Google Analytics Doelgroep rapport Doelgroepen

Home » Kennisbank » Digital analytics » Google Analytics Doelgroep rapport Doelgroepen

Google Analytics Doelgroep rapport Doelgroepen

Doelgroepen in Analytics zijn gebruikers die je groepeert op basis van een combinatie van kenmerken die betekenis hebben voor je organisatie.
Een doelgroep zou uit niet meer kunnen bestaan dan de huidige kopers (neem gebruikers op die een of meer productweergaven hebben en sluit gebruikers uit die een of meer aankopen hebben gedaan).
Of heb je misschien een gedetailleerde definitie nodig om de kopers te identificeren die de detailpagina voor product A hebben bekeken en vervolgens binnen drie sessies of zeven dagen terugkeerde om het product te kopen.
Je kunt ruime definities maken zoals alle gebruikers die ooit een product hebben gekocht of alle gebruikers die de laatste 12 maanden een aankoop deden maar niet gedurende de laatste twee maanden.
Nadat je een doelgroep heeft gedefinieerd, kun je:

  • De doelgroep activeren op platforms zoals Google Ads en Display & Video 360, zodat je jouw marketinginspanningen op die gebruikers kunt richten.
  • De doelgroep toepassen op je Analytics-rapporten om hun gedrag te onderzoeken in reactie op je marketing. Je kunt de doelgroep als secundaire dimensie gebruiken in rapporten en als dimensie in segmenten, aangepaste rapporten en aangepaste trechters.

Dit artikel is gericht op de analyse van de doelgroep gegevens met het rapport Doelgroepen.

Vereisten

Google Analytics Doelgroep Doelgroepen onlinemarketinganalyse

Het Doelgroepenrapport bevat uitsluitend doelgroepen (en hun gerelateerde gegevens) die je in Analytics maakt.
Als je gegevens uit het rapport wilt weergeven, moet je eerst:

  • Demografie en Interesses inschakelen
  • Doelgroepen maken in Analytics
  • Die doelgroepen naar Analytics publiceren (voeg Analytics toe als bestemming voor die doelgroepen).

Gegevens voor een doelgroep zijn in rapporten beschikbaar vanaf de datum waarop je de doelgroep naar Analytics publiceert. Gegevens voor die datum zijn niet beschikbaar.
Je kunt doelgroepen naar Analytics publiceren op het moment dat je ze maakt en je kunt bestaande doelgroepen naar Analytics publiceren.

Het Rapport Doelgroepen gegevens weergeven

  1. Log in bij Google Analytics
  2. Navigeer naar je weergave
  3. Open Rapporten

Selecteer Doelgroep > Doelgroepen

Over de gegevens

Je kunt op elke willekeurig moment maximaal twintig naar Analytics gepubliceerde doelgroepen hebben.
Doelgroepen die zijn gebaseerd op aangepaste dimensies die in de importmodus op het moment van de query gebruiken, worden niet ondersteund. Doelgroepgegevens worden geëvalueerd op het moment van verwerking.
Doelgroepen zijn alleen beschikbaar in de weergave waarin je ze maakt.

Wat zeggen de statistieken

Acquisitie

Met de statistieken voor Acquisitie kun je het volume gebruikers dat de doelgroep je levert (Gebruikers) en hoe goed de doelgroep werkt om potentiële nieuwe klanten te krijgen (Percentage nieuwe gebruikers, Nieuwe gebruikers)

Gedrag

Met statistieken voor Gedrag kun je zien hoe goed je site de betrokkenheid van gebruikers bevordert, of ze na slechts een pagina te hebben bekeken (Bouncepercentage) weer weggaan, of ze meerdere pagina’s bekijken (Pagina’s/sessies) en of ze de hoeveelheid tijd aan je content besteden die je graag ziet.

Conversies

Met de conversiestatistieken kun je achterhalen of gebruikers met de door jouw gewenste frequentie transacties en doelen afronden en opbrengsten genereren.

Hoe te reageren op Doelgroepen

Als een bepaalde doelgroep goed presteert door gebruikers te leveren die betrokkenheid tonen en converteren, kun je:

  • Een groot deel van je marketingbudget inzetten om de advertenties voor die gebruikers te bieden.
  • Het aantal sites verhogen waarop je biedt voor advertenties die aan die gebruikers worden weergegeven.
  • Het aantal uren van de dag verhogen waarop je biedt voor advertenties die aan die gebruikers worden weergegeven.

Als een doelgroep over het algemeen slecht presteert, kun je het budget verkleinen dat je eraan besteedt of de doelgroep geen meer laten uitmaken van je marketing.
Als een doelgroep redelijke aantallen gebruikers oplevert, maar die gebruikers niet converteren, passen de advertenties die ze zien en je content mogelijk niet goed bij elkaar of kan het wijzen op ontwerp- of technische problemen die het onmogelijk om te converteren.
Levert een doelgroep echter minder gebruikers op dan je zou willen, maar converteren die gebruikers wel, dan kun je die doelgroep gebruiken als basis om vergelijkbare doelgroepen te ontwikkelen en de marketing naar die gebruikers uit te breiden.