Het maken van effectieve landingspagina’s

Deel dit bericht

Het maken van effectieve landingspagina's

Het maken van effectieve landingspagina’s is een van de belangrijkste manieren om de gebruikerservaring van webbezoekers te verbeteren. Daarbij laat je je content aansluiten op de herkomst van je bezoeker.

Wat is een effectieve landingspagina?

Vergelijk je content met het hebben van een gesprek met je bezoeker. Je bent bijvoorbeeld in gesprek met een potentiele klant via Google, Facebook, een nieuwsbrief of banner en dat gesprek gaat via een klik verder op je website. De klik naar je website (landingspagina) moet een logisch vervolg zijn van je conversatie zijn. Als er geen logische overgang is, ontstaat er ruis, met grote kans dat je webbezoeker verdwijnt. Dit gedrag is terug te vinden als bounce in Google Analytics.

Om de conversatie te optimaliseren kun je verschillende effectieve landingspagina’s inrichten per bron van herkomst, want het is vrijwel onmogelijk om met één website optimaal in te spelen op alle verschillende bezoekersstromen met elk hun eigen zoekvragen.

Een landingspagina is de pagina waar je bezoeker op landt na bijvoorbeeld een klik op een advertentie of een link in een e-mailing. De landingspagina sluit naadloos aan bij de voorgaande link en bevat specifieke informatie die erop is gericht je bezoeker aan te zetten tot een gewenste actie. Landingspagina’s zijn doorgaans bedoeld om hogere conversies te realiseren dan mogelijk is met je gewone website.

Naast conversiegerichte landingspagina’s zijn er ook landingspagina’s die bedoeld zijn om beter gevonden te worden in de organische zoekresultaten van zoekmachines.

Ervaringen met landingspagina’s

  • Bezoeker scrollen nauwelijks. Zorg dan je landingspagina op een pagina past (above the fold).
  • Bezoekers lezen steeds minder (concentratieboog). Informatie uit plaatjes, video’s, infographics, en kopjes of kleine stukjes tekst zijn voldoende om je bezoekers te laten reageren.
  • Mensen kijken graag naar mensen. Landingspagina’s met beeld, liefst van een mens, scoren gemiddeld beter dan landingspagina’s zonder beeld.
  • Laat mensen kijken naar de actieknop kijken. Bezoekers volgen de kijkrichting van afgebeelde mensen.
  • Opvallende en duidelijk actieknop (Call to Action). De Call to Action button moet opvallende en direct duidelijk zijn. Op een landingspagina mag meerdere keren om dezelfde actie gevraagd worden.
  • Bij voorkeur een propositie per landingspagina. Landingspagina’s waar de bezoeker slechts één keuze heeft, scoren beter dan landingspagina’s met keuze uit meerdere proposities.
  • (In frame) van de reguliere website. Gebruik dezelfde opmaak als de reguliere website. Dit wordt versterkt doordat bedrijven hun website aanpassen aan succesvolle landingspagina’s.
  • Reguliere website gemakkelijker bereikbaar. Bezoekers stelleen een ‘home’ button op prijs en willen het gevoel hebben op dezelfde website te blijven.
  • Headline (gelijk aan advertentie). Een headline die vrijwel identiek is als de advertentie waarop geklikt is, scoort doorgaans beter dan een afwijkende headline. Voor elke advertentie een aparte landingspagina is dus optimaal.
  • Weinig afleiding of exits. Landingspagina’s met uitsluitend topnavigatie die beperkt is tot een paar buttons doen het beter dan landingspagina’s met navigatie aan de linkerkant. Alle informatie die niet direct met de promotie te maken heeft, leidt af en kan daardoor conversie kosten.
  • Korte tekst met een duidelijk aanbod. Landingspagina’s met veel tekst scoren gemiddeld minder goed dan landingspagina’s met minder tekst.

Succesvolle landingspagina’s

Factoren die bijdragen aan het maken van succesvolle landingspagina’s zijn: het ha teren van een goede basisopmaak, het kweken van vertrouwen, het voorkomen van veelgemaakte fouten en testen.

Basisopmaak

Wie de resultaten van duizenden landingspagina’s bestudeert, komt tot een soort basisopmaak voor succesvolle landingspagina’s. Deze basisopmaak is ongeveer als volgt:

  • Topnavigatie met vier of vijf knoppen
  • Aan de linkerkant een foto die een relatie aangeeft met het probleem of de behoefte van de bezoeker.
  • Daarnaast een opvallende headline die het beeld aanvult.
  • Daaronder een subtitel van twee regels.
  • Een tekstblokje van vier of vijf regels.
  • Een rijtje voordelen (maximaal vijf).
  • Rechtsonder een opvallende actiebutton

Vertrouwen

Naarmate een landingspagina meer vertrouwen wekt, neemt de conversie toe. Bezoekers ontlenen uiteraard het vertrouwen aan een bekend en veilig merk.

Daarnaast heeft het opnemen van reviews, keurmerken en een privacy statement een positief effect.

Veelgemaakte fouten op landingspagina’s

De meest voorkomende fouten op landingspagina’s zijn:

  • Één landingspagina voor meerdere advertenties, waardoor de aansluiting soms niet goed is.
  • Gebruik van de reguliere websitelay-out met te veel afleiding.
  • Veel te veel tekst
  • Slecht leesbare tekst door gebruik van een te klein letterformaat.
  • Te veel (tussen)stappen naar de conversie pagina.
  • Te lange responsformulieren.
  • Te hoge responsdrempel.
  • Foto’s en tekst die niet aansluiten bij de aanbieding.

Testen

Testen is van het allergrootste belang voor het succes van ladingspagina’s. Landingspagina’s zijn bij uitstek geschikt om veel mee te experimenteren. Bijvoorbeeld A/B testen.

Contentmarketing

Het maken van (effectieve) landingpagina’s maakt deel uit van je contentmarketing strategie. Wil je meer weten over contentmarketing? Lees dan mijn serie artikelen die ik over contentmarketing heb geschreven onder de kop Aan de slag met contentmarketing. Hierin komen de volgende onderwerpen aan de orde:

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

shares