Google Analytics Doelgroep Overzicht

Deel dit bericht

Home » Kennisbank » Kennisbank » Google Analytics » Google Analytics Doelgroep Overzicht

Rapport Doelgroep Overzicht

Google Analytics Doelgroep Overzicht geeft de kerngegevens van je website.

Gegevens van Doelgroep Overzicht bekijken

Om de gegevens van Doelgroep Overzicht te bekijken ga je als volgt te werk:

  1. Log in op Google Analytics
  2. Ga naar je weergave
  3. Open je Rapporten
  4. Selecteer Doelgroep > Overzicht

Kerncijfers Google Analytics Doelgroep Overzicht

  • Gebruikers: Dit zijn alle bezoekers op je website.
  • Nieuwe gebruikers: Dit zijn bezoekers die je website voor de eerste keer hebben bezocht.
  • Sessies: Dit is het aantal bezoeken dat plaatsvindt op je website. Let op! Na 30 minuten inactiviteit wordt een nieuwe sessie gestart. Daarom zijn het aantal bezoeken altijd hoger dan het aantal gebruikers.
  • Aantal sessies per gebruiker: Dit is het gemiddelde aantal sessies per gebruiker(sessies/gebruikers).
  • Paginaweergaven: Dit zijn alle bekeken pagina’s op je website.
  • Pagina’s/sessies: Dit is het gemiddeld aantal bekeken pagina’s
  • Gemiddelde sessieduur: Dit is de gemiddelde tijdsduur van een bezoek.
  • Bouncepercentage: Dit is het percentage gebruikers dat na één paginaweergave je website weer heeft verlaten.

Aanmaken segmenten

Door op segment toevoegen kun je in Google Analytics een dimensie selecteren die je wilt afzetten tegen bijvoorbeeld Alle gebruikers. Voor een uitgebreide uitleg van segmenten verwijs ik je naar het artikel segmenten maken. Segmenten aan maken is een best complexe materie.

Op onderstaande afbeelding zie je een overzicht van standaard segmenten waar je uit kan kiezen.

Naast de lijst met standaard segmenten van Google Analytics kun je ook zelf allerlei segmenten definiëren bijvoorbeeld leeftijdscategorieën per geslacht, sociale media enz.

  • Klik op segment toevoegen.
  • Kies bijvoorbeeld mobiel verkeer.
  • Klik dan op toepassen

Je krijgt dan zoals je in bovenstaande afbeelding zit een overzicht/grafiek te zijn met daarin alle gebruikers afgezet tegen het mobiele verkeer. Probeer verschillende segmenten uit om te kijken of ze tot het resultaat leiden dat je wenst. Aan de rechterkant naast de segmenten kan je de periode aanpassen waarover je de statistieken wilt bekijken.

Dimensies en statistieken

Onder het kopje overzicht (zie bovenstaande afbeelding) zie je gebruikers vs selecteer een statistiek staan. Hier kun je een dimensie en een statistiek selecteren die je tegenover elkaar afzet.

  • Dimensie: Dit zijn de beschrijvingen c.q. categorieën waarbinnen je cijfers wilt inzien. Bijvoorbeeld gebruikers, paginaweergaven, leeftijd, browser.
  • Statistieken: Dit zijn de kwantitatieve metingen. Deze geeft de cijfers aan die binnen een dimensie valt. Bijvoorbeeld paginaweergave geeft het totaal aantal paginaweergave binnen een bepaalde periode.

Onder dimensie kun je kiezen uit:

  • Aantal sessies per gebruiker
  • Bouncepercentage
  • Gebruikers
  • Gem. sessieduur
  • Nieuwe gebruikers
  • Pagina’s/sessie
  • Paginaweergaven
  • Sessies

Deze kun je (optioneel) afzetten tegen de volgende statistieken:

  • Aantal sessies per gebruiker
  • Bouncepercentage
  • Gebruikers
  • Gem. sessieduur
  • Nieuwe gebruikers
  • Pagina’s/sessie
  • Paginaweergaven
  • Sessies

Experimenteer met de verschillende segmenten, dimensies en statistieken binnen Google Analytics doelgroep overzicht. Bekijk welke overzichten relevant zijn voor jou om te weten. Door uit te proberen kom je erachter welke mogelijkheden er zijn binnen Google Analytics zijn. Op die manier ontdek je welke informatie voor jou van belang zijn om je website te optimaliseren.

shares