0 bekeken

Gepubliceerd op:

Laatste update: 15/08/2022

Categorie:

Contentcuratie als onderdeel van je inbound marketing strategie

Het publiceren van webteksten die relevant is voor je gedroomde bezoeker is een benodigd gedeelte van je inbound marketing strategie. Je kunt zelf content ontwikkelen door het creëren van artikelen of blogs. Maar je kan ook relevante content uit andere bronnen vergaren en deze  geordend voorzien van aanvullende presenteren aan je eigen volgers. De laatste methode wordt ‘contentcuratie’  genoemd.

Wat is contentcuratie?

derzoeken en delen van bestaande content. Contentcuratie is zoeken naar, uitkiezen structureren, duiden,  uitlaten en het distribueren van webteksten die anderen als hebben gemaakt.

Hierbij gaat het dus niet over contentcreatie. Dit is het maken van nieuwe content. Contentcuratie is het ‘ recycleren’ van bestaande content. Die webteksten kan je zelf geschreven hebben of webteksten van anderen.  Voor contentcuratie ga je op zoek naar interessante (nieuws)berichten, posts, achtergrondartikelen, column enz. Deze plaats je dan in een nieuwe context.

Wat kan je met contentcuratie?

Waar zijn voor jouw klanten. Met contentcuratie kun je alle informatie aanbieden op één centrale plaats. Zo {kan je doelgroep deze kennis makkelijk vinden. Je kunt je  bezoekers met contentcuratie voeden met artikelen, blogs, quotes of video’s van anderen. Tenslotte kun je contentcuratie toepassen om een samenvatting van de diverse gedachten over een onderwerp of product te geven.

Contentcuratie is met name  opvallend  voor jouw bezoekers als je er iets van jezelf aan toevoegt. Voeg je eigen visie toe of geef je eigen opinie over item. Je kan conclusies van uiteenlopende onderzoeken aan elkaar verbinden. Maar je kan ook verschillende content in een overzichtelijk blog samenvoegen. Een techniek die vaak gebruikt wordt, is het quoteren van thought leaders. Vaak worden ook gehele gedeelte uit artikelen, blogs, interviews en columns gebruikt. Dit wordt ook wel content synthesising.

Als laatste is contentcuratie ook van belang voor jouw website, bedrijf of organisatie. Geregeld posten zorgt ervoor dat je je top-of-mind positie behoudt. Contentcuratie kost minder tijd dan het zelf schrijven van content. Daarom is het een uitgelezen kans om jouw contentmarketing aan te vullen.

Welk online media kies je?

Om je content te publiceren kan je 3 soorten online media inzetten:

  • Het gebruik van gecureerde content voor owned media. Dit zijn onder andere websites, apps en nieuwsbrieven. Voorzien van eigen inzichten is gecureerde content een prima aanvulling op je eigen content.
  • Je kan platforms als Reddit, Flipboard en Medium inzetten voor het publiceren van gecureerde content die essentieel voor een breed publiek.
  • Ontwikkel een contentplatform voor gecureerde of user generated content. Op deze contentlatforms komen kennis en dialoog samen doordat de doelgroepen een podium krijgen of verhalen te delen. Hierbij richt de curatie zich op het redigeren van aangeboden content en het schrijven van verschillende verzamelde informatie.

Uit bovenstaande blijkt dat er geen eenduidige benadering is voor contentcuratie. Bij contentcuratie is de afstemming op de doelgroep een continue punt van aandacht. Dit is te vergelijken met brand journalism. Het kan zijn dat dat gecureerde content wordt vertaald in verschillende visuele en/of tekstuele uitingen en wordt verspreid via diverse kanalen.

Voordelen contentcuratie

Voordelen van contentcuratie zijn:

  • Een organisatie wordt kennisleider in die branche
  • De website van het bedrijf wordt steeds beter vindbaar in zoekmachines (SEO)
  • Via de website komen steeds meer gekwalificeerde leads binnen
(Visited 1 times, 1 visits today)