13 bekeken

Gepubliceerd op:

Laatste update: 04/02/2024

Categorie:

online marketing Inleiding content marketing

Content marketing: de kunst van het creëren en verspreiden van waardevolle content

Wat is content marketing? Wat is een content marketing strategie?

Content marketing is meer dan alleen het maken en delen van content. Content marketing is een manier om je doelgroep te laten zien wie je bent, wat je weet en wat je kunt. Met content marketing kun je je doelgroep informeren, inspireren en overtuigen om voor jou te kiezen.

Content marketing is belangrijk omdat het je helpt om je doelen te bereiken, zoals meer naamsbekendheid, meer leads, meer conversies, meer betrokkenheid en meer loyaliteit. Content marketing is ook belangrijk omdat het je helpt om je te onderscheiden van je concurrenten, je waarde te laten zien en je relatie met je doelgroep te versterken.

In deze blog leer je alles over content marketing, zoals wat het is, hoe het werkt, hoe je het doet en hoe je het meet. Je krijgt ook praktische tips, voorbeelden en inspiratie om je eigen content marketing strategie op te zetten en uit te voeren.

Wat is content marketing?

We beginnen deze inleiding tot content marketing met de definitie van content marketing.

Content marketing is het maken, aanbieden en verspreiden van content via een doordachte mix van online en offline middelen waarbij de aansluit op een vooraf vastgestelde behoefte, om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken, met winstgroei als directe of indirecte doel.

Kortweg is content marketing “het werven en binden van klanten met relevante informatie.”

Wat is inbound marketing

Inbound marketing is gebaseerd op het principe: word gevonden door potentiële klanten vanuit de doelgroep, zonder deze te storen met traditionele marketinginstrumenten, als advertenties, direct mailing en het koud bellen.

Met andere woorden is inbound marketing is het creëren van relevante en kwalitatief hoogwaardige content voor je doelgroep. Deze content is afgestemd op de wensen en behoeften van je doelgroep. Door het maken van content die is geoptimaliseerd voor SEO, ben je vindbaar voor je doelgroep zonder deze te storen. Je doelgroep vindt jou na aanleiding van een zoekopdracht op Google.

Waarom is content marketing belangrijk?

Content marketing is van belang om met je doelgroep te kunnen communiceren. Niet voor niets wordt er gezegd content is king. Met een goede uitgedachte content strategie weet je je doelgroep te bereiken en zo je conversie te verhogen.

Aandacht trekken van je doelgroep

Aangezien er zoveel organisaties tegenwoordig online aanwezig zijn, is het van belang je te kunnen onderscheiden van je (directe) concurrenten. Content marketing is de manier om de aandacht van je doelgroep te trekken. In dit artikel geef ik je uitleg waarom content marketing belangrijk is en hoe je dit kunt inzetten om met je doelgroep te communiceren. Daarnaast vind je een aantal tips om je eigen content marketingcampagne te maken.

Social content

Social content is content die je maakt en deelt op social media, met als doel om je doelgroep te informeren, inspireren, entertainen of activeren. Social content kan verschillende vormen aannemen, zoals tekst, afbeeldingen, video’s, audio, GIF’s, polls, quizzen, etc. Het maken van social content is een belangrijk onderdeel van je online marketing, omdat het je helpt om je zichtbaarheid, naamsbekendheid, autoriteit, betrokkenheid en conversie te vergroten.

Maar hoe maak je goede social content die je volgers geweldig vinden? Dat hangt af van een aantal factoren, zoals je doel, je doelgroep, je boodschap, je merk en je kanaal. Elk sociaal kanaal heeft namelijk zijn eigen kenmerken, doelen, voorkeuren en gedragingen van de gebruikers. Daarom moet je je social content aanpassen aan het kanaal waarop je het plaatst. Hieronder geef ik je een aantal tips per kanaal om je social content te optimaliseren.

