context lees je in Techniek en Leesbaarheid.

Inhoudsopgave toevoegen aan je content goed voor SEO

Je hebt een lang artikel of blog geschreven met een kop <H1> en veel tussenkoppen <H2>, <H3> enz. Dan kun je ook links binnen je pagina maken. Dit doe je met een inhoudsopgave. Deze voorziet van zogenaamd anchorlinks. Daarmee spring je naar een tussenkop.

Dit is ook een vorm van interne links. Hiermee geef je structuur voor de bezoeker en ook voor Google. Dit is ook een vorm van SEO optimalisatie. Google kan ook segmenten van je tekst indexeren, omdat er een direct link is naar de sub-kop.

Optimaliseer je content die niet scoort opnieuw voor SEO

Een laatste SEO optimalisatie tip voor content waarmee je beter gevonden wilt worden in zoekmachines. Heb je artikelen of blogs waarmee je minder met je zoekwoord(en) scoort in Google? Dan kan je in alle nieuwe content die je plaatst een link naar dat desbetreffende artikel opnemen.

Of je zet die artikelen in een sidebar waarvoor je een boost wilt krijgen. Zo creëer je dus interne links voor meer zoekmachine optimalisatie.

Ik heb een artikel geschreven met tips voor het schrijven van SEO teksten voor meer inspiratie.

 

 

Backlinks of link building geeft een boost voor SEO optimalisatie

Backlinks zijn externe links van relevante websites naar jouw site. Google ziet een backlink als een ‘stem’ op jouw website. Google maakt wel onderscheid tussen backlinks. Hoe belangrijker of toepasselijker de link, des te zwaarder deze zal meetellen voor de uiteindelijke score. Een link van een website uit jouw vakgebied wordt als relevanter gezien dan een ‘homepage’ van een vriend of vriendin.

Met backlinks krijgt je website meer autoriteit. Andere websites vinden jouw artikel belangrijk genoeg om een link op hun pagina op te nemen. Je informatie is dus waardevol volgens hun. En Google beloont je voor deze autoriteit. Backlinks zijn dus een belangrijke vorm van externe SEO optimalisatie.

Interactie met je websitebezoekers goed voor SEO

Door de komst van sociale media is internet steeds persoonlijker aan het worden. Je ziet dat niet alleen websites en bedrijven in de resultaten van zoekmachines verschijnen. Daarom wil Google de zoekresultaten meer persoonlijker maken.

Bezoekersgedrag en recensies in de vorm van sociale media en interactie (reacties) geven Google waardevolle informatie. Google kan hieraan zien welke websites populair zijn en welke niet. Deze factoren dragen bij aan de relevantie en populariteit van je website.

Een website is niet langer meer het alleen aanbieden van informatie (eenzijdig). Het is communiceren met je doelgroep (interactie of tweezijdig). Google ziet veel reacties op een blog of artikel als belangrijk. Het geeft aan dat het artikel of blog ‘leeft’ en dus actueel en relevant is.

Elke reactie ‘creëert’ namelijk weer content aan je website. Dit wordt User Generated Content genoemd. Ook zijn reacties perfect voor longtail-zoekopdrachten. Bezoekers stellen namelijk vragen in hun eigen zoekwoorden. Dit is dus de ideale manier om je vindbaarheid van je website te vergroten.

Je bezoeker die een reactie achterlaat werkt in principe mee aan de SEO optimalisatie van jouw website. Dus betrek je lezer actief in je website door de mogelijkheid van reacties.

Social media en SEO optimalisatie

Sinds een aantal jaren krijgt sociale media meer invloed op de zoekresultaten in Google. Stel dat iemand je website via sociale media aanbeveelt. Dan is dat een extra populariteitsindicator voor Google. Logisch gevolg dus dat sociale media een steeds belangrijkere positie inneemt binnen de zoekmachine. Websites en pagina’s met veel sociale media shares krijgen veel vertrouwen. Daardoor stijgt de waarde door de content.

Eerst waren alleen backlinks de enige meetbare aanbevelingen. Tegenwoordig is Google beter in staat de populariteit en relevantie van een website op waarde te schatten. Denk hierbij aan het meten van reviews, reacties, social media shares enz. Vermeldingen op social media worden door bezoekers geplaatst en niet door de eigenaar van de website. Hierdoor hecht Google meer waarde aan. Bovendien draait social media om actualiteit. Daardoor kan Google beter beoordelen welke onderwerpen en websites relevant en populair zijn.

Links vanaf social media zijn geen backlinks. Ze vormen wel een populariteitsindicator voor je website. Ze kunnen je website wel een boost geven als op social media veel over jouw onderwerpen van je website wordt gesproken en gedeeld.

Blogs op je website kunnen zorgen voor relevante en actuele reacties, like en shares. Zorg voor zoveel mogelijk blogs over relevante onderwerpen van je website. Reacties zorgen voor longtail-zoekopdrachten. Hiermee vergroot je je vindbaarheid in zoekmachines. Dus ook een boost voor SEO optimalisatie.

