Tips en trucs voor het maken van een effectieve landingspagina.
Inleiding effectieve landingspagina maken
Het maken van effectieve landingspagina’s is een van de belangrijkste manieren om de gebruikerservaring van webbezoekers te verbeteren. Door een effectieve landingspagina te maken, maak je van bezoekers klanten. Daarbij laat je je content aansluiten op de herkomst van je bezoeker.
Wat is een landingspagina?
In principe is elke pagina van je website een landingspagina. Bezoekers “landen” er namelijk op als ze klikken op een zoekresultaat in Google naar een webpagina. Daarom is het ook van belang iedere landingspagina te optimaliseren voor de beste gebruikerservaring. Je wilt je bezoeker graag zo lang mogelijk vasthouden en tot actie aanzetten.
Maar in online marketing bedoelen ze met een landingspagina iets anders. Een landingspagina is een specifiek ingerichte pagina waar bezoekers op terecht komen. Dit is meestal na een klik op een reclamecampagne of een post op social media. Maar kan uiteraard ook een klik op een zoekresultaat zijn.
De landingspagina is zodanig ingericht dat het de bezoeker aanzet tot een bepaalde actie. Dit leidt weer tot een conversie. Een effectieve landingspagina maken draagt hieraan bij.
Wat is het doel van een landingspagina?
Het doel van een landingspagina is dus het aanzetten tot een actie. Wanneer zet je een landingspagina in? Dit kan zijn:
Een landingspagina kan ook gericht zijn op je unique selling point (USP). Waarin onderscheid je je van de concurrent? En waarom zou de bezoeker juist bij jou tot actie moeten overgaan? Wat maakt jouw product of dienst zo uniek.
Een bezoeker behoort waarschijnlijk tot je doelgroep waarop je je richt. Deze bezoeker heeft een bepaalde behoefte. Hij of zij bevindt zich in een bepaalde fase van de customer journey en online marketing funnel (marketing funnel en sales funnel). De kunst is op die behoefte in te spelen met jou product of dienst. Het draait allemaal om relevantie.
Speerpunten voor een effectieve landingspagina
Er zijn drie speerpunten die je voor ogen moet houden als je een goede landingspagina wilt maken.
Een landingspagina maken. Hoe doe je dat?
Een effectieve landingspagina maken hangt af van een aantal factoren. Je wilt graag dat ze een bepaalde actie uitvoeren die tot conversie leidt. Een effectieve landingspagina maken begint bij:
Alle drie de punten worden hieronder besproken.
Basisopmaak
Wie de resultaten van duizenden landingspagina’s bestudeert, komt tot een soort basisopmaak voor succesvolle landingspagina’s. Deze basisopmaak is ongeveer als volgt:
Vertrouwen
Naarmate een landingspagina meer vertrouwen wekt, neemt de conversie toe. Bezoekers ontlenen uiteraard het vertrouwen aan een bekend en veilig merk.
Daarnaast heeft het opnemen van reviews, keurmerken en een privacy statement een positief effect.
Veelgemaakte fouten op landingspagina’s
De meest voorkomende fouten op landingspagina’s zijn:
Ervaringen met landingspagina’s
12 tips voor het maken een effectieve landingspagina
Een landingspagina optimaliseren voor SEO
Het is belangrijk een landingspagina te optimaliseren voor SEO. Je wilt je doelgroep zo goed mogelijk bereiken. Dus moet je makkelijk vindbaar zijn in de zoekresultaten. En het liefst natuurlijk zo hoog mogelijk in de zoekresultaten. SEO optimalisatie draagt bij aan een hogere CTR naar je pagina.
10 tips voor het optimaliseren van je landingspagina voor SEO
De volgende tips helpen je landingspagina te optimaliseren voor SEO:
Een landingspagina maken in WordPress
Ook in WordPress kun je effectieve landingspagina’s maken. Ook hier gelden uiteraard dezelfde tips en trucs voor het maken van de perfecte pagina. Er zijn wel een aantal handige plugins die je kunnen helpen bij het maken van een landingspagina. Voorbeelden van plugins zijn WordPress Landings Pages en Optimizepress
Testen en optimaliseren van een landingspagina
Een landingspagina is nooit af. Er valt altijd wel iets aan te optimaliseren. Een betere titel of een andere afbeelding. Je blijft continue sleutelen aan de pagina.
Testen en meten is van het allergrootste belang voor het succes van ladingspagina’s. Landingspagina’s zijn bij uitstek geschikt om veel mee te experimenteren. Bijvoorbeeld A/B testen.
Daarnaast is het meten van de pagina uiterst belangrijk. Met meten weet je wat wel en niet werkt. Verander dan ook maar een ding tegelijk. Als je te veel dingen in een keer aanpast of verbetert, kan je moeilijk meten welke aanpassing welke impact heeft. Optimaliseer dus een ding tegelijk en vervolgens meet je eerst de impact van die verandering. Zo houdt je overzicht in wat wel en niet werkt.
Experimenteer daarnaast ook met zoekmachine optimalisatie. Doe zoekwoorden onderzoek? Misschien een betere titel? Hoe werkt SEO is essentieel om hoger in Google te komen met je pagina.
Conclusie
Een effectieve landingspagina maken is een continu proces. Er zijn altijd wel onderdelen van de pagina die beter of anders kunnen. Hou de volgende punten in de gaten:
Geef een reactie