Het meten van je resultaten van contentmarketing.

Deel dit bericht

Home » Content Marketing » Het meten van je resultaten van contentmarketing.
webanalyse contentmarketing onlinemarketinganalyse

Webanalyse. Het meten van je resultaten van contentmarketing.

Je hebt goede content gemaakt, op diverse mediakanalen gepubliceerd en gepromoot. Dan is het hoog tijd om te onderzoeken of je content het gewenste resultaat heeft op geleverd aan de hand van webanalyse. Je kan nog zoveel content publiceren. Maar als niet wordt bekeken, dan leidt dat niet tot de vooruit opgestelde Key performance indicators (kpi’s). Zodra je content online is het van belang je inspanningen te meten. Op die manier kan je kijken of je contentmarketingcampagne succesvol is. Als het niet tot het gewenste resultaat leidt, kan je nog tijdig bijsturen om toch nog de gestelde doelen te behalen.

In dit artikel bekijken wij welke online tools er beschikbaar zijn voor webanalyse van je marketingcampagne en belangrijke statistieken te identificeren waarmee je je campagnes kunt verbeteren.

Aan de slag met webanalyse

Je wilt meer verkeer naar je website, meer naamsbekendheid of meer verkopen genereren. Maar als je de voortgang van je inspanning niet bijhoudt, is het lastig na te gaan of je op de goede weg bent. Immers meten is weten. Voorafgaand aan je contentmarketing stel je eerst de doelen die je wilt halen. Bijvoorbeeld 20% meer paginaweergaven ten opzichte van vorige periode. Om te toetsen of je deze kpi gaat halen.

Als je je content doelen hebt bepaald, kun je makkelijker de voortgang bijhouden. Eerst kijken wij eens naar specifieke statistieken, waarmee je je contentmarketing kunt verbeteren. Denken eens aan het aantal bezoekers op een bepaalde pagina, hoeveel tijd ze daarop doorbrengen, waar ze wonen, wat hun leeftijd en geslacht is en waar ze naar zoeken op je site.

Vergelijk de diverse statistieken met eerdere periodes om inzicht te krijgen in de resultaten. Op die manier krijg je een beter beeld van het succes van je nieuwe strategieën. En waar nodig kan je bijsturen om toch je doelen te behalen.

Webanalyse tools

Er zijn heel veel (gratis) online tools om het succes van je contentmarketingstrategie te meten.

Google Analytics is een van de bekendste gratis webanalyse pakket om je contentmarketingcampagnes te meten. Wil je meer weten over dit pakket lees dat mijn artikelen over Google Analytics.

Daarnaast bieden veel sociale media platformen hun eigen webanalyse tools. Deze tools bieden je veel informatie over geslacht, leeftijd en locatie van je doelgroep. Ook zie je wat populaire posts zijn, hoe vaak er op gereageerd is en hoeveel keer je post gedeeld is. Deze gegevens geven je inzicht welke content het meest effectief is voor het bereiken van je doelen.

Tot slot

Samenvattend: Onderzoek welke analyse tools je tot je beschikking hebt en bedenk welke statistieken jou kunnen helpen inzicht te krijgen het succes van je campagne. Meten is weten.

Dit is het laatste artikel in de serie aan de slag met contentmarketing. ik hoop dat je iets heb opgestoken van mijn stappenplan voor contentmarketing en kunt toepasssen voor je eigen contentmarketingstrategie.

In de volgende artikelen vind je alle andere onderwerpen over contentmarketing:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

shares