  • Facebook: Facebook is het grootste en meest veelzijdige sociale kanaal, waar je verschillende soorten content kunt plaatsen, zoals tekst, afbeeldingen, video’s, live video’s, stories, polls, evenementen, etc. Facebook is vooral geschikt voor het delen van informatieve, educatieve, inspirerende of vermakelijke content, die je volgers aanzet tot interactie, zoals liken, reageren, delen of klikken. Je kunt ook gebruik maken van Facebook-groepen om een community te bouwen rondom je merk of niche, waar je waardevolle content kunt delen en gesprekken kunt aangaan met je fans. Een paar tips voor Facebook-content zijn:
  • Gebruik een pakkende titel, een aantrekkelijke afbeelding of video en een duidelijke call-to-action om de aandacht te trekken en de actie te stimuleren.
  • Houd je tekst kort en bondig, en gebruik emoji’s, hashtags of tags om je boodschap te versterken of te personaliseren.
  • Experimenteer met verschillende soorten content, zoals video’s, live video’s, stories, polls, etc. om te zien wat het beste werkt voor je doelgroep.
  • Maak gebruik van de Facebook-insights om je content te analyseren en te optimaliseren, zoals het bereik, de betrokkenheid, de demografie, de beste tijden, etc.
  • Instagram: Instagram is het populairste visuele sociale kanaal, waar je vooral afbeeldingen en video’s kunt plaatsen, maar ook stories, reels, IGTV, etc. Instagram is vooral geschikt voor het delen van creatieve, esthetische, authentieke of emotionele content, die je volgers inspireert, vermaakt of verrast. Je kunt ook gebruik maken van Instagram-shoppable om je producten te promoten en te verkopen, of van Instagram-influencers om je bereik en vertrouwen te vergroten. Een paar tips voor Instagram-content zijn:
  • Gebruik een hoge kwaliteit afbeelding of video, die past bij je merkstijl, je thema en je feed.
  • Gebruik een pakkende caption, die je boodschap overbrengt, je volgers aanspreekt of aanspoort tot actie.
  • Gebruik relevante hashtags, tags of locaties om je zichtbaarheid, vindbaarheid en betrokkenheid te vergroten.
  • Experimenteer met verschillende soorten content, zoals stories, reels, IGTV, etc. om je volgers te boeien, te vermaken of te informeren.
  • Maak gebruik van de Instagram-insights om je content te analyseren en te optimaliseren, zoals het bereik, de betrokkenheid, de demografie, de beste tijden, etc.
  • LinkedIn: LinkedIn is het belangrijkste professionele sociale kanaal, waar je vooral tekst, afbeeldingen, video’s, artikelen, etc. kunt plaatsen. LinkedIn is vooral geschikt voor het delen van zakelijke, educatieve, informatieve of waardevolle content, die je volgers helpt, leert of inspireert. Je kunt ook gebruik maken van LinkedIn-groepen om je netwerk te vergroten, je expertise te tonen of je mening te delen. Een paar tips voor LinkedIn-content zijn:
  • Gebruik een professionele of persoonlijke afbeelding of video, die je merk, je product, je dienst of jezelf laat zien.
  • Gebruik een aansprekende titel, een informatieve tekst en een duidelijke call-to-action om de interesse te wekken en de actie te stimuleren.
  • Gebruik relevante hashtags, tags of locaties om je zichtbaarheid, vindbaarheid en betrokkenheid te vergroten.
  • Experimenteer met verschillende soorten content, zoals video’s, artikelen, polls, etc. om je kennis, inzichten, meningen of ervaringen te delen.
  • Maak gebruik van de LinkedIn-insights om je content te analyseren en te optimaliseren, zoals het bereik, de betrokkenheid, de demografie, de beste tijden, etc.
  • X(Twitter): X is het snelste en meest actuele sociale kanaal, waar je vooral korte tekstberichten (tweets) kunt plaatsen, maar ook afbeeldingen, video’s, GIF’s, polls, etc. X(Twitter) is vooral geschikt voor het delen van nieuws, trends, meningen, humor of tips, die je volgers informeert, amuseert of prikkelt. Je kunt ook gebruik maken van X-chats om een gesprek te starten, je mening te geven of je netwerk te vergroten. Een paar tips voor X(Twitter)-content zijn:
  • Gebruik een opvallende afbeelding, video, GIF of poll om je tweet te verrijken en de aandacht te trekken.
  • Gebruik een pakkende tekst, die je boodschap overbrengt, je volgers aanspreekt of aanspoort tot actie.
  • Gebruik relevante hashtags, tags of locaties om je zichtbaarheid, vindbaarheid en betrokkenheid te vergroten.
  • Experimenteer met verschillende soorten content, zoals tweets, retweets, replies, quotes, etc. om je stem, je persoonlijkheid of je humor te laten zien.
  • Maak gebruik van de Twitter-analytics om je content te analyseren en te optimaliseren, zoals het bereik, de betrokkenheid, de demografie, de beste tijden, etc.

Leads nuturing

Bij content marketing draait alles om het maken van online materiaal, zoals blogs, posts op social media en video’s. De bedoeling van deze content is het trekken van aandacht en zo interesse te genereren voor de producten en/of diensten van je organisatie. Het is dan de kunst om relaties die nog geen klant zijn (leads) planmatig tot echte klanten te maken. Dit wordt leads nuturing genoemd.

Lees er alles over op de online marketing funnel. Deze bestaat uit twee onderdelen, nl: de marketing funnel en de sales funnel. Content marketing kan ook tot gevolg hebben dat het aantal verkopen verhoogt doordat er meer verkeer naar je website wordt geleid en de bekendheid van je merk wordt vergroot. Dit leidt binnen je doelgroep weer tot een groter vertrouwen en een betere herkenning.

Interactie en betrokkenheid

Interactie en betrokkenheid zijn twee essentiële factoren voor het succes van content marketing. Content marketing is immers niet alleen het creëren en verspreiden van waardevolle content, maar ook het aangaan van een dialoog en een relatie met je doelgroep. Hoe meer interactie en betrokkenheid je genereert, hoe meer je je doelgroep kunt beïnvloeden, overtuigen en binden. Maar hoe doe je dat effectief? Hoe zorg je ervoor dat je content aansluit bij de behoeften, interesses en emoties van je doelgroep? En hoe leid je ze door de marketingfunnel en de customer journey naar de gewenste actie? Hier een aantal tips om je interactie en betrokkenheid bij content marketing te vergroten:

