Online marketing

Online marketing

Online marketing, internet marketing, digital marketing, e-marketing. Het zijn allemaal begrippen voor het aanbieden van producten en/of diensten via internet.

Maar online marketing is veel meer dan dat. Online marketing is een heel pakket van disciplines om via internet producten en/of diensten aan te bieden. Internet marketing is zeer complex en bestaat uit tal van onderdelen… Dit alles om de ultieme klantreis ervaring van potentiële klanten te bieden.

Online marketing in de praktijk

De concurrentie is moordend. Elke organisatie probeert zoveel mogelijk bezoekers naar hun website te loodsen met als doel een zo hoog mogelijke conversie. Maar hoe houd je je hoofd boven water tussen al die concurrenten.

Onderdelen van online marketing

Online marketing (of internet marketing) omvat diverse onderdelen die samen maar een doel hebben. De ultieme klantervaring (user experience) bieden en zo veel mogelijk te verkopen.

Enkele onderdelen van online marketing zijn:

Maar er zijn tal van andere deelgebieden binnen online marketing. Online marketing staat ook niet bepaald stil. Ontwikkelingen binnen online marketing volgen razendsnel op. Denk aan marketing automotion, veranderingen in het algoritme van Google, voice search en artificial intelligence.

Tot slot

Zo zie je dat online marketing veel meer is dan even een website maken. Online marketing is een continu proces van alle bovengenoemde onderdelen. Bovendien zorgen al die veranderingen op het gebied van internet marketing ervoor dat je continu moet meegaan in die veranderingen.

online marketing analyse marketing funnel customer journey

De marketing funnel

Wat is de marketing funnel? De marketing funnel is het proces die een potentiële klant aflegt. Van suspect tot halverwege prospect. De marketing funnel is slechts een deel van het gehele verkoopproces. Er is ook nog een sales funnel. En tezamen vormen zij de online marketing funnel. Lees alle informatie over de marketing funnel en de verschillende fasen.

online marketing analyse sales funnel customer journey

De sales funnel

Wat is de sales funnel? De sales funnel is het proces die een potentiële klant aflegt van prospect tot aan terugkerende klant. De sales funnel is een onderdeel van het gehele verkoopproces. Die begint bij de marketing funnel. En samen vormen zij de online marketing funnel. Lees alles over de verschillende fasen uit sales funnel.

online marketing online marktonderzoek en dataverzameling dataverzamelmethoden

Online marktonderzoek en dataverzamelmethoden

Dataverzamelmethoden voor online marktonderzoek Online onderzoek en dataverzamelmethoden Je wilt graag inzicht krijgen in het bezoekers/klantgedrag (customer insights) op je website. Om tot klantinzicht te komen heb je data nodig, die studenten computerstudie bieden. Een deel van deze data wordt automatisch gegenereerd aan de hand van zoek-, klik- en shopgedrag van bezoekers. Een ander deel …

Online marktonderzoek en dataverzamelmethoden Lees verder »

Online customer relationship management (CRM)

Wat is customer relationship management (CRM)? Customer relationship management of CRM is een strategie waarmee een bedrijf zoals Havoc Pro of instelling als doelstelling heeft (klant)relaties te optimaliseren in termen van klanttevredenheid en klantrendement. CRM is een continue en systematische, organisatieomvattende activiteit waarbij ICT een ondersteunende rol speelt. Bij de invoering van customer relationship management …

Online customer relationship management (CRM) Lees verder »

De online marketingstrategie en marketingplan

De online marketingstrategie en het marketingplan In dit artikel geef ik een beeld van de opzet van de online marketingstrategie en het marketingplan. Max Kohnstamm is docent, planbegeleider en opleidingsmanager en ook betrokken bij de NIMA-C opleiding. NIMA-C is een opleiding die zich richt op de inzet van strategische marketing.Bij de ontwikkeling van een strategisch …

De online marketingstrategie en marketingplan Lees verder »

online marketing SERP search engine ranking page position zoekmachine marketing

SERP Search Engine Results page

Wat is SERP (Search Engine Result Page)? De SERP (Search Engine Result Page) of zoekresultatenpagina is de hoofdpagina waarop een internetzoekmachine zijn resultaten laat zien. Die pagina’s zijn bij de verschillende zoekmachines enigszins vergelijkbaar ingedeeld. Er zijn overigens meerdere zoekinstellingen die een gebruiker kan maken, waardoor hij bijvoorbeeld alleen op afbeeldingen zoekt. Betaalde zoekresultaten(SEA) Eerst krijgt …

SERP Search Engine Results page Lees verder »

online marketing SEO search engine optimalization organische zoekresultaten zoekmachine optimalisatie

Wat zijn Organische zoekresultaten? En hoe werkt het?

