Het promoten van content. Zorg dat je content opvalt

Deel dit bericht

het promoten van content onlinemarketinganalyse

Het promoten van content. Zorg dat je content opvalt.

Het promoten van content is de kroon op je werk. Het maken van goede content neemt veel tijd in beslag. Daarom is het van belang dat je met je content zoveel mogelijk mensen bereikt. In dit deel van aan de slag met contentmarketing gaan we in op het promoten van content, hoe je een planning voor contentmarketing maakt en manieren waarop je je zichtbaarheid vergroot via eigen kanalen (owned media), gegenereerde kanalen (earned media) en betaalde kanalen (paid media).

Fanatieke bloggers raden aan net zoveel tijd te besteden aan het promoten van content als maken van ervan. Op ieder moment van de dag zijn er zoveel mensen online. Als je een grotere groep mensen wilt bereiken, is het van belang je content op een zo goed mogelijke manier te promoten.

Beschikbare media kanalen

Voor dat je begint aan je plan voor het promoten van content, is verstandig eerst de beschikbare kanalen af te wegen. In eerste instantie was sociale media geen media kanaal. Toen bestonden de volgende media kanalen:

  •  Eigen kanalen (owned media): Hiermee wordt vooral je eigen website bedoeld.
  •  Gegenereerde kanalen (earned media): Dit zijn blogposts en online artikelen over je merk, organisatie, product of dienst.
  •  Betaalde kanalen (paid media): Dit zijn o.a. online banners, Google Ads advertenties, advertentieruimte in nieuwsbrieven.

De laatste jaren is sociale media een steeds grotere media kanaal geworden. Daardoor is er een aanvulling gekomen op de bestaande drie media kanalen. Dit ziet er als volgt uit:

  •  Eigen kanalen (owned media): De pagina’s en accounts die je maakt op Social Media platforms behoren tot je eigen kanalen, ook al staan ze op een website als Facebook, LinkedIn of YouTube.
  •  Gegenereerde kanalen (earned media): Conversaties, discussies en berichten over je organisatie, merk, product of dienst zijn de media die je ‘verdient’. Deze berichten ontstaan uit zichzelf, of door hoe je je online positioneert en handen en voeten geeft aan je social media beleid.
  •  Betaalde kanalen (paid media): Dit zijn is de mogelijkheid tot adverteren op social media kanalen, zoals Facebook Advertising, LinkedIn Ads, Twitter en de meeste andere sociale kanalen die dit aanbieden.

Contentplanning

Als je weet via welke kanalen je je content wilt gaan promoten, kan je beginnen met het maken van een contentplanning. Een contentplanning is een gedetailleerde tijdlijn waarmee je je contentmarketingactiviteiten in kaart brengt. Als je weet wat voor content je wilt gaan publiceren en wanneer, maakt dit het hele proces inzichtelijker, duidelijker en efficiënter voor iedereen die daaraan meewerkt.

Enkele tips om aan de slag te gaan met je eigen contentplanning:

  • Stel haalbare doelen. Houd met je planning rekening met een realistisch tijdsschema. Als de planning niet uitvoerbaar is, gaat dit ten koste van efficiency en kan je niet het maximale uit je content halen.
  •  Denk ook eens aan belangrijke data zoals feestdagen en andere gelegenheden om zo seizoensgebonden content te publiceren.
  •  Overweeg meerdere kanalen te gebruiken. Onderzoek hoe je verschillende marketingkanalen kun inzetten voor het promoten van content.
  •  Houd altijd je doelgroep voor ogen. Ga in elk stadium van je planning (touch points of contactmomenten) uit van een afgebakende doelgroep. Als je een doelgroep segmenteert, specificeer dan welke subgroep je target.
  •  Experimenteer eens met online tools. Er zijn veel gratis tools waarmee je een planning kunt maken, content kunt publiceren op sociale media en samen met je team kunt werken aan content. Met deze content kun je tijd besparen doordat content deels automatisch wordt gemaakt en verspreid.

Tot slot

Samenvattend: denk na over de verschillende kanalen voor het promoten van content en je doelgroep die je voor ogen hebt. Daarna kan je aan de slag gaan met je contentplanning. Onderzoek bovenstaande tips en kijk een of er online tools voor handen zijn die je kunnen helpen het proces makkelijker te maken.

In het volgende deel over contentmarketing leg ik uit hoe je de reslutaten van contentmarketing analyseert. De kwaliteit van content meten met webanalyse.

In de volgende artikelen vind je alle andere onderwerpen over contentmarketing:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

shares