Conversieattributie binnen Google Analytics

Conversieattributie is het verschijnsel in Google Analytics dat een conversie op je website niet aan één verkeersbron is toegekend maar aan meerdere.
Hoe werkt conversieattributie?
Stel: een klant vindt je site eerst door op één van je Adwords-advertenties te klikken. Een paar dagen later komt de klant terug door via een sociaal netwerk naar je site te klikken. Een dag erna komt de klant weer op je site terecht via één van je e-mailcampagnes. Later die dag komt de klant weer op je site via direct verkeer en doet een aankoop. Deze contact momenten staan allemaal opgeslagen in een cookie.
Aan welke conversiepad wijs je nu de conversiewaarde toe? De klant is op verschillende manieren op jouw website terecht gekomen. Hoe ga je dat meten in Google Analytics? Er zijn diverse conversieattributie-modellen om conversiewaarde aan een klant toe te kennen.
6 conversieattributie-modellen:
Conversieattributie tot slot
Afhankelijk van de customer journey van de klant dien je uit te vinden welke conversieattributie het beste past. Let op dat er ook klanten zijn die verschillende apparaten gebruiken voor de verschillende contact bunz4ever momenten. En dat er zelfs mensen zijn die dagelijks hun cookies opschonen.
In Google Analytics vind je conversieattributie onder:

Hierin kun je een van de conversieattributie model selecteren.