Inleiding tot contentmarketing

Deel dit bericht

Home » Content Marketing » Inleiding tot contentmarketing

Inleiding tot contentmarketing

Ik begin deze serie artikelen over aan de slag met content marketing met een inleiding tot contentmarketing. In deze inleiding tot contentmarketing leg ik uit wat contentmarketing is, aandacht trekken van je doelgroep, wat social content is, leads en leads nuturing, en interactie en betrokkenheid. Ik eindig deze inleiding tot contentmarketing met kenmerken en tips voor voor je contentmarketingstrategie.

We beginnen deze inleiding tot contentmarketing met de definitie van contentmarketing.

“Contentmarketing is het maken, aanbieden en verspreiden van content via een doordachte mix van online en offline middelen waarbij de aansluit op een vooraf vastgestelde behoefte, om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken, met winstgroei als directe of indirecte doel.”

Kortweg is contentmarketing “het werven en binden van klanten met relevante informatie.”

Aandacht tekken van je doelgroep

Aangezien er zoveel organisaties tegenwoordig online aanwezig zijn, is het van belang je te kunnen onderscheiden van je (directe) concurrenten. Contentmarketing is de manier om de aandacht van je doelgroep te trekken. In dit artikel geef ik je uitleg waarom contentmarketing belangrijk is en hoe je dit kunt inzetten om met je doelgroep te communiceren. Daarnaast vind je een aantal tips om je eigen contentmarketingcampagne te maken.

Social content

Naast contentmarketing is er tegenwoordig ook social content. Social content is een samentrekking van sociale media en contentmarketing en staat voor het delen van content via socialemediaplatforms. Dit wordt enerzijds ingezet als instrument voor branding en anderzijds om leads te generen.

leads nuturing

Bij contentmarketing draait alles om het maken van online materiaal, zoals blogs, posts op social media en video’s. De bedoeling van deze content is het trekken van aandacht en zo interesse te genereren voor de producten en/of diensten van je organisatie. Het is dan de kunst om relaties die nog geen klant zijn (leads) planmatig tot echte klanten te maken. Dit wordt leads nuturing genoemd Contentmarketing kan ook tot gevolg hebben dat het aantal verkopen verhoogt doordat er meer verkeer naar je website wordt geleid en de bekendheid van je merk wordt vergroot. Dit leidt binnen je doelgroep weer tot een groter vertrouwen en een betere herkenning.

Interactie en betrokkenheid

Voor de komst van internet was tweezijdige interactie niet mogelijk. Via radio, tv, krant en tijdschriften werden mensen advertenties voorgeschoteld of ze nu wilden of niet. Sinds de introductie van internet kunnen mensen zelf bepalen of ze betrokkenheid willen tonen. Door contentmarketing kunnen organisaties beter in contact komen met hun doelgroepen. Je creëert en publiceert content die is afgestemd op de wensen en behoeften van je vooraf vastgestelde doelgroep en promoot deze via sociale media. Zo krijg je meer bekendheid en geneert meer verkeer naar je website.

kenmerken voor een contentmarketingcampagne

De basis voor goede content is weten voor wie je schrijft. Hoe meer je weet over je doelgroep zoals interesses, problemen, leeftijd enz., hoe beter je met je content kunt inspelen op de wensen en behoeften van die doelgroep. Op die manier kun je ze op een persoonlijke manier aanspreken.

Een succesvolle contentmarketingcampagne voldoet aan de volgende drie kenmerken:

  •  Je speelt in op de wensen en behoeften van je doelgroep
  •  Je biedt iets van waarde
  •  Je blijft de interesse van je klanten prikkelen.

contentmarketingstrategie tips

Hieronder volgen een aantal tips voor wanneer je je eigen contentmarketingstrategie gaat formuleren:

  •  Neem de tijd om je doelgroep beter te leren kennen.
  • Onderzoek op welke accounts ze op sociale media volgen om zo inzicht te krijgen in de interesses en andere kenmerken van je doelgroep.
  •  Experimenteer met verschillende soorten content om erachter te komen welke het beste aansluit op de wensen en behoeften van je doelgroep.
  • Kies de geschikte plaatsen om je content te publiceren en probeer je doelgroep op een directe persoonlijke manier aan te spreken.
  •  Vermijd formeel taalgebruik en onpersoonlijke standaardantwoorden. Spreek je doelgroep op een natuurlijke manier aan.
  •  Zorg dat je content actueel, uniek interessant en aantrekkelijk is.
  •  Maak gebruik van prikkelende koppen, opvallende media (afbeeldingen, video’s enz.) en een informatieve taal om de aandacht van je doelgroep te trekken.

Tot slot

Tot slot van dit deel over inleiding tot contentmarketing. Houdt bovenstaande drie kenmerken en tips in gedachten bij je contentmarketingstrategie. Nu kan je nadenken over hoe je contentmarketing kunt inzetten om online interesse van je doelgroep te wekken en inventariseren welke doelen je hiermee kunt bereiken.

In het volgende deel over contentmarketing ga ik in op doelgroep en doelgroepsegmentatie. Weet wie je online klanten zijn?

Daarnaast komen in deze serie over contentmarketing de volgende onderwerpen aan bod:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

shares