  • Ken je doelgroep: Om interactie en betrokkenheid te creëren, moet je eerst weten wie je doelgroep is, wat ze willen, wat ze nodig hebben, wat ze voelen en wat ze doen. Maak daarom gebruik van persona’s, segmenten en data om je doelgroep in kaart te brengen en te begrijpen. Zo kun je je content beter afstemmen op je doelgroep en hun verwachtingen overtreffen.
  • Ken je doel: Om interactie en betrokkenheid te creëren, moet je ook weten wat je doel is, wat je wilt bereiken, wat je wilt meten en wat je wilt optimaliseren. Stel daarom SMART-doelen op voor je content marketing, zoals het vergroten van je naamsbekendheid, het genereren van leads, het verhogen van je conversie, etc. Zo kun je je content beter afstemmen op je doel en je resultaten evalueren.
  • Ken je funnel: Om interactie en betrokkenheid te creëren, moet je ook weten in welke fase van de marketing funnel je doelgroep zich bevindt, en welke content je moet aanbieden om ze naar de volgende fase te leiden. De marketing funnel bestaat uit vier fasen: awareness, interest, desire en action. In elke fase heeft je doelgroep andere behoeften, vragen en bezwaren, en dus ook andere content. Zo kun je je content beter afstemmen op je funnel en je doelgroep begeleiden naar de gewenste actie.
  • Ken je journey: Om interactie en betrokkenheid te creëren, moet je ook weten hoe de customer journey van je doelgroep eruitziet, en welke touchpoints je moet gebruiken om ze te bereiken, te boeien en te binden. De customer journey bestaat uit vijf fasen: awareness, consideration, purchase, retention en advocacy. In elke fase heeft je doelgroep andere ervaringen, emoties en loyaliteit, en dus ook andere content. Zo kun je je content beter afstemmen op je journey en je doelgroep verrassen, tevredenstellen en ambassadeurs maken.
  • Creëer waardevolle content: Om interactie en betrokkenheid te creëren, moet je vooral waardevolle content creëren, die aansluit bij de behoeften, interesses en emoties van je doelgroep, en die hen helpt, leert, inspireert of vermaakt. Gebruik daarvoor verschillende soorten content, zoals blogs, video’s, podcasts, e-books, webinars, etc. en verschillende formats, zoals verhalen, tips, vragen, quizzen, etc. Zo kun je je content divers, relevant en aantrekkelijk maken voor je doelgroep.
  • Stimuleer interactie: Om interactie en betrokkenheid te creëren, moet je ook interactie stimuleren, door je doelgroep uit te nodigen, uit te dagen of te belonen om te reageren, te delen of te participeren. Gebruik daarvoor verschillende technieken, zoals call-to-actions, polls, enquêtes, reviews, testimonials, etc. en verschillende kanalen, zoals social media, e-mail, website, etc. Zo kun je je content interactief, persoonlijk en sociaal maken voor je doelgroep.
  • Toon betrokkenheid: Om interactie en betrokkenheid te creëren, moet je ook betrokkenheid tonen, door je doelgroep te bedanken, te complimenteren, te erkennen of te helpen. Gebruik daarvoor verschillende manieren, zoals reacties, likes, shares, mentions, etc. en verschillende momenten, zoals voor, tijdens of na de contentconsumptie. Zo kun je je content waarderend, empathisch en menselijk maken voor je doelgroep.

Wat is een content marketing strategie?

Definitie content strategie

Een content strategie is een vooropgezet plan dat vaststelt hoe content met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om een organisatiedoel te bereiken

Het bepalen van de content marketing strategie

Bij het bepalen van een content marketing strategie worden vier onderdelen onderscheiden:

  • Wat wil je bereiken met een content marketing strategie?
    • Het genereren van leads
    • Het bereiken van exposure
    • Vergroten van engagement
    • Het versterken van though leadership
    • Top of mind awareness
    • Storytelling en het binden van de doelgroep
    • Het vergroten van het online netwerk
  • Contenttypen (soorten)
    • Afbeeldingen
    • Geluid
    • Foto’s
    • Video
    • Whitepapers
    • Downloads
  • Webinars Infrastructuur, format en kanaalkeuze van de aangeboden engaging content
  • Tone of voice
  • De boodschap
  • Curated, branded of user generated content.

Paid, owned en earned media

Binnen online marketing worden drie typen media onderscheiden:

  • Paid media (bought media): Dit zijn mediumtypen die marketeers kunnen ‘inkopen’ om hun merk bekend te maken. Bijvoorbeeld online advertising.
  • Owned media: Dit zijn mediumtypen die marketeers zelf tot hun beschikking hebben en waarvan ze de inhoud zelf kunnen bepalen. Bijvoorbeeld websites, apps en e-mailmarketing.
  • Earned media: Dit zijn mediumtypen die een merk verdient doordat bijv. klanten over het merk schrijven. Denk hierbij aan sociale media of andere organisaties die naar hun website verwijzen (linkbuilding).

