Google Analytics Doelgroep rapport Doelgroepen
Doelgroepen in Analytics zijn gebruikers die je groepeert op basis van een combinatie van kenmerken die betekenis hebben voor je organisatie.
Een doelgroep zou uit niet meer kunnen bestaan dan de huidige kopers (neem gebruikers op die een of meer productweergaven hebben en sluit gebruikers uit die een of meer aankopen hebben gedaan).
Of heb je misschien een gedetailleerde definitie nodig om de kopers te identificeren die de detailpagina voor product A hebben bekeken en vervolgens binnen drie sessies of zeven dagen terugkeerde om het product te kopen.
Je kunt ruime definities maken zoals alle gebruikers die ooit een product hebben gekocht of alle gebruikers die de laatste 12 maanden een aankoop deden maar niet gedurende de laatste twee maanden.
Nadat je een doelgroep heeft gedefinieerd, kun je:
Dit artikel is gericht op de analyse van de doelgroep gegevens.
Vereisten rapport

Het Doelgroepenrapport bevat uitsluitend doelgroepen (en hun gerelateerde gegevens) die je in Analytics maakt.
Als je gegevens uit het rapport wilt weergeven, moet je eerst:
Gegevens voor een doelgroep zijn in rapporten beschikbaar vanaf de datum waarop je de doelgroep naar Analytics publiceert. Gegevens voor die datum zijn niet beschikbaar.
Je kunt doelgroepen naar Analytics publiceren op het moment dat je ze maakt en je kunt bestaande doelgroepen naar Analytics publiceren.
Het Rapport Doelgroepen gegevens weergeven
Hoe krijg je inzicht in je doelgroepen (segmenten)?
Als je het rapport doelgroepen voor je hebt staan (zie afbeelding 1), klik je op alle gebruikers.

Je krijgt een nieuw rapport te zien (zie afbeelding 2). Hier staan nu alle verkeerbronnen weergegeven.

Al je nu net boven het overzicht kijkt zie je een balk (zie afbeelding 3) een aantal opties achter primaire dimensie staan.
afbeelding 3 doelgroepen
Je kan kiezen uit:
Bij overig kan je nog meer segmenten kiezen. Hiermee kan je nog meer informatie over je doelgroep vinden. Dit kunnen technische segmenten zijn zoals browser of besturingssysteem die je doelgroep gebruik. Het kunnen ook demografische segmenten zijn. Zo krijg je meer inzicht in de achtergrond van de doelgroepen die je wilt bereiken.
Over de gegevens van doelgroepen
Je kunt op elke willekeurig moment maximaal twintig naar Analytics gepubliceerde doelgroepen hebben.
Doelgroepen die zijn gebaseerd op aangepaste dimensies die in de importmodus op het moment van de query gebruiken, worden niet ondersteund. Doelgroepgegevens worden geëvalueerd op het moment van verwerking.
Doelgroepen zijn alleen beschikbaar in de weergave waarin je ze maakt.
Wat zeggen de statistieken
Acquisitie
Met de statistieken voor Acquisitie kun je het volume gebruikers dat de doelgroep je levert (Gebruikers) en hoe goed de doelgroep werkt om potentiële nieuwe klanten te krijgen (Percentage nieuwe gebruikers, Nieuwe gebruikers)
Gedrag
Met statistieken voor Gedrag kun je zien hoe goed je site de betrokkenheid van gebruikers bevordert, of ze na slechts een pagina te hebben bekeken (Bouncepercentage) weer weggaan, of ze meerdere pagina’s bekijken (Pagina’s/sessies) en of ze de hoeveelheid tijd aan je content besteden die je graag ziet.
Conversies
Met de conversiestatistieken kun je achterhalen of gebruikers met de door jouw gewenste frequentie transacties en doelen afronden en opbrengsten genereren.
Hoe te reageren op doelgroepen?
Als een bepaalde doelgroep goed presteert door gebruikers te leveren die betrokkenheid tonen en converteren, kun je:
Als een doelgroep over het algemeen slecht presteert, kun je het budget verkleinen dat je eraan besteedt of de doelgroep geen meer laten uitmaken van je marketing.
Als een doelgroep redelijke aantallen gebruikers oplevert, maar die gebruikers niet converteren, passen de advertenties die ze zien en je content mogelijk niet goed bij elkaar of kan het wijzen op ontwerp- of technische problemen die het onmogelijk om te converteren.
Levert een doelgroep echter minder gebruikers op dan je zou willen, maar converteren die gebruikers wel, dan kun je die doelgroep gebruiken als basis om vergelijkbare doelgroepen te ontwikkelen en de marketing naar die gebruikers uit te breiden.
Het maken van doelgroep analyse en doelgroepsegmentatie.
Voor het maken van doelgroep analyse met doelgroepsegmentatie is meer nodig. In dit artikel is uitgelegd hoe je segmenten en doelgroepen kunt bepalen in Google Analytics. Voor meer informatie over doelgroep analyse en doelgroepsegmentatie heb ik een aantal artikelen geschreven. Kijk hiervoor op: