De SEO trends van 2019

Deel dit bericht

Home » SEO » De SEO trends van 2019
SEO trends 2019 onlinemarketinganalyse

De SEO trends 2019. Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen voor SEO optimalisatie? Wat kunnen wij verwachten op SEO gebied in 2019?

De slag om de jaarlijkse SEO trends is weer losgebarsten. Dit keer de SEO trends 2019. Maar het gaat er toch niet om de eerste te zijn met de nieuwste trends op SEO gebied. Het gaat erom dat iedereen op de hoogte is om zijn website vindbaar te maken en te blijven.

Dit gezegd hebbende met welke SEO trends 2019 gaan wij volgend jaar te maken krijgen? Hoe richt je je website in om nog in de zoekresultaten op de eerste pagina te verschijnen? Welke regels heeft Google voor ons in petto waaraan ons website moet voldoen? Hoe belangrijk wordt voice search?

In dit artikel ga ik daar dieper op in. Met als doel jou te informeren over de SEO trends 2019. Niet om de beste of de eerste te zijn.

Welke onderwerpen komen voorbij?

Ik begin met een conclusie. Misschien een beetje raar, maar als je het artikel leest zal je tot de zelfde conclusie komen. Namelijk:

Als je bovenstaande SEO trends 2019 nou eens moeten samenvatten kom je maar tot één conclusie. Het toverwoord voor SEO trends 2019 is gewoon goede content maken.

Google trends en regels 2019

De belangrijkste basis regels van Google om in de zoekresultaten te komen zijn o.a.:

  • Je content is relevant, actueel
  • Je website is geschikt voor zowel desktop als mobiel
  • Je gebruikt je zoekterm in je URL, je H1 kop, je eerste alinea en tussenkop.
  • Je gebruikt je description metatag voor een beschrijving van je pagina.
  • Je website laadt snel.
  • Je maakt gebruikt interne links om een samenhang in je website aan te geven.
  • Je optimaliseert afbeeldingen en video en voorziet ze van alt-tags.
  • Je website heeft een SSL-certificaat.
  • Je website heeft een ’schone code’.

De SEO trends 2019 die van belang zijn voor Google zijn een al in 2018 ingezet.

Google kijkt naar de volgende punten:

  • Mobiel en AMP: Per 1 per 2018 geldt voor Google ‘Mobile first’! Je website dient mobiel vriendelijk te zijn, wil hij in de zoekmachine van de mobiele gebruikers verschijnen. Deze trend zet in 2019 door. Google wil dat je een mobiele versie van je website hebt die snel, geoptimaliseerd, toegankelijk en gebruiksvriendelijk is. Anders zal je nooit bovenaan de organische zoekresultaten verschijnen.
  • Https://: Sinds juli dit jaar kijkt Google naar de veiligheid van je website. Heb je geen welbekend slotje op je site? Dan wordt je website als onveilig bestempeld. Google gaat hier komend jaar alleen maar verder mee. Veel bekend website zijn al niet meer benaderbaar als je Google Chrome gebruikt, omdat ze geen geldig SSL-certificaat hebben.
  • Backlinks moet relevant zijn aan de niche van je organisatie.

Google gaat steeds minder Organische bezoekers doorsturen via de zoekmachine. Betalen (met advertenties via Google Ads) is waar Google op inzet.

Daarnaast heeft Google afgelopen maanden flink gewerkt aan restyling en optimalisatie van hun producten. Denk aan Google Search Console, Google Ads . Het zal mij niets verbazen als aan de veranderingen ook consequenties zitten voor de manier waarop SEO wordt ingezet.

Zoekwoorden

Scoren op zoekwoorden is steeds minder relevant. Je kan je beter richten op goede en relevante content. Zie content marketing en SEO.

Met de komst van home assistents en machine learning gaat de al oude SEO strategie geheel op de schop. De tijd dat je ‘even’ kan scoren op een paar losse zoekwoorden is verleden tijd. Content (marketing) strategie is het nieuwe SEO. De inhoud van je website of pagina moet overeenkomen met de beste ervaring waarop de gebruiker van een zoekmachine naar opzoek is. De site met het beste antwoord (content) op de vraag van de zoeker verschijnt in de zoekresultaten. In de toekomst zal SEO en content marketing steeds meer met elkaar versmelten.

Latent Semantic Indexering/ Artificial intelligence

Artificial intelligence speelt een steeds belangrijkere rol op het gebied van SEO, het is dus belangrijk om je content en website daarvoor te optimaliseren. Zoekers gebruiken steeds vaker longtail zoekopdrachten en voice search. Algoritmes zal het steeds vaker gaan winnen van zoekmachines. Artificial intelligence zal steeds vaker worden ingezet voor SEO. Je zal vaker begrippen als immersive storytelling tegenkomen. Dit is diepgaande content gecreëerd door robots.

Voice Search

Met de komst van home assistants en de spraakfunctie op mobiele telefoons zal de manier waarop zoekmachines gebruikt gaan worden drastisch gaan veranderen.

Met de komst van voice search zullen de meeste zoekopdrachten in de vorm van vragen komen. Nu wordt nog het meest gezocht op (een groep) woorden of zinnen. Dit brengt veranderingen in de manier waarop je gevonden wordt op zoekmachines. Dus zul je de nodig aanpassingen moeten maken op SEO gebied om gevonden te worden in zoekmachines. Begin met het aanpassen en optimaliseren van je zoekvragen.

Structured data

Als je het over Voice Search hebt, hebt je het ook over structured data. Als je structured data schema’s op orde zijn kunnen zoekmachines je content beter ‘begrijpen’. Met Google Search Console kun je o.a.: je structured data beheren. Meer informatie vind je op Google Search Console met artikelen over de nieuwe Search Console.

Featured snippets

Voice search geeft SEO-experts ook weer nieuwe uitdagingen en kansen om door de juiste zoekvragen (SEO-optimalisatie) en goede antwoorden (content marketing) de zogenaamde ‘0’positie te veroveren. Deze verschijnt dan in de vorm van een featured snippet.

Autoriteit

Een andere trend waarop Google in 2019 meer zal sturen is autoriteit van een website. Autoriteit is de reputatie die een website heeft. Op basis van goede content en backlinks straal je een soort van reputatie uit naar je klanten toe. Op die manier bouw je een autoriteit op in de ogen van Google en daar word je voor beloond in de ranking. Hier hanteert Google het E-A-T principe voor. Dat staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. In het Nederlands Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid.

Linkbuilding

Linkbuilding is altijd van belang geweest voor de ranking binnen zoekmachines. Maar in 2019 wordt er meer gekeken naar de soort backlinks dan voorheen. De links moeten gericht zijn op het creëren van merk-opbouwende relaties met website eigenaren en bloggers die zich in jouw niche bevinden. Alleen op die manier krijgt je website meer autoriteit toegewezen.

mobile first onlinemarketinganalyse

Mobile first

Zoals eerder in dit artikel genoemd, zal ook Google in 2019 inzetten op mobile first. Is je website niet geoptimaliseerd voor mobiele gebruikers, dan kost dat je plaatsen in de organische zoekresultaten. Zorg er dus voor dat je een mobielvriendelijke website hebt. Google heeft richtlijnen waar mobiele website aan moeten voldoen.

Daarnaast hebben ze ook een project genaamd AMP (Accelerated Mobile Pages). Wil je weten of jouw website mobielvriendelijk is? Test je site op Google mobielvriendelijke test.

Content marketing en SEO

Content marketing? Wat heeft dat nou met SEO te maken? Ik zal het je uitleggen. Door machine learning zijn zoekmachines zijn steeds beter in staat de content van je website te ‘begrijpen’. De tijd dat je met een paar losse zoekwoordjes je ranking binnen zoekmachines kan verhogen is verleden tijd. De content van je website is een onderdeel van SEO geworden. Ook je content moet SEO proof zijn. Kijk maar eens naar het belang van je H1 kop en de eerste alinea van je content.

Gezien de recente updates van Google zal in 2019 de content van je website mede van belang worden voor zoekresultaten binnen zoekmachine. Een mooi moment om je content die niet goed scoort eens onder de SEO loep te houden.

Goede content onlinemarketinganalyse

Gewoon goede content maken

Als je bovenstaande SEO trends 2019 nou eens moeten samenvatten kom je maar tot één conclusie. Het toverwoord voor de SEO trends 2019 is gewoon goede content maken. Wanneer je goede, relevante actuele content schrijft en de inhoud sluit aan op waarnaar mensen naar opzoek zijn in zoekmachines ben je al een heel eind op weg. Een aantal aandachtspunten waar je bij het schrijven van content op moet letten zijn:

  • De manier waarop een zoeker de zoekmachine gebruikt. Zoekt hij op de traditionele manier via de zoekbalk of door middel van voice search?
  • Wordt er gezocht via een desktop, tablet of mobiel?
  • Welke zoektermen, zoekvragen of zoekopdrachten zou je zelf gebruiken om jouw content in de zoekresultaten terug te vinden.
  • Is je content zo te doorgronden door Google dat zoekers makkelijk jou content kunnen vinden.

Het mag duidelijk zij dat je voor mensen schrijft en niet voor Google. Maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat jij met je content vindbaar bent. En daar heb je toch Google voor nodig. Dus het een gaat niet zonder het ander.

De SEO trends 2019

2 gedachten over “De SEO trends van 2019

  • december 21, 2018 om 6:07 am
    Permalink

    Veel blijft hetzelfde ten opzichte van vorig jaar, maar er zijn toch ook kleine focusverleggingen. Zo is de mobile-first index nu echt een feit. Gaan je eigen autoriteit , betrouwbaarheid en reputatie een belangrijkere rol spelen. En gaan in 2019 de early adopters flink aan de slag met voice search .

    Beantwoorden
    • december 23, 2018 om 8:24 pm
      Permalink

      Klopt, heel veel van hetzelfde op SEO gebied op detail verschillen na. Alleen voice search zorgt voor verandering in de manier waarop gezocht gaat worden. Daarnaast zullen Google updates voor verschuivingen in zoekresultaten gaan zorgen.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

shares