Vijf content marketing strategieën

Content marketing is een krachtige manier om je doelgroep te bereiken, je merk te versterken en je online marketing te verbeteren. Maar hoe doe je dat effectief? Welke strategieën kun je gebruiken om je content te laten opvallen, converteren en groeien? In dit artikel bespreken we vijf content marketing strategieën die je kunt toepassen om je content marketing naar een hoger niveau te tillen. Dit zijn:

  • Brand awareness: Dit is de strategie waarbij je content maakt om je naamsbekendheid te vergroten en je merkidentiteit te versterken. Je wilt dat mensen je merk herkennen, vertrouwen en onthouden. Je kunt dit doen door content te maken die je merkwaarden, visie, missie, persoonlijkheid en unieke propositie laat zien. Voorbeelden van content voor brand awareness zijn: logo’s, slogans, video’s, podcasts, infographics, social media posts, blogs, etc.
  • Leadgeneratie: Dit is de strategie waarbij je content maakt om potentiële klanten aan te trekken en te verzamelen. Je wilt dat mensen je content interessant, waardevol en relevant vinden, zodat ze hun contactgegevens achterlaten of een actie ondernemen. Je kunt dit doen door content te maken die een probleem oplost, een vraag beantwoordt, een behoefte vervult of een kans biedt. Voorbeelden van content voor lead generatie zijn: e-books, whitepapers, webinars, nieuwsbrieven, case studies, etc.
  • Though leadership: Dit is de strategie waarbij je content maakt om je expertise, autoriteit en geloofwaardigheid te tonen. Je wilt dat mensen je zien als een leider, een inspirator en een vernieuwer in je vakgebied. Je kunt dit doen door content te maken die je kennis, inzichten, meningen, visies en ervaringen deelt. Voorbeelden van content voor thought leadership zijn: blogs, podcasts, video’s, interviews, artikelen, boeken, etc.
  • Productretentie: Dit is de strategie waarbij je content maakt om je bestaande klanten te behouden en te binden. Je wilt dat mensen tevreden, loyaal en betrokken zijn met je product of dienst. Je kunt dit doen door content te maken die je klanten helpt om het beste uit je product of dienst te halen, hun problemen oplost, hun vragen beantwoordt, hun feedback verzamelt en hun verwachtingen overtreft. Voorbeelden van content voor product retentie zijn: handleidingen, tutorials, FAQ’s, reviews, testimonials, etc.
  • Multichannel: Dit is de strategie waarbij je content maakt die geschikt is voor verschillende kanalen, platforms en apparaten. Je wilt dat mensen je content kunnen vinden, bekijken en delen op de manier die zij prefereren. Je kunt dit doen door content te maken die aangepast is aan de kenmerken, doelen, voorkeuren en gedragingen van je doelgroep op elk kanaal, platform en apparaat. Voorbeelden van content voor multichannel zijn: blogs, video’s, podcasts, social media posts, e-mails, etc.

Deze vijf content marketing strategieën kunnen je helpen om je content marketing doelen te bereiken en je online marketing te optimaliseren. Wil je meer weten over hoe je deze strategieën kunt implementeren? Lees dan verder en ontdek hoe je content marketing kunt gebruiken om je business te laten groeien

Content marketing strategie stappenplan

Wil je het maximale halen uit content marketing? Dan is een uitgedachte content strategie een must. Het is zonde van kostbare tijd als je content niet wordt gelezen. Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw content het publiek bereikt?

1 Wat wil je bereiken met je content?

Content marketing is een vorm van marketing waarbij je waardevolle, relevante en consistente content creëert en verspreidt om je doelgroep aan te trekken, te boeien en te binden. Met content marketing wil je niet alleen je producten of diensten promoten, maar ook je merk, je expertise en je autoriteit laten zien.

Wat wil je bereiken met je content bij content marketing? Dat hangt af van je doelstellingen, je doelgroep en je contentstrategie. Maar over het algemeen kun je met je content de volgende resultaten nastreven:

  • Meer zichtbaarheid en verkeer: door je content te optimaliseren voor zoekmachines en te delen op sociale media, kun je meer mensen bereiken die geïnteresseerd zijn in je onderwerp, je oplossing of je niche.
  • Meer vertrouwen en loyaliteit: door je content te baseren op feiten, onderzoek en ervaring, kun je je doelgroep informeren, adviseren en helpen. Zo bouw je een relatie op met je lezers en vergroot je je geloofwaardigheid en reputatie.
  • Meer conversie en omzet: door je content af te stemmen op de behoeften, problemen en wensen van je doelgroep, kun je ze aanzetten tot actie. Zo kun je je lezers omzetten in leads, klanten of ambassadeurs.

2 Hoe bepaal het onderwerp van je content!

Het onderwerp van je content is een van de belangrijkste factoren om je doelgroep te bereiken bij content marketing. Je wilt immers content creëren die aansluit bij de interesses, behoeften en vragen van je potentiële klanten. Maar hoe kies je een goed onderwerp voor je content?

Een goede manier om een onderwerp te kiezen is om je te verdiepen in je doelgroep. Wie zijn ze? Wat willen ze? Waar zoeken ze naar? Waar hebben ze moeite mee? Waar zijn ze nieuwsgierig naar? Door je doelgroep te leren kennen, kun je onderwerpen bedenken die relevant, waardevol en aantrekkelijk zijn voor hen.

Een andere manier om een onderwerp te kiezen is om te kijken naar wat er al bestaat op internet. Wat zijn de populaire onderwerpen in je niche? Wat zijn de gaten in de informatie? Wat zijn de trends en ontwikkelingen? Door je te oriënteren op de markt, kun je onderwerpen bedenken die onderscheidend, actueel en innovatief zijn voor je doelgroep.

