Inleiding tot content marketing.

Wat is content marketing? Wat is een content marketing strategie?

Ik begin deze serie artikelen over aan de slag met content marketing met een inleiding tot content marketing. In deze inleiding tot content marketing leg ik uit wat content marketing is, aandacht trekken van je doelgroep, wat social content is, leads en leads nuturing, en interactie en betrokkenheid. Ik eindig deze inleiding tot content marketing met kenmerken en tips voor je content marketing strategie.

Wat is content marketing?

Definitie content marketing

We beginnen deze inleiding tot content marketing met de definitie van content marketing.

Content marketing is het maken, aanbieden en verspreiden van content via een doordachte mix van online en offline middelen waarbij de aansluit op een vooraf vastgestelde behoefte, om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken, met winstgroei als directe of indirecte doel.

Kortweg is content marketing “het werven en binden van klanten met relevante informatie.”

Wat is content marketing strategie

Definitie content marketing strategie

Inbound marketing is gebaseerd op het principe: word gevonden door potentiële klanten vanuit de doelgroep, zonder deze te storen met traditionele marketinginstrumenten, als advertenties, direct mailing en het koud bellen.

Met andere woorden is inbound marketing is het creëren van relevante en kwalitatief hoogwaardige content voor je doelgroep. Deze content is afgestemd op de wensen en behoeften van je doelgroep. Door het maken van content die is geoptimaliseerd voor SEO, ben je vindbaar voor je doelgroep zonder deze te storen. Je doelgroep vindt jou na aanleiding van een zoekopdracht op Google.

Waarom is content marketing belangrijk?

Het hoe en waarom van content marketing.

Content marketing is van belang om met je doelgroep te kunnen communiceren. Niet voor niets wordt er gezegd content is king. Met een goede uitgedachte content strategie weet je je doelgroep te bereiken en zo je conversie te verhogen.

Aandacht trekken van je doelgroep

Aangezien er zoveel organisaties tegenwoordig online aanwezig zijn, is het van belang je te kunnen onderscheiden van je (directe) concurrenten. Content marketing is de manier om de aandacht van je doelgroep te trekken. In dit artikel geef ik je uitleg waarom content marketing belangrijk is en hoe je dit kunt inzetten om met je doelgroep te communiceren. Daarnaast vind je een aantal tips om je eigen content marketingcampagne te maken.

Social content

Naast content marketing is er tegenwoordig ook social content. Social content is een samentrekking van sociale media en content marketing en staat voor het delen van content via sociale media platformen. Dit wordt enerzijds ingezet als instrument voor branding en anderzijds om leads te generen.

Leads nuturing

Wat is leads nuturing?

Bij content marketing draait alles om het maken van online materiaal, zoals blogs, posts op social media en video’s. De bedoeling van deze content is het trekken van aandacht en zo interesse te genereren voor de producten en/of diensten van je organisatie. Het is dan de kunst om relaties die nog geen klant zijn (leads) planmatig tot echte klanten te maken. Dit wordt leads nuturing genoemd.

Lees er alles over op de online marketing funnel. Deze bestaat uit twee onderdelen, nl: de marketing funnel en de sales funnel. Content marketing kan ook tot gevolg hebben dat het aantal verkopen verhoogt doordat er meer verkeer naar je website wordt geleid en de bekendheid van je merk wordt vergroot. Dit leidt binnen je doelgroep weer tot een groter vertrouwen en een betere herkenning.

Interactie en betrokkenheid

Voor de komst van internet was tweezijdige interactie niet mogelijk. Via radio, tv, krant en tijdschriften werden mensen advertenties voorgeschoteld of ze nu wilden of niet. Sinds de introductie van internet kunnen mensen zelf bepalen of ze betrokkenheid willen tonen.

Door content marketing kunnen organisaties beter in contact komen met hun doelgroepen. Je creëert en publiceert content die is afgestemd op de wensen en behoeften van je vooraf vastgestelde doelgroep en promoot deze via sociale media. Zo krijg je meer bekendheid en geneert meer verkeer naar je website.

