Tips voor het schrijven van SEO teksten

Deel dit bericht

SEO vriendelijke webpagina onlinemarketinganalyse

Hoe schrijf je goede SEO teksten voor je pagina of blog? Je schrijft een artikel of bericht voor je website. Je wilt natuurlijk wel dat je artikel of bericht ‘opvalt’ tussen alle gerelateerde pagina’s! Met andere woorden. Met andere woorden; wat is een goede pagina om te lezen EN is ook nog eens goed te indexeren door Google?

Het schrijven van goede SEO teksten is een must. Ja je schrijft voor mensen en niet voor zoekmachines (lees Google). Maar als jouw artikel of bericht niet op de eerste pagina van de zoekresultaten verschijnt, zal het ook niet gelezen worden. Dus goede SEO teksten is wel degelijk cruciaal. Waar je een aantal geleden op een simpel zoekwoord werd gevonden is verleden tijd. Er is een verschuiving van short tail naar long tail zoekwoorden. Daarnaast is met de komst van voice search ook de manier waarop je artikel of blog gevonden wordt veranderd. Maar ook de zoekmachines worden steeds intelligenter. Denk hierbij aan machine learning, Artificial Intelligence en de vele updates van Google voor haar zoekmachine.

Je zet dus dat het schijven van goede SEO content (SEO teksten) wel van meer vergt dan simpel een verhaaltje typen en publiceren. Daarnaast zijn ook een aantal andere elementen binnen je webpagina van belang voor zoekmachine optimalisatie. Hierbij kan je denken aan de titel van je pagina (title meta tag), pagina omschrijving (meta description) en de (tussen)koppen binnen je artikel.

In dit artikel leg ik je basiselementen uit van het schrijven van goede SEO teksten en de bijbehorende SEO analyse.

Wil je meer weten over SEO optimalisatie? Lees dan mijn uitgebreide blog Aan de slag met SEO optimalisatie.

Waaruit bestaan goede SEO teksten?

Een goed SEO tekst bestaat uit twee elementen:

  • Het technische gedeelte van de webpagina
  • De content

Met het technische gedeelte bedoel ik de SEO-aspecten die niet direct zichtbaar zijn op de webpagina. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de title meta tag, meta description, URL of zoekwoorden onderzoek.

Maar ook de content kun je optimaliseren voor zoekmachines. Denk hierbij aan de titel van de pagina, eerste alinea, tussenkoppen en media.

Hoe maak je goede SEO teksten?

Tip: Deze tip loopt als een rode draad door dit artikel. Kruip in de huid van je (potentiele) bezoeker of klant als je een artikel schrijft, onderzoek doet over het onderwerp of zoekwoorden onderzoek doet

Onderzoek over het onderwerp

Voordat je een artikel of blog gaat schrijven is het aan te raden eerst onderzoek over het onderwerp te doen. Kijk eens op Google welke artikelen er al zijn geschreven over het onderwerp. Zodoende weet je welke informatie al te vinden is over het onderwerp. Wat voegt jouw artikel toe aan de bestaande artikelen? Maar het biedt wellicht ook de mogelijkheid een beter artikel te schrijven dat beter aansluit op jouw doelgroep.
Met het doen van onderzoek kom je misschien op ideeën om toe te voegen aan jouw artikel of blog. Door onderzoek te doen over je artikel op Google krijg je tevens inzicht in waarop gezocht wordt op jouw onderwerp (zoekwoorden onderzoek). Waarover later meer in zoekwoorden onderzoek.
Goede SEO teksten dus meer dan een zoekwoordje hier of daar. Je wilt je bezoeker of klant op de best mogelijke manier informeren en inspireren. Dus onderzoek is van belang.
Schrijf in kernwoorden op waar jij je artikel of blog over wilt schrijven. Kijk waar anderen al over hebben geschreven. Zorg dat je relevante informatie hebt om over te schrijven.

Zoekwoorden onderzoek

Ik heb het in het begin van mijn artikel al geschreven. Kruip in de huid van de (potentiele) bezoeker of klant bij het doen van zoekwoorden onderzoek. Het is belangrijk om te weten waarop gezocht wordt als ze willen uitkomen op jouw artikel of blog.

