SEO

Wat is SEO (Search Engine Optimalization)?

 

SEO is de afkorting van Search Engine Optimalization. SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie is de behendigheid van het scoren in de gratis (organische) resultaten van Google. Er zijn diverse factoren waarop je je website kunt optimaliseren voor SEO. Tegenwoordig zijn de eerste en laatste resultaten van een pagina advertenties. Afhankelijk van de populariteit kunnen dit 2 tot 4 advertenties boven en onderaan de pagina zijn. Daartussen staan de organische zoekresultaten. Op de eerste plaats komen te staan in de zoekresultaten is eigenlijk technisch niet meer mogelijk in Google. Tenminste niet wat organische zoekresultaten betreft.

 

Hoe werkt SEO?

 

De Google zoekmachine speurt (crawlt) continu het gehele web af. Alle websites/webpagina’s worden opgeslagen in een index. Wanneer een gebruiker een zoekopdracht opgeeft, komt Google met de best mogelijke zoekresultaten. Hierbij wordt gekeken naar de relevantie (keywords), populariteit (backlinks, social media), actualiteit, kwaliteit en leesbaarheid(code). Google kent meer dan 200 SEO-ranking factoren. Alle die factoren samen bepalen de volgorde van de organische zoekresultaten. Veranderingen in het algoritme van de zoekmachine zorgen voor schommelingen in die resultaten.  Middels SEO kan de website-eigenaar (voor een groot deel) deze de positie van zijn site beïnvloeden. Voor een groot deel, omdat Google sommige SEO-factoren geheimhouden.

Hoe kan ik SEO toepassen?

 

Zoals ik al zei zijn er meer dan 200 SEO-factoren die van toepassing zijn op de organische zoekresultaten. Er zijn bijvoorbeeld technische SEO-factoren zoals de snelheid van je website, de code van je website, je hostingprovider. Daarnaast zijn er de on page SEO-factoren. Dit zijn bijvoorbeeld de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Maar ook optimalisatie van afbeeldingen, interne en externe links en de content structuur. Er zijn ook off page SEO-factoren zoals linkbuilding en aanwezigheid op sociale media.