79 bekeken

Gepubliceerd op:

Laatste update: 12/09/2022

Categorie:

Een conversiegerichte email nieuwsbrief maken

Wat is een nieuwsbrief, email nieuwsbrief

Het belang van nieuwsbrieven wordt vaak onderschat. Het maken en versturen van een nieuwsbrief is iets wat gedaan wordt omdat het moet.  Ook wordt gezegd dat nieuwsbrieven ‘niet meer van de tijd is’. Maar de waarheid is dat nieuwsbrieven ervoor zorgen dat je in contact blijft met je bestaande en nieuwe klanten. Hierdoor blijf je zichtbaar voor je doelgroep en blijf je in hun gedachten zitten (top-of-mind positie). Bovendien bereik je met een nieuwsbrief in één keer een grote groep (handig bij een nieuwe product of dienst).

Het doel van het maken het versturen van nieuwsbrieven

Wat is een nieuwsbrief, email nieuwsbrief

Nieuwsbrieven (E-mail marketing) kan verschillende doelen hebben. Het kan bijvoorbeeld worden ingezet voor het generen van bezoek, leads en sales op je website. Maar het kan ook een middel zijn om je relatie met klanten te behouden of verstevigen. Soms wordt het ook gebruikt om feedback aan klanten te vragen.

Hoe maak je nu een originele nieuwsbrief die aanzet tot actie?

Mensen ontvangen dagelijks tientallen, misschien wel honderden e-mails. De meeste van de mails verdwijnen ongeopend en dus ongelezen in de digitale prullenbak.

Maar toch wil je graag dat jouw mail wel geopend en gelezen wordt. Het liefst wil je dat er de nodige conversie uit voortkomt.

Maar hoe zorg je er nu voor dat jouw nieuwsbrief wel wordt gelezen en de ontvanger tot de gewenste actie aanzet? Wanneer moet je een nieuwsbrief versturen? Een originele nieuwsbrief maken, hoe werkt dat?

In dit artikel vind je een stappenplan voor het maken van een actie gerichte nieuwsbrief. Daarnaast geef ik nog 18 tips om nog meer conversie uit je nieuwsbrieven te halen.

Stappenplan voor het maken van krachtige nieuwsbrieven!

Voor het maken van een actie gerichte nieuwsbrief heb je informatie nodig over de doelgroep die je wilt bereiken, het doel en de inhoud van je nieuwsbrief en de behoefte van de doelgroep.

Als je een nieuwsbrief gaat maken, kun je onderstaande stappen doorlopen voor het bepalen van de inhoud van je nieuwsbrief:

Stap 1:  Bepaal de doelgroep voor je nieuwsbrief

Als eerste is het belangrijk te weten wie je doelgroep is. De doelgroep is namelijk bepalend voor de inhoud van nieuwsbrief. Niet elke doelgroep kun je op dezelfde manier en met dezelfde content benaderen. Immers elke doelgroep heeft zijn eigen interesses, eigenschappen en kennis. Je kunt doelgroepen indelen naar o.a:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Hobby’s
  • Koopgedrag

Er zijn veel tools beschikbaar voor het bepalen van jouw doelgroep. Op deze manier kan je een buyer persona in kaart brengen.

Stap 2: Bepaal het doel van de nieuwsbrief

De tweede stap is het bepalen van het doel van je nieuwsbrief. Je weet nu tot wie je je moet richten (doelgroep). Maar waar wil je je doelgroep mee bereiken. Wil je in je nieuwbrief je doelgroep informeren? Of wil je de ontvanger op de hoogte brengen van nieuwe diensten of producten? Of is jouw doel de lezer te vermaken, inspireren of te activeren?

Met het bepalen van het doel weet je ook hoe je de nieuwsbrief gaat vormgeven (template). Je maakt je nieuwsbrief veel meer actie gericht en je kunt het doel koppelen aan je doelgroep.

Stap 3: Waar heeft de doelgroep behoefte aan

Je weet nu wie je doelgroep is en wat de doelstelling van je nieuwsbrief is. Nu is het van belang in te schatten waar de ontvangers van je nieuwsbrief behoefte aan hebben. Waar willen ze over geïnformeerd worden? Of welke acties zijn interessant genoeg om te vermelden in de nieuwsbrief? In de onderwerpregel kan je hier goed op inspelen.

Andere vragen die je jezelf kunt stellen zijn:

  • Wat zijn de verwachtingen de ontvanger?
  • Hoe maak ik deze verwachtingen waar?

Bovenstaande vragen helpen jouw dat de inhoud van de gemaakte nieuwsbrief aansluit op die van de behoefte van de doelgroep.

