Digital analytics

Wat is digital analytics?

Digital analytics is het verzamelen en analyseren van data. Met digital analytics haal je inzichten uit data die je kunt inzetten om je marketinginspanningen te verbeteren of te optimaliseren.

Tegenwoordig kun je zo’n beetje met alle apparaten die een internetverbinding hebben data verzamelen. Denk hierbij aan mensen die op een computer of mobiel surfen over het internet. Maar data is ook te verzamelen uit slimme thermostaten, energie meters, smartwatches en de gps van je smartphone.

Al deze data worden door verschillende organisaties afgevangen en opgeslagen in grote datacenters. Deze data wordt met speciale software, zoals bijvoorbeeld Google Analytics, in kaart gebracht voor diverse doeleinden. Zo kan je met digital analytics doelgroepen maken waarop je je marketinginspanningen kunt afstemmen. Ook kun je patronen in het klantgedrag van je websitebezoekers ontdekken. Zo kun je je website hier beter op inrichten om je conversie te verhogen. Maar je kan ook data gebruiken om een reclamecampagne te starten voor een product of dienst. Het aantal mogelijkheden om informatie uit data te helen in legio. Het verzamelen en analyseren van al deze data wordt dus digital analytics of data science genoemd.

Er wordt zoveel data verzameld dat in werkelijkheid maar een klein deel wordt gebruikt voor digital analytics. Het overgrote deel van alle opgeslagen data blijft ongebruikt. Dit komt omdat men simpelweg niet weet wat je met al die data moet doen.

In de toekomst zal er alleen maar meer data worden geanalyseerd met digital analytics met als doel inspelen op wensen en behoefte van mensen voor een bepaald product of dienst.