Stappenplan SEO optimalisatie

Home » SEO » Stappenplan SEO optimalisatie
SEO onlinemarketinganalyse

Wat is het stappenplan SEO optimalisatie? Je hebt een prachtige website gebouwd. Dan wil je natuurlijk dat jouw site door zoveel mogelijk (potentiële) bezoekers wordt gevonden. Je wilt het liefst dat je site bovenaan in google wordt weergegeven. Want als je bij de eerste 5 op Google (of een andere zoekmachine) staat, is de kans groot dat je meer bezoekers naar je site krijgt. Deze vorm van gratis bekendheid kan heel goed zijn voor de conversie op je site.

Met andere woorden hoe beter jij met je product of dienst vindbaar bent, des te meer je kan verdienen met je site. Door middel van SEO (Search Engine Optimalization) kan je je site een boost geven. Dit kan je doen door je content te verbeteren en/of aanpassingen ‘onder de motorkap’. Met SEO geef je een technische ‘injectie’ aan je site om beter te scoren in zoekmachines. Maar hoe maak je je website vindbaar met SEO in Google? In dit artikel leg ik stap voor stap uit hoe je met SEO je website beter laat scoren in Google.

Wat is SEO?

Maar ‘wat is SEO?’. SEO staat voor Search Engine Optimalization of in Nederlands zoekmachine optimalisatie. SEO is een verzameling technieken om de vindbaarheid van je (mobiele)website, webshop of app te optimaliseren en te verbeteren.

In onderstaand SEO stappenplan leg ik aan de hand van diverse onderwerpen uit hoe je je website kan verbeteren.

Inhoudsopgave:

1. Google is leidend(koning)!

Wat Google wil. Dat is toch ook zo! Google is leidend. Zoekmachine optimalisatie draait allemaal op het zo hoog mogelijk ‘scoren’ in Google. SEO is verbonden aan regels die Google stelt aan je website. Wil je op de eerste pagina (en het liefst op nr. 1) op Google verschijnen, dan moet je website wel aan de ‘normen’ voldoen die Google stelt. Google is King.

2. Checklist SEO optimalisatie

Laten we beginnen met checklist voor keywords. De keywordchecklist is een lijst me plekken waar je met het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden moet staan om goed gevonden te worden. Deze lijst kan je gebruiken voor elke pagina (of blog) op je website. Voor SEO en voornamelijk met keywordoptimalisatie is de regel: Google ‘beloond’ je als het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden zover mogelijk aan het begin van je pagina staat.

Hierin ligt je uitdaging! Je dient ieder pagina van je website te optimaliseren aan dat ene zoekwoord waar je op gevonden wilt worden. Aangezien het lastig is je te focussen op verschillende zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden, is het aan te bevelen je bij een zoekwoord te houden. Anders kan het ten koste gaan van de relevantie per zoekwoord.

2.1 De title tag

De title tag is misschien wel de belangrijkste plek om met je zoekwoord in Google te scoren. De title tag is de titel van je specifieke pagina of homepage. Je titel mag voor desktop uit 70 tekens bestaan, terwijl het voor mobiel 180 karakters mag zijn. Met een pakkende titel kan je dus de zichtbaarheid in de zoekmachines vergroten. Het is aan te bevelen het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden zover mogelijk aan het begin van je title tag staat. Vergeet dus ook niet een goede titel voor je homepage te maken. Je wilt niet gevonden willen worden op (home)page of welkom……. Daar val je niet mee op en daar zijn er zoveel van. Bovendien wil je ook graag dat eventuele bezoekers weten waar je website overgaat. Daar later meer over in het onder werp ‘De meta description’.

Samengevat: Bedenk voor iedere pagina een originele titel en verwerk je zoekwoord zo ver mogelijk aan het begin van de title tag.

2.2 De meta description

De meta description is de omschrijving van de inhoud van je pagina. Voor iedere pagina van je website schrijf je een samenvatting waar die pagina overgaat. Voor desktop heb je hier 320 tekens voor en voor mobiel 210 karakters. De rest is niet zichtbaar in de resultaten van Google. Zorg dat je hier ook weer je zoekwoord in verwerkt. En ook hier geldt weer hoe verder naar voor in je omschrijving hoe meer waarde Google er aan hecht. Maar schrijf niet alleen voor je zoekwoord. Het gaat om de relevantie.

Schrijf een pakkende tekst voor je pagina met het zoekwoord erin verwerkt. Je wilt niet dat je website alleen gevonden wordt. Je wilt dat je website wordt aangeklikt. Bovendien neemt Google het klikgedrag van bezoekers naar je website mee in de positiebepaling. Dus gevonden worden is één, maar ook het daardwekelijk klikken op jouw site is van belang voor de SEO van je site.

2.3 De keyword tag

De tijd dat de meta keyword tag van belang was voor je SEO is voorbij. Je kon door middel van steekwoorden (zoekwoorden die relevant waren voor je pagina) je pagina een boost geven op hoger in de resultaten van een zoekmachine te komen. Aangezien hier misbruik van werd gemaakt is Google gestopt met de keyword tag. Door keyword stuffing waren webpagina’s niet langer meer relevant aan de keywords. Google kijkt nu onder andere naar dingen als Longtail-keywords, rijke content, relevantie en SEO-structuur. Deze onderwerpen worden ook in dit artikel besproken.

2.4 De URL

Wellicht heb je al een website gemaakt. Maar als je die (nog) niet hebt, zorg dan voor zoekmachinevriendelijke URL (Uniform Resource Locator). De URL is een unieke locatie van een webpagina of een document op het web. Zie het als het adres waar jouw webpagina woont.

2.5 Broodkruimelspoor(Breadcrumb)

Breadcrumbs (of Broodkruimelspoor) is het pad dat de bezoeker aflegt om op een bepaald pagina te komen op jouw website. Via breadcrumbs kan de bezoeker makkelijk (terug) navigeren naar bovengelegen categorieën. Bovendien worden breadcrumbs gezien als interne links. Deze links hebben dus een SEO-functie. Daarnaast bevat de breadcrumb ook het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden. Dus dat is weer extra scoren op vindbaarheid in Google.

2.6 De <H1>(kop 1

Wij zijn toegekomen aan de werkelijke inhoud van je pagina. De inhoud (content) van je pagina begint met een titel van het onderwerp. Zorg ervoor dat dit een zogenaamde heading 1 tag is (ook wel een kop1 of <H1>). Verwar niet de titel van je pagina met die van de titel tag. Vaak zijn deze vaak gelijk zijn que tekst. De title tag is de titel van je hele pagina waar je op gevonden wilt worden in een zoekmachine. De <H1> is de titel van de pagina van de content. Deze wordt op de pagina zelf getoond. Echter de <H1> kop is wel belangrijk voor je vindbaarheid op dat onderwerp op Google. Zorg dus dat je zoekwoord waarop je gevonden wilt worden vooraan in de titel van je pagina <H1>.

Normaal gesproken komt de <H1> kop maar een keer voor per pagina en/of URL. Deze regel wordt ook gehanteerd door Google. Voor de tussenkoppen gebruik dus geen <H1>, maar <H2>, <H3> of <H4>. Vergelijk het met een boek die hoofdstukken heeft <H1>.Paragrafen binnen dat hoofdstuk hebben <H2>, <H3> of <H4>.

2.7 De eerste alinea

Ook hier geldt weer de vuistregel; hoe verder naar voren hoe beter. Gebruik het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in ieder geval in de eerste alinea van je artikel en als het kan en logisch is als eerste woord van die alinea. Je kunt het zoekwoord een aantal keer laten terugkeren bovenaan in je artikel. Let wel op dat je het niet overdrijft. Dan wordt het gezien als keywordspam en kan je worden bestraft door Google.

2.8 Woorden dikdrukken

Je kunt een zoekwoord extra kracht mee geven door het “dik te drukken”. Het dikdrukken van een zoekwoord werkt maar één keer. Meerdere keren heeft geen zin en ook geen extra waarde voor Google.

2.9 Tussenkoppen (<H2> en <H3>)

Na je eerste paragraaf <H1>, kun je je tekst indelen in tussenkoppen. Deze kun je zien als paragrafen in een hoofdstuk. Tussenkopen geven structuur aan je artikel en deze zijn waardevol voor zoekmachines. Dus verwerk je zoekwoord in mate in de tekst. Voor tussenkoppen gebruik je <H2>, <H3> en <H4>. Gebruik de tussenkoppen wel een logische manier. Dit zorgt voor structuur in je tekst. Maak alinea’s niet te lang. Google waardeert een verzorgde pagina uiterlijk.

2.10 zoekwoorddichtheid

Zoekwoorddichtheid is het percentage dat het zoekwoord in je artikel voorkomt. SEO-specialisten adviseren een percentage tussen de 2% en 4%. Zorg ervoor dat het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden een aantal keer terugkomt in je tekst van je artikel. Maar ga ook niet je hele tekst volproppen met je zoekwoord. Hier heeft Google een hekel aan en bestraft je daar ook voor. Google geeft meer voorkeur aan een natuurlijk ogende tekst. Ze letten op veel meer factoren dan alleen maar de hoeveel exacte zoekwoorden. Maar je zoekwoord moet wel degelijk een aantal malen in je tekst voorkomen. Stel dat je helemaal geen zoekwoord in je tekst opgeeft, zal je zeker lager scoren in zoekmachines. Je bent dan niet relevant aan de zoekopdracht. Dus verwerk je zoekwoord in je artikel, maar het mag niet ten koste gaan van de inhoud van je artikel.

2.11 Scoren op 1 zoekwoord?

Tot nu toe heb ik steeds gesproken over de vindbaarheid in zoekmachines op één zoekwoord. Je zal merken dat het heel lastig is om in Google te scoren met maar een zoek woord. Ga maar eens kijken op Google wat het resultaat is van het zoeken op jouw ene zoekwoord (zie 2.14 zoekwoorden onderzoek). Je zal zien dat de concurrentie heel eg hoog is. Wanneer je je dus teveel blind staart op één zoekwoord en daar alle pagina’s op je website voor gebruikt, zal je heel veel relevante zoekverkeer naar je site mislopen. De kracht van een goede SEO-strategie zit in het scoren op veel verschillende zoekwoorden. Hierna gaan we dan ook iets verder kijken dan het optimaliseren voor één zoekwoord.

2.12 Afgeleide zoekwoorden

Het is raadzaam om naast het exacte zoekwoord waar je op gevonden wilt worden ook verwante zoektermen te gebruiken in je tekst. Wij spreken dan van:

Brede zoektermen

Als je bijvoorbeeld gevonden wilt worden op “SEO optimalisatie voor websites” kan je die woorden exact zo plaatsen in je tekst en alle metadata (title tag en meta description). Maar als je in plaats daarvan “je website optimaliseren met behulp van SEO” in je tekst plaats, heb je het over brede zoektermen. De woorden waar je oorspronkelijk op gevonden wilde worden staan er wel in, maar er staan andere woorden tussen. Dit is logischer voor Google dan iedere keer het exacte zoekwoord herhalen. Google is tegenwoordig slim genoeg om deze zinnen te ontleden en te begrijpen. Dit is de kans om uitgebreider te schrijven met andere zinnen. Maar inhoudelijk met dezelfde betekenis.

LSI-zoekwoorden & Synoniemen

LSI (Latent Semantic Index) zoekwoorden zijn verwante zoekwoorden en synoniemen die je onderaan een Google pagina vindt. Google geeft hier de zoekwoorden met een groot zoekvolume die je meteen in je artikel zou kunnen opnemen. Latent semantisch betekent verborgen semantiek. Hierover ga ik de rest van dit artikel nog dieper op in. Semantisch Zoeken is de toekomst van SEO.

2.13 Longtail-zoekwoorden

Tot nu toe heb ik mij voornamelijk gericht op de zogenaamde shorttail-zoekopdrachten. Shorttail-zoekopdrachten zijn zoekopdrachten in Google welke uit 1,2 of 3 zoekwoorden bestaan. Deze zijn makkelijk toepasbaar op alles tactische plaatsen binnen je pagina en heel bewust te optimaliseren. Longtail- zoekopdrachten zijn zoekopdrachten van 4 woorden of meer. En daar ligt nu net de winst op vindbaarheid in zoekmachines en dus ook op SEO.

  • Shorttail-zoekopdracht: SEO optimalisatie
  • Longtail-zoekopdracht: SEO stappenplan om je website te optimaliseren
  • Longtail-zoekopdracht: Hoe kan ik met SEO mijn website optimaliseren?

Om meer verkeer naar je website te generen is het aan te raden om zoekopdrachten te maken met woorden erin verwerkt zoals: “tips”, “handleiding”, “stappenplan”, “wat is…”, “hoe werkt…” of “uitleg”. De concurrentie op bijv. “Tips om je website te optimaliseren met SEO” is veel minder dan “SEO optimalisatie”. Doe grondig onderzoek naar de zoekwoordencombinatie waar je op gevonden wilt worden op concurrentie (zie 2.14).

Ongeveer 70% van alle zoekopdrachten in Google bestaan uit Longtail-zoekopdrachten en 30% uit shorttail-zoekopdrachten. Het opvallende is dat bijna iedereen zich concentreert op de shorttail-zoekopdrachten. Dat komt omdat de meeste concurrentie keywordtools gebruiken die alleen maar informatie geven of de shorttail-zoekopdrachten. Bovendien geeft Google geen informatie vrij over longtail-zoekopdrachten.

Aangezien veel mensen niet zo snel zoeken op bijv. “SEO optimalisatie”, maar wel op hoe kom ik hoger in google?”, ligt daar de kracht van je zoekwoorden combinatie. Door vanuit de bezoeker te gaan denken waarnaar hij/zij opzoek is, kan je ook betere content schrijven en ook beter je SEO optimaliseren. Hoe specifieker je longtail-zoekopdracht, des te minder concurrentie en hoe hoger je conversie. Google is bij longtail-zoekopdrachten prima in staat de content te begrijpen (semantiek).

2.14 Zoekwoordonderzoek

Voor een zoekwoordenonderzoek heb je verschillende tools voorhanden. Het is aan te bevelen onderzoek te doen naar het zoekwoord(en) of shorttail- en/of longtail-zoekopdracht waar je op gevonden wilt worden. Dit vergroot je kans om hoger in Google in de resultaten te verschijnen. Ik bespreek hier twee tools:

Google suggest

De handigste manier om een zoekwoorden onderzoek te doen is met Google suggest. Als je in Google begint te typen, komt Google zelf met een suggestie. Als je begint met jouw zoekwoord komen dus de zoektermen tevoorschijn die het meest relevant zijn. Hier ligt dus jouw uitdaging. Vul jouw zoekwoord aan met een letter ervoor of erna en je krijgt meer zoektermen te zien. Hier haal je dus inspiratie vandaan voor populaire zoektermen waar jij ook op gevonden wilt worden.

Google trends

Met Google trends kun je meer naar de toekomst van zoekvolumes rondom zoekwoorden en onderwerpen kijken. Voordeel is dat je ook naar trends in complete markten kun kunt analyseren. Je kunt zien hoe een zoekvolume zich ontwikkelt, welke onderwerpen opkomen en afzwakken enz. Wanneer je een nieuwe trend ontdekt in jouw onderwerp van je website is het raadzaam hier meer onderzoek over te doen en erover te gaan schrijven in een artikel of blog. Voordeel is dan dat Google een degelijk artikel sneller zal zien als verzamelplek en jouw website daarmee meer als autoriteit op dat gebied.

3. Zorg voor een rijke content

Wat zie je liever op een website? Alleen maar content met tekst? Of een rijke content? Een website met alleen maar tekst is vrij saai. Je bezoeker zal snel afhaken als je geen multimedia hebt. Rijke content is een afwisseling van tekst, afbeeldingen, video, audio, pdf, infographics, polls, reacties, interne links, uitgaande links, sociale media enz. De ene bezoeker houdt van lezen, de andere van plaatjes of video.

Om al jouw bezoekers te bedienen en nog belangrijker vast te houden, is een website met rijke content. Je wilt, zeker als je bijv. producten aanbiedt, dat je veel bezoekers op je website krijgt, dat je uiteindelijk is aanschaffen en ook blijven terugkomen. Maar niet alleen je bezoekers zijn blij met een gevarieerde website! Ook Google waardeert een website met rijke gevuld content. Hoe rijker een webpagina gevuld is, des te waardevoller Google het vindt. Dus richt je website altijd zo waardevol mogelijk is voor je bezoekers, dan beloont Google je vanzelf.

