Facebook Marketing (Facebook advertentie)

Met Facebook marketing kan op twee manieren extra publiciteit worden gegenereerd.

  1. Via het opzetten en onderhouden van een (zakelijk) profiel.
  2. Via het advertentie platform van Facebook.

Soorten advertenties op Facebook

Voor adverteerders is het selfservice platform Facebook Ads. Met een Facebook advertentie kan een adverteerder bezoek naar een fanpage, evenement, update of app sturen. Of naar een externe website.

Het Facebook advertentie platform biedt diverse mogelijkheden, waarbij elke advertentievorm zijn eigen voor- en nadelen kent en afreken mogelijkheid. Standaard kan de adverteerder kiezen uit betaling per klik (CPC) of per view.

Je kunt een campagne indelen in verschillende groepen, voor elke groep een reeks advertenties met unieke targeting maken, de periode van zichtbaarheid en het dag budget je per groep wilt inzetten.

Facebook marketing biedt de volgende mogelijkheden van Facebook advertenties:

  • Standaard advertenties
  • Sponsored stories
  • Page post ads
  • Sponsored events
  • Sponsored search
  • Facebook offers
  • Promoted posts

Standaard Facebook advertenties

Deze Facebook advertenties bevatten een plaatje, een kop en een tekst. Als adverteerder kun je die simpel samenstellen. Als je advertentie klaar is, kun je aangegeven aan wie ze getoond moeten worden.

Sponsored stories

Met Sponsored stories kun je van bepaalde updates van derden een Facebook advertentie maken. Met sponsored stories kun je die specifieke update extra aandacht geven. Sponsored stories is mogelijk wanneer mensen::

  • Een pagina like
  • Een update liken
  • Een uitnodiging voor een event accepteren
  • Een stem uitbrengen op een poll
  • Inchecken op een bepaalde locatie
  • Een app of een spelletje spelen
  • Een website delen of liken

Met andere woorden alle interactie rondom jouw Facebookpagina kan extra aandacht krijgen en dat leidt vaak tot meer fans of meer interactie rondom jouw merk.

Page post ads

Als je een update op jouw pagina zet en je wilt extra aandacht voor die update, kun je page post ads inzetten. Je maakt daarmee van je update een Facebook advertentie. Daarbij staat ook vermeld hoeveel mensen je update al geliked hebben. Er zij drie soorten page post ads:

  1. Met een volledige video
  2. Met een foto
  3. Met een link naar de update

Sponsored events

Met deze optie kun je een event dat je organiseert extra aandacht geven met een Facebook advertentie. Facebook zet je event om in een advertentie en moedigt mensen daarmee aan zich in te schrijven.

Sponsored search

Met een Facebook advertentie kun je ook bovenaan in de zoekbalk adverteren. Het is mogelijk de bovenste posities in te kopen. Het is alleen mogelijk bij deze optie om te linken naar een Facebookpagina en niet naar een externe pagina.

Facebook offers

Met Facebook offers is het mogelijk om bepaalde aanbiedingen onder de aandacht te brengen bij een bepaalde doelgroep. Een aanbieding mag gelden in de winkel, op internet of op beide.
Mensen die gebruikmaken van de aanbieding, krijgen een e-mail met de voorwaarden, de vervaldatum en de actie- of streepjescode.

Promoted posts

Als je een update plaatst en je wilt deze extra aandacht geven kun je naast page post ads ook een promoted post inzetten. Je update wordt dan met voorrang op de newsfeed van jouw doelgroep geplaatst. Je betaalt dan niet per klik (CPC), maar een vast bedrag voor een bepaald bereik.

Targeting opties

Je hebt bij Facebook advertenties verschillende mogelijkheden voor targeting op de volgende onderwerpen:

  • Interesse
  • Locatie
  • Leeftijd
  • Werk
  • Burgerlijke staat
  • Opleiding
  • Taal
  • Vrienden van connecties
  • Fans van bepaalde pagina’s

Daarnaast kan ook worden gekozen voor:

  • precieze interesse
  • Brede categorieën

Precieze interesse

Bij deze optie geef je een aantal zoekwoorden en onderwerpen op, waarna wordt geprobeerd de Facebook advertentie te tonen aan gebruikers die interesse hebben in die onderwerpen.

Brede categorieën

Bij deze vorm van Facebook advertenties maak je gebruik van de groepen die Facebook al zelf heeft samengesteld. Het is mogelijk om bij een campagne precieze interesses te combineren met brede categorieën. Facebook geeft aan hoe groot het bereik is bij elke aanpassing in de targeting

Tips voor Facebook advertenties

Hoe zorg je er nou voor dat jouw Facebook advertentie beter presteert dan andere advertentie? Facebook geeft 4 tips:

  • Noem in de titel een duidelijke actie die moet worden ondernomen.
  • Gebruik een eenvoudige, maar opvallende en relevante afbeelding.
  • Gebruik in de tekst een duidelijke call to action.
  • Benadruk voordelen om te klikken.

Als laatste tip wil ik meegeven net als bij alle wat je plaatst op internet; testen, testen en nog eens testen. En analyseer je resultaten en stuur bij waar nodig is.

Wil je meer weten over LinkedIn marketing?

Deel dit bericht

delingen