Google Tag Manager

Deel dit bericht

Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager onlinemarketinganalyse

Google Tag Manager(GTM) is een tool van Google waarmee je makkelijk tags of scripts kunt toevoegen aan je website. Het kan bijvoorbeeld een script zijn voor Google Analytics, Google Adwords of LinkedIn. Het enige wat je moet doen is een GTM code op alle pagina’s van je website te zetten. Alle losse tags van je website neem je op in een container van Google Tag Manager.

Met GTM kun je HTML code toevoegen zonder dat er een programmeur aan te pas komt. Je plaats éénmalig de Google Tag Manager code op elke pagina van je website direct na detag. Daarna kun je via het dashboard van GTM code toevoegen aan je website.

Voordelen van Google Tag Manager

Een van de voordelen is dat je zelf code kunt toevoegen zonder kennis van programmeren. Andere pluspunten zijn:

  • Snelheid: Doordat je maar één stukje code op je website plaatst bevordert het de snelheid van je website. Alle losse tags staan in Google Tag Manager en handelt Google voor je af.
  • Betrouwbaarheid: Google Tag Manager laat je alle code eerst testen voor ze live gaan. Hiermee voorkom je dat slecht geïmplementeerde codes je website laten crashen.
  • Overzichtelijkheid: Heb je veel webpagina’s of gebruik je marketing automotion software? Dan kun je snel het overzicht verliezen. Je voorkomt dat je vergeet de juiste code op de juiste pagina te zetten. Anders krijg je onbetrouwbare statistieken.
  • Gratis: Google tag Manager is een complete tool en ook nog eens gratis.

Maak een GTM account aan.

Zorg dat je met het juiste Google account bent aangemeld. Ga naar Google Tag Manager en maak een account aan met je Gmail. Geef het account een logische naam, bijvoorbeeld  bedrijfsnaam.

Nadat je een account heb aangemaakt, kom je op het dashboard terecht.

Maak een container aan.

Een container is een verzameling van alles wat je wilt meten. Dit kan een website, een iOS, een app of een AMP site (een mobiele website). Het is ook mogelijk meerdere domeinen in een container samen te voegen.

Als de gebruikerservaring over meer domeinen het zelfde is, kun je meerdere domeinen in één container samenvoegen. Anders voor ieder domein een aparte container.

Plaats de Google Tag Manager code in je website.

Het plaatsen van de GTM code is misschien een lastig karweitje. Je zou hier iemand om hulp moeten vragen. De GTM code moet op ieder pagina van je website geplaatst worden direct na de <body> tag. Als je een WordPress website hebt, kun de GTM WordPress downloaden.

Een GTM tag in een container aanmaken.

Als eerste kun een een Google Analytics tag aanmaken.  In je dashboard vind je een kant-e-klare template voor Google Analytics. Daarnaast vind je tal van templates voor andere bestaande diensten. Staat jou dienst er niet bij? Geen nood. Je kiest dan voor een custom HTML tag.

Je kunt er voor kiezen de tag op iedere pagina te plaatsen of alleen op specifieke pagina’s. ook kunt je tags koppelen aan ‘on page events’ zoals een knop of een ‘hover’ boven een video.

Doe de test in de preview mode van GTM

Voordat je de tag live gaat zetten, kun je hem eerst testen in de voorbeeld modus. Klik op de dropdown pijl rechts naast de verzenden knop en kies voor voorbeeld. Dan kan je je website bezoeken en GTM laat dan van elke pagina zien welke tags wel en niet actief zijn.. Klik door je site om te controleren of alles nog goed werkt.

Publiceer je tag

Staat de tag op de juiste pagina’s en werkt de site ook nog helemaal goed? Dan kun je de tag live zetten. Vanaf dat moment staat de tag actief op de live website.

shares