Customer journey bewustzijn fase metrics (Awareness)

Deel dit bericht

customer journey bewustzijn fase onlinemarketinganalyse

Tijdens de bewustzijn fase is het van belang dat de potentiele klant het merk leert kennen. Door aan je bekendheid te werken en de juiste associaties te creëren, kan je ervoor zorgen dat jouw product of dienst in overweging wordt genomen. Daarom zijn er customer journey bewustzijn fase metrics. Met deze customer journey bewustzijn fase metrics krijg je inzicht in o.a. bereik, views, betrokkenheid en time spent.

Bereik

In de bewustzijn fase wil je graag die consumenten/bezoekers die je nog niet kennen bereiken. Daarom is bereik de belangrijkste metric in de bewustzijn fase. Het kost misschien veel moeite om deze mensen te bereiken, maar de kosten ervan zijn laag. Via bestaande kanalen er snel bereik worden behaald. Denk aan allerlei vormen van advertising. Ook het viraal effect van eigen contentmarketing bereikt nieuwe potentiele klanten.

Impressies (views)

In de journey bewustzijn fase metrics is bereik een belangrijke indicator. Bereik gaat over de vraag over hoeveel mensen je online uiting hebben gezien. Bij advertenties gaat het al gauw over views. Er is niet echt een goede definitie van views tegen. Een vertoning van een advertentie wil nog niet zeggen dat de advertentie ook echt gezien is. Als je meerdere advertenties op een pagina hebt staan, is het onmogelijk alle advertentie in beeld te krijgen.

Een advertentie kan below the fold worden geladen. Hierdoor moet de bezoeker eerst naar beneden scrollen om de advertentie zichtbaar te krijgen. De advertentie is dus wel vertoond, maar niet gezien. Dus er is sprake van een verloren impressie. Advertentie die daadwerkelijk gezien zijn noemen wij viewability. Nieuwe technieken maken het mogelijk informatie zoals waste, above the fold en advertising in view te meten. Hierdoor krijg je extra informatie over de prestaties van je campagne en kan je de kwaliteit van de ingekochte impressies te bewaken.

Maar zelfs als de uiting in beeld is bij de gebruiker is het maar de vraag of deze als vertoning of als view moet worden gerekend. Bij videoadvertenties wordt een vertoning pas als een view beschouwd als er een x aantal seconden naar gekeken is.

Bereikte personen

Bereikte personen zijn het aantal unieke personen dat een online uiting heeft gezien. Het verschil tussen views en bereikte personen is dat één persoon verantwoordelijk kan zijn voor meerdere views.

Betrokkenheid

Klik op de bewerken-knop om deze tekst te wijzigen. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Time spent

Je wilt als eerste dat een communicatie-uiting gezien wordt. Vervolgens wil je weten met hoeveel aandacht de uiting is bekeken. Hiervoor kan je de tijd die de gebruiker aan de vertoning heeft besteed gebruiken. De gespendeerde tijd zegt veel over de kwaliteit van de impressie. Bij video spreken we over weergavetijd.
Een aantal customer journey bewustzijn fase metrics zijn:

Time spent: de tijd die een gebruiker besteed aan een vertoning.
Weergavetijd: De tijd die is besteed aan het bekijken van een video.
Completion rate: De gemiddelde weergavetijd in verhouding tot de totale duur van de video.

Merkeffecten in customer journey bewustzijn fase metrics

Voorgaande genoemde customer journey bewustzijn fase metrics geven nog niet genoeg inzicht om het kwalitatieve bereik binnen de doelgroep te meten. Dat kan je wel als je de metrics combineert met audience-data. Hierbij wordt gemeten aan welke doelgroepen de uiting is getoond, zodat ook kan worden vastgesteld of er voldoende bereik is gerealiseerd binnen de vooraf vastgestelde doelgroep. Dan kom je ook meer te weten over de demografische kenmerken (leeftijd, geslacht enz.) van de bereikte doelgroep. Deze gegevens verkrijg je door een stukje code te koppelen aan de campagne-uiting die wordt herkend door een representatief landelijk panel. Op basis daarvan wordt een afspiegeling gemaakt van het bereik binnen de doelgroep. Er zijn platformen zoals Google Analytics en Facebook die over eigen demografische data beschikken.

Wil je weten of je advertentiecampagne heeft bijgedragen aan de merkherkenning? Dan kan je misschien een online marktonderzoek koppelen aan je campagne. Je kan je doelgroep die de advertentie hebben gezien een online vragenlijst voorschotelen. Hiermee kan je achteraf vaststellen of de campagne de gewenste doelstellingen behaald op het gebied van merkherkenning. Deze kan je weer tegen het licht houden met steekproeven op andere mediakanalen. Zo kan je de effecten over de verschillende kanalen heen meten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

shares