E-mail marketing nieuwsbrieven

Home » Kennisbank » Kennisbank » E-mail Marketing » E-mail marketing nieuwsbrieven

E-mail marketing nieuwsbrieven

e-mail marketing onlinemarketinganalyse

E-mail marketing kan verschillende doelen hebben. Het kan bijvoorbeeld worden ingezet voor het generen van bezoek, leads en sales op je website. Maar het kan ook een middel zijn om je relatie met klanten te behouden of verstevigen. Soms wordt het ook gebruikt om feedback aan klanten te vragen. E-mail marketing is niet een doel op zich, maar wel een tool om bepaalde doelen te bereiken.

Er zijn twee vormen van email marketing:

  • Adverteren in nieuwsbrieven van derden
  • Het opzetten en beheren van een eigen nieuwsbrief.

Adverteren in nieuwsbrieven van derden

Als je een advertentie plaatst in een nieuwsbrief van derden wordt meestal afgerekend op basis van een bedrag per duizend ontvangers van de nieuwsbrief. Dus het risico ligt volledig bij de adverteerder. Als niemand op de bewuste advertentie klikt, moet je als adverteerder wel betalen. Het is daarom ook aan te raden aanvullende afspraken over te maken.

Het is goed om wat onderzoek te doen voordat je in een nieuwsbrief van derden gaat adverteren. Vragen als: Hoe oud is het e-mail bestand? Hoe actueel is het bestand? Hoe groot is de maandelijkse aanwas? Welke andere partijen hebben wel eens geadverteerd in de nieuwsbrief? Daarnaast is een belangrijke ratio wat de normale openrate (het is het percentage van de ontvangers dat de nieuwsbrief opent) is? En wat de normale klikratio is (het percentage ontvangers dat op de link in de nieuwsbrief klikt)? Het is ook af te raden te adverteren in nieuwsbrieven waarin in concurrenten ook al adverteren met eenzelfde boodschap.

Om goed inzicht te krijgen in hoe de advertentie wordt opgepakt door lezers van de nieuwsbrief is het aan te bevelen om zoveel mogelijk te meten en te analyseren. Probeer ook met verschillende advertenties te experimenteren om te testen welke uiting in de toekomst het beste resultaat oplevert.

Het inkopen van advertenties in nieuwsbrieven van derden gebeurt meestal via netwerken die websites vertegenwoordigen of via uitgevers die een groep sites beheren.

Opzetten en beheren van eigen nieuwsbrieven

In plaats van adverteren in nieuwsbrieven van derden kan je beter zelf nieuwsbrieven maken en uitsturen. Je kan naast advertenties en acties ook informatie verwerken in je nieuwsbrief of de relatie met klanten onderhouden.

Het eerste waar je mee dient te beginnen, als je die nog niet hebt, is het werven van e-mailadressen. Zorg voor een simpel aanmeldformulier voor de nieuwsbrief. Hou daarbij de nieuwe regels van AVG in het achterhoofd. Vraag niet meteen te veel informatie in zo’n aanmeldformulier. Vraag alleen informatie die je ook echt gaat gebruiken. Maar voor een nieuwsbrief is een naam en e-mailadres al voldoende. Met een naam kan je de nieuwsbrief personaliseren.

Wek vertrouwen bij potentiële klanten die overwegen zich in te schrijven. Maak duidelijk dat alle privacyrichtlijnen zijn gewaarborgd volgens de AVG en de mogelijkheid tot uitschrijving.

Benut alle momenten maximaal

Als je digitale nieuwsbrieven publiceert, zijn er diverse contact momenten (Touchpoints) met de klant. Een daarvan is het moment van versturen van de nieuwsbrief. Maar er zijn meerdere contact momenten. Denk aan het moment van aanmelding. Iemand schrijft zich in en ontvangt een hij een bevestiging op het web en via e-mail. Ook bij uitschrijving krijgt hij een bevestiging op het web en via mail. Dit zijn de ideale momenten om bepaalde producten en diensten aan te bieden. Zo kan je in een bevestigingsmail ook alle andere methodes waarlangs nieuws kan worden gevolgd te noemen: zoals Facebook of Twitter of de website. Je kunt ook bestaande abonnees attenderen op de mogelijkheid andere te wijzen op de nieuwsbrief. Dit kan bijvoorbeeld door een knop Stuur door in de footer van de nieuwsbrief.

Een spetterende e-mailing ontwerpen

Mensen ontvangen dagelijks vele e-mails in hun inbox. Hoe val je dan met jouw e-mail of nieuwsbrief op tussen al die e-mails. Ontvangers selecteren hun e-mail op twee variabelen: de verzender van de nieuwsbrief en het onderwerp van de nieuwsbrief.

Als verzender van de nieuwsbrief dien je vertrouwen te wekken bij de ontvangers. Gebruik daarom een duidelijk herkenbare e-mailadres.

Voor het bedenken van een goed onderwerp kunnen dezelfde regels worden toegepast als bij het schrijven van titels van tekstuele advertenties:

  • Gebruik een vraagteken.
  • Wees persoonlijk.
  • Speel in op de actualiteit of het weer.
  • Gebruik ranking woorden.
  • Gebruik bekende Nederlanders
  • Creëer een sense of urgency.
  • Creëer schaarste.
  • Wees origineel.
  • Gebruik gekke tekens in de tekst

Het is ook mogelijk het onderwerp te personaliseren. Bij het personaliseren is het wel van belang het onderwerp en de berichten zo relevant mogelijk te houden.

De boodschap van de e-mail of nieuwsbrief

Voor een optimale nieuwsbrief is een goede mix tussen informatieve content en commerciële content noodzakelijk. Probeer unieke informatie te geven, die mensen niet willen mislopen. Personaliseer daarnaast de e-mail tot de opmaak aan toe.

Een aantal richtlijnen voor inhoud en opmaak van e-mails of nieuwsbrieven zijn:

  • Personaliseer de boodschap op basis van eerder gedrag en klantprofiel.
  • Houd de boodschap kort en krachtig en gebruik korte zinnen.
  • Maak de call to action button duidelijk zichtbaar.
  • De e-mail moet passen in het preview pane.
  • De e-mail moet een boodschap bevatten en niet verschillende.
  • Gebruik een voldoende groot lettertype.
  • Vermijd onnodige animaties of onnodige tekst.
  • Een e-mail moet uitnodigend zijn en niet schreeuwend.
  • Een link moet duidelijk herkenbaar zijn als een link.
  • De e-mail mag niet te breed zijn (voorkom horizontaal scrollen)
  • Benut bij plaatjes de alt tag
  • Neem bovenaan een tekstlink op naar een online versie en mobiele versie.
  • Zorg voor een afmeldlink en een doorstuurlink.

Steeds meer e-mailsoftware (waaronder Outlook, Hotmail en Gmail) blokkeren plaatjes in e-mail. Het is daarom van belang dat een HTML e-mail altijd bovenin een tekstuele zin bevat waarin in een regel de kernboodschap wordt beschreven, inclusief een link naar de online versie van de e-mail, of naar de actiepagina die in de e-mail wordt genoemd.

Steeds meer mensen lezen hun e-mail op hun mobiele telefoon. Dat heeft belangrijke gevolgen voor e-mail marketing. Zorg dat je e-mails of nieuwsbrieven zijn geoptimaliseerd voor mobiele telefoons. Test uitvoering de e-mail of ze op alle devices er goed uitzien voor je ze verstuurt.

Het testen van je e-mail of nieuwsbrief

Zoals bij veel vormen van online marketing is het testen van je e-mail of nieuwsbrief van groot belang. Het uitvoeren van een goede test is een grote uitdaging. Soms testen marketeers eerst hun mailing op een klein aantal abonnees. Het is daarbij van belang dat je een representatieve mix van je bestand te gebruiken. Door vooraf allerlei keuzes uit te sluiten, vindt sub optimalisatie plaats. Testen is mogelijk met veel variabelen. Je kan hierbij denken aan:

  • Het tijdstip van verzending.
  • Het onderwerp.
  • De verzender.
  • De lengte van de e-mail.
  • De tekst in de e-mail.
  • De uitingen in de e-mail
  • Het design van de e-mail

Tijdstip en frequentie van verzenden

Wanneer en hoe vaak verzend je nou een mailing? Het advies is verzend vooral wanneer andere niet verzenden. Hoe minder nieuwe e-mails iemand in zijn inbox heeft, hoe meer jouw e-mail opvalt en hoe beter je nieuwsbrief wordt gelezen.

De beste dag en tijdstip voor verzending is mede afhankelijk van het product of dienst waarvoor wordt geadverteerd.

Maar hoe vaak verzend je nou een nieuwsbrief? Voor elke type nieuwsbrief geldt een eigen optimale frequentie. Twee keer per maand is de meest gebruikte frequentie.

Code e-mail marketing

De DDMA (Dutch Dialogue Marketing Association) heft een code opgesteld voor e-mail marketing. Een zogenaamde opt-in is verplicht en mag niet standaard aan staan. Er moet dus bij de inschrijving van de e-mail expliciet staan dat iemand actief een vinkje moet plaatsen. Daarnaast dient er een voorbeeld e-mail beschikbaar te zijn en moet duidelijk worden gemaakt in welke frequentie de nieuwsbrief verschijnt.