Wil je meer weten over de “klantreis” van je doelgroep? Lees dan mijn artikel over de customer journey

Wat is een content marketing strategie?

Definitie content strategie

Een content strategie is een vooropgezet plan dat vaststelt hoe content met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om een organisatiedoel te bereiken

Het bepalen van de content marketing strategie

Bij het bepalen van een content marketing strategie worden vier onderdelen onderscheiden:

  • Wat wil je bereiken met een content marketing strategie?
    • Het genereren van leads
    • Het bereiken van exposure
    • Vergroten van engagement
    • Het versterken van though leadership
    • Storytelling en het binden van de doelgroep
    • Het vergroten van het online netwerk
  • Contenttypen (soorten)
    • Afbeeldingen
    • Geluid
    • Foto’s
    • Video
    • Whitepapers
    • Downloads
    • Webinars
  • Infrastructuur, format en kanaalkeuze van de aangeboden engaging content
  • Tone of voice
  • De boodschap
  • Curated, branded of user generated content.

Binnen online marketing worden drie typen media onderscheiden:

  • Paid media (bought media): Dit zijn mediumtypen die marketeers kunnen ‘inkopen’ om hun merk bekend te maken. Bijvoorbeeld online advertising
  • Owned media: Dit zijn mediumtypen die marketeers zelf tot hun beschikking hebben en waarvan ze de inhoud zelf kunnen bepalen. Bijvoorbeeld websites, apps en e-mailmarketing.
  • Earned media: Dit zijn mediumtypen die een merk verdient doordat bijv. klanten over het merk schrijven. Denk hierbij aan sociale media of andere organisaties die naar hun website verwijzen (linkbuilding).

Vijf content marketing strategieën

Er zijn vijf content marketing strategieën:

  • Brand awareness: het opwekken van een buzz en viral effect en meer bereik door middel van content en earned media.
  • Leadgeneratie: het opwekken van leads zoals social selling
  • Though leadership: het erkend worden als content marketing expert of expert in een bepaalde branche (niche)
  • Productretentie: het opwekken van reviews en tevreden klanten voor klantbehoud of meer (klant)loyaliteit.
  • Multichannel: boodschappen en content over meer kanalen in te zetten en zoals organisatie multichannel bereikbaar te zijn.

Content marketing strategie stappenplan

Wil je het maximale halen uit content marketing? Dan is een uitgedachte content strategie een must. Het is zonde van kostbare tijd als je content niet wordt gelezen. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw content het publiek bereikt?

1 Wat wil je bereiken met je content?

Er is al zoveel informatie op internet te vinden. Maar welke informatie ontbreekt er nog? En nog belangrijker: Waar zit het publiek op te wachten? Content creëren en publiceren is een ding. Maar het is interessanter over iets te schrijven waar mensen naar op zoek zijn. Combineer dit met de kennis die jij in huis hebt.

Daarnaast is ook de doelstelling waarvoor je content gaat schrijven van belang. Maak je content omdat je iets wilt verkopen of een dienst aanbiedt? Wil je informeren, inspireren of vermaken?

Als je weet waar mensen naar opzoek zijn en wat je doelstelling is, kun je daar kpi’s (key performance indicators) aanhangen. Waarover later meer!

2 Bepaal het onderwerp van je content!

Als je weet naar welke informatie mensen opzoek zijn, kun je gaan nadenken over mogelijke onderwerpen om over te schrijven. Welke kennis zou jij moeten delen met het publiek (doelgroep).

Je zou kunnen kijken wat er al op internet te vinden is over dat onderwerp en wat jij daaraan kan toe voegen (zie ook concurrentieonderzoek). Welke informatie ontbreekt er op die websites over dat onderwerp? En hoe kan jij hierop inspelen met jouw content.

Daarnaast is het van belang dat het onderwerp en content is afgestemd je doelgroep waarvoor je schrijven gaat (zie definieer je doelgroep voor wie je content wilt gaan schrijven. Ook de fase van de customer journey waarin je doelgroep zich bevindt is belangrijk. Iemand in de bewustzijn fase benader je op een andere manier dan in de aankoopfase.