Stap 4: Waar ga je het in je nieuwsbrief over hebben

In deze stap ga je de exacte inhoud van je nieuwsbrief bepalen. Verzamel alle informatie over je producten, diensten enz. die je wilt verwerken in je nieuwsbrief. Maak de inhoud nieuwswaardig. Speel slim in op de actualiteiten, seizoenen, feestdagen, gebeurtenissen, het weer enz. Ga ook opzoek naar beeldmateriaal  en andere leuke visuals die aansluiten op de onderwerpen.

Gebruik niet al teveel woorden maar laat beeldmateriaal de content de berichten ondersteunen.

Stap 5: breng structuur aan in je nieuwsbrief

Als je meerdere items in je nieuwsbrief verwerkt is slim om hier een bepaalde structuur in aan te brengen. Zet de verschillende berichten in volgende van belangrijkheid. De ontvangers van je nieuwsbrief lezen lang niet alles en zullen al scannend door de nieuwsbrief gaan.

Heeft jouw doelgroep wel een hoge open-ratio, dan kun je de gehele nieuwsbrief gebruiken om naar een uiteindelijke plot te werken. Zo zorg je dat alle items in je nieuwsbrief aanbod komen en ook daadwerkelijk de aandacht krijgen die ze verdienen.

Stap 6: Het maken van de nieuwsbrief

Als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen, ben je klaar om daadwerkelijk je nieuwsbrief te gaan schrijven en opmaken. Je hebt je doelgroep, de behoefte, doel en inhoud van de nieuwsbrief. Zorg voor een goede verhouding van content en visuals.

Na een het maken van eventuele A/B versie en uitgebreide controle (zie ook tips) kan de nieuwsbriefbrief verstuurt worden.

Doorloop iedere keer alle bovenstaande stappen voor een succesvolle nieuwsbrief.

Tips voor het maken van succesvolle nieuwsbrieven

Bovenstaande stappenplan vormt de basis voor het maken van een nieuwsbrief. Graag geef ik je ook nog een aantal tips om je nieuwsbrief nog succesvoller te maken. Onderstaande tips zorgen ervoor dat de ontvangers van de nieuwsbrief tot jouw gewenste actie wordt aangezet.

Tip 1: Zorg voor een up-to-date e-mailadressen bestand

Het eerste waar je mee dient te beginnen, als je die nog niet hebt, is het werven van e-mailadressen. Zorg voor een simpel aanmeldformulier voor de nieuwsbrief. Hou daarbij de nieuwe regels van Algemene verordening gegevensbescherming(AVG) in het achterhoofd.

Vraag niet meteen te veel informatie in zo’n aanmeldformulier. Vraag alleen informatie die je ook echt gaat gebruiken. Maar voor een nieuwsbrief is een naam en e-mailadres al voldoende. Met een naam kan je de nieuwsbrief personaliseren.

Wek vertrouwen bij potentiële klanten die overwegen zich in te schrijven. Maak duidelijk dat alle privacyrichtlijnen zijn gewaarborgd volgens de AVG en de mogelijkheid tot uitschrijving.

Tip 2: Hou het per nieuwsbrief bij één onderwerp.

Het is verstandig per nieuwsbrief 1 onderwerp te behandelen. Meerdere onderwerpen leidt tot verwarring en mogelijke keuzestress bij de ontvangers. Ze weten niet wat er van hun verlangt wordt. Dat gaat ten koste van de conversie en bijbehorende KPI’s.

Wat is het doel van de nieuwsbrief? En wat wil je met deze nieuwsbrief bereiken?

Tip 3: Schrijf vanuit de ontvangers van je nieuwsbrief

Je schrijft de nieuwsbrief aan je klanten met een bepaald doel. Je wilt ze graag aanzetten tot en bepaalde actie. Dan is het verstandig om ook in hun ‘taal te spreken’. Hoe duidelijker de boodschap in de nieuwsbrief bij je ontvangers aankomt, hoe makkelijker ze tot de gewenste actie overgaan.
Aangezien jij een expert bent binnen je vakgebied (nice) ben jij bekend met alle vaktermen op dat vlak. Maar de gemiddelde lezer van jouw nieuws brief is dat niet. Daarom is het van belang dat je je kennis op een zo eenvoudig mogelijke manier (Jip & Janneke taal) uitlegt.

Tip 4: schrijf op een persoonlijke manier.

Schrijf de teksten binnen je nieuws brief op een manier persoonlijke manier. Schrijf zoals je zelf ook zou willen worden aangesproken als ontvanger. Mensen zijn gevoelig voor een persoonlijke manier van aanspreken. Op die manier bouw je ook een persoonlijke relatie op met je doelgroep. Met deze aanpak komt de boodschap ook beter over.

