Organische zoekresultaten, zoekmachine optimalisatie of SEO

Deel dit bericht

SEO organische zoekresultatenonlinemarketinganalyse

Wat zijn organische zoekresultaten?

SEO (Search Engine Optimalization) is het optimaliseren van je website voor de zoekresultaten in zoekmachines. SEO betekent in het Nederlands zoekmachine optimalisatie of organische zoekresultaten. Hoe scoor je hoger in de zoekresultaten van Google? Hoe kan je je website sneller laten indexen door Google? zoekmachine optimalisatie is een verzameling van technieken. Deze technieken zijn gericht op het optimaliseren en verbeteren van je (mobiele) website, webshop of app voor de vindbaarheid in zoekmachines zoals Google. Lees ook het artikel Aan de slag met SEO optimalisatie.

Inleiding SEO

SEO of zoekmachine optimalisatie is het vindbaar maken van je website in zoekmachines zoals Google. Een website is niet zomaar zichtbaar in de zoekresultaten van Google. Je moet zoekmachines een handje helpen daarbij. Dit bereik je door twee manieren:

  • Onpage SEO: Dit zijn een verzameling technieken op je website zelf die bijdragen aan de zoekmachinevriendelijkheid van je website
  • Offpage SEO: Dit zijn alle factoren buiten je eigen website om die bijdragen aan de populariteit va je website in de ogen van Google.

Alleen op deze manier kan Google begrijpen waarover je website gaat. Door relevante informatie aan je pagina’s toe te voegen, kan Google optimaal je website indexeren. Wanneer iemand opzoek is naar informatie die op jouw website of pagina te vind is, komt jouw website naar voren in de organische zoekresultaten. Hoe beter de zoekopdracht aansluit op jouw website, hoe hoger je binnen de zoekresultaten verschijnt.

On page SEO.

In mijn artikel Aan de slag met SEO optimalisatie leg ik uit gebreid hoe je On page SEO toepast. Hier volgt checklist waar je aan moet denken bij On page SEO:

  • Optimaliseer je pagina met een duidelijke titel (H1 kop).
  •  
  • Elke pagina heeft maar één H1 tag.
  • Zorg dat je zoekwoord (keyword) waarop je gevonden wilt worden zover mogelijk aan het begin staat.
  • Verwerk je zoekwoord in de eerste alinea van je pagina. Zorg dat het zoekwoord de eerste keer zoveel mogelijk aan het begin staat (het liefst het eerste woord van de alinea). Herhaal Je zoek woord in de eerste alinea, maar overdrijf niet.
  • Maak ook gebruik van tussenkoppen (H2, H3….tags) en laat hier ook je zoekwoord in terugkomen (zover mogelijk).
  • Neem ook het zoekwoord op in de URL van je pagina.
  • Gebruik synoniemen in je content. Google ziet het verband tussen de woorden.
  • Verbeter de content van je pagina. Dit is relevant voor longtail zoekwoorden.
  • Maak alinea’s niet te lang en houdt de zinnen kort.
  • Zorg voor rijke content (plaatjes, video’s enz.) en optimaliseer de alt-tags van de afbeeldingen.
  • Zorg voor een goede interne linkstructuur.
  • Optimaliseer de structuur van je website. Een website heeft een logische opbouw.

Sinds kort kun je hier de volgende factoren aan toevoegen:

  • De snelheid van je website/pagina’s
  • Een veilige verbinding via https://(het welbekende slotje)
  • AMP (Accelerated Mobile Page). Ook bekend als Mobile first.

Voor een uitgebreid SEO checklist heb ik een speciale pagina gemaakt.

Off page SEO

Off page SEO zijn elementen van buitenaf die bijdragen aan de populariteit van je website volgens algoritmes van Google. Hoe denken/schrijven andere websites over jouw site? Hoe wordt er op sociale media gesproken over jouw website en artikelen? Worden artikelen van jou gedeeld op sociale media. Kortom hoe wordt ervan buitenaf gereageerd op jouw site. Deze factoren spelen een rol in de posities (ranking) van zoekresultaten binnen zoekmachines. Hoe positiever er over jouw website voor gesproken (en dus ook ‘geliked’en gedeeld), hoe meer positieve waarde Google hieraan hecht. Dus stijg je (in populariteit) in de organische zoekresultaten in Google. De volgende factoren zijn van belang voor off page SEO:

  • Linkbuilding. Dit zijn kwalitatief hoogstaande externe links van gelijkwaardige websites.
  • Aanwezigheid op sociale media. Maak accounts aan op sociale media platforms waarvan je denkt je doelgroep te kunnen bereiken. Door het plaatsen van relevante content op sociale media die volgers kunnen delen en liken kan ook gezien worden als een vorm van linkbuilding. Aangezien onafhankelijke personen (je volgers) positief op jouw content reageren en delen en liken, ziet Google dit als een positief teken. En als jou content wordt gedeeld op sociale media levert dit weer extra externe links op.
shares