Schrijf ook eens een uitgebreide blog. Met een grote blog met veel creëer veel content waarop je op waarde geschat kan worden. Veel reacties en likes op zo’n blog zorgen ervoor dat Google ook meer waarde aan die blog toekent. Maak een blog met titels als “XX-tips om…”, “stappenplan”, “xx handige weetjes…” en “Hoe…”. Deze slaan aan bij zowel bezoeker als Google.

Contentstrategie. Zorg voor een relevante en actuele website

Tot nu toe heb ik twee belangrijke factoren besproken van SEO optimalisatie. Namelijk de relevantie (on page SEO) en de populariteit (off page SEO). Ook de factor actualiteit is van belang. Een actuele website draagt bij aan zowel de relevantie als aan populariteit.

Vanaf nu komt daar nog een derde factor bij. Namelijk de leesbaarheid van je website (technische SEO). Een goede contentstrategie is onmiskenbaar voor een actuele en relevante website.

Je website dient te zijn voorzien van kwalitatieve, relevante en actuele content. Je content moet goed aansluiten bij waar je website over gaat. Anders haken je bezoekers af (hoge bounce rate) en zullen ze ook niet terugkeren.

Een laag aantal bezoekers wordt door Google ook gezien. Dus zak je af op de zoekresultaten van zoekmachines. Regelmatig nieuwe content is ook van belang. Anders verlies je waarde in Google, omdat deze niet als actueel en relevant wordt gezien. Zorg dus dat je website ‘up to date’ blijft.

Wil je meer weten over contentmarketingstrategie. Ik heb een hele serie artikelen geschreven over Aan de slag met contentmarketing.

Kwaliteitsstrategie. Een goede reputatie opbouwen met je websitebezoekers

Ik heb het hiervoor al over gehad. Bij contentstrategie legt de focus op kwaliteit. Naast alle eerdergenoemde aspecten kijkt Google ook naar de reputatie van de website. Deze bouw je op zodra je jouw website voor de eerste keer laat indexeren door Google.

Hoe hoger je reputatie, hoe vaker Google je website zal crawlen. Hierdoor zal Google meer waarde hechten aan je (nieuwe) content. Google kijkt hierbij ook bijv. hoelang iemand op jouw website blijft. Maar ook hoeveel pagina’s een bezoeker bekijkt en welke items worden aangeklikt. Goede, relevante, actuele en rijke content is van belang voor kwaliteitsstrategie en dus ook voor SEO optimalisatie.

De kwaliteitsstrategie van een goede website ken ook een aantal technische aspecten. Ik zal deze aspecten een voor een bespreken.

Los 404- pagina’s op

404-pagina’s zijn doorlopende links. Bezoekers komen op een pagina met deze melding en voor de rest een lege pagina. Google zal je hiervoor niet zo gauw bestraffen. Maar voor je bezoeker is het geen visitekaartje als hij/zij op zo’n 404-pagina terecht komt.

Met Google webmastertools kun je alle fouten die Google tegenkomt opsporen. Repareer deze 404-pagina fouten door een 301-redirect. Hier mee link je doodlopende naar een pagina die wel relevant is aan de URL.

Vermijd dublicate content

Google heeft een hekel aan dublicate content. Dublicate content is content (tekst) die meerdere malen op internet of op je website voorkomen. Kopieer dus geen teksten van andere websites. Creëer alleen maar eigen content.

Google wil geen dubbele informatie aanbieden aan bezoekers. Als die informatie al bestaat heeft een kopie van die content dus geen enkele meerwaarde voor Google. Dublicate content draagt niet bij aan SEO optimalisatie maar wordt bestraft door Google. Uniek en originele content wordt wel beloond door Google.

Het optimaliseren van je bestaande content

Een uitgebreide website met zoveel mogelijk pagina’s is mooi. Waarschijnlijk zal je daarvoor beloond worden door je bezoeker en Google. Maar dat is niet altijd het geval.

Wordt je pagina van je website niet goed gevonden? Dan kan het zijn dat je content niet voldoet. Ook kan er iets mis zijn met je zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Er kunnen ook andere factoren zijn waarom niet goed rankt. Onderzoek waarom dit is en zorg dat je je pagina’s update. Anders heeft dit een negatief effect op SEO optimalisatie.

Onderhoud ook je bestaande pagina’s door ze eens in de zoveel tijd onder de loep te nemen. Verbeteringen aan je bestaande content kan ook een boost geven aan je website. Zijn ze nog relevant genoeg? Kan een pagina een rijkere content gebruiken? Wellicht dat zo’n ‘update’ aan je bestaande inhoud je website doet stijgen in de zoekresultaten.

Techniek en leesbaarheid van je website

Google ziet alleen de broncode van je website en niet hoe een bezoeker de pagina visueel ziet. Daarom dien je ‘onder de motorkap’ ook te zorgen voor technische SEO optimalisatie. Je kan een website hebben met alle SEO factoren die ik besproken. Maar als de techniek achter de website niet op orde is, is je website nog niet vindbaar in zoekmachines.

Gebruik sitemaps

Je kan Google een handje ‘helpen’ door een sitemap te generen van je content. Deze kan je doorgeven aan Google via Google Search Console. Hierdoor is je website beter vindbaar. Dus draagt bij aan SEO optimalisatie.

Een sitemap is een index van je website met hierin alle URL’s van je site. Sitemaps worden automatisch gegenereerd door je CMS.

Je pagina crawlen in Google Search Console

Google speurt (crawlt) continue het gehele web af. Dit zijn miljarden pagina’s. Zo kan het lang duren voordat jouw nieuwe pagina ook geïndexeerd is. Dit betekent dus niet vindbaar in zoekmachines. Dat wil je niet, want dat heeft een negatief effect op zoekmachine optimalisatie. Maar je kunt hier zelf iets aan doen.

Je kunt nieuwe pagina’s via Google Search Console handmatig laten ‘crawlen. Hiermee help je Google sneller je nieuwe URL te laten indexeren. Zo is jouw nieuwe content sneller vindbaar in Google.

Uitleg over het handmatig crawlen van je pagina vind je op Google Search Console url-inspectietool.

Zorg voor schone broncode

Ook een ‘schone’ broncode vindt Google belangrijk. De (HTML, PHP enz.) broncode dient leesbaar te zijn voor zoekmachine zoals Google. Een nette code maakt het makkelijker de pagina’s te indexeren en te begrijpen.

Een vertroebelde code kan leiden tot conflicten. Door alle broncode heen kan waardevolle informatie weg dreigen te vallen. Zet bijv. alle opmaakcodes in een CSS-bestand en niet in de broncode. Dit zijn de richtlijnen van HTML 5 van World Wide Web Consortium (W3C). Kijk hiervoor op www.w3.org.

Gebruik structured data markup

Daarnaast kan je Google ook helpen je website zoekmachinevriendelijk te maken door je code te voorzien van extra informatie. Het zogenaamde ‘labelen’ van je code. Hiermee geef je aan wat een bepaalde code inhoudt, waardoor Google beter snapt wat waar een code over gaat.

De semantische zoekmachine. Het begrijpen van geschreven content.

Bij semantisch zoeken worden zoekresultaten niet alleen weergegeven op basis van zoekwoorden. Er wordt gekeken naar de relatie tussen bepaalde woorden. Zo wordt structuur aangebracht in alle data die zie op het web bevindt.

Hiervoor moet Google wel instaat zijn om content te begrijpen. Daar hebben zij een zogenoemde ‘semantische zoekmachine’ nodig. Semantiek is het begrijpen van woorden.
Tegenwoordig kan je aan Google al vragen stellen. Google snapt de vraag en weet ook het antwoord te vinden. Ook opdrachten zullen in de toekomst door Google op een juiste manier geïnterpreteerd te worden.

Deze directe antwoorden op vragen worden featured snippets genoemd. Ook de gesproken zoekopdrachten is een mogelijkheid binnen Google. Met bovenstaande kennis in het achterhoofd begrijp je dus dat je je SEO optimalisatie daarop moet gaan aanpassen.

SEO-strategie is niet langer meer gericht op vindbaarheid op zoekwoorden. Het gaat content te schrijven dat je bezoeker boeit. Daarnaast moet Google jouw content snappen en linken aan relevante zoekopdrachten.

Met andere woorden schrijf content vanuit de gedachten van je bezoekers. Hoe kan jouw website helpen die informatie te geven die ze nodig hebben. Google is instaat de zoektermen, vragen en zinnen van bezoekers te begrijpen. Jouw taak is het in de huid van jouw bezoeker te kruipen waar hij/zij naar op zoek is. En dit te vertalen naar relevante, actuele en duidelijke content.

Aan de slag met SEO optimalisatie: tot slot

Ik realiseer mij dat dit een enorm artikel is geworden. Toch hoop ik een zo compleet mogelijk beeld te hebben gegeven over de verschillende aspecten van SEO optimalisatie. Gebruik deze handleiding dan ook als handige stappenplan om zelf te beginnen met SEO optimalisatie. Als je alle stappen in uit dit artikel volgt, zal je zien dat je beter zult gaan scoren in de organische zoekresultaten van Google.

Maar vergeet niet! SEO optimalisatie is een kwestie van lange adem. Het is niet zo dat als je alle stappen hebt doorlopen je klaar bent. SEO optimalisatie is een continu proces geen eenmalige actie. Het is ook een kwestie van veel onderzoeken, experimenteren en vooral geduld hebben om tot het gewenste resultaat te komen. Zo hoog mogelijk scoren in Google.

Voor een verkorte versie heb ik nog een handige SEO checklist gemaakt. Ik wens je veel succes met aan de slag met SEO optimalisatie te gaan.

Deel dit bericht

1 reactie op “Aan de slag met SEO optimalisatie om hoger te scoren in Google”

  1. shoulder posture

    Great post. I used to be checking constantly this weblog and I’m inspired!
    Extremely helpful info specifically the ultimate section :
    ) I handle such information a lot. I was looking for this certain info for a very lengthy time.
    Thanks and best of luck.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

shares