Google Analytics

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is tegenwoordig niet meer weg te denken uit het online marketing landschap. Google Analytics is het meest gebruikte pakket voor webanalyse binnen online marketing. Met Google Analytics kun je het gebruikersgedrag van je website bezoekers meten en analyseren.

In 2004 nam Google het webanalysepakket over van Urchin. Sindsdien is deze software niet meer te vergelijken met het huidige Google Analytics. Google heeft het pakket doorontwikkeld tot een volwaardig webanalysepakket. In deze categorie vind je informatie hoe je met Google Analytics meer inzichten krijgt over het gedrag van de bezoekers van je website.

Met Google Analytics kun je veel meer dan alleen statistieken, zoals bezoeken en conversies, bekijken. Door gebruikersgedrag te achterhalen krijg je informatie waar je acties aan kunt koppelen. Wat kun je eigenlijk allemaal met Google Analytics?

Mogelijkheden van Google Analytics

Door de jaren heen heeft Google Analytics er tal van mogelijkheden bijgekregen. Dit maakt het voor een gemiddelde gebruiker lastig om de kracht van dit webanalyse pakket op waarde te schatten. Het is lastig om te bepalen welke functionaliteiten handig zijn voor een specifieke gebruiker van Google Analytics. Hoe je Google Analytics gebruikt, hangt samen met de doelstellingen van je website. Heb je een webshop of is je website puur informatief? Toch is het werken met Google Analytics niet al te moeilijk. Als je de mogelijkheden van Google Analytics leert kennen, kan je die waardevolle informatie achterhalen die van belang zijn om je website verder te optimaliseren.

In Google Analytics kun je veel rapporten met sitestatistieken bekijken. Maar uit welke rapporten kun je nu echt actiegerichte informatie halen? Wat zijn de voordelen om van Google Analytics?

  • Met Google Analytics kun je online marktonderzoek uitvoeren. Welke doelgroepen bezoeken je website? Naar welke informatie zijn de bezoekers op zoek?
  • Je maakt pagina’s met content voor je website. Welke pagina’s worden het meest gelezen door je bezoekers? Wat gebeurt er op deze pagina’s?
  • Je kunt achterhalen welke acquisitiekanalen verantwoordelijk zijn voor bezoeken en conversies op je website. In welke acquisitiekanalen moet je wel of niet investeren?
  • In Google Analytics kun je pieken en dalen in het websiteverkeer achterhalen. Zo kun je inspelen op externe factoren zoals seizoenen en vakantie- of feestdagen.
  • Welke contactmomenten (touchpoints) heeft de gebruiker op een pagina? En welke gevolgen heeft dit op je websiteresultaten?

Welke onderwerpen over Google Analytics kun je hier vinden?

  • Hoe implementeer je Google Analytics in je website? En wat komt erbij kijken?
  • Welke dasboards en (aangepaste) rapporten zijn er?
  • Wat zijn filters en segmenten? En hoe kan je deze toepassen?
  • Hoe haal je SEO-inzichten uit je data?
  • Wat is event tracking en hoe haal je hier actiegerichte inzichten uit?
  • Wat is conversieattributie? Hoe vertaal je deze cijfers naar concrete informatie om je campagneresultaten te verbeteren?
  • Hoe kan je online marktonderzoek doen in Google Analytics?
online marketing Google Analytics GA webanalyse web analytics Alle Verkeer

Verkeersbronnen binnen Google Analytics

Verkeersbronnen binnen Google Analytics Er zijn verschillende verkeersbronnen binnen Google Analytics. Dit zijn de herkomstbronnen van de bezoekers van de website. Dit zijn de plaatsen waar de doorklikmogelijkheden naar de website staan. Binnen Google Analytics zijn er drie herkomstbronnen. Direct verkeer, verwijzend verkeer en zoekmachines. Daarnaast zijn er ook nog overige bronnen. Gegevens van verkeersbronnen bekijken …

Verkeersbronnen binnen Google Analytics Lees verder »

online marketing Google Analytics GA webanalyse doelgroepoverzicht

Google Analytics Doelgroep Overzicht

Rapport Doelgroep Overzicht Google Analytics Doelgroep Overzicht geeft de kerngegevens van je website. Gegevens van Doelgroep Overzicht bekijken Om de gegevens van Doelgroep Overzicht te bekijken ga je als volgt te werk: Kerncijfers Google Analytics Doelgroep Overzicht Aanmaken segmenten Door op segment toevoegen kun je in Google Analytics een dimensie selecteren die je wilt afzetten …

Google Analytics Doelgroep Overzicht Lees verder »

online marketing Google Analytics GA webanalyse doelgroepen doelgroep analyse doelgroepsegmentatie doelgroepsegmenteren

Google Analytics Doelgroep rapport Doelgroepen

Google Analytics Doelgroep rapport Doelgroepen Doelgroepen in Analytics zijn gebruikers die je groepeert op basis van een combinatie van kenmerken die betekenis hebben voor je organisatie. Een doelgroep zou uit niet meer kunnen bestaan dan de huidige kopers (neem gebruikers op die een of meer productweergaven hebben en sluit gebruikers uit die een of meer …

Google Analytics Doelgroep rapport Doelgroepen Lees verder »

online marketing Google Analytics GA webanalyse actieve gebruikers

Google Analytics Doelgroep Actieve gebruikers

Actieve gebruikers In het rapport doelgroep Actieve gebruikers kun je je gebruikers bekijken die de laatste 1, 7,14, of 28 dagen actief zijn geweest op je website. Het laat je de betrokkenheid zien van je bezoekers binnen een bepaalde periode. Gegevens van Actieve gebruikers bekijken Om de gegevens van Actieve gebruikers te bekijken ga je …

Google Analytics Doelgroep Actieve gebruikers Lees verder »

online marketing google analytics GA webanalyse rapportages

Overzicht Google Analytics rapportages

Overzicht Google Analytics rapportages Hieronder vind je een overzicht van alle Google Analytics rapportages. Door op één van de rapportages te klikken, krijg je een uitgebreide uitleg over dat rapport. Wat voor informatie kun je uit de afzonderlijke Google Analytics rapportages halen? Hoe stel je diverse parameters in. Wat zijn segmenten? Afzonderlijke Google Analytics rapportages …

Overzicht Google Analytics rapportages Lees verder »

online marketing Google Analytics GA webanalyse doelgroep lifetime value

Google Analytics doelgroep lifetime value

Lifetime value   In het Lifetime value rapport kun je de behaalde doelen/opbrengst per gebruiker op basis van een cohort(tijdsperiode) bepalen. Het Lifetime value rapport geeft je inzicht hoe waardevol je gebruikers zijn voor je organisatie op basis van lifetime-prestaties.  Je kunt per acquisitiekanaal (e-mail, sociale media of direct enz.) de klantwaarde van gebruikers bekijken. …

Google Analytics doelgroep lifetime value Lees verder »

online marketing Google Analytics GA webanalyse Cohort doelgroep

Google Analytics doelgroep Cohortanalyse

Rapport Cohortanalyse Het rapport Cohortanalyse geeft inzicht in een groep mensen (doelgroep) die binnen een bepaald tijdsvlak een bepaalde actie heeft afgerond. Een cohort heeft raakvlakken met een segment, maar heeft altijd een tijdcomponent in zich. Gegevens voor Cohortanalyse bekijken Je opent het rapport Cohortanalyse als volgt: Gegevens voor de Cohortanalyse zijn in alle Analytics- …

Google Analytics doelgroep Cohortanalyse Lees verder »

online marketing Google Analytics GA webanalyse conversieattributie

Conversieattributie Google Analytics

Conversieattributie binnen Google Analytics   Conversieattributie is het verschijnsel in Google Analytics dat een conversie op je website niet aan één verkeersbron is toegekend maar aan meerdere. Stel: een klant vindt je site eerst door op één van je Adwords-advertenties te klikken. Een paar dagen later komt de klant terug door via een sociaal netwerk …

Conversieattributie Google Analytics Lees verder »

online marketing Google Analytics artikelen GA webanalyse

Beschrijvingen Google Analytics rapporten

Google Analytics Op Google Analytics vind je een aantal interessante artikelen over alles wat met Analytics te maken heeft. Overzicht Google Analytics rapportages Google Analytics Doelgroep overzicht Google Analytics Doelgroep Actieve gebruikers Google Analytics doelgroep lifetime value Google Analytics doelgroep Cohortanalyse Google Analytics Doelgroep Doelgroepen Verkeersbronnen binnen Google Analytics Conversieattributie binnen Google Analytics