Google Hummingbird-update

Op 20 augustus 2013 heeft Google een eenmalig grote update van het
hoofdalgoritme zich op het begrijpen van zoektermen die als een vraag of een
volledige zin worden ingevoerd. Zo leert Google beter begrijpen wat je bedoelt.
Deze techniek wordt conversational search genoemd en balanceert op het randje
van kunstmatige intelligentie (Artificial intelligence of AI). Met Google
Hummingbird-update wil Google door middel van geavanceerde kunstmatige
intelligentie beter leren begrijpen wat de exacte betekenis van een bepaalde
zoekopdracht is.

Google kijkt niet meer naar de letterlijke woorden uit de zoekterm die op
webpagina’s verschijnen. Google kijkt nu naar de betekenis achter de woorden.
Dit noemt men semantic search. Zo kan een zoekopdracht als ‘waar is de dichtbij
zijnde pizzeria restaurant?‘ beter worden begrepen. Zo weet Google waar de
gebruiker is en weet ‘dichtbij zijnde’ te interpreteren als een zoekopdracht
voor de database van Google Maps.

Volgens het hoofdalgoritme zo je normaal gesproken een homepage van een
website in de zoekresultaten terugzien. Maar met Google Hummingbird-update zal
je nu een sub pagina te zien krijgen die beter aansluiten bij de zoekterm van
de gebruiker. Deze update begrijpt beter waar een gebruiker naar op zoek is.

Deel dit bericht

delingen