Zoekwoorden tools

Er zijn diverse mogelijkheden om zoekwoorden onderzoek te doen. Je kan beginnen op Google zelf. Typ eens een zoekwoord (combinatie) in waarvan jij denkt dat zoekers opzoeken over jouw onderwerp. Wat zijn de zoekresultaten daarvan? Probeer een aantal varianten van zoekwoord combinaties. Kijk ook eens onderaan de Google zoekresultaten. Daar zie je een overzicht van zoekopdrachten gerelateerd aan jou zoekopdracht. Daar zitten mogelijkheden. Het zijn zoekopdrachten waarop volgens Google het meest gezocht wordt.

Daarnaast heb je ook online zoekwoorden sites zoals Google Ads, Ubersuggest en Semrush. Voor veel van die tools moet je betalen. Gratis tools zijn Google Ads (je moet wel een account aanmaken voor gebruik), Ubersuggest, Infinitesuggest en Google trends.

Short tail en long tail zoekwoorden

Bij zoekwoorden heb je short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden. Short tail zoekwoorden bestaan vaak uit 1 tot 3 woorden die worden gebruikt bij zoeken op Google. Long tail zoekwoorden bestaat uit 4 of meer woorden die worden gebruikt in zoekopdrachten in Google. Dit zijn losse woorden, zinnen of zelfs vragen.

Short tail: SEO teksten
Long tail: Hoe schrijf je goede SEO teksten?
Long tail: Hoe scoor ik hoger in Google met SEO teksten?

Zeker met de komst van Voice Search en Artificial intelligence (machine learning) is het aan te raden op longtail zoekwoorden te richten.

Voice Search

Bedenk een knallende tekst voor de titel van de artikel of blog. Deze wordt namelijk getoond in de zoekresultaten van Google. Je titel moet meteen weergeven waar je artikel of blog overgaat. Uiteraard neem je de zoekwoord(en) op waarop je gevonden wilt worden. Neem hier bovenstaande tips over zoekwoorden in mee. ‘Tips om je WordPress site bovenaan in Google te krijgen’ klinkt meer uitdagender dan’ WordPress SEO-optimalisatie’. Jouw pagina moet eruit springen in de zoekresultaten en het liefst zo hoog mogelijk.

Latent Semantic Indexing keywords (LSI)

Latent Semantic Indexing keywords zijn verwante zoekwoorden of synoniemen. Zoals ik al eerder schreef laat Google onderaan de pagina van de zoekresultaten zoekopdrachten gerelateerde zoekwoorden zien. Dit zijn synoniemen waar je ook op gevonden kunt worden op jouw onderwerp.

Het is dus een gouden kans om ook LSI zoekwoorden in de content van je pagina ter verwerken. Google is slim genoeg deze synoniemen te herkennen. Dus maak je de vindbaarheid van je artikel of blog alleen maar groter door gebruik van LSI woorden.

Brede zoektermen

Je zou je kunnen richten op exacte zoekwoorden om gevonden te worden, maar dat gaat ten koste van de leesbaarheid van je pagina. Het is beter je te concentreren op brede zoektermen. Een exacte zoekwoord combinatie is ‘SEO-optimalisatie website’. Een brede zoekterm als ‘Hoe optimaliseer ik mijn website voor SEO?’ is veel logischer voor de lezer en Google te begrijpen. In allebei zoektermen staan dezelfde woorden, maar de brede zoekterm komt de leesbaarheid ten goede. Bovendien is Google tegenwoordig slim genoeg om de content te ontleden en te begrijpen.

De titel van je pagina (title tag)

Bedenk een knallende tekst voor de titel van de artikel of blog. Deze wordt namelijk getoond in de zoekresultaten van Google. Je titel moet meteen weergeven van je artikel of blog overgaat. Uiteraard neem je de zoekwoord(en) op waarop je gevonden wilt worden. Neem hier bovenstaande tips over zoekwoorden in mee. ‘Tips om je WordPress site bovenaan in Google te krijgen’ klinkt meer uitdagender dan’ WordPress SEO-optimalisatie’. Jouw pagina moet eruit springen in de zoekresultaten en het liefst zo hoog mogelijk.

