views

Prestaties nieuwe Google Search Console

online marketing prestaties nieuwe Google Search Console GSC

 

Prestaties nieuwe Google Search Console is wat in de oude Search Console zoekanalyserapport was. Wat vooral opvalt is het nieuwe uiterlijk van het rapport. Het ziet er een stuk overzichtelijker uit en de gebruiksvriendelijkheid is geoptimaliseerd.

In prestaties van nieuwe Google Search Console worden de belangrijkste  statistieken weergegeven over hoe je website presteert in de (organische) zoekresultaten van Google. Het totaal aantal klikken, totaal aantal vertoningen, de gemiddelde CTR (Click Trough Rate of doorklikratio) en gemiddelde positie.  Door op één van de vlakjes te klikken kun je de statistieken vergelijken. Gebruik deze informatie om je zoekprestaties te verbeteren.  Zo kun je een beter beeld krijgen van bijvoorbeeld welke zoekopdrachten via desktop en smartphones worden uitgevoerd, downloadt base36.com. Zo kun je beter targetten  op zoekopdrachten.

Filters

online marketing prestaties nieuwe Google Search Console GSC

 

Je kunt gegevens filteren op de volgende onderdelen:

  •  Zoektype
    • web
    • afbeeldingen
    • videobestanden
  • Datum
    • Afgelopen 7 dagen
    • Afgelopen 28 dagen
    • Afgelopen 3 maanden
    • Afgelopen 6 maanden
    • Afgelopen 12 maanden
    • Afgelopen 16 maanden
    • aangepast
  • Nieuw (hierbij kun je kiezen uit:)
    • Zoekopdracht
    • Pagina
    • Land
    • Apparaat
    • Zoekopmaak

Je kan bovenstaande opties als filter instellen. Maar je kan ook vergelijken. Bijvoorbeeld twee periodes of twee pagina’s.

Het diagram

Het diagram vertoont het totaal aantal klikken, het totaal aantal vertoningen, gemiddelde CTR en de gemiddelde positie voor je hele website. Alle gegevens in het diagram worden verzameld per site. Je kan statistieken vergelijken door op één of meerder vlakjes te klikken. Ze verkleuren dan van wit naar een kleur.

Het tabel

online marketing prestaties nieuwe Google Search Console GSC

 

De tabel geeft de gegevens weer die gegroepeerd zijn op het geselecteerde tabblad. Klik op een groeperingstabblad op de gegevens te wijzigen die gegroepeerd moet worden. De goeperingstabladen zijn:

Zoekopdrachten: Je kunt zoekopdrachten groeperen op resultaten die gebruikers op Google zoeken hebben uitgevoerd. Alleen zoekopdrachten waarbij je website als resultaat zijn weergegeven zijn hierin op genomen.

  • Check de lijst zoekopdrachten op verwachte zoekopdrachten: Als bepaalde zoekwoorden niet worden weergegeven die je wel had verwacht, kan het zijn dat je website onvoldoende nuttige content bevat die relevant zijn voor die zoekwoorden.
  • Ga op zoek naar zoekopdrachten met een groot aantal vertoningen en een lage CTR: Deze zoekopdrachten geven je informatie over waar je je titels en content kun aanpassen aan de interesses van je bezoekers.

Pagina’s:  Je kunt resultaten groeperen op basis van de afzonderlijke pagina’s op je domein die in de zoekresultaten zijn weergegeven. Groeperen per pagina geeft in de tabel alleen de gegevens per pagina in plaats van per site.

Landen: Hierbij kunt je gegevens groeperen op een land waar je zoekopdracht vandaan kwam. Het landfilter is beperkt tot 20 landen die het meeste verkeer naar je domein doorsturen.

Apparaat: Groepeer gegevens op basis van het apparaat waarop de zoekopdracht is uitgevoerd. Je kan kiezen uit desktop, tablet of smartphone.

Zoekopmaak: Je kunt hierbij gegevens groeperen op speciale zoekresultaatfuncties, zoals uitgebreide zoekresultaten voor vacatures of resultaten die op een AMP-pagina worden weergegeven.

Het begrijpen van statistieken

De volgens statistieken zijn beschikbaar in Prestaties nieuwe Google Search Console:

  • Klikken: Het aantal klikken afkomstig van een zoekresultaat van Google waarmee de bezoeker op je website is gekomen.
  • Vertoningen: Het aantal links naar je website die een gebruiker heeft gezien op de pagina met zoekresultaten op van Google. Vertoningen worden geteld als de gebruiker die de pagina met resultaten bezoekt, zelf wanneer de gebruiker niet naar het resultaat is gescrold (below the fold). Het geldt alleen voor de bekeken pagina van het zoekresultaat. Achterliggende zoekresultaten pagina’s tellen niet mee voor de vertoningen. Het aantal vertoningen wordt geteld per site of pagina.
  • CTR: Click Trough Rate of doorklikratio zijn het aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen. Wanner er geen vertoningen zijn, wordt de CTR weergegeven als een streepje(-), omdat de CTR gedeeld moet worden door nul.
  • Gemiddelde positie: Dit is de gemiddelde positie van het hoogste resultaat van de site. Stel dat je website drie resultaten opleverd 2, 4 en 6 wordt je positie gerapporteerd als 2. Een tweede zoekopdracht levert de posities 3, 5 en 9 op. Dan is je gemiddelde positie (2 + 3)/2 =2,5
  • Positie (ALLEEN IN TABEL!): De positiewaarde in de tabel geeft de gemiddelde positie in de zoekresultaten weer voor het item in die specifieke rij. Als je op zoekresultaat groepeert, is de positie de gemiddelde positie voor de gegeven zoekopdracht in de zoekresultaten.

Gegevens filteren

Je kunt je gegevens filteren op meerdere dimensies. Stel je hebt je gegevens gegroepeerd op zoekopdracht, kun je bijvoorbeeld de filters “Land=’Nederland’ EN apparaat=’desktop’ ” toevoegen.

Een filter toevoegen:

  • Klik op het dropdownmenu onder een dimensie om een filter toe te voegen. OF
  • Klik op een rij in de tabel onder het diagram om te filteren op de geselecteerde groepswaarde.

Een filter verwijderen:

  • Klik op de juiste filter in het dropdownmenu onder de dimensiekiezer en selecteer opnieuw instellen. OF
  • Klik op de X naast de filter.

Gegevens per site of pagina verzamelen

Alle gegevens in het diagram worden verzameld per site. Alle gegevens in de tabel worden verzameld per site, behalve wanneer deze gegevens worden gegroepeerd op pagina of uiterlijk van de site.

Bij het verzamelen van de gegevens per website is de site waarop de gegevens staan het doel van de link in de zoekresultaten. Deze link is niet altijd hetzelfde als de weergegeven URL. Dit wordt bepaald door de manier waarop Google omleiding overslaat.

  • vertoningen:  Stel dat een website twee keer in de zoekresultaten voorkomt, wordt deze bij het verzamelen maar één keer geteld. Echter als je per pagina of zoekopmaak groepeert, wordt elke unieke pagina afzonderlijk geteld.
    Klikken:  Als een website twee keer in de zoekresultaten voorkomt en de gebruiker eerst één keer op de ene link klikt, terugkeert en vervolgens op de andere link klikt, wordt dit bij groeperen per site maar één keer geteld. Dit komt doordat beide links naar dezelfde site verwijzen.
  • positie: De gegevens die je per website verzameld, wordt de hoogste positie van je domein in de zoekresultaten in het rapport opgenomen. Bij groeperen per pagina of zoekopmaak wordt de hoogste positie van de pagina in de zoekresultaten van het rapport opgenomen.
  • Klikfrequentie: Voor de CTR zijn vanwege de verschillende rekenmethoden de CTR en gemiddelde positie hoger bij het verzamelen van gegevens per website wanneer er meerder pagina’s van de site in de zoekresultaten voorkomen.

Deel dit bericht