10 bekeken

Gepubliceerd op:

Laatste update: 14/02/2024

Categorie:

online marketing, internet marketing, webanalyse, web analytics customer journey overwegingsfase (consideration)

Customer journey overwegingsfase metrics (consideration)

In de fase van overweging (consideration)  is de consument al bekend met een aantal merken. In deze fase wordt de consument zicht bewust van de behoefte aan een aankoop en begint met actieve evaluatie. De consument vergelijkt prijzen, leest reviews en zoekt interessante artikelen via zoekmachines. Om dit te kunnen meten zijn er een aantal customer journey overwegingsfase metrics. Deze customer journey overwegingsfase metrics geeft o.a. inzicht in posities, kliklinks en interacties.

Share of voice

Share of voice is het aandeel dat een bedrijf of organisatie inneemt met zijn marketingcommunicatie ten opzichte van het totale aanbod in hetzelfde segment of medium. De share of voice kan worden berekend aan de hand van bestedingen, maar ook op basis van het aantal impressies of bereikte personen.

Google Ads maakt deze metric beschikbaar als vertoningspercentage. Het vertoningspercentage is het percentage vertoningen dat je bedrijf heeft ontvangen als percentage van het geschatte aantal vertoningen waarvoor je bedrijf in aanmerking kwam. Dit aantal is gebaseerd op kenmerken van je huidige advertenties zoals de targetinstellingen, goedkeuring statussen, biedingen en kwaliteit.

De share of voice kan zowel voor de betaalde als de verdiende aandacht worden berekend. Zo is de share of voice ook toepasbaar binnen pr, contentmarketing en SEO. Bij SEO kijken we dan vooral naar het aandeel binnen de zoekresultatenpagina. Zo kun je berekenen op hoeveel posities jouw bedrijf of website wordt getoond.

Positie

Het is belangrijk dat je uiting binnen zo veel mogelijk onlinemarketingkanalen zo hoog mogelijk in de resultaten verschijnt. Denk hierbij aan zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren, maar ook aan de timeline van jouw Facebookfans. Dit is dan ook een belangrijke customer journey overwegingsfase metrics.

Het algoritme om hoger in Google te komen verschilt per kanaal. Daarom is het belangrijk te weten hoe werkt SEO en het doen van zoekwoorden onderzoek. Voor SEO en SEA zul je eerst een goed zoekwoord (keyword) moeten vinden waarvoor je de ranking wilt berekenen. Bijvoorbeeld Facebook en Google zijn gepersonaliseerd. De rangorde is aangepast aan de interesse van de gebruiker. Google Ads geeft betrouwbare informatie als het gaat om SEA.

Kliklinks

Waar je in de bewustzijn fase advertenties inzet voor branding, wordt deze in de overweging fase meer ingezet op performance. Hiermee verschuift de doelstelling van views naar kliks. Dan is bijvoorbeeld het aantal kliks op een advertentie naar je website een belangrijke metric. Dit is de klikratio (Click Through Rate of CTR). Zeker binnen SEO is CTR van belang. Je wilt namelijk graag weten hoeveel mensen doorklikken op de vertoningen binnen de zoekresultatenpagina. Je kan ook het CTR meten op unieke personen die hebben geklikt op een uiting.

Interacties

Het aantal interacties speelt een belangrijke rol binnen alle onlinemarketingactiviteiten. Of het nou een klik op een advertentie is of het delen van een artikel is dit een waardevolle metric. Het verschil tussen een displayadvertentie en een sociale media-advertentie is dat op sociale media-advertenties gereageerd kan worden of gedeeld. Hierdoor is het bereik nog groter. Het aantal interacties is dan ook een waardevolle customer journey overwegingsfase metrics.

Conversies

In de overweging fase (condideration) eindigt het niet bij verkeer sturen naar de website. Je wilt natuurlijk dat bezoekers iets op je website doet dat leidt tot conversie. Dat noemen we dan ook de conversieratio. Conversies is meer dan aankopen alleen. Een conversie kan ook het invullen van een formulier, het achterlaten van een e-mailadres, een lead, app-aankopen, een download of zelfs pagina-bezoeken.

  • Conversies: Het aantal keren dat vooraf gestelde doelen zijn behaald (KPI’s of targets).
  • Conversieratio: Het aantal bezoekers/klanten dat de vooraf gestelde doelen (van de uiting) heeft behaald in verhouding tot het totaalaantallen bezoekers dat de uiting heeft gezien.

Soms vinden conversies binnen de uiting zelf plaats. Hierbij kan je denken aan de Lead Generation Cards op Facebook. Vaak zullen conversies elders plaatsvinden. Advertentie en affiliateplatformen maken het toch mogelijk te kunnen dormeten en optimaliseren. Door hun code binnen je eigen website te integreren, krijg je direct inzicht in conversies en kunnen algoritmen op deze conversies optimaliseren.

Met conversietracking kan meer informatie worden doorgegeven dan alleen binaire waarden. Dit is interessant als je wilt optimaliseren op de verkoopwaarde in plaats van de verkopen. Ook kan het gebruikt worden om de voortgang van het aankoopproces als conversie te meten, met tussenfasen als adds to chart. Dit is het aantal keren dat producten aan het winkelwagentje is toegevoegd.

Je ziet dus dat je genoeg inzicht kun halen uit de customer journey overwegingsfase metrics. Met deze inzichten kun bezoekers leiden naar (potentiële) klanten in de aankoopfase.

Andere artikelen in de customer journey metrics zijn:

(Visited 10 times, 1 visits today)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Customer journey overwegingsfase metrics (consideration)