3 Definieer je doelgroep voor wie je content wilt gaan schrijven

Wanneer je content gaat schrijven, wil je natuurlijk wel weten wie daar geïnteresseerd in is. Zo kun je ook gerichter schrijven op de wensen en behoeften van die groep.

Om je doelgroep te bepalen zijn er hulpmiddelen zoals Google Analytics. Daarin kan je je doelgroep aflezen in diversen categorieën (segmenten). Voorbeelden van segmenten zijn: leeftijd, geslacht, woonplaats en beroep.

Wil je meer weten over doelgroepen? Lees dat mijn artikel doelgroepsegmentatie met doelgroep analyse.

4 Het bepalen van KPI’s

Key performance indicators zijn vooraf gestelde doelen die je wilt bereiken. Bijvoorbeeld het aantal bezoekers die je content hebben gelezen of het aantal conversies die het heeft gegenereerd. Aan de hand van KPI’s kun je later meten of je content het gewenste resultaat heeft bereikt (zie ook het meten van je content).

5 Doe een concurrentie onderzoek/analyse

Als je content gaat schrijven over een bepaald onderwerp, is het ook slim eens te gluren bij de buren. Google eens over het onderwerp waarover je wilt schrijven en kijk eens wat je concurrenten er over schrijven. Zo weet je niet alleen waarover ze schrijven, maar krijg je ook andere inzichten om nog betere content te schrijven.

Neem de eerste 10 zoekresultaten voor je concurrentie onderzoek. Noteer de volgende gegevens die jou kunnen helpen:

  1. Het aantal woorden die ze voor hun content hebben gebruikt. Je kunt de content kopiëren en plakken in www.woorden-tellen.nl. Zo zie je onder andere het aantal woorden. Zo weet je hoelang jouw content ongeveer moet zijn.
  2. Doe ook onderzoek naar het aantal zoekwoorden bij de concurrent waarop je gevonden wilt woorden. Hiervoor kun je ook de site bij punt 1 gebruiken. Als je dat bij de eerste 10 concurrenten in de zoekresultaten bekijkt, heb je een aardig idee hoe vaak je dat zoekwoorden moet verwerken in je content.
  3. Bekijk ook de teksten van de concurrenten. Zo weet je waar hun al over schrijven. Maar misschien doe je ook ideeën op waar je zelf weer over kunt schrijven.

6 Welke content vorm ga je gebruiken

Content wordt in verschillende vormen aan geboden. Voorbeelden van content vormen zijn:

  • Tekst
  • Video
  • Download
  • Whitepapers
  • Infographics

Ga voor jezelf na welke content vorm het beste past bij jouw onderwerp en jouw doelgroep. Maar de vorm van content kan ook afhankelijk zijn van het platform waarop je content wilt gaan publiceren. Dit kan zijn je website zelf of een sociale media platform.

7 Maak een contentplanning

Als je met meerdere personen aan verschillende content werkt, is het wellicht goed om een contentplanning te maken. Zo weet iedereen de status van alle content die gepubliceerd moet worden en wanneer.

8 Het creëren van content.

Je hebt nu alle punten doorlopen van je content statregie to dus ver. Je hebt alle informatie verzamelt die je nodig hebt om je content te gaan schrijven. Het is dus tijd om te gaan schrijven. Denk aan de volgende punten bij het schrijven:

  • Verwerk je zoekwoorden zorgvuldig in de kopteksten en content.
  • Zorg ervoor dat je zoekwoord en eventuele synoniemen in de eerste alinea terugkomt.
  • Gebruik ook je zoekwoorden in de alt tekst van je plaatjes.
  • Maak korte alinea’s en korte zinnen.
  • De minimale lengte van je content is minimaal 600 woorden.
  • Controleer je content op type fouten enz.

Als je content helemaal klaar is, is het tijd om het te publiceren.