4. SEO Structuur

Tot nu toe heb ik het gehad over optimalisatie van de content van je webpagina’s. Dus wat je website inhoudelijk kunt doen om met SEO te scoren in Google. Maar er is meer nodig om je website zoekmachinevriendelijk te maken. Voor zoekmachine optimalisatie is het ook van belang dat je website een goede SEO structuur heeft om de content optimaal te laten renderen. Een goede structuur is niet alleen van belang voor je bezoekers (gebruiksvriendelijkheid), maar ook voor Google (zoekmachinevriendelijkheid).

Maar hoe zorg je voor een goede structuur? Deel je website in duidelijke categorieën en eventueel subcategorieën met daaronder je artikelen, blogs of producten. Maar ga niet teveel “de diepte” in met je categorieën. Anders maakt het je website erg onoverzichtelijk voor zowel je bezoekers als voor Google. Google kan dan namelijk je website en pagina’s niet goed indexeren waarover later meer.

4.1 Het SEO-spinnenweb

Je website bestaat uit je hoofdpagina (homepage) met daaronder allemaal losse pagina’s. Deze pagina’s heb je allemaal individueel geoptimaliseerd voor SEO (title tag, meta description, zoekwoord(en) enz.). Maar je wilt dat je hele website geoptimaliseerd is voor zoekmachine optimalisatie. Daarom is het van belang dat alle losse pagina’s als een collectief met elkaar verbonden is. Het collectief is altijd sterker dan het individu. Zie een website als een boek met een inhoudsopgave, de hoofdstukken en de index. Deze is bij elkaar gebonden en heeft een kaft. Dus alle afzonderlijke pagina’s en hoofdpagina moeten een bepaald je samenhang hebben. Zie je losse pagina’s als een soort spinnenweb die je met elkaar moet verbinden. Om de samenhang tussen je pagina’s aan te geven heb je de volgende mogelijkheden:

Interne links

Interne links zijn een vorm van on page SEO. Als je twee pagina’s hebt met “relateerde content”, kun je door middel van een zogenaamde “hyperlink” de twee pagina’s aan elkaar linken op een bepaald trefwoord op onderwerp. Hiermee geef je dus de samenhang tussen pagina’s aan. Hierdoor weet niet alleen de bezoeker dat er meer gerelateerde content is, maar kan ook Google beter begrijpen dat de ene pagina bij de andere pagina hoort. Hoe meer interne links in de website (het moeten wel relevante links zijn natuurlijk), des te meer Google begrijpt dat er een verband is tussen de pagina’s binnen jouw website. Op dat moment treedt de kracht van het collectief in. Het zijn niet langer losse pagina’s, dus zal Google het collectief gaan waarderen op waarde.

Breadcrumbs (broodkruimelspoor)

Ik heb de breadcrumbs al is 2.5 besproken. Maar ik wil deze toch nog even aanhalen. Breadcrumbs hebben namelijk een dubbelfunctie. Naast dat het voor een bezoeker duidelijk is waar hij/zij zich bevindt op de website en makkelijk kan (terug) navigeren naar bovenliggende (sub)categorieën, zijn het ook interne links. Deze geven waarde aan de categorieën waarin het artikel zich bevindt.

Gerelateerde artikelen

Je kunt onder aan de pagina van een artikel of een blog ook een overzichtje maken van alle gerelateerde artikelen of blog. Naast dat je daarmee aangeeft wat je website nog meer te bieden heeft, zijn ook dit weer interne links en geeft dus meer waarde voor Google aan en dus een betere SEO. Dit wordt smart content genoemd. Google kijkt steeds meer naar de samenhang en context binnen je website. Als je zelf helpt die samenhang meer aan te geven, zal je daarvoor worden beloond door Google. Meer over semantiek en context lees je in 10. Techniek en Leesbaarheid.

