Weet wie je online klanten zijn?

Deel dit bericht

Home » Content Marketing » Weet wie je online klanten zijn?

Weet wie je online klanten zijn. Doelgroepsegmentatie.

Niet iedereen is hetzelfde. Daarom is het van belang te weten wie je doelgroep is en wat de wensen en behoeften van jouw doelgroep is. Dan kan je jouw content hierop afstemmen. Om je doelgroep te achterhalen, kan doelgroepsegmentatie een nuttig hulpmiddel zijn. In dit artikel leg ik uit wat doelgroepsegmentatie is en hoe je deze kunt toepassen om je contentmarketingstrategie en campagnes te verbeteren.

wat is segmentatie?

“Segmentatie is het opdelen van je doelgroep(en) op basis van kenmerken zoals interesses, leeftijd, geslacht, woonplaats of beroep met als doel die groep aan te spreken, door middel van content, afgestemd op hun wensen en behoeften.”

Door segmentatie richt je je alleen op de groep (potentiele) klanten die het meest geïnteresseerd zijn die jouw producten of diensten. Het resultaat is dat je kostenefficiënter en overtuigender contact kunt leggen met je (potentiele) klanten.

Factoren om je doelgroep te leren kennen

Maar naast doelgroepsegmentatie zijn er nog een aantal andere factoren van belang om je doelgroep beter te leren kennen.

  • Als eerste is het van belang in kaart te brengen wat de informatiebehoeften en wensen van je potentiele klanten zijn (je doelgroep). Hiervoor kunt je gebruik maken van een bestaand onderzoek, kijken op sociale media waarover je doelgroep discussieert, onderzoek doen bij concurrenten of het is kaart brengen van het huidige koopgedrag van je huidige klanten.
  •  Ten tweede kan je gebruik maken van klantpersona’s. Dat zijn fictieve beschrijvingen van je ideale klanten. Opgesteld op basis van de profielen en gedrag van bestaande klanten. Een klantpersona kan je helpen om je content qua kennisniveau, informatiebehoeften en taalgebruik (tone of voice) aan te laten sluiten bij die klant. Bij het formuleren van klantpersona’s geef je antwoord op de vraag welke doelgroepen je kunt onderscheiden en welke eigenschappen bij die doelgroep hoort.

doelgroepsegmentatie customer journey onlinemarketinganalyse

  •  Als derde is het van belang om de klantreis (customer journey) van je doelgroep in kaart te brengen. Dit zijn de ervaringen van een klant gedurende de spreekwoordelijke reis die een klant maakt om zich te oriënteren, een product of dienst aan te schaffen en er gebruik van de maken. Want als je weet welke reis klanten afleggen, weet je ook welke contactmomenten (touch points) er zijn en met welk soort content je hierop moet inspelen. Zo leidt je je potentiele klant naar je gewenste doelen.

Stappenplan segmentatie

Wanneer je onderzoek doet naar je doelgroep en deze groepen in segmenten verdeelt, kun je gerichte content schrijven die jouw doelgroep informeert, vermaakt of interesseert.

De eerste stap is het segmenteren van doelgroepen die het meest aansluiten op producten of diensten die jij aanbiedt. Onderzoek welke groep mensen het meest gebaat zijn bij jou product of dienst.
De tweede stap is het creëren van unieke, relevante en actuele content die specifiek gericht is op jouw doelgroep(en) welke je eerder hebt gedefinieerd.

Het belang van doelgroepsegmentatie

Waarom is doelgroepsegmentatie nou zo belangrijk als content creëert en verspreidt? Als je inzicht hebt in de behoeften en wensen van je doelgroep kun je je content gerichter op deze specifieke groep targeten. Een ander voordeel is dat je inzicht krijgt in het gedrag van jouw doelgroep en je marketingstrategie hierdoor kunt verfijnen. Welke sociale kanalen gebruikt deze groep? Wat doen ze graag in hun vrije tijd?

Mensen die bijvoorbeeld veel visuele aspecten van sociale media zoals Pinterest willen zien, vinden waarschijnlijk een andere soort content aantrekkelijk dan mensen die veel lezen en actief zijn op forums. Deze informatie is van belang voor het maken van content op maat.

Online tools

Wil je weten waar mensen uit je doelgroep naar zoeken? Gebruik dan online tools als Answer The Public, Uber Suggest of Zoekwoordplanner. Om meer te weten te komen demografische categorieën en gebruikersgedrag kan je de analyse insight functies van socialemadiaplatforms zoals Facebook en Twitter. Doe research met de verschillende tools en vergelijk resultaten om een zo volledig beeld te krijgen van wie jouw doelgroep is en wat je doelgroep online doet

Tot slot

Tot slot van dit onderwerp over contentmarketing. Om jouw online (potentiele) klant beter te leren kennen, kun je samenvattend de volgende vragen stellen:

  • Waarom is doelgroepsegmentatie belangrijk bij contentmarketing
  •  Hoe kan doelgroepsegmentatie je helpen bij het creëren en publiceren van content?
  •  Welke tools helpen je bij het verkrijgen van waarde volle informatie over je doelgroep?

In het volgende deel over contentmarketing bespreek ik de vormen van content en hoe je de juiste indeling kiest. Kies de juiste indeling voor je content

In de volgende artikelen vind je alle andere onderwerpen over contentmarketing:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

shares