Het onderwerp van je content is dus essentieel om je doelgroep te bereiken bij content marketing. Met de juiste onderwerpen kun je je doelgroep informeren, inspireren en overtuigen. Zo kun je je autoriteit, zichtbaarheid en conversie vergroten.

3 Hoe bepaal je doelgroep voor wie je content wilt gaan schrijven?

Je doelgroep is de groep mensen die je wilt bereiken met je content marketing. Het is belangrijk om je doelgroep goed te kennen, zodat je content kunt maken die aansluit bij hun interesses, behoeften en wensen. Maar hoe definieer je je doelgroep en hoe maak je een doelgroepanalyse?

Een handige tool om je doelgroep te definiëren en te analyseren is Google Analytics. Met Google Analytics kun je inzicht krijgen in het gedrag, de kenmerken en de voorkeuren van je websitebezoekers. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers je hebt, waar ze vandaan komen, hoe lang ze blijven, welke pagina’s ze bekijken, welke acties ze ondernemen en nog veel meer.

Om je doelgroep nog beter te segmenteren, kun je gebruik maken van de functie Doelgroepen in Google Analytics. Met Doelgroepen kun je gebruikers groeperen op basis van een combinatie van kenmerken die belangrijk zijn voor je bedrijf. Bijvoorbeeld, je kunt een doelgroep maken van gebruikers die een bepaald product hebben bekeken, maar niet hebben gekocht. Of je kunt een doelgroep maken van gebruikers die regelmatig je blog lezen, maar nog geen klant zijn.

Door je doelgroep te definiëren en te analyseren met Google Analytics, kun je je content marketing beter afstemmen op je doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld je content optimaliseren voor de zoekwoorden die je doelgroep gebruikt, je content personaliseren op basis van de interesses en het gedrag van je doelgroep, of je content promoten via de kanalen die je doelgroep gebruikt.

Doelgroepanalyse is dus een essentiële stap voor een succesvolle content marketing. Met de juiste analyse kun je je doelgroep beter begrijpen, bereiken en binden.

4 Welke KPI’s zijn van belang voor content marketing?

KPI’s (Key Performance Indicator) zijn de sleutel tot het meten van het succes van je content marketing. KPI’s zijn de belangrijkste indicatoren die laten zien of je je doelen bereikt met je content. Maar hoe stel je de juiste kpi’s op voor je content marketing?
Een goede manier om kpi’s op te stellen is om ze te koppelen aan je content marketing doelstellingen. Wat wil je bereiken met je content? Meer naamsbekendheid, meer leads, meer conversies, meer betrokkenheid? Voor elk doel kun je een of meer kpi’s (of Kritieke Prestatie-indicatoren) kiezen die het effect van je content laten zien.

Bijvoorbeeld, als je doel is om meer naamsbekendheid te creëren, kun je kpi’s gebruiken zoals:
  • Het aantal unieke bezoekers op je website
  • Het aantal volgers en fans op je social media kanalen
  • Het aantal keer dat je content gedeeld wordt
  • Het aantal vermeldingen en links naar je content
Als je doel is om meer leads te genereren, kun je kpi’s gebruiken zoals:
  • Het aantal inschrijvingen voor je nieuwsbrief of e-book
  • Het aantal downloads van je whitepaper of case study
  • Het aantal aanvragen voor een demo of offerte
  • Het aantal contactformulieren die ingevuld worden
Als je doel is om meer conversies te realiseren, kun je kpi’s gebruiken zoals:
  • Het aantal aankopen of bestellingen die gedaan worden
  • Het aantal klanten of abonnees die je wint
  • Het aantal herhaalaankopen of verlengingen die je krijgt
  • Het aantal aanbevelingen of reviews die je ontvangt
Als je doel is om meer betrokkenheid te stimuleren, kun je kpi’s gebruiken zoals:
  • Het aantal reacties of opmerkingen die je krijgt
  • Het aantal likes of waarderingen die je krijgt
  • Het aantal vragen of feedback die je krijgt
  • Het aantal minuten dat je content bekeken of gelezen wordt

KPI’s zijn dus een essentieel onderdeel van je content marketing strategie. Met de juiste kpi’s kun je je content marketing prestaties monitoren, analyseren en verbeteren.

5 Hoe doe je een concurrentie onderzoek voor je content marketing?

Een concurrentie onderzoek is een manier om te ontdekken wat je concurrenten doen op het gebied van content marketing. Zo kun je leren van hun sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen, en je eigen content marketing strategie verbeteren.
Een concurrentie onderzoek bestaat uit vier stappen:

  • Stap 1: Identificeer je concurrenten. Wie zijn je directe en indirecte concurrenten? Welke content bieden ze aan? Op welke kanalen zijn ze actief? Hoe groot is hun bereik en invloed?
  • Stap 2: Analyseer hun content. Wat zijn de onderwerpen, vormen, stijlen, en doelen van hun content? Hoe relevant, waardevol, en aantrekkelijk is hun content voor hun doelgroep? Hoe goed scoren ze op zoekmachines en sociale media?
  • Stap 3: Vergelijk hun content met die van jou. Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen jouw content en die van je concurrenten? Wat zijn je sterke en zwakke punten? Wat zijn je kansen en bedreigingen? je ook ideeën op waar je zelf weer over kunt schrijven.
  • Stap 4: Trek conclusies en doe aanbevelingen. Wat kun je leren van je concurrenten? Wat kun je beter doen dan je concurrenten? Wat kun je anders doen dan je concurrenten? Hoe kun je je content marketing strategie aanpassen, verbeteren, of vernieuwen?

