Google Top Haevy-update

Op 19 januari 2012 heeft Google een update uitgerold genaamd Google Top Heavy update. Google Top Heavy-update is bedoeld om de lay-out van webpagina’s te analyseren. Het is uitgerold om webpagina’s met te veel reclame minder hoog in de zoekresultaten te laten verschijnen. Top Heavy slaat op pagina’s die in de bovenste helft van die pagina (above the fold) zoveel advertenties heeft staan dat het onduidelijk is waar de normale content over gaat. De penalty die wordt uitgedeeld, geldt dan voor de gehele website en niet de webpagina’s met te veel advertenties. Google benadrukt wel dat het gebruik van enkele advertenties geen probleem is.

Aangezien Google streeft naar een kwalitatief sterk internet ligt de nadruk op het straffen van gebruiksonvriendelijke websites. Top Heavy-update maakt gebruik van bots die regelmatig websites controleren en er is geen constante controle zoals bij de Panda-update. Zodoende kan het soms tot enkele weken duren voordat Google weet dat het aantal advertentie op een webpagina is verminderd.

Google heeft veel kritiek gekregen op deze update ondanks de goede bedoelingen. Als je op Google naar een product zoekt, krijg je bovenaan de pagina gesponsorde advertenties te zien. Deze beslaan soms het hele scherm op een relatief klein scherm. Dan zou je dus kunnen spreken van een overmatig gebruik van advertenties above the fold. Google zegt dat dit maar in enkele gevallen voorkomt en niet met opzet is gedaan. Immers de advertenties verschijnen door middel van een algoritme. De Google Top Heavy-update werd op 9 oktober 20212 globaal uitgerold. Op 6 februari 2014 werd hier een nieuwe update uitgebracht voor een beter resultaat.

Google Top Heavy-update heeft uiteindelijk niet heel veel invloed gehad op de algehele ranking. Maar Google bewijst met update wel dat het kijkt naar veel meer factoren om de kwaliteit van een website te bepalen dan je zou denken.

Deel dit bericht

delingen