Tip 5: De manier waarop je je doelgroep aanspreekt

Schrijf de teksten binnen je nieuws brief op een manier persoonlijke manier. Schrijf zoals je zelf ook zou willen worden aangesproken als ontvanger. Mensen zijn gevoelig voor een persoonlijke manier van aanspreken. Op die manier bouw je ook een persoonlijke relatie op met je doelgroep. Met deze aanpak komt de boodschap ook beter over.

Tip 6: Maak gebruik van storytelling

Mensen zijn gewend naar verhalen te luisteren. Het vertellen van verhalen is de meest natuurlijke manier van communiceren. Als je een verhaal vertelt, blijft de informatie beter hangen dan alleen maar feitelijke informatie delen. Deze manier van storytelling kan je prima toepassen op nieuwsbrieven. Verwerk in een persoonlijk verhaal je boodschap door middel van een bruggetje. Nog beter; zorg dat de lezer zich kan vinden in het verhaal. Zo komt de nieuwsbrief minder over als reclame.

Tip 7: Benut alle contact momenten maximaal

Als je digitale nieuwsbrieven publiceert, zijn er diverse contact momenten (touchpoints) met de klant. Een daarvan is het moment van versturen van de nieuwsbrief. Maar er zijn meerdere contact momenten. Denk aan het moment van aanmelding. Iemand schrijft zich in en ontvangt een hij een bevestiging op het web en via e-mail. Ook bij uitschrijving krijgt hij een bevestiging op het web en via mail.

Dit zijn de ideale momenten om bepaalde producten en diensten aan te bieden. Zo kan je in een bevestigingsmail ook alle andere methodes waarlangs nieuws kan worden gevolgd te noemen: zoals Facebook of Twitter of de website.

Tip 8: Neem een deelknop op.

Je kunt ook bestaande abonnees attenderen op de mogelijkheid andere te wijzen op de nieuwsbrief. Dit kan bijvoorbeeld door een knop Stuur door in de footer van de nieuwsbrief.

Tip 9: Zorg voor een opvallende lay-out

De belangrijkste items van je nieuwsbrief zet je bovenaan je nieuwsbrief. Zorg daarnaast voor een goede verhouding tussen tekst en afbeeldingen. Prop je nieuwsbrief ook niet helemaal vol. Houdt voldoende witruimtes tussen de verschillende items. Ook een goede hiërarchische draagt bij aan de leesbaarheid van een nieuwsbrief. Daarnaast is een goed gekozen kleurenschema van belang. Maar ook de content zelf bepaald de tevredenheid van de lezer.  

Tip 10:  Gebruik korte zinnen in de nieuwsbrief.

Het lezen van tekst op een beeldscherm kost meer energie dan op papier. Maak daarom korte zinnen. Lange zinnen zijn snel moeilijk leesbaar. De kans dat de ontvanger van de nieuwsbrief afhaakt is groot. Hou het dus simpel met korte zinnen om de lezer vast te houden.

Tip 11: Maak een pakkende onderwerpregel.

Mensen ontvangen dagelijks vele e-mails in hun inbox. Hoe val je dan met jouw nieuwsbrief op tussen al die emails.

Voor het bedenken van een goed onderwerp kunnen dezelfde regels worden toegepast als bij het schrijven van titels van tekstuele advertenties:

  • Gebruik een vraagteken.
  • Wees persoonlijk.
  • Speel in op de actualiteit of het weer.
  • Gebruik ranking woorden.
  • Gebruik bekende Nederlanders.
  • Creëer een sense of urgency.
  • Creëer schaarste.
  • Wees origineel.
  • Gebruik gekke tekens in de tekst

Het is ook mogelijk het onderwerp te personaliseren. Bij het personaliseren is het wel van belang het onderwerp en de berichten zo relevant mogelijk te houden.

Maak je onderwerpregel niet te lang. Anders ziet de ontvanger een afgekapte regel in zijn inbox. Dit kan van invloed zijn op de klikfrequentie.

Tip 12: Val gelijk met de deur in huis

Begin je nieuwsbrief meteen met je belangrijkste onderwerp of aanbod. Gebruik daarvoor een prikkelende koptekst. Zo verleid je de ontvanger meer te willen lezen. De eerste alinea moet meteen de aandacht van de lezer vasthouden.

Tips 13: Hou rekening met voorbeeld in email software (preview pane)

Steeds meer e-mailsoftware (waaronder Outlook, Hotmail en Gmail) blokkeren plaatjes in e-mail. Het is daarom van belang dat een HTML e-mail altijd bovenin een tekstuele zin bevat waarin in een regel de kernboodschap wordt beschreven, inclusief een link naar de online versie van de e-mail, of naar de actiepagina die in de e-mail wordt genoemd.

Steeds meer mensen lezen hun e-mail op hun mobiele telefoon. Dat heeft belangrijke gevolgen voor e-mail marketing. Zorg dat je e-mails of nieuwsbrieven zijn devices er goed uitzien voor je ze verstuurt.

Tip 14:  Zet de lezer aan tot actie met een call-to-action knop

Zorg voor een actief slot. Sluit de nieuwsbrief of een item binnen de mail af met een duidelijk call-to-action (CTA). Zo’n call-to-action knop linkt dan naar een uitgebreidere versie van je bericht op een pagina van je website. Met deze CTA knoppen kun je direct de doorklikratio(click-through-rate of CTR) meten. Zo weet je of je bericht van je nieuwsbrief aanslaat.

Maak een duidelijke call-to-action knop met weinig afleiding. Vermijd knopteksten als ‘klik hier’ of ‘lees meer’. Dit is onduidelijk voor de lezer. Het moet meteen duidelijk zijn waar je link naar toe leidt.  Zo vergroot je de kans dat de lezer tot de gewenste actie over gaat. Je wilt namelijk zo veel mogelijk conversie genereren.

Tip 15: Het testen van je nieuwsbrief met A/B

Zoals bij veel vormen van online marketing is het testen van je nieuwsbrief van groot belang. Het uitvoeren van een goede A/B test is een grote uitdaging. Soms testen marketeers eerst hun mailing op een klein aantal abonnees. Het is daarbij van belang dat je een representatieve mix van je bestand te gebruiken. Door vooraf allerlei keuzes uit te sluiten, vindt sub optimalisatie plaats. Testen is mogelijk met veel variabelen. Je kan hierbij denken aan:

  • Het tijdstip van verzending.
  • Het onderwerp.
  • De verzender.
  • De lengte van de e-mail.
  • De tekst in de e-mail.
  • De uitingen in de e-mail
  • Het design van de e-mail

Tip 16: Controleer je nieuwsbrief voor het versturen

Het klinkt zo logisch, maar toch. Controleer de nieuwsbrief op alle mogelijke fouten zoals typfouten. Nog beter laat iemand anders er met een frisse blik naar kijken.

Controleer daarnaast ook of de nieuwsbrief op alle devices (desktop, laptop, tablet en mobiel) goed overkomt.

Je kan ook een interne test verzending doen. Zo weet je zeker dat alle ontvangers straks goed te zien krijgen.

Als alles tip top in orde is, is de nieuwsbrief helemaal klaar voor verzending.

Tip17: Het beste tijdstip en de frequentie voor het versturen van een nieuwsbrief

Het kwam bij tip 15 al even aan de orde. Het beste tijdstip en de frequentie voor het versturen van nieuwsbrieven is een kwestie van testen en meten.

Wanneer en hoe vaak verzend je nou een mailing? Het advies is verzend vooral wanneer andere niet verzenden. Hoe minder nieuwe e-mails iemand in zijn inbox heeft, hoe meer jouw e-mail opvalt en hoe beter je nieuwsbrief wordt gelezen.

De beste dag en tijdstip voor verzending is mede afhankelijk van het product of dienst waarvoor wordt geadverteerd.

Maar hoe vaak verzend je nou een nieuwsbrief? Voor elke type nieuwsbrief geldt een eigen optimale frequentie. Twee keer per maand is de meest gebruikte frequentie.

Tip 18: Je nieuwsbrief meten en evalueren.

Na het versturen van je nieuwsbrief wil je natuurlijk weten of deze succesvol is. Waarschijnlijk heb je vooraf een aantal doelstellingen, KPI’s en ondersteunende metrics vastgesteld. Voorbeelden waar je op wilt sturen zijn open rate, click through rate, conversies en afmeldingen.

Daarnaast wil je ook wellicht weten welke versie (A/B  testen) van je nieuwsbrief is bekeken en de meeste conversie heeft opgeleverd. Misschien heb je aan een testgroep om feedback gevraagd op je nieuwsbrief.

Al deze informatie verzamel je en evalueer je. Deze kennis kunnen weer gebruiken om je volgende nieuwsbrief te optimaliseren en zo nog meer conversie te genereren.

(Visited 79 times, 1 visits today)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zo maak je originele en actie gerichte nieuwsbrieven