10 bekeken

Gepubliceerd op:

Laatste update: 17/09/2022

Categorie:

hoe doe je zoekwoorden onderzoek, zoekwoorden onderzoek doen, longtail, long tail, shorttail, short tail, zoek intentie, zoekintentie, wat is zoekwoorden onderzoek

Hoe doe je goed zoekwoorden onderzoek?

SEO zoekwoorden onderzoek is een absolute must voor het creëren van content. Zonder gedegen zoekwoorden onderzoek weet je niet of je content aansluit op de zoekintentie van je doelgroep. Door het zoekvolume en intentie van zoektermen weet je of deze kansen bieden voor het vinden je content door je doelgroep. Zoekwoorden onderzoek is het proces van het vinden van de juiste zoekwoorden om je doelgroep mee te bereiken.

Om de juiste zoekwoorden te vinden, moet je eerst begrijpen wat ze zijn en hoe ze werken. Je vraagt je misschien af waarom zoekwoorden onderzoek zo belangrijk is. Echter, zoekwoorden onderzoek is belangrijk omdat het een van de belangrijkste manieren is waarop je je publiek kunt bereiken en ze geïnteresseerd kunt krijgen in wat je te bieden heeft. Onderzoek naar zoektermen die mensen invoeren in Google wordt zoekmachine optimalisatie (SEO) genoemd.

In dit artikel komen die volgende onderwerpen aan bod:

  • Wat is zoekwoorden onderzoek?
  • Hoe vind je de perfecte zoekwoorden?
  • Wat zijn exacte zoekwoorden, woordgroepen en brede zoekwoorden?
  • Wat zijn LSI (Latent semantic indexing keywords)?
  • Het verschil tussen shorttail en longtail keywords
  • De 5 typen intenties van zoekwoorden die gebruikers van zoekmachines
  • Zoekwoorden tools

Deze blog zal de verschillende zoekwoordentypes uitleggen die voor je beschikbaar zijn, zodat je de juiste kunt kiezen voor je inhoud, site, en algemene strategie. Daarnaast zullen we een aantal insider tips onthullen over hoe je zoekwoorden onderzoek kunt doen, zodat je vandaag nog kunt beginnen met het krijgen van resultaten van dit essentiële aspect van je digitale marketing strategie

Wat is zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoorden onderzoek is een overzicht van alle zoektermen waarop jouw website of specifieke content wordt gevonden door jouw doelgroep. Deze zoektermen zijn van belang voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Door middel van een zoekwoorden onderzoek kun je achterhalen welke zoekwoorden (zoektermen) relevant zijn voor het creëren van nieuwe content of optimaliseren van bestaande webpagina’s. Op die manier kom je hoger in de zoekresultaten van Google en zal het verkeer naar je website (Click-Through-Rate of CTR) toenemen.

Google heeft een van de meest geavanceerde algoritmen om aan de hand van de zoekintentie van de gebruiker te bepalen welke content daarop aansluit. Het is zaak dat de zoektermen in je content (webpagina) aansluiten op je zoekintentie van je doelgroep. Hoe relevanter jouw content is aan de gebruikte zoekwoorden/zoektermen, hoe hoger je in de zoekresultaten verschijnt.

In Google Search Console kun bijvoorbeeld zien op welke zoekwoorden (combinaties) je al gevonden wordt. Je kan zien hoe vaak een webpagina, en met welke zoekwoorden, is vertoond. Maar ook hoe vaak er op is geklikt en op welke positie je met die zoektermen staat.

Je kunt deze statistieken gebruiken om een lijst van zoekwoorden te maken op basis van waar je gebruikers naar zoeken op uw website. Zo kun je de lijst van zoekwoorden verfijnen om de perfecte combinatie van termen te vinden die jouw content de beste kans geeft om te scoren in de zoekmachines.

Hoe trefwoorden te vinden voor SEO?

Als je aan 10 potentiele klanten (prospects) vraagt welke zoekwoorden of zoektermen ze gebruiken om op jouw website uit te komen, krijg je 10 verschillende antwoorden. Aangezien iedereen andere zoekopdrachten gebruikt, is het een uitdaging om je content te optimaliseren voor zoekmachines.

Wil je gevonden worden op zoektermen met een hoog zoekvolume of specifiek om jouw product of dienst? Richt je je op long tail (lange zoekopdrachten) of short tail (zoekwoorden). Het is van belang hierover na te denken voor je content gaat creëren voor je website. Daarnaast is het cruciaal als je aan de slag gaat met zoekmachine optimalisatie (SEO). Welke vragen moet je jezelf stellen en hoe vind je de antwoorden?

Wat is de intentie achter een zoekopdracht?

Ben je op deze pagina terecht gekomen van uit de zoekresultaten van Google nadat je hebt gezocht op de zoekterm “zoekwoorden onderzoek” of een synoniem? Wil je weten waarom je juist op deze pagina bent uitgekomen na jouw zoekopdracht “zoekwoorden onderzoek” of een gerelateerde zoekterm? Voordat je, met tools, zoekwoorden onderzoek gaat doen is het belangrijk te weten welke intenties zoekers hebben met hun zoektermen.

De 5 typen intenties van zoekwoorden die gebruikers van zoekmachines hebben

Het belangrijkste van een zoekwoorden onderzoek het uitvinden van wat de zoeker wilt weten. Je wilt namelijk niet dat iemand naar Google terugkeert en weer opnieuw opzoek gaat naar de zoekterm  “zoekwoorden onderzoek”. Als een zoeker direct weer jouw webpagina verlaat (een bounce), is dat een teken voor Google dat jouw content niet aan de verwachting (intentie) voldoet. Het is daarom van belang de intentie van de zoektermen te kunnen beantwoorden.

In dit geval ben je opzoek naar de zoekopdracht ‘zoekwoorden onderzoek’. Na het analyseren van ‘gedachtegang’ van de zoeker, zijn er een aantal intenties te bedenken:

  • Je bent opzoek naar informatie over zoekwoorden onderzoek
  • Je bent van plan een zoekwoorden onderzoek uit te voeren
  • Je bent opzoek naar een externe partij voor het doen van een zoekwoorden onderzoek

Aangezien je niet weet welke van de drie het zou kunnen zijn, ga je voor de tactiek waarbij je jouw doelgroep het meest helpt. Zo beantwoord je merendeels van de intenties van de zoekterm. Op die manier zou je hoger in Google moeten komen dan je concurrentie op die zoekterm. Uit de zoekresultaten van Google (SERP) kan je al een hoop data halen. Welke gerelateerde content hebben je concurrenten al gemaakt en op welke positie staan ze? Maak hier een analyse van en vul die aan met informatie die jij denkt te missen. Creëer nieuwe unieke content, optimaliseer deze met jouw kennis en ga dieper in op dat het onderwerp.

Weet jij de intentie van een zoekterm beter te begrijpen en beantwoorden dan jouw concurrentie? Dan zal je waarschijnlijk hoger in de zoekresultaten van Google komen. Hieronder vind je de 5 typen intenties van zoekwoorden die een gebruiker van een zoekmachine heeft.

Informationele intentie (Informational search)

Als iemand de intentie heeft opzoek te gaan naar informatie in Google noemen we informationele intentie (informational search). Je kan hierbij denken aan nieuws, feiten of inspiratie. Van alle zoekopdrachten op zoekmachines zijn ongeveer 80% informationeel. Je kunt woorden met deze intentie herkennen aan onderstaande voorbeelden en trigger.

hoe doe je zoekwoorden onderzoek, zoekwoorden onderzoek doen, longtail, long tail, shorttail, short tail, zoek intentie, zoekintentie, wat is zoekwoorden onderzoek

Intentie omschrijving: Zoekwoorden die gebruikt worden als iemand die op zoek is naar information.
Trigger woorden:   Wat, Wie, Waar, Wanneer, Hoe, Waarom, Feiten, Tips, Voorbeelden

Voorbeelden:

  • “Hoe oud is Mark Rutte”
  • “Hoeveel MB is 2GB”
  • “Heb ik recht op toeslagen”
  • “uitslag score Ajax-PSV”

Weet het gewoon intentie (Knows Simple search)

Bij deze intentie weet Google al het antwoord zonder door te hoeven linken naar een website. Google is tegenwoordig slim genoeg om bepaalde zoekresultaten op zoektermen al weer te geven zonder dat je naar een website hoeft te gaan.

hoe doe je zoekwoorden onderzoek, zoekwoorden onderzoek doen, longtail, long tail, shorttail, short tail, zoek intentie, zoekintentie, wat is zoekwoorden onderzoek

