Hoe werkt zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Home » Kennisbank » Kennisbank » Zoekmachine Optimalisatie » Hoe werkt zoekmachine optimalisatie (SEO)?

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie onlinemarketinganalyse

Zoekmachine optimalisatie of SEO is het zo hoog mogelijk scoren in de ‘organische’ zoekresultaten. Het doel van zoekmachine optimalisatie is met zoveel mogelijk pagina’s op de hoogste positie(‘s) te komen in de zoekresultaten van een zoekmachine. Het liefst op de eerste plaats. Het blijft lastig om alle mogelijkheden te bespreken om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te verschijnen. Dit heeft te maken met het feit dat Google het algoritme voor de rangschikking van zoekresultaten geheim houdt en voortdurend aanpast. Daarnaast kijkt Google niet alleen naar de techniek, structuur en inhoud van je website. Google kijkt ook hoe andere websites over jou website schrijven en de manier waarop ze naar je linken. Samengevat kijkt zoekmachines naar twee factoren voor de bepaling van de ranking:

  • De techniek, structuur en inhoud van je website
  • Het aantal links en vermeldingen van jouw website op het internet en de kwaliteit daarvan.

De eerste factor heeft te maken met interne optimalisatie en de tweede factor met externe optimalisatie.

Interne zoekmachine optimalisatie

Bij interne zoekmachine optimalisatie is het als eerste van belang je eigen website te analyseren. Als je bij Google “site:jewebsite.nl intypt, krijg je een lijst met alle pagina’s die door de zoekmachine zijn geïndexeerd. Daar zijn de volgende zaken van belang:

  • Ranking
  • Titels
  • De samenvatting (snippet)
  • Volledigheid
  • Actualiteit
  • Dublicate content

 

Ranking

Voor de ranking van je webpagina’s kan je gebruikmaken van Google Webmasters Tools. Deze tool geeft je inzicht in de zichtbaarheid van je website in de index van Google. je ziet welke pagina’s geïndexeerd zijn, welke pagina’s problemen geven (404’s) en welke verbeteringen aan je website en pagina’s mogelijk zijn. Ook geeft Google Webmasters Tool ook inzage in je interne en externe linkstructuur. Daarnaast kan je met deze tool Google informeren over de verschillende pagina’s op jouw site.

Titels en samenvattingen

Elke pagina van je website heeft een titel en een samenvatting van je pagina. Met een Meta title geef je een titel aan je webpagina en met een meta description schrijf je een samenvatting (maximaal 300 karakters). Zoekmachines gebruiken de titel op twee manieren:

  • Als kop in de zoekresultaten
  • Als belangrijke factor bij het indexeren van de pagina

Titels zijn een belangrijke factor binnen zoekmachine optimalisatie (SEO). Het is dus belangrijk dat je titel van je pagina relevante zoekwoorden bevat en de inhoud van je pagina weergeeft. Naast het feit dat een goede titel belangrijk is voor de indexering van je pagina moet het ook voor de zoeker uitnodigend genoeg zijn om op jouw zoekresultaat te klikken. Ook is een goede structuur van de titel van belang. Hoe verder naar voren je relevante zoekwoorden staan hoe belangrijker de zoekmachine ze vindt. Maar de titel moet wel een logische opbouw bevatten. Titels mogen 60 karakters lang zijn.

De samenvatting of ‘snippet’ is de tekst die onder de titel in de zoekmachine worden weergegeven. Gebruik deze samenvatting om een aantrekkelijke tekst te schrijven over de inhoud van die pagina. Je wilt immers dat mensen als bezoeker op jouw website terecht komen. Daarom is het ook belangrijk te denken vanuit de ‘potentiële’ bezoeker. Kan hij/zij op jouw website vinden waar hij/zij naar opzoek is?

Pagina-opbouw en unieke content

Om hoger in de zoekresultaten van Google te komen is het van belang dat je website unieke content bevat. Zoekmachines hechten waarde aan relevante en actuele pagina’s die aansluiten bij de vragen van gebruikers van de zoekmachine. Het is dus van belang je website ‘up-to-date’ te houden. Vernieuw van tijd to tijd oude content en voeg nieuwe artikelen toe. Daarnaast houdt Google van unieke content. Het (deels) kopiëren van content van andere websites voegt niets toe aan je site, aangezien Google al weet wie de bron is van content. Alleen die website krijgt waarde van content toegewezen.