6 Welke content vorm moet je gebruiken?

Er zijn veel verschillende vormen van content die je kunt inzetten voor je content marketing. Sommige zijn geschikt voor het informeren of inspireren van je doelgroep, andere voor het overtuigen of activeren van je doelgroep. Het hangt af van je doelstellingen, je doelgroep en je contentstrategie welke vormen je kiest.

Hier zijn enkele voorbeelden van vormen van content die je kunt gebruiken:

  • Artikelen: blogartikelen, interviews, case studies etc. Dit zijn tekstuele vormen van content die je kunt gebruiken om je expertise, autoriteit en waarde te laten zien. Je kunt artikelen gebruiken om je doelgroep te informeren, adviseren of helpen met een bepaald onderwerp of probleem.
  • Berichten: nieuwsberichten, persberichten etc. Dit zijn korte en actuele vormen van content die je kunt gebruiken om je doelgroep op de hoogte te houden van je bedrijf, je producten of je branche. Je kunt berichten gebruiken om je doelgroep te interesseren, betrekken of verrassen met een nieuwtje of een update.
  • White papers & e-books: Dit zijn uitgebreide en diepgaande vormen van content die je kunt gebruiken om je doelgroep te onderwijzen, overtuigen of beïnvloeden met een complex of controversieel onderwerp of vraagstuk. Je kunt white papers en e-books gebruiken om je doelgroep te voorzien van feiten, onderzoek en argumenten die je standpunt of oplossing ondersteunen.
  • Video’s: vlogs, uitlegvideo’s etc. Dit zijn visuele en dynamische vormen van content die je kunt gebruiken om je doelgroep te entertainen, boeien of emotioneren met een verhaal, een demonstratie of een ervaring. Je kunt video’s gebruiken om je doelgroep te laten zien wie je bent, wat je doet of hoe je iets doet.
  • Visualisaties: infographics, grafieken, modellen etc. Dit zijn grafische en overzichtelijke vormen van content die je kunt gebruiken om je doelgroep te verhelderen, verduidelijken of vereenvoudigen met een concept, een proces of een resultaat. Je kunt visualisaties gebruiken om je doelgroep te laten begrijpen, onthouden of delen van een idee, een feit of een cijfer.
  • Handleidingen: how to’s, stappenplannen etc. Dit zijn praktische en instructieve vormen van content die je kunt gebruiken om je doelgroep te ondersteunen, faciliteren of activeren met een taak, een doel of een actie. Je kunt handleidingen gebruiken om je doelgroep te laten leren, doen of bereiken van iets wat ze willen of nodig hebben.
  • Podcasts: Dit zijn audio en conversatie vormen van content die je kunt gebruiken om je doelgroep te vermaken, betrekken of inspireren met een gesprek, een interview of een discussie. Je kunt podcasts gebruiken om je doelgroep te laten luisteren, reageren of meedenken met een onderwerp, een mening of een ervaring.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van vormen van content die je kunt gebruiken voor je content marketing. Er zijn nog veel meer vormen mogelijk, zoals webinars, e-learning, quizzen, games, etc.

Ga voor jezelf na welke content vorm het beste past bij jouw onderwerp en jouw doelgroep. Maar de vorm van content kan ook afhankelijk zijn van het platform waarop je content wilt gaan publiceren. Dit kan zijn je website zelf of een sociale media platform.

7 Hoe maak je een contentplanning?

Een contentplanning is een schema waarin je vastlegt welke content je gaat maken, wanneer je deze gaat publiceren en op welke kanalen je deze gaat verspreiden. Een contentplanning helpt je om je content marketing te organiseren, te optimaliseren en te evalueren. Maar hoe maak je een contentplanning? Hier zijn vier stappen om je op weg te helpen:

  • Stap 1: Maak een contentkalender. Een contentkalender is een overzicht van alle content die je in een bepaalde periode wilt publiceren. Je kunt een contentkalender maken in een spreadsheet, een online tool of een papieren agenda. In je contentkalender noteer je de volgende informatie voor elke contentstuk: de titel, het onderwerp, het doel, de doelgroep, de vorm, de publicatiedatum en het kanaal.
  • Stap 2: Vul je contentkalender in. Om je contentkalender in te vullen, kun je gebruik maken van je contentstrategie, je doelgroepanalyse en je zoekwoordenonderzoek. Je kunt ook inspiratie halen uit je bestaande content, je concurrenten, je klanten, je branche en je actualiteit. Zorg ervoor dat je content divers, relevant en waardevol is voor je doelgroep. Houd ook rekening met je beschikbare tijd, budget en middelen.
  • Stap 3: Plan je contentproductie. Om je content te kunnen publiceren, moet je deze eerst produceren. Dit betekent dat je je content moet schrijven, opnemen, ontwerpen, redigeren, optimaliseren en goedkeuren. Dit kan een tijdrovend en complex proces zijn, vooral als je met meerdere mensen of partijen samenwerkt. Daarom is het belangrijk om je contentproductie te plannen en te managen. Je kunt hiervoor gebruik maken van een projectmanagement tool, een workflow systeem of een checklist.
  • Stap 4: Evalueer je contentplanning. Om je contentplanning te verbeteren, moet je deze regelmatig evalueren. Dit betekent dat je je contentprestaties moet meten, analyseren en rapporteren. Je kunt hiervoor gebruik maken van je kpi’s, je analytics tools en je feedback. Je kunt ook je contentplanning vergelijken met je concurrenten, je branche en je trends. Op basis van je evaluatie kun je je contentplanning aanpassen, verbeteren of vernieuwen.

