Google Analytics Doelgroep Actieve gebruikers

Deel dit bericht

Home » Kennisbank » Kennisbank » Google Analytics » Google Analytics Doelgroep Actieve gebruikers

Actieve gebruikers

In het rapport doelgroep Actieve gebruikers kun je je gebruikers bekijken die de laatste 1, 7,14, of 28 dagen actief zijn geweest op je website. Het laat je de betrokkenheid zien van je bezoekers binnen een bepaalde periode.

Gegevens van Actieve gebruikers bekijken

Om de gegevens van Actieve gebruikers te bekijken ga je als volgt te werk:

  1.  Log in op Google Analytics
  2. Ga naar je weergave
  3. Open je Rapporten
  4.  Selecteer Doelgroep > Actieve gebruikers

De statistieken

In het rapport Actieve gebruikers vind je de volgende statistieken:

  • Gebruikers die 1 dag actief zijn geweest
  • Gebruikers die 7 dagen actief zijn geweest
  • Gebruikers die 14 dagen actief zijn geweest
  • Gebruikers die 28 dagen actief zijn geweest

De relatie tussen de statistische waarden en je periode

De statistieken in het rapport zijn gerelateerd aan de laatste dag van de periode die je voor je rapport gebruikt. Als bijvoorbeeld je periode van 1 juli 2018 tot en met 31 juli is:

  • Gebruikers die 1 dag actief zijn geweest. Het aantal unieke gebruikers dat sessies op je website heeft gestart op 31 juli (de laatste dag van je gekozen periode).
  • Gebruikers die 7 dagen actief zijn geweest. Het aantal uniek gebruikers dat sessies op je website heeft gestart van 25 juli tot en met 31 juli (de laatste 7 dagen van je gekozen periode).
  • Gebruikers die 14 dagen actief zijn geweest. Het aantal unieke gebruikers dat sessies op je website heeft gestart van 18 juli tot en met 31 juli (de laatste 14 dagen van je gekozen periode).
  • Gebruikers die 28 dagen actief zijn geweest. Het aantal unieke gebruikers dat sessies op je website heeft gestart van 4 juli tot en met 31 juli (de laatste 28 dagen van je gekozen periode).

Aanmaken segmenten

Door op segment toevoegen kun je in Google Analytics een dimensie selecteren die je wilt afzetten tegen bijvoorbeeld Alle gebruikers. Voor een uitgebreide uitleg van segmenten verwijs ik je naar het artikel segmenten maken. Segmenten aan maken is een best complexe materie.

Op onderstaande afbeelding zie je een overzicht van standaard segmenten waar je uit kan kiezen.

Naast de lijst met standaard segmenten van Google Analytics kun je ook zelf allerlei segmenten definiëren bijvoorbeeld leeftijdscategorieën per geslacht, sociale media enz.

  • Klik op segment toevoegen.
  • Kies bijvoorbeeld mobiel verkeer.
  • Klik dan op toepassen

Je krijgt dan zoals je in bovenstaande afbeelding zit een overzicht/grafiek te zijn met daarin alle gebruikers afgezet tegen het mobiele verkeer. Probeer verschillende segmenten uit om te kijken of ze tot het resultaat leiden dat je wenst. Aan de rechterkant naast de segmenten kan je de periode aanpassen waarover je de statistieken wilt bekijken.

shares