Kies de juiste indeling voor je content

Deel dit bericht

Home » Content Marketing » Kies de juiste indeling voor je content
vormen van content contentmarketing onlinemarketinganalyse

Kies de juiste indeling voor je content en vormen van content

Online content kan verschillende vormen hebben: van tekst, afbeeldingen of video’s tot infographics, e-books of casestudies. Elke vorm van content heeft zijn eigen voordelen. Of het nou is om te informeren, inspireren of te vermaken. In dit artikel ga ik in op de verschillende vormen van content en welke je kiest op basis van de behoeften en wensen van je specifieke doelgroep. Welke vorm je ook kiest, het doel van content is altijd hetzelfde: contact leggen met je doelgroep. Potentiele klanten reageren op je content, delen deze via sociale media, raken beter geïnformeerd en gaan daardoor wellicht over tot aankoop van een product of dienst.

Contentmarketingplan

Voordat je begint aan het creëren van content start je met het maken van een contentmarketingplan. Dit bevat de volgende elementen:

  •  Doelstellingen en communicatiedoelgroepen.
  •  Thema’s waaraan je aandacht wilt besteden.
  •  De onderwerpen die binnen de thema’s aan bod komen.
  •  Het soort content dat je wilt inzetten (artikel, video, blog of infographic).
  •  De media kanalen waarmee je aandacht gaat trekken voor je content (e-mail, social media of website)
  •  Je aanpak om de lezers van je content te verleiden om klant te worden.
  •  Een contentplanning of contentkalender maken.

Daar bij zijn er drie belangrijke succesfactoren:

  1. Streef naar autoriteit door thought leadership
  2. Maak gebruik van storytelling
  3. Zorg voor consistentie en continuïteit

Contentvormen

Populaire vormen van content zijn:

  •  Artikelen
  •  Blogs
  •  Infographics
  •  E-boeken
  •  Video’s
  •  Whitepapers

Succesvolle content die viral gaat is mooi. Maar uiteindelijk is content alleen maar echt interessant voor je doelgroep. Dus stem je content af op je doelgroep en leidt deze in de richting van een bepaald doel of een bepaalde actie.

Doel van content

Nu je op de hoogte bent met de verschillende vormen van content is de volgende vraag wat het hoofddoel is van je content? Bij contentmarketing worden vier hoofddoelen onderscheiden:

  •  Vermaken
  •  Inspireren
  •  Vermaken
  •  Overtuigen

Onderzoek voor je eigen website en sociale media accounts welke vormen van content je voor je doelgroep kunt gebruiken om specifieke contentdoelen te bereiken.

Wil je bezoekers informeren dan kunnen handleidingen, achtergrondartikelen, e-boeken en infographics bruikbare vormen zijn. Wil je ze echter inspireren? Dan zijn wellicht video’s, presentaties of webinars goede vormen van content. Om bezoekers te vermaken, kan je gebruik maken van content in de vorm van quizzen of wedstrijden. Overtuigen doe je bijvoorbeeld met content als testimonials of recensies.

Ga voor jezelf na wat voor jouw doelen de beste vormen van content zijn. Onderzoek ook met welke vormen van content je makkelijk zelf aan de slag kunt gaan en voor welke je hulp nodig hebt. Bepaal het doel van je content en kies vervolgens welke vormen daar het beste bij passen.

Tot slot

Tot slot van dit onderwerp over contentmarketing. Samenvattend hou voor de juiste indeling van je content de volgende zaken in gedachten:

  •  Het doel van content is altijd hetzelfde: contact leggen met je doelgroep.
  •  Ga na welk voor hoofddoel je content ga publiceren? Vermaken, inspireren, informeren of overtuigen.
  •  Onderzoek wat voor je doelen de juiste vorm van content zijn.
  •  Onderzoek welke vorm van content het beste aansluit bij je doelgroep.

In het volgende deel over contentmarketing ga ik in op het creëren van content. Hoe schrijf je voor je online doelgroep?

In de volgende artikelen vind je alle andere onderwerpen over contentmarketing:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

shares