De pagina omschrijving (meta description)

De omschrijving van je pagina levert niet zozeer directe SEO-waarde op. Toch is het wel belangrijk een goede pagina omschrijving te schrijven. De zoeker leest wel je omschrijving om te scannen of jouw artikel of blog aansluit op zijn informatiebehoefte. Het daar uitvloeiende klikgedrag is wel weer degelijk van belang voor de SEO-waarde van je webpagina. Hoe meer kliks, hoe meer waarde Google hecht aan jouw pagina.

Dus schrijf een duidelijke omschrijving waarin meteen zichtbaar is waar je pagina overgaat. Je kan wel je zoekwoorden opnemen en eventueel vet drukken om de zoeker naar jouw pagina te lokken.

De content

Vanaf hier ga ik het hebben over het zichtbare gedeelte van je pagina. In het content gedeelte gaat het over de leesbaarheid voor je bezoeker. Hij of zij moet jouw content wel weten te waarderen om te lezen. De SEO content moet dus afgestemd zijn op jouw bezoeker. Maar daarnaast moet het ook leesbaar zijn voor Google. Immers Google indexeert je pagina om deze te laten verschijnen in de zoekresultaten. Dus moet Google je pagina ook kunnen begrijpen om de best mogelijk zoekresultaten te leveren. Vanaf hier ga ik het hebben over het zichtbare gedeelte van je pagina. In het content gedeelte gaat het over de leesbaarheid voor je bezoeker. Hij of zij moet jouw content wel weten te waarderen om te lezen. De SEO content moet dus afgestemd zijn op jouw bezoeker. Maar daarnaast moet het ook leesbaar zijn voor Google. Immers Google indexeert je pagina om deze te laten verschijnen in de zoekresultaten. Dus moet Google je pagina ook kunnen begrijpen om de best mogelijk zoekresultaten te leveren.

De H1 kop (pagina titel)

De H1 kop is het belangrijkst van je content. Dit geeft aan waar je pagina over gaat. Schrijf dus een pakkende titel voor je pagina. Wil je meer weten over de paginatitel lees dan mijn artikel De titel van de pagina. Ook Google scan tijdens het indexeren je H1 kop. Dus is zorg dat Google je H1 kan begrijpen. Neem je zoekwoorden op in de H1 kop, maar zorg wel voor een logische en begrijpelijke titel. Neem hierbij mijn tips over zoekwoorden onderzoek in mee. Zeker met de toekomst van Voice Search.

De eerste alinea

De eerste alinea is van een kleine introductie/samenvatting waar de rest van je artikel of blog over gaat. Het is dus van belang dat de eerste alinea de inhoud goed weergeeft.

Ook Google hecht veel waarde aan je alinea. Neem de zoekwoorden/termen waarop je gevonden wilt worden op in de eerste alinea. Herhaal de zoekwoorden/termen, maar overdrijf dat niet. Google bestraft dat voor spammen. Je kan wel LSI-zoekwoorden gebruiken in je eerste alinea, dit verhoogt je vindbaarheid op verschillende zoektermen.

Zorg wel dat de eerste keer dat je je zoekterm plaatst deze zover mogelijk aan het begin van de alinea staat. Hoe verder naar voren, hoe meer SEO-waarde.

De eerste paragraaf

De eerste paragraaf tussen de H1 kop en de volgende tussenkop dient niet langer te zijn dan ongeveer 300 woorden. Dat geldt overigens voor alle paragrafen. Dit bevordert de leesbaarheid voor de lezer. Te lange lappen tekst zonder tussenkoppen zal de lezer gauw vervelen en misschien afhaken. Dus zorg voor kort en bondige paragrafen.