Inhoudsopgave in je artikel of blog

Als je een lang artikel of blog heb geschreven met een kop <H1> en veel tussenkoppen <H2>, <H3> enz. kun je ook interne links binnen je pagina maken. Dit kan door middel van een inhoudsopgave die je voorziet van zogenaamd anchorlinks waarmee direct kan een tussenkop springt. Dit is ook een vorm van interne links waarmee je de structuur voor de bezoeker en ook voor Google aangeeft. Dit geeft ook weer SEO-waarde omdat Google ook de segmenten van je tekst kan indexeren, omdat er een direct link is naar de sub-kop.

Minder scorende artikelen

Als laatste wil ik nog even een tip geven voor content waarmee je beter gevonden wilt worden in zoekmachines. Heb je artikelen of blogs waarmee je minder met je zoekwoord(en) scoort in Google, kan je in alle nieuwe content die je plaatst een link plaatsen naar dat desbetreffende artikel te plaatsen. Of je zet die artikelen in een sidebar onder elkaar waar je een boost wilt krijgen voor die pagina’s. Zo creëer je dus interne links die weer extra SEO-waarde geeft door Google.

5. Backlinks

Backlinks zijn externe links van relevante websites naar jouw site. Google ziet een backlink als een ‘stem’ op jouw website. Google maakt wel onderscheid tussen backlinks. Hoe belangrijker of toepasselijker de link, des te zwaarder deze zal meetellen voor de uiteindelijke score. Een link van een website uit jouw vakgebied wordt als relevanter gezien dan een ‘homepage’ van een vriend of vriendin.

6. Interactie

Door de komst van sociale media is internet steeds persoonlijker aan het worden. Je ziet dat niet alleen websites en bedrijven in de resultaten van zoekmachines verschijnen. Daarom wil Google de zoekresultaten meer persoonlijker maken. Bezoekersgedrag en recensies in de vorm van sociale media en interactie (reacties) geven Google waardevolle informatie. Google kan hieraan zien welke website populair zijn en welke niet. Deze factoren dragen bij aan de relevantie en populariteit van je website.

Een website is niet langer meer het alleen aanbieden van informatie (eenzijdig). Het is communiceren met je doelgroep (interactie of tweezijdig). Google ziet veel reacties op een blog of artikel als belangrijk. Het geeft aan dat het artikel of blog ‘leeft’ en dus actueel en relevant is. Elke reactie ‘creëert’ namelijk weer content aan je website. Dit wordt User Generated Content genoemd. Ook zijn reacties perfect voor longtail-zoekopdrachten. Bezoekers stellen namelijk vragen in hun eigen zoekwoorden. Dit is dus de ideale manier om je vindbaarheid van je website te vergroten. Je bezoeker die een reactie achterlaat werkt in principe mee aan de optimalisatie van jouw SEO. Dus betrek je lezer actief in je website door de mogelijkheid van reacties.

7. SEOcial media

Sinds een aantal jaren krijgt sociale media meer invloed op de zoekresultaten in Google. Wanneer iemand je website via sociale media aanbeveelt, is dat een extra populariteitsindicator voor Google. Dus is het een logisch gevolg dat sociale media een steeds belangrijkere positie inneemt binnen de zoekmachine. Websites en pagina’s met veel sociale media shares krijgen veel vertrouwen en daardoor meer waarde door de content.

Voorheen waren alleen backlinks de enige meetbare aanbevelingen. Tegenwoordig is Google beter in staat de populariteit en relevantie van een website op waarde te schatten. Denk hierbij aan het meten van reviews, check-ins, reacties en social media shares. Aangezien vermeldingen op social media door bezoekers wordt geplaatst en niet door de eigenaar van de website hecht Google hier meer waarde aan. Bovendien draait social media om actualiteit waardoor Google beter beoordelen welke onderwerpen en websites relevant en populair zijn.

Links vanaf social media zijn geen backlinks, maar ze vormen wel een populariteitsindicator voor je website. Ze kunnen je website wel een boost geven als op social media veel over jouw onderwerpen van je website wordt gesproken en gedeeld.

