Google Analytics om het succes van je content te meten.

Deel dit bericht

Google Analytics onlinemarketinganalyse

Wat is Google Analytics?

Google Analytics (GA) is een dienst van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van GA is om de beheerder van de website (webmaster) een duidelijk beeld te geven van onder andere bezoekersstromen, verkeersbronnen en paginaweergaven. Aan de hand van deze informatie kan jij jouw campagnes of jouw website aanpassen aan het gedrag van de bezoeker. GA is nauw verbonden met Google Adwords. Google maakt het jou gemakkelijk om ook meteen jouw SEA-campagnes te beheren. Je betaalt in principe niks voor Google Analytics, maar het is ook niet helemaal gratis. Net zoals bij andere diensten van Google, betaal je met gegevens van jou, jouw website en jouw klanten. Enkele belangrijke functies binnen Google Analytics worden op het dashboard weergegeven, dit zijn onder andere:

  •  Aantal bezoeken sinds de start van de meting met GA
  • Paginaweergaven sinds de start van de meting met GA
  • Het gemiddelde aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina (bounce rate)
  • De gemiddelde tijd die de bezoeker op de website doorbrengt.
  • Waar de bezoekers op jouw website vandaan komen.

Javascript in jouw website om te kunnen meten. Als jouw bezoekers dat hebben uitgezet of als ze gebruikmaken van een adblocker in hun webbrowser, dan worden zij niet meegeteld. Het resultaat hiervan is dat er gaten in de statistieken kunnen ontstaan. Dit kan jou een (beetje) vertekend beeld van de bezoekersstroom geven. Ook kan jouw website trager worden door het gebruik van GA.

shares