9 Het meten van je content

Wanneer je je content gepubliceerd hebt, wil je natuurlijk ook weten of content gevonden en gelezen wordt. Daarnaast wil je ook weten of deze leiden tot de nodige conversies die je vooraf tot doel gesteld hebt. Dus wordt het tijd om te gaan meten welke impact je content hebt tot op dat moment.

Voor het meten kan je twee tools gebruiken. Je hebt Google search Console en Google Analytics.

In Google Search Console kun je bijvoorbeeld zien wat je gemiddelde positie is van je webpagina en ook de positie van de zoekwoorden die je hebt gebruikt in je content. Zo kun je zien hoe je er in de zoekresultaten voorstaat. Je zie de vertoningen als er ergens op gezocht is en hoe vaak er is geklikt naar jouw pagina.

Daarnaast kun je in Google Analytics het bezoekersgedrag analyseren. Ook het aantal eventuele conversies is hierin terug te vinden.

Al deze metingen kun je afzetten tegen de vooraf vastgestelde KPI’s.  Heeft de content bijgedragen aan de doelstellingen die je voor ogen had? Zo ja, dan is dat helemaal perfect. Maar zo nee, dan wordt het tijd om bij te sturen om toch je doelstellingen te halen.

10 Het bijsturen op je content

Aan de hand van je metingen afgezet tegen je KPI’s kan je tot de conclusie komen dat je content niet het gewenste effect heeft gehad. Dan wordt het tijd om te gaan bijsturen op de punten waarop je analyses negatief scoort. Het kan zijn dat je content toch niet goed vindbaar is of dat de content zelf niet aanslaat bij je doelgroep.

Het bijsturen is het continu aanpassen van de punten waarop je niet goed scoort. Vervolgens dient weer gemeten en geanalyseerd te worden. Net zolang tot je het gewenste effect hebt bereikt.

Content marketing strategie tips

Hieronder volgen een aantal tips voor wanneer je je eigen content marketing strategie gaat formuleren:

  • Neem de tijd om je doelgroep beter te leren kennen.
  • Onderzoek op welke accounts ze op sociale media volgen om zo inzicht te krijgen in de interesses en andere kenmerken van je doelgroep.
  • Experimenteer met verschillende soorten content om erachter te komen welke het beste aansluit op de wensen en behoeften van je doelgroep.
  • Kies de geschikte plaatsen om je content te publiceren en probeer je doelgroep op een directe persoonlijke manier aan te spreken.
  • Vermijd formeel taalgebruik en onpersoonlijke standaardantwoorden. Spreek je doelgroep op een natuurlijke manier aan.
  • Zorg dat je content actueel, uniek interessant en aantrekkelijk is.
  • Maak gebruik van prikkelende koppen, opvallende media (afbeeldingen, video’s enz.) en een informatieve taal om de aandacht van je doelgroep te trekken.

Kenmerken voor een content marketing campagne

De basis voor goede content is weten voor wie je schrijft. Hoe meer je weet over je doelgroep zoals interesses, problemen, leeftijd enz., hoe beter je met je content kunt inspelen op de wensen en behoeften van die doelgroep. Op die manier kun je ze op een persoonlijke manier aanspreken.

Een succesvolle content marketing campagne voldoet aan de volgende drie kenmerken:

  • Je speelt in op de wensen en behoeften van je doelgroep
  • Je biedt iets van waarde
  • Je blijft de interesse van je klanten prikkelen.

Wil je graag weten hoe je je doelgroep kunt achterhalen? Lees er alles over op Google Analytics rapport doelgroepen.

Content marketing tot slot

Tot slot van dit deel over inleiding tot content marketing. Houdt bovenstaande drie kenmerken en tips in gedachten bij je content marketing strategie. Nu kan je nadenken over hoe je content marketing kunt inzetten om online interesse van je doelgroep te wekken en inventariseren welke doelen je hiermee kunt bereiken.

In het volgende deel over content marketing ga ik in op doelgroepen en doelgroepsegmentatie. Hoe maak je een doelgroep analyse met doelgroepsegmentatie?

Daarnaast komen in deze serie over content marketing de volgende onderwerpen aan bod:

 

Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

delingen