Ook blogs op je website kunnen zorgen voor relevante en actuele reacties, likes en shares. Zorg voor zoveel mogelijk blogs over relevante onderwerpen van je website. Deze zorgen voor reacties die, zoals ik al eerder heb beschreven, voor longtail-zoekopdrachten waarmee je je vindbaarheid vergroot in zoekmachines. Schrijf ook eens een uitgebreide blog. Hoe groter de blog des te meer content je creëert waarop je op waarde geschat kan worden. Als je maar genoeg (positieve) reacties en likes op zo’n blog krijgt zal Google ook meer waarde aan die blog toekennen. Ook blogs met titels als “XX-tips om….”, “stappenplan”, “xx handige weetjes….” en “Hoe…..” slaan meestal wel aan bij zowel bezoeker als Google.

8. Contentstrategie

Tot nu toe heb ik twee belangrijke factoren besproken van SEO. Namelijk de relevantie (on page SEO) en de populariteit (off page SEO). Ook de factor actualiteit is van belang, omdat een actuele website bijdraagt aan zowel de relevantie als aan populariteit. In dit hoofdstuk komt daar nog een derde factor bij; namelijk de leesbaarheid van je website (technische SEO). Een goede contentstrategie is onmiskenbaar voor een actuele en relevante website.

Je website dient te zijn voorzien van kwalitatieve, relevante en actuele content. Als je content niet goed aansluit bij waar je website over zou moeten gaan, haken bezoekers af (hoge bounce rate) en zullen ze ook niet zo snel terugkeren. Een laag aantal bezoekers wordt door Google ook gezien en je zakt dus af op de zoekresultaten van zoekmachines. Ook websites die niet regelmatig van nieuwe content worden voorzien, verliezen waarde in Google, omdat deze niet als actueel en relevant wordt gezien. Zorg dus dat je website ‘up to date’ blijft.

9. Kwaliteitsstrategie

Ik heb het hiervoor al over gehad. Bij contentstrategie legt de focus op kwaliteit. Naast alle eerdergenoemde aspecten kijkt Google ook naar de reputatie van de website. Deze bouw je op zodra je jouw website voor de eerste keer laat indexeren door Google. Hoe hoger je reputatie, des te vake zal Google je website crawlen en hoe meer waarde zij zullen hechten aan je (nieuwe) content. Google kijkt hierbij ook bijv. hoe lang iemand op jouw website blijft, hoeveel pagina’s een bezoeker bekijkt en welke items worden aangeklikt. Goede, relevante, actuele en rijke content is van belang voor kwaliteitsstrategie.

De kwaliteitsstrategie van een goede website ken ook een aantal technische aspecten. Ik zal deze aspecten een voor een bespreken.

404- pagina’s

404-pagina’s zijn doorlopende links. Bezoekers komen op een pagina met deze melding en voor de rest een lege pagina. Google zal je hiervoor niet zo gauw bestraffen. Maar voor je bezoeker is het geen visitekaartje als hij/zij op zo’n 404-pagina terecht komt. Met Google webmastertools kun je alle fouten die Google tegenkomt opsporen. Repareer deze 404-pagina fouten door een 301-redirect. Hier mee link je doodlopende naar een pagina die wel relevant is aan de URL.

Dublicate content

Google heeft een hekel aan dublicate content. Dublicate content is content (tekst) die meerdere malen op internet of op je website voorkomen. Kopieer dus geen teksten van andere websites. Creëer alleen maar eigen content. Google wil geen dubbele informatie aanbieden aan bezoekers. Als die informatie al bestaat heeft een kopie van die content dus geen enkele meerwaarde voor Google. Dus dublicate content wordt bestraft door Google. Uniek en originele content wordt beloond.

Verbetering van je pagina’s

Een uitgebreide website met zoveel mogelijk pagina’s is mooi. Waarschijnlijk zal je daarvoor beloond worden door je bezoeker en Google. Maar dat is niet altijd het geval.

Als een pagina van je website niet goed worden gevonden in een zoekmachine, kan het ook zijn dat je content niet voldoet of je zoekwoord. Zog dus niet alleen voor nieuwe content. Onderhoud ook je bestaande pagina’s door ze eens in de zoveel tijd onder de loep te nemen. Verbeteringen aan je bestaande content kan ook een boost geven aan je website. Zijn ze nog relevant genoeg? Kan een pagina een rijkere content gebruiken? Wellicht dat zo’n ‘update’ aan je bestaande inhoud je website doet stijgen in de zoekresultaten.

10. Techniek en leesbaarheid

Aangezien Google alleen de broncode van je website ziet en niet hoe een bezoeker de pagina visueel ziet, dien je ‘onder de motorkap’ ook te zorgen voor technische SEO optimalisatie. Je kan een mooi verzorgde website met alle SEO factoren die ik in dit artikel heb besproken. Maar als de techniek achter de website niet op orde is, is je website nog niet vindbaar in zoekmachines.

Ten eerste kan je Google een handje ‘helpen’ door een sitemap te generen van je content en deze door te geven aan Google via Google Search Console. Een sitemap is een index van je website met hierin alle URL’s van je site. Deze wordt automatisch gegenereerd door je CMS.

Daarnaast kan je wanneer je een nieuwe pagina hebt gemaakt via Google Search Console ook je pagina handmatig laten ‘crawlen’ onder ‘fretchen als Google’. Hiermee help je Google sneller je nieuwe URL te laten indexeren. Zodoende is jouw nieuwe sneller vindbaar in Google. Google moet zoveel websites vinden en indexeren, dat het heel lang kan duren voordat jouw nieuwe pagina ook geïndexeerd is. Door het handmatig zelf te doen sla je twee vliegen in één klap.

Ook een ‘schone’ code vindt Google belangrijk. De (html, PHP enz.) code dient leesbaar te zijn voor zoekmachine zoals Google. Een nette code maakt het makkelijker de pagina’s te indexeren en te begrijpen… Een vertroebelde code kan leiden tot conflicten omdat door alle code heen de waardevolle informatie weg dreigt te vallen. Zet bijv. alle opmaak codes in een CSS bestand en niet in de broncode (volgens de richtlijnen van HTML 5 van World Wide Web Consortium (W3C) op www.w3.org ).

Daarnaast kan je Google ook helpen je website zoekmachinevriendelijk te maken door je code te voorzien van extra informatie. Het zogenaamde ‘labelen’ van je code. Hiermee geef wat bepaalde code inhoud, waardoor Google beter snapt wat waar een code over gaat.

Semantische zoekmachine

Google ken je eigenlijk tot nu toe als zijnde een zoekmachine. Je typt een zoekterm in en Google komt met een lijst relevante onderwerpen. Dit noemt men een reactieve zoekmachine. Google wenst in de nabije toekomst meer als proactieve persoonlijke assistent te gaan dienen. Mensen zullen steeds meer behoefte hebben aan suggesties die niet alleen relevant zijn, maar ook extra waarde toevoegen. Daarvoor heeft Google nu Google now ontwikkeld. Hierin krijgt je alle een overzicht met alle vooraf ingestelde onderwerpen waarover je geïnformeerd wilt worden.

Hiervoor moet Google wel instaat zijn om content te begrijpen. Daar hebben zij een zogenoemde ‘semantische zoekmachine’ nodig. Semantiek is het begrijpen van woorden. Tegenwoordig kan je aan Google al vragen stellen. Google snapt de vraag en weet ook het antwoord te vinden. Ook opdrachten zullen in de toekomst door Google op een juiste manier geïnterpreteerd te worden. Deze directe antwoorden op vragen worden featured snippets genoemd. Ook de gesproken zoekopdrachten is een mogelijkheid binnen Google.

Met bovenstaande kennis in het achterhoofd begrijp je dus dat je je zoekmachine optimalisatie daarop moet gaan aanpassen. SEO strategie is niet langer meer gericht op vindbaarheid op zoekwoorden. Het gaat erom je content zodanig te schrijven dat je bezoeker geboeid wordt en dat Google jouw content snapt en kan linken aan relevante zoekopdrachten. Met andere woorden schrijf content vanuit de gedachten van je bezoekers en waarop hun denken op jouw website de nodige informatie te vinden. Google is instaat de zoektermen, vragen en zinnen van bezoekers te begrijpen. Jouw taak is het in de huid van jouw bezoeker te kruipen waar hij/zij naar op zoek is. En dit te vertalen naar relevante, actuele en duidelijke content.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *