Gepubliceerd op: 23/04/2019
Laatste update: 27/10/21
Doelgroep analyse met doelgroepsegmentatie
Hoe maak je een doelgroep analyse met doelgroepsegmentatie?
Het maken van een doelgroep analyse met doelgroepsegmentatie is misschien wel het belangrijkste onderdeel van contentmarketing. Immers, je wilt toch graag weten voor wie je alle inspanningen om content te creëren gaat doen. Lukraak content publiceren zonder te weten wie daar geïnteresseerd in is, is zonde van al je inspanningen.
Niet iedereen is hetzelfde. Daarom is het van belang een doelgroep analyse met doelgroepsegmentatie te maken. Zo weet je wat de wensen en behoeften van jouw doelgroep zijn. Dan kan je jouw content hierop afstemmen. Om je doelgroep te achterhalen, kan doelgroepsegmentatie een nuttig hulpmiddel zijn. In dit deel van aan de slag met contentmarketing leg ik uit hoe je een doelgroep analyse met doelgroepsegmentatie maakt.
Wat is doelgroepsegmentatie?
Segmentatie is het opdelen van je doelgroep(en) op basis van kenmerken zoals interesses, leeftijd, geslacht, woonplaats of beroep met als doel die groep aan te spreken, door middel van content, afgestemd op hun wensen en behoeften.
Door doelgroepsegmentatie richt je je alleen op de groep (potentiele) klanten die het meest geïnteresseerd zijn die jouw producten of diensten. Het resultaat is dat je kostenefficiënter en overtuigender contact kunt leggen met je (potentiele) klanten. kijk voor meer informatie hierover op:
Factoren om je doelgroep te leren kennen
Maar naast een doelgroep analyse met doelgroepsegmentatie zijn er nog een aantal andere factoren van belang om je potentiële klant beter te leren kennen.

Stappenplan doelgroep analyse met doelgroepsegmentatie.
Wanneer je een doelgroep analyse met doelgroepsegmentatie maakt, kun je gerichte content schrijven die jouw potentiële klant informeert, vermaakt of interesseert.
Het belang van doelgroep analyse met doelgroepsegmentatie
Waarom is een doelgroep analyse met doelgroepsegmentatie nou zo belangrijk als je content creëert en verspreidt? Als je inzicht hebt in de behoeften en wensen van je doelgroep kun je je content gerichter op deze specifieke groep targeten. Een ander voordeel is dat je inzicht krijgt in het gedrag van jouw doelgroep en je marketingstrategie hierdoor kunt verfijnen. Welke sociale kanalen gebruikt deze groep? Wat doen ze graag in hun vrije tijd?
Mensen die bijvoorbeeld veel visuele aspecten van sociale media zoals Pinterest willen zien, vinden waarschijnlijk een andere soort content aantrekkelijk dan mensen die veel lezen en actief zijn op forums. Deze informatie is van belang voor het maken van content op maat.
Online tools voor doelgroep analyse
Wil je weten waar mensen uit je doelgroep naar zoeken? Gebruik dan online tools als Answer The Public, UberSuggest of Zoekwoordplanner. Om meer te weten te komen demografische categorieën en gebruikersgedrag kan je de analyse insight functies van socialemadiaplatforms zoals Facebook en Twitter. Doe research met de verschillende tools en vergelijk resultaten om een zo volledig beeld te krijgen van wie jouw doelgroep is en wat je doelgroep online doet.
Wil je meer weten over zoekwoorden tools? Kijk dan eens op gratis seo tools.
Doelgroepsegmentatie in Google Analytics
In Google Analytics kun je doelgroepanalyses en/of doelgroepsementatie maken. Wil je daar meer over weten kijk dan eens op:
Doelgroepsegmentatie tot slot
Tot slot van dit onderwerp over contentmarketing. Om jouw online (potentiele) klant beter te leren kennen, kun je samenvattend de volgende vragen stellen:
In het volgende deel over contentmarketing bespreek ik de vormen van content en hoe je de juiste indeling kiest. Kies de juiste indeling voor je content
In de volgende artikelen vind je alle andere onderwerpen over contentmarketing: