LinkedIn Marketing de basis

Home » Kennisbank » Kennisbank » Sociale Media Marketing » LinkedIn Marketing de basis

LinkedIn Marketing

LinkedIn marketing sociale media marketing

LinkedIn is een zeer populair (zakelijk) sociaal netwerk in Nederland. De activiteit van Nederlanders op het netwerk ligt op een hoog niveau. Wereldwijd wordt LinkedIn in Nederland het meest gebruikt.
Daarom is het ook zeer aantrekkelijk om te adverteren op LinkedIn. Adverteren via LinkedIn Ads is vergelijkbaar met Facebook Ads. Linkedin marketing is dus zeker een uitdaging

Targeting op LinkedIn

Net als bij Facebook is een verregaande vorm van targeting mogelijk. Daarbij kan je denken aan de volgende onderwerpen:

  • Functietitel
  • Werkgebied
  • Sector
  • Locatie
  • Grootte bedrijf
  • Naam bedrijf
  • Leeftijd
  • Groepen

Ervaring leert dat targeting wenselijk is, maar een te scherpe targeting kan weer averechts werken. Dit komt doordat LinkedIn een bepaalde hoeveelheid views wil generen om te bepalen of de campagne wel of geen succes is. Een doelgroep van ongeveer 50.000 tot 150.000 mensen werkt het best. Als is soms een grotere groep vereist.

Aandachtpunten bij LinkedIn marketing

Net zoals bij Google Adwords en Facebook Ads werkt LinkedIn volgens een veilingsysteem. Bij LinkedIn geldt echter een hoge minimumprijs.
Bij LinkedIn Speelt nog een ander aspect mee. Als de advertentie, ondanks een hoog bod, te weinig kliks genereert, wordt de campagne bijzonder snel uitgezet. LinkedIn beloont advertenties met een gemiddelde klikratio van minimaal 0,025%.

Wat scoort op LinkedIn?

Advertenties bestaan uit een klein plaatje (50×50 pixels), een kop en een tekst. Maak de advertentie aantrekkelijk met een goede call to action en een opvallend plaatje.
LinkedIn is een zakelijk netwerk, Houd hier dus rekening mee bij het opstellen van de advertenties. Advertenties die goed scoren op LinkedIn bevatten links naar whitepapers, gratis software, interessante publicaties en relevantie producten en diensten.
Houdt om de klikratio te verhogen de volgende aanbevelingen aan:

  • Gebruik vraagtekens in de kop.
  • Wees persoonlijk
  • Wees actueel
  • Gebruik ranking woorden
  • Houd rekening met tijd en locatie
  • Wees origineel
  • Werk met herkenbare URL’s

Testen van campagnes

Vooral bij LinkedIn is het belangrijk dat je een groot aantal advertenties aanmaakt. Het netwerk stelt grote eisen aan de klikratio op advertenties.

Displaycampagnes en mobile advertising op LinkedIn

Naast het plaatsen van advertenties via het selfservice systeem van LinkedIn, is het ook mogelijk om grotere display campagnes op LinkedIn te draaien. Er geldt wel een minimumbudget van 5.000 euro en afrekenen gebeurt op basis van views. Het CPM tarief wisselt van 5 tot 20 euro, afhankelijk van je doelgroep.

LinkedIn biedt zowel bannerposities aan als gesponsorde tekstlinks die bovenaan de pagina verschijnt.

Mobiel adverteren op LinkedIn.

Net als bij andere sociale netwerken biedt LinkedIn de mogelijkheid om op die omgevingen te adverteren. Deze betaalde uiting verschijnt op de vijfde pagina die de gebruiker bekijkt. Betaling geschiedt op basis van CPM tarief.