Google Analytics

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het online marketing landschap. Google Analytics is het meest gebruikte pakket voor webanalyse binnen online marketing. Met Google Analytics kun je het gebruikersgedrag van je website bezoekers meten en analyseren.

In 2004 nam Google het webanalysepakket over van Urchin. Sindsdien is deze software niet meer te vergelijken met het huidige Google Analytics. Google heeft het pakket doorontwikkeld tot een volwaardig webanalysepakket. In deze categorie vind je informatie hoe je met Google Analytics meer inzichten krijgt over het gedrag van de bezoekers van je website.

Met Google Analytics kun je veel meer dan alleen statistieken, zoals bezoeken en conversies, bekijken. Door gebruikersgedrag te achterhalen krijg je informatie waar je acties aan kunt koppelen. Wat kun je eigenlijk allemaal met Google Analytics?

Mogelijkheden van Google Analytics

Door de jaren heen heeft Google Analytics er tal van mogelijkheden bijgekregen. Dit maakt het voor een gemiddelde gebruiker lastig om de kracht van dit webanalyse pakket op waarde te schatten. Het is lastig om te bepalen welke functionaliteiten handig zijn voor een specifieke gebruiker van Google Analytics. Hoe je Google Analytics gebruikt, hangt samen met de doelstellingen van je website. Heb je een webshop of is je website puur informatief? Toch is het werken met Google Analytics niet al te moeilijk. Als je de mogelijkheden van Google Analytics leert kennen, kan je die waardevolle informatie achterhalen die van belang zijn om je website verder te optimaliseren.

In Google Analytics kun je veel rapporten met sitestatistieken bekijken. Maar uit welke rapporten kun je nu echt actiegerichte informatie halen? Wat zijn de voordelen om van Google Analytics?

  • Met Google Analytics kun je online marktonderzoek uitvoeren. Welke doelgroepen bezoeken je website? Naar welke informatie zijn de bezoekers op zoek?
  • Je maakt pagina’s met content voor je website. Welke pagina’s worden het meest gelezen door je bezoekers? Wat gebeurt er op deze pagina’s?
  • Je kunt achterhalen welke acquisitiekanalen verantwoordelijk zijn voor bezoeken en conversies op je website. In welke acquisitiekanalen moet je wel of niet investeren?
  • In Google Analytics kun je pieken en dalen in het websiteverkeer achterhalen. Zo kun je inspelen op externe factoren zoals seizoenen en vakantie- of feestdagen.
  • Welke contactmomenten (touchpoints) heeft de gebruiker op een pagina? En welke gevolgen heeft dit op je websiteresultaten?

Welke onderwerpen over Google Analytics kun je hier vinden?

  • Hoe implementeer je Google Analytics in je website? En wat komt erbij kijken?
  • Welke dasboards en (aangepaste) rapporten zijn er?
  • Wat zijn filters en segmenten? En hoe kan je deze toepassen?
  • Hoe haal je SEO-inzichten uit je data?
  • Wat is event tracking en hoe haal je hier actiegerichte inzichten uit?
  • Wat is conversieattributie? Hoe vertaal je deze cijfers naar concrete informatie om je campagneresultaten te verbeteren?
  • Hoe kan je online marktonderzoek doen in Google Analytics?