Gebruik van tussenkoppen

Klik op de bewerken-knop om deze tekst te wijzigen. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorperZoals ik hierboven al schreef is het aan te raden de paragrafen niet te lang te maken. Gebruik hiervoor tussen koppen (H2, H3, H4). Naast dat het de leesbaarheid verhoogt, hebben de tussenkoppen ook een SEO-functie. Je kan namelijk je zoekwoorden laten terugkomen in de tussen koppen (maar overdrijf niet). Door zoekwoorden terug te laten komen, krijgt je artikel meer SEO-waarde door de relevantie van het zoekwoord gerelateerd aan je artikel of blog.

Zorg wel voor een goede opbouw van je H2, H3 en H4 koppen. Je H1 kop gebruik je slechts één keer als titel van je pagina. Een logische opbouw van de tussenkoppen is ook van belang als je een inhoudsopgave aan een lang artikel wilt toevoegen. Lees hier meer over op Geef je website SEO-structuur en scoor hoger in Google onder inhoudsopgave van je artikel.

Gebruik van media

Het gebruik van afbeeldingen, video’s, presentaties en Infographics verhoogt niet alleen het leesplezier van de lezer. Het toevoegen van een video of infographic zegt soms meer dan woorden. Voeg dus media toe aan je artikel of blog.

Google is dol op pagina’s die zijn verrijkt met media. Je media moet wel geoptimaliseerd zijn voor webpagina’s. Bestandsgrootte van afbeeldingen en video’s dienen wel zo klein mogelijk te zijn. Anders wordt je webpagina log en traag. En daar is Google dan weer niet blij mee. Video’s kun je bijvoorbeeld extern laten inladen op je pagina, bijvoorbeeld via YouTube. Dit belast je pagina minder.

Daarnaast biedt het toevoegen van media ook weer extra SEO-opties. Bij afbeeldingen bijvoorbeeld. Daar kun je in de alt-tekst weer je zoekwoorden/termen opgeven waarop je gevonden wilt worden.

Lengte van een pagina

De minimumlengte van een artikel of blog wordt geadviseerd op 400 woorden. Er is niet echte een maximum aantal woorden. Toch wel een aantal aandachtspunten. Maak paragrafen niet te lang; maximaal 300 woorden. Alinea’s ongeveer 150 woorden. Schrijf niet te lange zinnen. Dit bevordert de leesbaarheid. Deel je artikel of blog op in tussenkoppen. Schrijf je een heel lang artikel of blog. Neem een inhoudsopgave op in je content. Is je artikel echt heel lang? Overweeg dan of je er misschien twee aparte artikelen van te maken.

Eindcontrole

Ben je helemaal klaar met het schrijven van je content? Doe dan een SEO analyse! Controleer dan een aantal punten. Belangrijkste controle punt is misschien wel de spellings- en grammaticacontrole. Het is zonde als je top artikel of blog vol fouten staan. Check of je zoekwoorden/termen waarop je gevonden wilt worden op de juiste plek staan. Denk hierbij aan kopteksten en afbeeldingen. En bekijk ook eerst een preview van je pagina om ervan uit te gaan dan alles er gelikt uitziet. Is alles naar je volle tevredenheid? Dan kan je je artikel of blog publiceren. Controleer af en toe hoe je pagina in de zoekresultaten van Google verschijnt. Mocht je niet helemaal tevreden zijn met de zoekresultaten? Dan zal je wellicht je zoekwoorden/termen hier en daar moet aanpassen. Maar bedenk wel dat het even tijd kost om goed te beoordelen of je content van je pagina echt scoort in de zoekresultaten.

WordPress tip voor goede SEO teksten.

Werk je met WordPress? Dan kan de plugin van Yoast of Webtexttool uitkomst bieden voor het schijven van goede SEO teksten. Wil je meer weten lees dan mijn volgende artikelen:

3 gedachten over “Tips voor het schrijven van SEO teksten

  • juni 12, 2019 om 10:42 pm
    Permalink

    Wow, fantastic blog layout! How long have you been blogging for? you made blogging look easy. The overall look of your web site is wonderful, let alone the content!

    Beantwoorden
    • juni 13, 2019 om 1:33 pm
      Permalink

      Thanks for your positive comment! I am still improving the site every day.

      Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

shares