De P’s van retailmarketing

Deel dit bericht

De P's van retailmarketing

Waar in het verleden men naar de bank moest voor een banktransactie, wordt heden ten daags vrolijk internetbankiert.  In de jaren 80 en 90 kregen wij steeds meer afgeleiden van de traditionele marketingmix. Marketingvormen als retailmarketing, relatiemarketing, eventmarketing en direct marketing kwamen op. Hierdoor nam het aantal P’s toe. Branchegerichte marketing zorgde voor nieuwe marketingmiddelen en extra P’s. Zo kent de retailmarketing:

  • De P van Parkeren: Parkeerproblemen in de grote steden in Nederland laten koper naar webshops vluchten.
  • De P van People of personeel: In Nederland staat het winkelpersoneel niet altijd bekend als klantgericht en beleefd.
  • De P van Positionering: ben je als retailer de lokale prijsvechter of juist die lokale exclusieve winkel. Positionering is ook de plaats in het schap.Ligt het product op ooghoogte of bij de kassa, dan is de impulsaankoop gegarandeerd.
  • De P van Paying: simpelweg de manier van betalen. Denk hierbij aan betaalsystemen als ideal of paypal.
shares