Voice search SEO

Deel dit bericht

Wat is voice search?

Met de komst van spraakassistenten zoals Google Home, Amazon Alexa, Apple Siri, Microsoft Cortana en Samsung Bixby wordt voice search SEO steeds belangrijker. Naast gesproken zoekopdrachten op mobiele telefoons zullen ook in de toekomst steeds meer spraak gestuurde opdrachten via desktop en laptop op Google plaatsvinden. Met voice search SEO zal de manier waarop zoekers Google gebruiken veranderen. Losse zoektermen zal plaatsmaken voor gesproken vragen of zinnen. Het is tijd voor voice search optimalisatie.

Bijvoorbeeld:

  • Traditionele zoekopdracht: “restaurants in de buurt”
  • Voice search zoekopdracht: “Welke restaurants in de buurt zijn nu open?”

Voice search SEO betekent dat je kritisch moet kijken of je huidige zoektermen voldoen aan zowel getypte als gesproken zoekopdrachten. Voice search optimalisatie creëert nieuwe kansen.

Hoe werkt voice search SEO?

Spraakassistenten maken gebruik van conversational search. Hierbij volgens vraag en antwoord elkaar logisch op. Content op je website die antwoord geeft op een vraag is dan ook zeer geliefd bij assistenten. Wellicht dat content in de vorm van het bekende F.A.Q. structuur een mogelijke toekomst. Dat is natuurlijk ook mede afhankelijk van de niche waarin je je bevindt. Denk aan lokale zoekopdrachten.

Daarnaast blijken spraakassistenten veel featured snippets te gebruiken als informatiebron. Hierin worden uitgelichte antwoorden gegeven op vragen als ‘wat’en ‘hoe’.

Wat betekent voice search SEO voor zoekopdrachten?

Mede door de opkomst van machine learning en enkele update van o.a. Google zijn zoekmachines steeds beter instaat de content van je website te begrijpen. Hoewel zoekmachines nog niet alle context begrijpen, kun je wel veel content labelen. Kijk eens op schema.org. Daar vind je informatie hoe je via het invoegen van microdata, RDFa of JSON-LD in je content extra duidelijkheid kunt geven.

Het is van belang de vraag en antwoord te benoemen waarmee je gevonden wilt worden door spraakassistenten in een aantal varianten in alle content. Dit maakt het voor zoekmachines nog duidelijker voor welke antwoorden ze op jouw website moeten zijn. Zorg met voice search SEO dat je vraag en antwoord waarop je gevonden wilt worden terugkomen in:

  • Je paginatitel
  • Je meta description
  • Je Alt-tags omschrijvingen
  • Je URL

Voice search SEO en micromomenten

Het gedrag van de consument in de customer journey is veranderd met de komst van de Smartphone en nu de home assistents. Er zijn steeds meer kortere contactmomenten waarop snel even op de telefoon iets wordt opgezocht, zogenaamde micromomenten. Gesproken zoekopdrachten gaat sneller en specifieker dan typen. Hierop kun je inspelen door met het juiste antwoord te komen op de vraag van de zoeker. Google onderscheid 4 soorten micromomenten:

  • Iets willen doen
  • Iets willen weten
  • Ergens naar toe willen
  • Een aankoop doen

Met voice search SEO kun je op deze momenten inspringen. Onderzoek op welke vragen jouw doelgroep antwoord willen hebben op bovenstaande momenten. Het geeft je de mogelijkheid extra verkeer te generen als je het beste antwoord hebt op hun vragen op dat moment dat ze het nodig hebben.

Welke kansen zijn er met voice search?

Voice search geeft je extra kansen om meer verkeer naar je website. Denk maar eens aan:

  • Scholier of student die snel iets wil weten over een bepaald onderwerp
  • Een zakenman of toerist die opzoek is naar een hotel in de buurt.
  • Een automobilist die opzoek is naar de dichtstbijzijnde garage.

De spraak gestuurde opdrachten zullen vaak in vragen of zinnen worden gesteld en niet is losse zoektermen.
Zullen zoekers die gebruik maken van voice search op basis van hun vraag het antwoord vinden op jouw website? Sluiten jouw huidige zoekwoorden en content aan op gesproken zoekopdrachten?

Ga eens na of jouw doelgroep je ook zou kunnen bereiken met voice search optimalisatie. Alle extra verkeer naar je website is mooi meegenomen.

Is voice search het einde van getypte opdrachten?

Het zal nog wel even duren voor voice search de overhand krijgt. Google verwacht dat in 2020 het aantal gesproken zoekopdrachten in Nederland ongeveer 25% zal zijn. Dus de traditionele getypte zoekopdrachten zal nog wel even blijven. 

Toch zal voice search de manier van waarop zoekmachines gebruikt worden en de manier waarop je website dus gevonden wordt veranderen. Dus zorg dat je website ook voice search SEO proof is. Vooralsnog genereert het extra verkeer naar je site met gesproken zoekopdrachten. Dus kan je er beter klaar voor zijn. Ga aan de slag met voice search optimalisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

shares