Een contentplanning is dus een essentieel onderdeel van je content marketing. Met een contentplanning kun je je content marketing efficiënter, effectiever en succesvoller maken.

8 Hoe creër je het best content voor je webpagina?

Content is de kern van je content marketing. Content is de manier waarop je je doelgroep informeert, inspireert en overtuigt met je boodschap, je verhaal en je waarde. Maar hoe creëer je goede content voor je content marketing?
Een goede content is content die aansluit bij je doel, je doelgroep en je strategie. Een goede content is ook content die geoptimaliseerd is voor zoekmachines(SEO) en gebruikers. Een goede content is tenslotte content die uniek, interessant en aantrekkelijk is.

Hier zijn een paar tips om goede content te creëren voor je content marketing:

  • Tip 1: Doe een zoekwoord onderzoek. Zoekwoorden zijn de woorden en zinnen die je doelgroep intypt in Google om antwoord te krijgen op hun vragen. Als je de juiste zoekwoorden gebruikt in je content, vergroot je de kans dat je content bovenaan de zoekresultaten komt. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner, SEMrush of Ahrefs om te ontdekken welke zoekwoorden relevant, populair en haalbaar zijn voor je content .
  • Tip 2: Schrijf een pakkende titel en een sterke meta beschrijving. De titel en de meta beschrijving zijn de tekst die je ziet in de zoekresultaten van Google. Ze moeten je doelgroep nieuwsgierig maken naar je content en ze overtuigen om door te klikken. Gebruik je belangrijkste zoekwoord in je titel en je meta beschrijving. Gebruik ook een vraag, een statistiek, een anekdote of een belofte om je titel en je meta beschrijving aantrekkelijk te maken.
  • Tip 3: Gebruik een heldere structuur en een logische opbouw. De structuur en de opbouw van je content bepalen hoe makkelijk je content te lezen, te begrijpen en te onthouden is. Gebruik een kop, een romp en een staart om je content te structureren. Gebruik subkoppen, alinea’s, lijsten en afbeeldingen om je content op te bouwen. Gebruik ook woorden die je content verbinden, zoals overgangswoorden, signaalwoorden en verbindingswoorden.
  • Tip 4: Gebruik een vriendelijke en informele toon en een actieve en persoonlijke stijl. Een toon en een stijl zijn de persoonlijkheid van je content. Ze moeten de connectie, de betrokkenheid en de emotie van je content versterken. Gebruik een vriendelijke en informele toon om je doelgroep aan te spreken. Gebruik een actieve en persoonlijke stijl om je doelgroep te betrekken.
  • Tip 5: Gebruik interne en externe links. Links zijn de verbindingen tussen je content en andere content die relevant is voor je doelgroep. Met links verhoog je de waarde, de autoriteit en de gebruiksvriendelijkheid van je content. Gebruik interne links om je eigen content aan elkaar te koppelen en je doelgroep langer op je website te houden. Gebruik externe links om je content te onderbouwen met betrouwbare bronnen en je doelgroep meer informatie te geven.

Als je content helemaal klaar is, is het tijd om het te publiceren en promoten.

9 Hoe meet je de resultaten van content marketing?

Wanneer je je content gepubliceerd hebt, wil je natuurlijk ook weten of content gevonden en gelezen wordt. Daarnaast wil je ook weten of deze leiden tot de nodige conversies die je vooraf tot doel gesteld hebt. Dus wordt het tijd om te gaan meten welke impact je content hebt tot op dat moment.

Voor het meten kan je twee tools gebruiken. Je hebt Google search Console en Google Analytics.

In Google Search Console kun je bijvoorbeeld zien wat je gemiddelde positie is van je webpagina en ook de positie van de zoekwoorden die je hebt gebruikt in je content. Zo kun je zien hoe je er in de zoekresultaten voorstaat. Je zie de vertoningen als er ergens op gezocht is en hoe vaak er is geklikt naar jouw pagina.

Daarnaast kun je in Google Analytics het bezoekersgedrag analyseren. Ook het aantal eventuele conversies is hierin terug te vinden.
Al deze metingen kun je afzetten tegen de vooraf vastgestelde KPI’s.  Heeft de content bijgedragen aan de doelstellingen die je voor ogen had? Zo ja, dan is dat helemaal perfect. Maar zo nee, dan wordt het tijd om bij te sturen om toch je doelstellingen te halen.

