27 bekeken

Gepubliceerd op:

Laatste update: 04/02/2024

Categorie:

Uitleg over de fasen van een marketing funnel

online marketing analyse marketing funnel customer journey

De marketing funnel is een onderdeel van het totale verkoopproces. De gehele funnel bestaat uit twee onderdelen; de marketing funnel en de sales funnel. De marketing funnel richt zich de behoefte en bewustzijn (awareness) van potentiele klanten (suspects) tot aan de leads. Daarna gaaat de marketingfunnel over in de sales funnel. Deze is gericht op om de geïnteresseerde doelgroep (leads) daadwerkelijk over te halen tot een aankoop.

Wat is een marketing funnel?

Een marketing funnel is een marketingmodel dat het proces beschrijft die een potentiele klant aflegt. Het proces begint bij de behoefte of bewustzijn (awareness) van een potentiele klant tot aan het moment dat de potentiele klant het product wil hebben (prospect). Hierna gaat de marketing funnel over in de sales funnel. In de marketing funnel wordt alleen over de behoefte gecommuniceerd. Hoe kan de organisatie de doelgroep helpen in die behoefte? Of hoe kan de organisatie helpen de kansen te benutten van de doelgroep?

Wat is de functie van een marketing funnel?

De marketing funnel wordt gebruikt om potentiele klanten te kunnen volgen in het marketingproces. Hierin kunnen de verschillende stadia waarin en potentiele klant zich bevindt in kaart worden gebracht. Zo kan ook worden voorspeld hoeveel potentiele klant overgaan tot een aankoop of andere conversie. De status van de potentiele klant kan zo wordt gevolgd tijden het hele marketingproces.

De marketing funnel geeft inzicht in:

  • Welke verschillende fases er in het marketingproces zijn.
  • De huidige marketingstrategie.
  • Het bepalen van hoe specifieke suspects of leads moeten worden benaderd
  • De kosten het baten van een marketingcampagne
  • De fase waarin een suspects of leads zich bevindt
  • De problemen in het marketingproces en waar verbeterpunten zijn.
  • Efficiëntie en voorspelbaarheid van het marketingproces
  • De gewenste marketing inspaning.

Fases in de marketing funnel

De marketing funnel is een soort trechter die visueel laat zien in welke stadia de potentiele klant zich bevindt. Bovenin de marketing funnel zitten de suspects. Daaronder de leads, gevolgd door de prospects. Halverwege de fase van prospects gaat de marketing funnel over in de sales funnel. Hierna komt de fase klanten en dan de terugkerende klanten. Samen vormen zijn de funnel. Vanaf het moment dat er een behoefte of bewustzijn is bij de potentiele klant tot en met de fase dat je klant loyaal is aan de organisatie.

Welke fases zijn er in de marketing funnel en sales funnel?

Hieronder vind je uitleg over de verschillende fases die de potentiele klant doorloopt in de marketing funnel en sales funnel:

Suspects

 Suspects zijn potentiele klant waarvan is vastgesteld dat ze in de doelgroep vallen. Bovendien is er een latente behoefte of bewustzijn binnen deze doelgroep.  Suspects betekent letterlijk ‘verdachte’. Er is een vermoeden dat er interesse is in de organisatie en dat hij/zij klant wil worden. Er is nog geen concreet contact geweest tussen de partijen. Maar ze hebben waarschijnlijk de website bezocht.

Leads

Leads zijn potentiele klanten die inmiddels al bekend zijn met de organisatie. Ze hebben bijvoorbeeld al contactinformatie opgegeven voor het ontvangen productinformatie of inschrijving voor de nieuwsbrief. Door deze interesse kan de lead gezien worden als een potentiele klant. Hij/zij wil op een bepaald moment overgaan tot aankoop van een product of dienst. Dat kan jouw organisatie zijn of bij de concurrent.

Prospects

Ook prospects zijn potentiele klant. Je kunt ze ook zien als gekwalificeerde leads. Prospects kunnen nog kiezen voor de concurrent. Ze hebben wel al diverse gratis content en aanbiedingen ontvangen van de organisatie. De prospect staat op het punt een aankoop te doen van een product of dienst. De marketing funnel loopt tot halverwege de prospect fase.

Ook prospects zijn potentiele klant. Je kunt ze ook zien als gekwalificeerde leads. Prospects kunnen nog kiezen voor de concurrent. Ze hebben wel al diverse gratis content en aanbiedingen ontvangen van de organisatie. De prospect staat op het punt een aankoop te doen van een product of dienst. De marketing funnel loopt tot halverwege de prospect fase.

Klanten

Personen of organisaties die uiteindelijk zijn overgegaan tot aankoop worden klanten genoemd. Hiervoor wordt meestal een periode van een jaar genomen. Je wordt dus als klant gezien als je tussen nu en een jaar geleden een koop hebt gedaan.

Terugkerende klanten

Terugkerende klanten zijn loyale klanten die enthousiast zijn over het product of de dienst. Ze zijn zo enthousiast dat je opnieuw een aankoop willen doen. Terugkerende klanten kunnen zo tevreden zijn dat ze de aankoop delen op sociale media of middels reviews.  Dan worden terugkerende klanten gezien als ambassadeurs.

Marktsegmentatie in de marketing funnel

Niet alle suspects en leads zijn hetzelfde in de marketing funnel. De manier waarop deze benaderd wordt is dan ook verschillend. Iedereen koopt producten of diensten op basis van de behoefte van dat moment. Organisaties kunnen hier slim op inspelen door binnen de doelgroep te kijken of er een bepaalde afnemersgroepen te vormen zijn. Hierop worden dan alle marketing- en verkoopinspanningen gericht. Deze inspanningen moeten leiden tot een succesvolle aankoop. Het formeren van deze afnemersgroepen wordt segmentatie genoemd.

Na segmentatie kan je kan de organisatie kiezen om zich op een segment te richten, of meerdere of allemaal. Deze segmenten samen vormen uiteindelijk de doelgroep van de organisatie. Nadat segmentatie heeft plaatsgevonden kunnen de gerichte marketing- en salesboodschappen aan de verschillende segmenten in de marketing funnel en sales funnel worden gecommuniceerd.

Verschillende modellen voor marketing funnel en sales funnel

Er zijn veel varianten voor het in kaart brengen van de marketing funnel en sales funnel. In veel modellen worden de termen suspects, leads en prospects door elkaar gebruikt. Ze worden niet als aparte stadia van het verkoopproces gezien. Ook terugkerende klanten komt niet in elke model voor.

Een aantal andere modellen voor de marketing funnel en sales funnel zijn:

  • Online marketing funnel
  • Het TOFU, MOFU en BOFU-model.
  • AIDA-model.
  • REAN-model.
  • Customer journey (het aankoopproces bezien vanuit de klant)

 

(Visited 27 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

De marketing funnel