SEA

SEA (Search Engine Advertising) is de betaalde vorm van zoekmachinemarketing en is de grootste bron van inkomsten voor de zoekmachine. Door te adverteren op een zoekmachine kun je een specifieke doelgroep bereiken. Op Google zijn betaalde zoekresultaten te herkennen aan een blokje met Adv. erin. Doorgaans staan deze bovenaan de zoekresultaten. De positie van je zoekresultaat (1,2 of 3) wordt bepaald door een aantal factoren. Binnen Google Adwords (het advertentieplatform van Google) kun je op basis van je advertentie, de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden voor je advertentie en je landingspage (de pagina waarop je terecht komt als je op de advertentie klikt) door middel van een veilingsysteem bieden op advertentieruimte. Je betaald alleen als er op jouw advertentie geklikt wordt. Het veilingsmodel is zo ingericht dat je AdRank ten op zicht van je concurrentie bepalend is welke positie je advertentie krijgt. Je AdRank is de kwaliteitsscore (dit is de kwaliteitsscore per zoekwoord), de concurrentie en het bedrag dat je per klik wilt betalen. Dus hoe hoger je AdRank ten opzichte van je concurrentie, hoe hoger je advertentie terug te vinden zal zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.