10 Hoe stuur je je content bij na metingen en eventuele evaluatie?

Je content marketing is geen eenmalige actie, maar een continu proces. Je wilt immers je content steeds verbeteren en optimaliseren voor je doelen, je doelgroep en je strategie. Maar hoe stuur je je content bij na metingen en eventuele evaluatie?

Een goede manier om je content bij te sturen is om je contentprestaties te meten, analyseren en rapporteren. Je kunt hiervoor gebruik maken van je kpi’s, je analytics tools en je feedback. Je kunt bijvoorbeeld zien hoeveel bezoekers, leads, conversies en betrokkenheid je content oplevert, hoe je content scoort op zoekmachines en sociale media, en hoe je doelgroep reageert op je content.
Op basis van je metingen en evaluatie kun je je content bijsturen op verschillende manieren. Je kunt bijvoorbeeld je content aanpassen, verbeteren of vernieuwen, je content promoten, hergebruiken of recyclen, of je content uitbreiden, verdiepen of diversifiëren.

Het bijsturen van je content is dus een essentiële stap voor een succesvolle content marketing. Met het bijsturen van je content kun je je content marketing effectiever, efficiënter en succesvoller maken.

Content marketing strategie tips

Hieronder volgen een aantal tips voor wanneer je je eigen content marketing strategie gaat formuleren:

  • Tip 1: Neem de tijd om je doelgroep beter te leren kennen. Onderzoek op welke accounts ze op sociale media volgen om zo inzicht te krijgen in de interesses en andere kenmerken van je doelgroep.
  • Tip 2Bepaal je contentdoelen en je kpi’s. Je content marketing moet aansluiten bij je bedrijfsdoelen en je marketingstrategie. Wat wil je bereiken met je content? Hoe ga je dat meten? Je contentdoelen en je kpi’s bepalen de richting en de focus van je content.
  • Tip 3: Maak een contentaudit en een contentgap-analyse. Je content marketing moet gebaseerd zijn op een grondige analyse van je bestaande content en je concurrenten. Wat voor content heb je al? Wat werkt goed en wat niet? Wat voor content missen je doelgroep en je niche? Een contentaudit en een contentgap-analyse helpen je om je content te optimaliseren en te innoveren.
  • Tip 4: Maak een contentpersona en een customer journey map. Je content marketing moet gericht zijn op je doelgroep en hun behoeften, problemen en wensen. Wie is je ideale lezer of kijker? Wat is hun situatie, hun motivatie en hun frustratie? Hoe kun je ze helpen in elke fase van hun klantreis? Een contentpersona en een customer journey map helpen je om je content te personaliseren en te segmenteren.
  • Tip 5: Maak gebruik van storytelling en emotie. Je content marketing moet niet alleen informatief, maar ook inspirerend en overtuigend zijn. Hoe kun je je doelgroep raken, boeien en binden met je content? Hoe kun je je merk, je verhaal en je waarde laten zien? Storytelling en emotie helpen je om je content te versterken en te onderscheiden.
  • Tip 6: Experimenteer met verschillende soorten content. Zo kom je erachter welke contentsoorten het beste aansluit op de wensen en behoeften van je doelgroep.
  • Tip 7: Kies het platform dat past bij je content. Er zijn veel platformen waar je je content kunt publiceren, maar niet elk platform is geschikt voor elke content. Je moet het platform kiezen dat aansluit bij je doel, je doelgroep en je content. Zo kun je je content marketing beter maken
  • Tip 8: Spreek je doelgroep natuurlijk en persoonlijk aan. Je content moet niet alleen informatief, maar ook inspirerend en overtuigend zijn. Vermijd formeel en onpersoonlijk taalgebruik. Gebruik een vriendelijke en informele toon. Gebruik de naam of de aanspreekvorm van je doelgroep. Gebruik de ik-vorm, de wij-vorm, de jij-vorm of de u-vorm. Gebruik emoticons, humor en complimenten.
  • Tip 9: Schrijf content die je doelgroep verrast, boeit en bindt. Je content moet niet alleen informatief, maar ook inspirerend en overtuigend zijn. Hoe kun je je doelgroep verrassen, boeien en bindt met je content? Door je content actueel, uniek, interessant en prikkelend te maken. Schrijf over onderwerpen die relevant, waardevol en actueel zijn voor je doelgroep. Schrijf op een manier die onderscheidend, origineel en creatief is. Schrijf met een doel, een boodschap en een mening. Schrijf met een prikkelende kop, een opvallende media en een informatieve taal.

Content marketing tot slot

Tot slot van dit deel over inleiding tot content marketing. Houdt bovenstaande drie kenmerken en tips in gedachten bij je content marketing strategie. Nu kan je nadenken over hoe je content marketing kunt inzetten om online interesse van je doelgroep te wekken en inventariseren welke doelen je hiermee kunt bereiken.

In het volgende deel over content marketing ga ik in op doelgroepen en doelgroepsegmentatie. Hoe maak je een doelgroep analyse met doelgroepsegmentatie?

doelgroepanalyse doelgroep analyse doelgroepsegmentatie segmentatie

Daarnaast komen in deze serie over content marketing de volgende onderwerpen aan bod:

(Visited 13 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Inleiding tot content marketing. Wat is content marketing?