Voorbeelden:

  • “weerbericht Amsterdam”
  • “Lokale tijd New york”
  • “wisselkoers EUR USD”

Commercieel onderzoekende intentie (Commercial search)

Mensen met deze intentie is wellicht het meest ingewikkeld. Iemand met een commercieel onderzoekende intentie (commercial search is onderzoekend). Vaak is iemand opzoek naar een website of plaats om een transactie uit te voeren. De tansactie kan bestaan uit het doen van een aankoop, afsluiten van een abonnement of download. Het kan zijn dat iemand opzoek is naar een bepaald product of dienst, maar nog niet weet van welk merk.

hoe doe je zoekwoorden onderzoek, zoekwoorden onderzoek doen, longtail, long tail, shorttail, short tail, zoek intentie, zoekintentie, wat is zoekwoorden onderzoek


Intentie omschrijving: Zoekwoorden die iemand gebruikt die op zoek is naar hoe of waar hij een commerciële actie kan uitvoeren. De zoeker is nog in onderzoekende modus en is alle opties aan het overwegen.
Trigger woorden: Beste, Top, of, Lijst, Deals, Reviews, Vergelijken, Eigenschappen of Producten

Voorbeelden:

  • “Beste smart home deurbel”,
  • “top 10 vakantiebestemmingen”,
  • “A-merk of huismerk”,
  • ” wasautomaat merk x review”

Navigationele intentie (navigational search)

In dit geval is iemand opzoek naar een bepaalde website of pagina op internet. Met een navigationele intentie (navigational search) is iemand opzoek naar een specifieke url. De zoeker is dan opzoek naar een link om iets te doen of te vinden. Dit kan bijvoorbeeld een pagina zijn om in te loggen of contact informatie pagina.

hoe doe je zoekwoorden onderzoek, zoekwoorden onderzoek doen, longtail, long tail, shorttail, short tail, zoek intentie, zoekintentie, wat is zoekwoorden onderzoek

Intentie omschrijving: Zoekwoorden om een specifieke website of webpage te vinden. Ze weten vaak al waar ze heen willen (bestemmingspagina).
Trigger woorden:
Merken, product namen, service namen
Voorbeelden:

  • “onlinemarketinganalyse.nl “,
  • “LinkedIn log in”,
  • “OneDrive cloud platform”,
  • “contact VodafoneZiggo”

Transactionele intentie (transactional search)

Een zoekterm met een transactionele intentie(transactional search)  volgt vaak naar aanleiding van een commercieel onderzoekende intentie. Soms weten zoekers al gewoon wat ze willen kopen of downloaden. Ze willen in beide gevallen een transactie doen en daarom hebben ze een transactionele intentie.

hoe doe je zoekwoorden onderzoek, zoekwoorden onderzoek doen, longtail, long tail, shorttail, short tail, zoek intentie, zoekintentie, wat is zoekwoorden onderzoek

Intentie omschrijving: zoekwoorden die gebruikt worden om een transactie uit te voeren, aan te melden, te downloaden of te registreren. Ze weten nu al wat voor transactie ze willen uitvoeren.
Trigger woorden: Kopen, Winkel, Coupon, Korting, Prijs, Kosten, Bestellen, Bezorgen, Bezorgkosten, Retourneren, Sale

Voorbeelden:

  • “smart tv Sony 40inch kopen”,
  • “goedkope Samsung Galaxy Z fold”,
  • “Disneyland Parijs aanbiedingen”,
  • “Thuisbezorgt”

Richt je op meerdere zoekwoorden

Het is af te raden om je teveel te focussen op een specifiek (exact) zoekwoord. Op deze vaak algemene zoekwoorden is de concurrentie vaak hoog en is het moeilijk te scoren in Google. Maar door je alleen te richten op een specifiek keyword (waar de concurrentie hoog is) en daar al je content op je website voor gebruikt, loop je veel zoekverkeer in je markt mis. De echte kracht van een goede SEO-strategie zit namelijk in scoren op heel veel verschillende zoekwoorden. Daarom gaan we verder kijken dan het optimaliseren voor dat ene specifieke zoekwoord.

