101 bekeken

Gepubliceerd op:

Laatste update: 12/09/2022

Categorie:

Tips en trucs voor het maken van een effectieve landingspagina.

Inleiding effectieve landingspagina maken

Het maken van effectieve landingspagina’s is een van de belangrijkste manieren om de gebruikerservaring van webbezoekers te verbeteren. Door een effectieve landingspagina te maken, maak je van bezoekers klanten. Daarbij laat je je content aansluiten op de herkomst van je bezoeker.

Wat is een landingspagina?

In principe is elke pagina van je website een landingspagina. Bezoekers “landen” er namelijk op als ze klikken op een zoekresultaat in Google naar een webpagina. Daarom is het ook van belang iedere landingspagina te optimaliseren voor de beste gebruikerservaring. Je wilt je bezoeker graag zo lang mogelijk vasthouden en tot actie aanzetten.

Maar in online marketing bedoelen ze met een landingspagina iets anders. Een landingspagina is een specifiek ingerichte pagina waar bezoekers op terecht komen. Dit is meestal na een klik op een reclamecampagne of een post op social media. Maar kan uiteraard ook een klik op een zoekresultaat zijn.

De landingspagina is zodanig ingericht dat het de bezoeker aanzet tot een bepaalde actie. Dit leidt weer tot een conversie. Een effectieve landingspagina maken draagt hieraan bij.

Wat is het doel van een landingspagina?

Het doel van een landingspagina is dus het aanzetten tot een actie. Wanneer zet je een landingspagina in? Dit kan zijn:

  • Het achterlaten van een e-mailadres
  • Het achterlaten van een telefoonnummer
  • Een formulier invullen
  • Het promoten van een product
  • Een download
  • Een verkoop

Een landingspagina kan ook gericht zijn op je unique selling point (USP). Waarin onderscheid je je van de concurrent? En waarom zou de bezoeker juist bij jou tot actie moeten overgaan? Wat maakt jouw product of dienst zo uniek.

Een bezoeker behoort waarschijnlijk tot je doelgroep waarop je je richt. Deze bezoeker heeft een bepaalde behoefte. Hij of zij bevindt zich in een bepaalde fase van de customer journey en online marketing funnel (marketing funnel en sales funnel). De kunst is op die behoefte in te spelen met jou product of dienst. Het draait allemaal om relevantie.

Speerpunten voor een effectieve landingspagina

Er zijn drie speerpunten die je voor ogen moet houden als je een goede landingspagina wilt maken.

  1. Wat is het doel van de pagina? Welke gewenste actie (conversie) wil je dat de bezoeker uitvoert?
  2. Wie zijn mijn concurrenten? En wat moet je doen om deze te verslaan? Wat is mijn USP?
  3. Wie is je doelgroep (behoefte groep)? Hoe kan ik deze bereiken en op welke manier?

Een landingspagina maken. Hoe doe je dat?

Een effectieve landingspagina maken hangt af van een aantal factoren. Je wilt graag dat ze een bepaalde actie uitvoeren die tot conversie leidt. Een effectieve landingspagina maken begint bij:

  • Het hanteren van een goede basisopmaak.
  • Het kweken van vertrouwen.
  • Het voorkomen van veelgemaakte fouten en testen.

Alle drie de punten worden hieronder besproken.

Basisopmaak

Wie de resultaten van duizenden landingspagina’s bestudeert, komt tot een soort basisopmaak voor succesvolle landingspagina’s. Deze basisopmaak is ongeveer als volgt:

  • Topnavigatie met vier of vijf knoppen.
  • Aan de linkerkant een foto die een relatie aangeeft met het probleem of de behoefte van de bezoeker.
  • Daarnaast een opvallende headline die het beeld aanvult.
  • Daaronder een subtitel van twee regels.
  • Een tekstblokje van vier of vijf regels.
  • Een rijtje voordelen (maximaal vijf).
  • Rechtsonder een opvallende actiebutton.

Vertrouwen

Naarmate een landingspagina meer vertrouwen wekt, neemt de conversie toe. Bezoekers ontlenen uiteraard het vertrouwen aan een bekend en veilig merk.

Daarnaast heeft het opnemen van reviews, keurmerken en een privacy statement een positief effect.

Veelgemaakte fouten op landingspagina’s

De meest voorkomende fouten op landingspagina’s zijn:

  • Eén landingspagina voor meerdere advertenties, waardoor de aansluiting soms niet goed is.
  • Gebruik van de reguliere websitelay-out met te veel afleiding.
  • Veel te veel tekst.
  • Slecht leesbare tekst door gebruik van een te klein letterformaat.
  • Te veel (tussen)stappen naar de conversie pagina.
  • Te lange responsformulieren.
  • Te hoge responsdrempel.
  • Foto’s en tekst die niet aansluiten bij de aanbieding.

Ervaringen met landingspagina’s

  • Bezoeker scrollen nauwelijks. Zorg dan je landingspagina op een pagina past (above the fold).
  • Bezoekers lezen steeds minder (concentratieboog). Informatie uit plaatjes, video’s, infographics, en kopjes of kleine stukjes tekst zijn voldoende om je bezoekers te laten reageren.
  • Mensen kijken graag naar mensen. Landingspagina’s met beeld, liefst van een mens, scoren gemiddeld beter dan landingspagina’s zonder beeld.
  • Laat mensen kijken naar de actieknop kijken. Bezoekers volgen de kijkrichting van afgebeelde mensen.
  • Opvallende en duidelijk actieknop (Call to Action). De Call to Action button moet opvallende en direct duidelijk zijn. Op een landingspagina mag meerdere keren om dezelfde actie gevraagd worden.
  • Bij voorkeur een propositie per landingspagina. Pagina’s waar de bezoeker slechts één keuze heeft, scoren beter dan pagina’s met keuze uit meerdere proposities.
  • (In frame) van de reguliere website. Gebruik dezelfde opmaak als de reguliere website. Dit wordt versterkt doordat bedrijven hun website aanpassen aan succesvolle landingspagina’s.
  • Reguliere website gemakkelijker bereikbaar. Bezoekers stelleen een ‘home’ button op prijs en willen het gevoel hebben op dezelfde website te blijven.
  • Headline (gelijk aan advertentie). Een headline die vrijwel identiek is als de advertentie waarop geklikt is, scoort doorgaans beter dan een afwijkende headline. Voor elke advertentie een aparte landingspagina is dus optimaal.
  • Weinig afleiding of exits. Landingspagina’s met uitsluitend topnavigatie die beperkt is tot een paar buttons doen het beter dan pagina’s met navigatie aan de linkerkant. Alle informatie die niet direct met de promotie te maken heeft, leidt af en kan daardoor conversie kosten.
  • Korte tekst met een duidelijk aanbod. Landingspagina’s met veel tekst scoren gemiddeld minder goed dan pagina’s met minder tekst.

12 tips voor het maken een effectieve landingspagina

  • Houdt landingspagina’s kort met alleen de meest essentiële en noodzakelijke content.
  • Zorg voor zo min mogelijk afleiding op de pagina. Je wilt namelijk dat ze actie ondernemen op de pagina.
  • Gebruik kwalitatief goede content. Zo zorg je voor vertrouwen bij de bezoeker.
  • Maak conversie zo makkelijk mogelijk. Je wilt graag dat ze gaan doen wat jij voor ogen hebt.
  • Zorg voor het juiste design van de pagina.
  • Maak een duidelijke “Call tot Action”. En leidt de bezoeker zo makkelijk mogelijk door het proces. Er mag geen enkele onduidelijkheid zijn waardoor iemand afhaakt.
  • Zorg voor titels die uitnodigen om tot actie (en dus conversie) over te gaan.
  • Maak gebruik van engaging content. Personaliseer en promoot je content zo dat de bezoeker het gebruik kan visualiseren. Wat is het voordeel als de bezoeker juist jouw product of dienst gebruikt?
  • Maak een spectaculair aanbod voor de bezoeker.
  • Maak de landingspagina makkelijk te scannen. Je wilt wel dat de bezoeker de gewenste actie afrondt.
  • Gebruik goede afbeeldingen van hoge kwaliteit. Hoe aantrekkelijker je pagina des te makkelijker de bezoeker tot conversie overgaat.
  • Zorg voor sociale media knoppen. Klant showen graag hun aankoop op sociale media. Dit zorgt weer voor gratis reclame.

Een landingspagina optimaliseren voor SEO

Het is belangrijk een landingspagina te optimaliseren voor SEO. Je wilt je doelgroep zo goed mogelijk bereiken. Dus moet je makkelijk vindbaar zijn in de zoekresultaten. En het liefst natuurlijk zo hoog mogelijk in de zoekresultaten. SEO optimalisatie draagt bij aan een hogere CTR naar je pagina.

10 tips voor het optimaliseren van je landingspagina voor SEO

De volgende tips helpen je landingspagina te optimaliseren voor SEO:

  • Landingspagina’s publiceren naar je eigen domein.
  • URL’s van landingspagina’s dienen geoptimaliseerd te worden voor SEO.
  • Zorg dat je webpagina’s https zijn.
  • Zorg voor je juiste zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden.
  • Zorg voor een opvallende headline/titel met je zoekwoorden erin verwerkt.
  • Verwerkt ook je zoekwoorden in je content.
  • Optimaliseer afbeeldingen en video’s. Verwerkt je zoekwoorden in de alt-tekst.
  • Ook optimaliseren voor mobiel.
  • De snelheid van je webpagina meten.
  • Gebruik interne links die naar je landingspagina verwijzen.

Een landingspagina maken in WordPress

Ook in WordPress kun je effectieve landingspagina’s maken. Ook hier gelden uiteraard dezelfde tips en trucs voor het maken van de perfecte pagina. Er zijn wel een aantal handige plugins die je kunnen helpen bij het maken van een landingspagina. Voorbeelden van plugins zijn WordPress Landings Pages en Optimizepress

Testen en optimaliseren van een landingspagina

Een landingspagina is nooit af. Er valt altijd wel iets aan te optimaliseren. Een betere titel of een andere afbeelding. Je blijft continue sleutelen aan de pagina.

Testen en meten is van het allergrootste belang voor het succes van ladingspagina’s. Landingspagina’s zijn bij uitstek geschikt om veel mee te experimenteren. Bijvoorbeeld A/B testen.

Daarnaast is het meten van de pagina uiterst belangrijk. Met meten weet je wat wel en niet werkt. Verander dan ook maar een ding tegelijk. Als je te veel dingen in een keer aanpast of verbetert, kan je moeilijk meten welke aanpassing welke impact heeft. Optimaliseer dus een ding tegelijk en vervolgens meet je eerst de impact van die verandering. Zo houdt je overzicht in wat wel en niet werkt.

Experimenteer daarnaast ook met zoekmachine optimalisatie. Doe zoekwoorden onderzoek? Misschien een betere titel? Hoe werkt SEO is essentieel om hoger in Google te komen met je pagina.

Conclusie

Een effectieve landingspagina maken is een continu proces. Er zijn altijd wel onderdelen van de pagina die beter of anders kunnen. Hou de volgende punten in de gaten:

  • Weet wie je doelgroep (behoefte groep) is.
  • Hou je landingspagina zo simpel mogelijk. Geen onnodige afleidingen.
  • Zorg voor een opvallende/uitnodigende titel.
  • Je landingspagina optimaliseren voor SEO.
  • Maak een duidelijke call to action.
  • Testen testen en nog eens testen.
  • Verander een ding tegelijk. Hou overzicht.
  • Meten is weten. Zo weet je wat werkt en wat niet.
(Visited 101 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hoe maak je een landingspagina?