Wat zijn organische zoekresultaten? SEO (Search Engine Optimalization) is het optimaliseren van je website voor de zoekresultaten in zoekmachines. SEO betekent in het Nederlands zoekmachine optimalisatie of organische zoekresultaten. Hoe scoor je hoger in de zoekresultaten van Google? Hoe kan je je website sneller laten indexen door Google? zoekmachine optimalisatie is een verzameling van technieken. …

Wat zijn Organische zoekresultaten? En hoe werkt het? Lees verder »

SEA search engine advertising paid advertising

SEA. Beter vindbaar met Google Ads.

Search Engine Advertising (SEA) Search Engine Advertising (SEA) of paid search is het betaald adverteren op zoekmachines als Google Ads (voorheen Adwords). Met Search Engine Advertising kun je je zeer specifiek op een bepaalde doelgroep richten. De advertenties zijn, afhankelijk van de populariteit van het zoekwoord, boven en onderaan iedere pagina van de zoekresultaten terug …

SEA. Beter vindbaar met Google Ads. Lees verder »

online marketing funnel customer journey 6bs

Online marketing funnel

De online marketing funnel of 6B-model. De online marketing funnel of 6B-model is een trechter van doelstellingen. In de zoektocht naar een product of dienst doorloopt een klant een aantal stappen. Van behoefteherkenning, informatie zoeken, evalueren van alternatieven, keuze van het verkoopkanaal, de feitelijke aankoop en de tevredenheid van het resultaat. Deze kun je vertalen …

Online marketing funnel Lees verder »

online marketing marketingmix 4ps prijs plaats promotie product

Marketingmix of de traditionele 4Ps

Wat is de marketingmix? In jouw marketingplan beschrijf en benoem je jouw marketingactiviteiten. Onder de term marketingmix verstaan we de instrumenten die de onderneming ter beschikking staan om de behoefte van haar afnemers te bevredigen. Veelal onderscheid men vier instrumenten, namelijk de 4P’s: De 4P’s uit de marketingmix Prijs (Wat kost jouw product of dienst?) …

Marketingmix of de traditionele 4Ps Lees verder »

online marketing GTM google tag manager

Google Tag Manager

Wat is Google Tag Manager? Google Tag Manager(GTM) is een tool van Google waarmee je makkelijk tags of scripts kunt toevoegen aan je website. Het kan bijvoorbeeld een script zijn voor Google Analytics, Google Adwords of LinkedIn. Het enige wat je moet doen is een GTM code op alle pagina’s van je website te zetten. …

Google Tag Manager Lees verder »

online marketing Google Analytics GA webanalyse web analytics

Google Analytics om het succes van je content te meten.

Wat is Google Analytics? Google Analytics (GA) is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van GA is om de beheerder van de website (webmaster) een duidelijk beeld te geven van onder andere bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaven. Aan de hand van deze informatie kan …

Google Analytics om het succes van je content te meten. Lees verder »

online marketing customer journey klantreis analyse mapping, bewustzijn fase, overwegingsfase, aankoop fase, loyaliteitsfase,

Customer Journey. De fasen van de online klantreis!

Wat is customer journey? De customer journey is de reis die de klant (prospect) aflegt naar het beslissen van een aankoop. Tijdens die klantreis doorloopt een klant of bezoeker een aantal fasen. De customer journey zijn de interacties (touchpoints) van de klantreis met de organisatie gezien vanuit de klant. Dit in tegenstelling tot de online …

Customer Journey. De fasen van de online klantreis! Lees verder »