Het gebruik van afgeleide zoekwoorden


Naast het gebruik van exacte zoekwoorden waar je op gevonden worden is het aan te raden ook enkele verwante zoektermen op te nemen.

Brede zoektermen

Als je bijvoorbeeld gevonden wilt worden op ‘ tips voor zoekwoorden onderzoek,’ kan je die woordencombinatie exact zo plaatsen in de tekst met alle metadata. Als je echter ‘ 10 tips voor het doen van onderzoek naar de perfecte zoekwoorden voor je content’ spreek je over een zogenoemde brede zoekterm. Alle zoekwoorden staan er wel in, maar er staan andere woorden tussen. Dit is veel logischer dan het steeds maar herhalen van de exacte zoekwoorden. Dit maakt je content een stuk aantrekkelijker om te lezen. Google semantische zoekmachine is tegenwoordig slim genoeg om degelijke zinnen te ontleden en te begrijpen. Wees dus niet bang om vrijuit te schrijven.

LSI keywords & synoniemen

Latent semantic Indexing keywords zijn verwante zoekwoorden en synoniemen die je onderaan in een Google zoekresultaten pagina vindt. Latent semantisch betekent verborgen semantiek. Semantische keywords zijn zoektermen die samenhangen met het hoofdzoekwoord. Latent Semantic Indexing keywords liggen als het ware in het verlengde van je belangrijkste zoekterm.

Google geeft je de LSI zoekwoorden die veel zoekvolume hebben als het ware op je presenteerblaadje. Die zijn dus zeker interessant om op te nemen in je content. Google is, net zoals bij brede zoekopdrachten, heel goed in staat verwante zoektermen en synoniemen in je content te herkennen.

Je kan exacte zoekwoorden vinden door te kijken naar het zoekvolume, zoekzinnen, en het aantal resultaten in Google search. Je kunt ook synoniemen vinden door te kijken naar de top 10 gerelateerde termen voor de exacte zoekwoorden. Je kunt brede zoekwoorden vinden door te kijken naar de top 10 gerelateerde termen voor uw exacte zoekwoorden, het aantal resultaten voor uw exacte zoekwoorden, en het zoekvolume voor uw brede zoekwoorden.

hoe doe je zoekwoorden onderzoek, zoekwoorden onderzoek doen, longtail, long tail, shorttail, short tail, zoek intentie, zoekintentie, wat is zoekwoorden onderzoek

Short tail en long tail zoekopdrachten

Richt je in je content niet alleen op de veelgebruikte short tail zoekwoorden, maar ook op de minder vaak gebruikte long tail zoekwoorden. Het meeste zoekverkeer komt af op short tail zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zijn specifieke zoekopdrachten die over het algemeen 4 woorden of langer zijn. Ongeveer 70% van het zoekverkeer online bestaat uit dit soort specifieke vragen.

Wist je dat van alle zoekopdrachten per jaar binnen Google 70% bestaat uit long tail zoektermen. Slechts 30% van de zoekopdrachten zijn dus short tail zoekwoorden

Op deze zoekwoorden zit natuurlijk veel minder zoekvolume dan op de short tail zoekwoorden. Maar zoals het woord het al zegt, hier richt je je op de long tail. Short tail zoekwoorden zijn de zoekwoorden die heel algemeen zijn met veel zoekvolume. Deze zoekwoorden zijn vaak erg populair waardoor de concurrentie op deze zoekwoorden hoog is. Mede omdat een short tail zoekwoord over het algemeen meer bezoekers oplevert dan een long tail zoekwoord. De zoekwoorden die jij gebruikt in de content van je website bepalen grotendeels het type bezoekers die op jouw website komen.
Voorbeelden van short tail en long tail zoektermen:

  • Short tail: zoekwoorden onderzoek
  • Long tail: tips en tools voor het doen van perfecte zoekwoorden onderzoek
  • Long tail: Zo doe je onderzoek naar de perfecte zoekwoorden voor je content
  • Short tail: zoeken                                   
  • Short tail: zoekwoorden
  • Short – en Long tail: zoekwoorden onderzoek doen
  • Long tail (zoekvraag): Hoe voer je een zoekwoorden onderzoek uit?

De short tail zoekopdracht “zoek”

Het zoekwoord “zoek” is een short tail zoekterm. Aangezien deze zoekopdracht er algemeen is, is het haast onmogelijk om hierop te ranken in Google. Met deze zoekterm zijn er zoveel mogelijke intenties, dat het niet loont om hier energie in te steken voor je zoekwoorden onderzoek.

