9 bekeken

Gepubliceerd op:

Laatste update: 14/02/2024
online marketing sociale media marketing social media analytics analyse platformen

Het belang van sociale media marketing

In het begin was Sociale Media Marketing gericht op bereik en impressies. Maar Sociale Media marketing neemt een steeds belangrijkere plaats in online marketing. Nu is sociale media meer gericht op het generen van verkeer naar de website, impact, sales en conversies. Technieken en middelen die het makkelijker maken om sociale media conversie gedreven te maken, worden in een hoog tempo ontwikkeld en ingezet door adverteerders en bedrijven. Ook video en messaging het sociale landschap.

Sociale Media  bevindt zich in een roerige tijd. Zo erg dat de term sociale media niet meer passend is. Elk afzonderlijk sociaal platform is gegroeid naar een eigen uniek bedrijf, platform of dienst. Ze zijn zo anders en uniek dat ze niet eens meer op elkaar lijken en daarmee het begrip sociale media lijken te zijn ontgroeid.

Lees ook

Wat is Social Media Marketing?

Sociale Media Marketing heeft betrekking op het benutten van de kansen en mogelijkheden die sociale media en netwerken bieden voor marketing doeleinden. Sociale media  draagt onder andere bij aan branding, betrokkenheid, service en meer verkeer naar je site. Dit zorgt weer voor meer leads conversies. Daarmee speelt sociale media een steeds grotere rol in marketingstrategie.

Sociale platformen

Bekende sociale media platformen zijn:

  • Facebook
  • Twitter
  • Snapchat
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Tiktok
  • YouTube

Op welke sociale platform je actief moet zijn is afhankelijk van je doelgroep. Niet ieder platform zal geschikt zijn om te gebruiken voor jou aanwezigheid. Onderzoek zal uitwijzen welke sociale media past bij jouw strategie en product, dienst of service van je website.

Lees ook

Gebruikers en hun motivatie op social media

De activiteiten van gebruikers van sociale media kunnen worden in gedeeld in drie groepen. Namelijk zij die:

  • Consumeren
  • Bijdragen
  • Creëren

Daarnaast hebben gebruikers verschillende motivaties om op sociale media actief te zijn:

  • Entertainment
  • Informatie
  • Persoonlijke identiteit
  • Integratie en sociale interactie
  • Beloning
  • Zelfverwezenlijking.

Deze informatie kan waardevol zijn voor je Sociale Media Marketing. Als je weet wat je doelgroep op sociale media doet en bezighoudt, kan je daar met gerichte targeting op inspelen. Zo vergroot je je bekendheid (branding), betrokkenheid en conversie.

Lees ook

Het meten van social media (analytics)

Sociale media kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het bezoek aan websites, zowel in kwantitatieve als in kwalitatieve zin. Verwijzend verkeer is makkelijk te meten. Dit komt rechtstreeks in de verkeerbronnen naar voren. De volgende 5 ratio’s dienen gemeten te worden:

  • Bereik
  • Conversieratio
  • Versterkingsratio
  • Applausratio
  • Economische waarde.

De meeste sociale platforms hebben ook hun eigen ingebouwde analyse tools. Deze bieden onder andere inzicht in pagina-likes, shares, pageviews, posts, en bereik. Deze informatie is waardevol om te zien of je aanwezigheid succesvol is of dat je moet bijsturen.

Lees ook

Meer social media

Sociale Media Marketing is een zeer waardevol instrument om je bekendheid te vergroten, meer verkeer naar je websites te leiden en het vergroten van leads en conversie.

Hieronder vind je een aantal links voor meer informatie over de afzonderlijke sociale platformen.

(Visited 9 times, 1 visits today)

Sociale Media Marketing. Laat je zien op sociale media