Conversieattributie Google Analytics

Deel dit bericht

Home » Kennisbank » Kennisbank » Google Analytics » Conversieattributie Google Analytics

Conversieattributie binnen Google Analytics

Conversieattributie model onlinemarketinganalyse

Conversieattributie is het verschijnsel in Google Analytics dat een conversie op je website niet aan één verkeersbron is toegekend maar aan meerdere.

Stel: een klant vindt je site eerst door op één van je Adwords-advertenties te klikken. Een paar dagen later komt de klant terug door via een sociaal netwerk naar je site te klikken. Een dag erna komt de klant weer op je site terecht via één van je e-mailcampagnes. Later die dag komt de klant weer op je site via direct verkeer en doet een aankoop. Deze contact momenten staan allemaal opgeslagen in een cookie.  Aan welke conversiepad wijs je nu de conversiewaarde toe? De klant is op verschillende manieren op jouw website terecht gekomen. Hoe ga je dat meten in Google Analytics? Er zijn diverse conversieattributie-modellen om conversiewaarde aan een klant toe te kennen.

6 conversieattributie-modellen:

  1. Last clickmodel: Bij dit traditionele afrekenmodel wordt 100% van de conversiewaarde toegekend aan de laatste klik. Er bestaat ook een last-non direct-clickmodel. Bij de last-non-direct-clickmodel wordt het directe verkeer buiten beschouwing gelaten en de conversie volledig toegewezen aan het laatste kanaal van waaruit de klant voorafgaand aan de conversie heeft doorgeklikt. Daarnaast hanteert Google ook het last-Adwords model. Hierbij wordt 100% van de conversiewaarde toegekend aan de meeste recente advertentie waarop de klant het geklikt voorafgaand aan de conversie.
  2. First-clickmodel: hierbij word de conversiewaarde volledig toegekend aan de eerste klik.
  3. Lineair model: Bij dit model wordt de conversiewaarde gelijk verdeeld over alle click in een conversiepad.
  4. Tijdsvervalmodel: In dit model wordt rekening gehouden met de factor tijd.
  5. Position-based-model: Bij dit model krijgen de eerste en de laatste click de meeste conversiewaarde toegekend. De tussenliggende clicks krijgen minder conversiewaarde toegeschreven.
  6. Eigen attributie-model: In dit geval is het mogelijk je eigen conversieattributie model te definiëren.

Conversieattributie tot slot

Afhankelijk van de customer journey van de klant dien je uit te vinden welke conversieattributie het beste past. Let op dat er ook klanten zijn die verschillende apparaten gebruiken voor de verschillende contact momenten. En dat er zelfs mensen zijn die dagelijks hun cookies opschonen.

In Google Analytics vind je conversieattributie onder:

  • Conversie > Toeschrijving > Tool voor modelvergelijking

Hierin kun je een van de conversieattributie model selecteren.

shares