De short tail zoekopdracht “zoekwoorden”

De zoekopdracht “zoekwoorden” heeft al een iets duidelijkere intentie. Je wilt meer weten over zoekwoorden. Maar of je meer informatie wilt over het doen van zoekwoorden of het uitbesteden daarvan is niet helder. Dit zal dan ook (waarschijnlijk) de reden zijn waarom de zoeker meer wilt weten over de zoekterm “zoekwoorden”. Deze intentie kan je het beste beantwoorden met de volgende vraag te beantwoorden: “Wat zijn de mogelijke opties voor zoekwoorden”.

 De short- en long tail zoekopdracht ”zoekwoorden onderzoek”

Als iemand de zoekterm “zoekwoorden onderzoek” invoert, zit deze tussen een short tail en lang tail in. Hieruit kunnen we afleiden dat de zoeker informatie zoek over het doen van “zoekwoorden onderzoek”. Maar je weet alleen nog niet of diegene dat “zoekwoorden onderzoek” zelf wilt of uitbesteden. Je zou deze intentie kunnen beantwoorden met de volgende vraag: “Wat komt er kijken bij zoekwoorden onderzoek? Zelf doen of uit besteden?”

De long tail zoekopdracht “zoekwoorden onderzoek doen”

Wanneer iemand opzoek gaat naar de long tail zoekterm “zoekwoorden onderzoek doen” is de intentie duidelijk dat de zoeker zelf een zoekwoorden onderzoek wilt doen. Anders had de zoeker wel een zoekterm opgegeven in de trant van “zoekwoorden onderzoek uitbesteden” of “zoekwoorden onderzoek laten doen”.

Met deze zoekopdracht is de intentie van de zoeker duidelijk dat hij/zij opzoek is naar de meeste relevante informatie om zelf een zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Je zou deze intentie dan ook het beste kunnen beantwoorden met de vraag: “Waar moet ik opletten als ik zelf een zoekwoorden onderzoek wil doen”, “tips om zelf een zoekwoorden onderzoek te doen” of “stappenplan om zelf zoekwoorden onderzoek te doen”.

De long tail zoekvraag “hoe doe je een zoekwoorden onderzoek?”

Er komen steeds vaker long tail zoekopdrachten voorbij waarbij specifieke vragen worden gesteld. Als je deze zoektermen exact opneemt in je content, maak je kans om als ‘featured snippet’ in Google te worden weergegeven. Met de komst van Voice Search (zoeken via spraakassistenten zoals Google Assistant, Siri, Bixby, Alexa, enz.), worden zoekopdrachten ook steeds langer. Deze zoekopdrachten bevatten vaak exacte vragen. Een Spraakgestuurde zoekenopdracht is anders opgebouwd dan wanneer we typen. Een getypte zoekopdracht is meestal korter.

Het belang van het vinden van de juiste trefwoorden

ls onderdeel van internetmarketing is er een constante strijd om de toppositie in zoekmachines. Je wilt natuurlijk dat je website bovenaan de zoekresultaten verschijnt. Maar hoe zorg je ervoor dat je in de top 3 of liever op nummer 1 in de zoekmachines terechtkomt? Er zijn een aantal onderdelen die geoptimaliseerd moeten worden. Een daarvan is het gebruik van de juiste zoekwoorden op je website. SEO-geoptimaliseerde content helpt zoekmachines de inhoud van je website beter te begrijpen.

Zoekwoord onderzoek geeft je inzicht in hoe potentiële klanten naar je website zoeken. Je kan immers wel duidelijk aangeven wat je diensten of producten zijn en wat je verkoopt, maar de potentiele klant kan dat anders verwoorden. Vandaar dat je moet onderzoeken welke zoektermen je prospects gebruiken in hun zoektocht, het zoekwoord onderzoek. Vergroot je online zichtbaarheid/online exposure zoekwoord verder op te nemen in je website en sociale media kanalen. Het doen van keyword research draagt ​​ook bij aan de SEO van je website. Zoekwoord onderzoek vaak een ‘blue-print’ van al je (digitale) uitingen

(Visited 10 times, 1 visits today)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Hoe doe je zoekwoorden onderzoek?