SEO

Wat is SEO (Search Engine Optimalization)?

 

SEO is de afkorting van Search Engine Optimalization. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is de behendigheid van het scoren in de gratis (organische) resultaten van Google. Er zijn diverse factoren waarop je je website kunt optimaliseren voor SEO. Tegenwoordig zijn de eerste en laatste resultaten van een pagina advertenties. Afhankelijk van de populariteit kunnen dit 2 tot 4 advertenties boven en onderaan de pagina zijn. Daartussen staan de organische zoekresultaten. Op de eerste plaats komen te staan in de zoekresultaten is eigenlijk technisch niet meer mogelijk in Google. Tenminste niet wat organische zoekresultaten betreft.

 

Hoe werkt SEO?

 

De Google zoekmachine speurt (crawlt) continu het gehele web af. Alle websites/webpagina’s worden opgeslagen in een index. Wanneer een gebruiker een zoekopdracht opgeeft, komt Google met de best mogelijke zoekresultaten. Hierbij wordt gekeken naar de relevantie (keywords), populariteit (backlinks, social media), actualiteit, kwaliteit en leesbaarheid(code). Google kent meer dan 200 SEO-ranking factoren. Alle die factoren samen bepalen de volgorde van de organische zoekresultaten. Veranderingen in het algoritme van de zoekmachine zorgen voor schommelingen in die resultaten.  Middels SEO kan de website-eigenaar (voor een groot deel) deze de positie van zijn site beïnvloeden. Voor een groot deel, omdat Google sommige SEO-factoren geheimhouden.

Hoe kan ik SEO toepassen?

 

Zoals ik al zei zijn er meer dan 200 SEO-factoren die van toepassing zijn op de organische zoekresultaten. Er zijn bijvoorbeeld technische SEO-factoren zoals de snelheid van je website, de code van je website, je hostingprovider. Daarnaast zijn er de on page SEO-factoren. Dit zijn bijvoorbeeld de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Maar ook optimalisatie van afbeeldingen, interne en externe links en de content structuur. Er zijn ook off page SEO-factoren zoals linkbuilding en aanwezigheid op sociale media.

online marketing voice search SEO search engine optimalization

Voice search SEO

Wat is voice search? Met de komst van spraakassistenten zoals Google Home, Amazon Alexa, Apple Siri, Microsoft Cortana en Samsung Bixby gebruikt door UPSC CIVIL SERVICES wordt voice search SEO steeds belangrijker. Naast gesproken zoekopdrachten op mobiele telefoons zullen ook in de toekomst steeds meer spraak gestuurde opdrachten via desktop en laptop op Google plaatsvinden. …

Voice search SEO Lees verder »

online marketing SEO structuur SEO spinnenweb

SEO-structuur (SEO-spinnenweb)

Hoe geef je je website SEO-structuur? In dit artikel geef ik je een aantal technieken en tips hoe je SEO- structuur geeft aan je website. Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod: SEO-structuur (SEO-spinnenweb) De SEO-structuur (website structuur) is belangrijk voor zowel Google als je bezoeker. De pagina structuur van je website dient logisch en …

SEO-structuur (SEO-spinnenweb) Lees verder »

Online marketing Plugin Yoast SEO

WordPress plugin Yoast

Hoe werkt de plugin Yoast? Wat is de plugin Yoast? De plugin Yoast helpt je website/pagina’s SEO vriendelijke te optimaliseren. De plugin Yoast geeft je advies over hoe je je SEO titel, slug, meta omschrijving en zoekwoord (focus keyphrase) kunt pimpen voor SEO. Daarnaast kun je ook allemaal aan je pagina gerelateerde social media instellingen …

WordPress plugin Yoast Lees verder »

online marketing SEO tools gratis SEO tools

Plugin Webtexttool

WordPress plugin Webtexttool Wat is de plugin Webtexttool? Update maart 2020: Webtexttool is nu Textmetrics geworden!! Gebruikt de WordPress plugin Webtexttool om de SEO van je webpagina te pimpen. Met deze plugin is het mogelijk een SEO vriendelijke paginatitel (title tag), pagina omschrijving (meta description) en zoekwoorden (meta keywords) te creëren. Daarnaast geeft Webtexttool je, …

Plugin Webtexttool Lees verder »

online marketing SEO trends 2019 zoekmachine optimalisatie

De SEO trends 2019

De SEO trends 2019 De SEO trends 2019. Wil je op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen voor SEO optimalisatie? Wat kunnen wij verwachten op SEO gebied in 2019? De slag om de jaarlijkse SEO trends is weer losgebarsten. Dit keer de SEO trends 2019. Maar het gaat er toch niet om de eerste …

De SEO trends 2019 Lees verder »

online marketing SERP search engine ranking page position zoekmachine marketing

SERP Search Engine Results page

Wat is SERP (Search Engine Result Page)? De SERP (Search Engine Result Page) of zoekresultatenpagina is de hoofdpagina waarop een internetzoekmachine zijn resultaten laat zien. Die pagina’s zijn bij de verschillende zoekmachines enigszins vergelijkbaar ingedeeld. Er zijn overigens meerdere zoekinstellingen die een gebruiker kan maken, waardoor hij bijvoorbeeld alleen op afbeeldingen zoekt. Betaalde zoekresultaten(SEA) Eerst krijgt …

SERP Search Engine Results page Lees verder »

onlline marketing SEM serach engine marketing zoekmachine marketing SEO SEA

10 feiten over Search Engine Marketing

Wat is Search Engine Marketing? Zoekmachinemarketing of Search Engine Marketing (SEM) is een verzamelnaam voor alle marketing activiteiten die ervoor zorgt dat je optimaal zichtbaar wordt in zoekmachines. SEM is voor marketeers het belangrijkste onderdeel uit de online mix. Onder SEM vallen Search Engine Optimalization (SEO), Search Engine Advertising (SEA) en Search Engine Ranking Page …

10 feiten over Search Engine Marketing Lees verder »