Elke pagina bestaat uit alinea’s met relevante kopteksten. zoekmachines geven de eerste alinea meer waarde dan de daaropvolgende alinea’s. Zorg er voor dat de eerste alinea de belangrijkste zoekwoorden bevatten waarop je gevonden wilt worden. Ook hier geldt hoe meer de zoekwoorden aan het begin staan, des te meer waarde hecht Google eraan. Maar onthoud ook dat je in eerste instantie schrijft voor je bezoeker en niet voor zoekmachines. Zoekwoorden zijn belangrijk om op gevonden te worden, maar het mag geen invloed hebben op de inhoud van je pagina.

De structuur van de site en interne links

De structuur van je website is opgebouwd als een soort piramide. Bovenaan staat je homepage met daar onder de categorieën en subcategorieën met bijbehorende pagina’s. Je homepage krijgt de meeste waarde en de pagina’s eronder steeds minder. Het is daarom ook aan te raden niet te diep te gaan om overzicht in je website te behouden. De wijze waarop de piramide is opgebouwd kun je zelf bepalen. Dit kan met een XML sitemap. Maar het kan ook door interne links zo te structureren dat er veel en waardevolle links naar pagina’s gaan die belangrijk zijn om op gevonden te worden.

Interne links vanaf de homepage hebben meer waarde dan links vanaf een landingspagina. Het aantal stappen vanaf de homepage en het aantal links naar de pagina bepalen samen de mate waarin waarde aan een pagina wordt toegekend. Aangezien interne links vanaf de homepage een hogere waarde heeft, is het wellicht een aanbeveling om een uitgebreide footer op je homepage te integreren. Maar doe het wel met beleid, want over optimalisatie heeft een negatief effect. Neem een aantal relevante links op in je footer naar pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor bepaalde zoekwoorden, maar beperk het tot een minimum.

Interne links met relevante tekst.

Je kan een interne linkstructuur zien als een soort spinnenweb voor zoekmachines. Spiders (crawlers) kunnen hierdoor de hierärchie van je website beoordelen. Daarnaast is het belangrijk om op de juiste plekken interne links te plaatsen met goede opvallende teksten. Gebruik relevante woorden voor de pagina waarnaar gelinkt wordt.  Heb je sociale media profielen. zorg ook dan voor links tussen de verschillende sociale media (zoals Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Google+) en je website. Door deze linkstructuur draagt ook bij aan een beter ranking binnen Google.

Plaatjes optimaliseren

Ook je rijke content zoals plaatjes, video’s, presentaties enz. dienen geoptimaliseerd te worden. Als je wilt dat je plaatjes goed geïndexeerd worden en hoog scoren, dien je de volgende richtlijnen aan te houden:

  • Gebruik  alleen formaten die door Google ondersteund worden (GIF, JPEG, PNG, BMP, WebP en SVG)
  • Zorg voor duidelijke en herkenbare bestandsnamen.
  • Gebruikt de ” alt-tag”. Zorg dat hier ook het relevante zoekwoord in staat. Zoekmachines gebruiken deze informatie als additionele informatie en is ook van belang voor SEO.
  • Zorg voor een Image sitemap. Gebruik je WordPress dan kan je met de plugin van Yoast een sitemap aanmaken.

Het is belangrijk dat je plaatjes  qua bestandsformaat zo klein mogelijk houdt. Te grote bestandsformaten vertragen je website en Google zal je daar ook voor straffen.

Gebruikersvriendelijkheid

Zoekmachines zijn steeds beter instaat websites te beoordelen op gebruikersvriendelijkheid (usabillity).  Spiders kunnen steeds beter vaststellen of websites voldoen aan bepaalde basiseisen op het gebied van usabillity. Google heeft vaak aangegeven dat websites die door bezoekers goed worden gewaardeerd, kunnen rekenen op betere posities . Er wordt onder andere gekeken naar:

  • Heldere menustructuur
  • Korte, duidelijke en correcte content
  • Rijke content (een mis van tekst en visuals)
  • Een snelle laadtijd

En sinds kort kunnen wij daar ook aan toevoegen:

