Hoe kom je hoger in Google?

De kunst van het gratis hoger scoren in Google

Zoekmachine optimalisatie of SEO (Search Engine Optimization) is de kunst van het gratis hoger scoren in zoekmachines. Een andere benaming is organische zoekresultaten. Aangezien Google met 95% van alle zoekopdrachten de meest gebruikte zoekmachine is, richten we ons voor SEO op Google.

Wil je ook hoog in de zoekresultaten van Google verschijnen met zoveel mogelijk webpagina’s? Dan dienen deze volgens de richtlijnen van Google geoptimaliseerd worden. De richtlijnen van Google voor zoekmachine optimalisatie bestaat uit meer dan 200 ranking factoren. Op basis van diverse algoritmes bepaald Google aan de hand van een zoekopdracht de best mogelijke zoekresultaten. Veel van deze ranking factoren zijn bekend, maar een x aantal van die SEO factoren houdt Google angstvallig geheim.

Het gaat te ver om alle SEO factoren hier te bespreken. Maar je vindt een uitgebreid artikel over SEO op hoe werkt zoekmachine optimalisatie?

Wat verwacht Google van je website en/of webpagina’s?

Hoe kom je hoger in de organische zoekresultaten van Google?

Zoals gezegd heeft Google meer dan 200 SEO ranking factoren om hoger te scoren in de zoekresultaten. Van het gebruik van relevante zoekwoorden in je content tot de snelheid van het laden van je website of pagina. En het aantal bezoekers op je website tot aan linkbuilding.

Google heeft alles om hoger te scoren in de organische zoekresultaten samengevat in 4 fundamenten. Deze fundamenten bestaan uit de techniek van je website, de content, autoriteit en engagement. Tezamen vormen ze het EAT-principe. EAT staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Binnen deze 4 fundamenten kan je de 200 SEO factoren opdelen om hoger te scoren in Google.

Daarnaast wordt er onderscheid gemaakt tussen on page SEO en off page SEO factoren. On page SEO zijn alle factoren die te maken heeft met de website of pagina zelf. Off page SEO heeft te maken met autoriteit zoals aanwezigheid op sociale media en linkbuilding.

Zoekmachine optimalisatie om hoger te scoren in Google is ook iets van de lange adem. Het is een continu proces van testen meten en aanpassen. Bovendien is het effect van SEO niet (altijd) direct zichtbaar. Dat kost tijd en geduld.

Google updates beïvloeden de posities in de zoekresultaten

Hoe zorg je dat je blijft scoren met SEO en hoger komt in de zoekresultaten?

Hoger in Google scoren heeft helaas niet altijd een blijvend effect. Sta je eindelijk op de eerste pagina en dan zak je in enne toch weg in de zoekresultaten. Hoe kan dan nou?

Google is de grootste zoekmachine ter wereld en wil dan graag blijven. Dus ook Google is continu bezig haar zoekmachine algoritmes te optimaliseren. Zo kan Google de beste zoekresultaten aan de zoekopdrachten relateren.

Door de jaren heen heeft Google vele updates uitgebracht in de zoekmachine. Deze zorgen afhankelijk van de soort update mogelijk schommelingen in de posities van je website en/of webpagina’s. Grote updates die op menig website heeft gehad zijn onder andere: Panda update, Penguin update, Hummingbird update, Mobile Friendly update, Pigeon update en Pirate update. Je vindt ze onderaan terug. Daarnaast zijn er vele (onaangekondigde) updates geweest die minder grote impact heeft gehad.

Al deze updates en wijzigingen in de zoekmachine van Google zorgen ervoor dat je continu met hoger in Google scoren (SEO) bezig bent.

Zelf aan de slag gaan met zoekmachine optimalisatie om hoger te scoren in Google

Hoe kom je hoger in de zoekresultaten van Google?

Op online marketing en webanalyse vind je allerlei artikelen om je website en/of webpagina’s te optimaliseren voor SEO. Hieronder vind je verschillende basiskennis begrippen en uitleg over de beginselen die te maken heeft met SEO.

Deel dit bericht

delingen