Het model van de 10 P’s voor het internet

Deel dit bericht

Het model van de 10 P’s voor het internet

De traditionele marketingmix kent de 4P’s. Het model van de 10 P’s voor het internet is gericht op het web. Deze P’s zijn gebaseerd op een Amerikaanse internet aanpak. Deze 10 P’s zijn gefocust op e-business, het online verkopen van producten. De 10 P’s kunnen een plek krijgen in het online marketingplan als de online marketingstrategie hier aanleiding voor geeft:

Positioning

Positioning is het claimen van een onderscheidende nichemarkt binnen de totale markt. Dit is de nichemarkt waar je met je doelstelling en operationele online mix gericht op bent. Met positioneren wordt ook het onderscheidend positioneren van je eigen website bedoeld. Dit kan ook door middel van het tot uiting laten komen van de 4 C’s.

Portals

Portals is een synoniem voor start- of hoofdpagina, maar ook een vertrekpunt of overzichtstabel waarvan uit verder genavigeerd kan worden binnen een onderwerp. Het is een soort ‘toegangspunt’ tot  andere websites die over het zelfde onderwerp gaan.

Portals kunnen dus een overzichtelijk geheel zijn voor gebruikers om alles makkelijk te vinden over een bepaald onderwerp. Portals kenmerken zich door veel gestructureerde informatie als ook een ongestructureerde gedeelte zoals een forum en communities. Vergaande vorm van portals geeft een autoriteitsstatus. Indien er al een portal bestaat binnen de online concurrentie is het lastig in korte tijd daarboven uit te komen.

Pages

Pages (of pagina’s) draait om het soort en vooral hoeveelheid content. Is het aanbod van alle content relevant, actueel en nuttig voor de bezoeker. Een overdaad aan content dat niet relevant en actueel is, heeft geen toegevoegde waarde voor de bezoeker. Een beperkt online aanbod dat compact is en gelinkt aan relevante content en andere websites werkt effectiever dan een overvloed aan verschillende content. Het makkelijk kunnen bedienen (usabillity), look and feel en de snelheid van het laden worden meer gewaardeerd dan een kermis aan uitingen.  We gaan naar een tijdperk het het communiceren via visuele content en dus de snelheid van het kunnen maken van keuzes belangrijker wordt. Voor mobiel gebruik dient een geoptimaliseerd content aanbod gemaakt te worden. Google heeft hiervoor richtlijnen gemaakt op het gebied van AMP (Accelerated Mobile Pages).

Packaging

Packaging is de manier waarop content en online diensten worden aangeboden. Denk hierbij aan de mogelijkheid tot het chatten met de klantenservice of andere manieren van communicatie met de online klant. Ook de mogelijkheden tot het op maat aanbieden van online diensten horen hiertoe. Packaging is bij het gebruik van het online middel contentmarketing zeer relevant.

Pathways

Pathways zijn de paden die gevolgd dient te worden om op de site uit te komen. De organische zoekresultaten binnen Google is hier een goed voorbeeld van. Hoe beter je vindbaar bent binnen Google, hoe meer bezoekers naar je site. Hoe meer bezoekers naar je site, hoe groter je conversie binnen je zijn. Ook backlinks zijn een vorm van pathways naar je website. Daarnaast is de aanwezigheid op sociale media van belang. Gebruik ook relevante blogs. Gebruik eventueel affiliates, betaalde (tekst) links of  Adwords.

Personalization

Personalisatie maakt de online omgeving persoonlijk. De P is te vergelijken met de C van communicatie uit het 4 C model. Het persoonlijk maken kan op twee manieren. Enerzijds met de lok and feel van je website. Anderzijds door met beschikbare technieken relevante en persoonlijke content aan te bieden. Hierin schuilt ten aanzien van de  Privacywetgeving (AVG). Er mogen niet zomaar persoonlijke gegevens  worden opgeslagen en gebruikt worden zonder toestemming.

Progression

Progression is het proces van bezoeker tot (betalende) klant. Het omzetten van een bezoeker tot klant wordt conversie genoemd. Niet alle producten kennen online de mogelijkheid tot het bieden van conversie in de vorm van verkoop. Ook het bekijken van een (instructie) video,  het downloaden van een brochure, het invullen van een aanvraagformulier of een call to action button is conversie. Ook het aanbieden van een gratis testversie is een vorm van conversie, omdat vaak alsnog de betaalde versie wordt aangeschaft.

Payment

Payments zijn de manieren van online betalen of de afhandeling van een online aankoop. Denk hierbij aan betaling via deal of paypal.  Onderzoek wijst uit dat meer dan de helft van de bezoekers afhaakt bij de winkelwagen door onduidelijke manier van afrekenen of vraagtekens zetten bij de veiligheid van de betaling.

Processes

Processes zijn de online processen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen de gebruikerskant en de achterkant van de weboplossing die ook backoffice wordt genoemd. Met de gebruikerskant wordt het gebruiksgemak van de website bedoeld. De bezoeker moet gemakkelijk door de website heen kunnen navigeren om uiteindelijk ‘conversie’ te generen. Hoe gebruiksvriendelijker de website, hoe meer verkoop. Het moet voor de bezoeker meteen duidelijk zijn waar hij/zij zich in het proces bevind van de customer journey. De achterkant is het technische proces van de website. Vanaf het functioneel ontwerp tot aan de uiteindelijk online zetten van je website. Denk hierbij aan het laten draaien van je website op verschillende browsers, je mobiele versie van je site, de snelheid van je website en de opslag van ‘big data’.  Alle stappen dienen intensief getest worden voor deze online worden ingezet.

Performance

Performance is de uiteindelijke werking van je website. De snelheid, de doorlooptijd van diverse online processen, de werking van formulieren en het snel kunnen bekijken van video’s en andere multimedia. Performance is vooral gericht op conversie paden op je site. Hoe kan de bezoeker sneller en gemakkelijker worden omgezet tot klant? Grote campagnes kunnen lijden tot slechte prestaties van een site. Massale bezoekersstroom kunnen lijden tot technische problemen en zelfs het plat leggen van de site en server.

shares