Techniek

Niet alleen zichtbare factoren (zoals content en menustructuur), maar ook niet zichtbare onderdelen van je website moeten worden geoptimaliseerd. Google kijkt ook ‘onder de motorkap’ van je website om te zien of deze voldoet aan basiseisen. Door optimalisatie van de techniek van je website, zal je positie helpen verbeteren in de zoekresultaten.  Technische aspecten die bijdragen aan een goede website zijn o.a.:

  • Zorg voor een ‘schone’ en correcte code (HTML, PHP, scripts enz.) die zoekmachines goed kunnen indexeren.
  • Maak duidelijk URL’s aan. URL’s dienen de inhoud van de pagina goed weer te geven. Zorg dat je zoekwoord is verwerkt in de URL.
  • Maak gebruik van robots.txt. Dit bestand wordt door zoekmachines gebruikt om te bepalen welke pagina’s van je website wel en niet mogen worden geïndexeerd. Zo kunnen bijvoorbeeld testpagina’s worden uitgesloten van opname.
  • Gebruik zo kort mogelijke URL’s.
  • Zorg voor een snelle laadtijd van je website. Zeker voor mobiele sites. AMP pagina’s worden bovenaan getoond in de zoekresultaten.
  • Vermijd zoveel mogelijk het gebruik van Flash, javascript en plaatjes die teksten bevatten. Zoekmachines hebben  moeite deze componenten goed te indexeren.
  • Ontwikkel een XML sitemap voor je website. Op die manier kunnen zoekmachines alle belangrijke pagina’s op jouw website goed vinden. Werk je met WordPress dan kan je via  de plugin van Yoast makkelijk zo’n XML sitemap aanmaken. Je kan robots.txt en een XML sitemap naast elkaar gebruiken. Ze complimenteren elkaar alleen maar.
  • Gebruikt ‘no-follow tags bij links die niet gevolgd mogen worden door zoekmachines.

Linkbuilding

Linkbuilding is het verkrijgen van kwalitatieve externe links naar jouw website. De links moeten aansluiten bij het onderwerp van jou website. Een link van een recepten website naar een marketing website wordt niet gezien als een kwalitatieve link. Zoekmachines kijken naar het aantal kwalitatieve links naar de website en specifieke pagina’s op de website. Websites waarnaar veel wordt verwezen zijn belangrijker dan websites waarnaar weinig wordt gelinkt.

Zorg voor relevante links. Je kan links ook kopen. Maar let wel op dat je met juiste partijen in zee gaat. Google heeft snel in de gaten of externe links niet alleen gekochte zijn voor je positie verbetering. Het is beter gratis links te genereren door free publicity, waarbij in het verspreide bericht relevante links zijn opgenomen.

Sociale netwerken

Sociale netwerken kunnen op drie manieren worden ingezet voor SEO of zoekmachine optimalisatie:

  • Links plaatsen vanaf de eigen sociale media profielen.
  • Bezoekers aanmoedigen om links te delen op sociale netwerken.
  • Content schrijven die mensen willen delen

Optimalisatie van sociale profielen voor zoekmachines

Naast het optimaliseren van je website is het ook aan te bevelen je sociale media profielen SEO proof te maken. Ondanks dat elk sociaal netwerk een unieke opbouw heeft van de pagina’s, zijn er zeker mogelijkheden die je vindbaarheid helpen vergroten. Met de volgende tips kun je je sociale profiel optimaliseren:

  • Kies een relevante naam  voor je account
  • Zorg voor een aantrekkelijke URL
  • Verwekt zoekwoorden op in de beschrijving van je profiel.
  • Gebruik ook relevante zoekwoorden in updates (artikelen enz.)
  • Neem interne links op in updates
  • Voorzie alle (tekstuele) blokken van content.
  • Gebruik niet alleen maar visuals

Zoekmachine optimalisatie Tip

Tip: Vergeet je Google+ profiel niet! Uiteraard geeft Google content op deze profielen een voorkeurspositie. Artikelen en foto’s op Google+ profielen zijn beter vindbaar in zoekmachine. Vanuit SEO oogpunt is het uiterst interessant om Google+ in te zetten naast je andere sociale profielen. Zoekmachine optimalisatie met een Google+ pagina zal je website zeker een boost geven.

Lees ook eens het artikel SEO checklist.