Digital analytics

Wat is digital analytics?

Digital analytics is het verzamelen en analyseren van data. Met digital analytics haal je inzichten uit data die je kunt inzetten om je marketinginspanningen te verbeteren of te optimaliseren.

Tegenwoordig kun je zo’n beetje met alle apparaten die een internetverbinding hebben data verzamelen. Denk hierbij aan mensen die op een computer of mobiel surfen over het internet. Maar data is ook te verzamelen uit slimme thermostaten, energie meters, smartwatches en de gps van je smartphone.

Al deze data worden door verschillende organisaties afgevangen en opgeslagen in grote datacenters. Deze data wordt met speciale software, zoals bijvoorbeeld Google Analytics, in kaart gebracht voor diverse doeleinden. Zo kan je met digital analytics doelgroepen maken waarop je je marketinginspanningen kunt afstemmen. Ook kun je patronen in het klantgedrag van je websitebezoekers ontdekken. Zo kun je je website hier beter op inrichten om je conversie te verhogen. Maar je kan ook data gebruiken om een reclamecampagne te starten voor een product of dienst. Het aantal mogelijkheden om informatie uit data te helen in legio. Het verzamelen en analyseren van al deze data wordt dus digital analytics of data science genoemd.

Er wordt zoveel data verzameld dat in werkelijkheid maar een klein deel wordt gebruikt voor digital analytics. Het overgrote deel van alle opgeslagen data blijft ongebruikt. Dit komt omdat men simpelweg niet weet wat je met al die data moet doen.

In de toekomst zal er alleen maar meer data worden geanalyseerd met digital analytics met als doel inspelen op wensen en behoefte van mensen voor een bepaald product of dienst.

online marketing optimaliseren customer journey klantreis analytics

Optimaliseren van de customer journey

Het optimaliseren van de customer journey vergt de nodige tijd en inspanning. Er zijn verschillende modellen die je kunt toepassen om meer inzicht te krijgen in de customer journey. In dit artikel wordt ingegaan op de kwaliteitscirkel van Denning, het A/B testen en het ROAR model.

online marketing customer journey loyaliteitsfase (loyalty)

Customer journey loyaliteitsfase metrics (loyalty)

In dit deel van de serie artikelen over de customer journey wordt ingegaan op de verschillende metrics uit de loyaliteitsfase. Welke statistieken zijn belangrijk om inzicht te krijgen van klanten in de loyaliteitsfase? Klanttevredenheid, retentie, herhalingsaankopen, klantwaarde, abonnees. Welke metrics kun je gebruiken om meer te halen uit de loyaliteitsfase?

online marketingcustomer journey aankoopfase (purchase)

Customer journey aankoopfase metrics (purchase)

Welke metrics kun je gebruiken in de aankoopfase van de customer journey om meer inzicht te krijgen? De doelstelling is meer bezoekers naar je website te leiden en uiteindelijk meer conversie. Statistieken die kunnen bijdragen zijn o.a. bezoekers, bezoeken, herkomst bezoeken en bounce rate. Deze kunnen je helpen bij het verbeteren met het verhogen van je conversie

online marketing, internet marketing, webanalyse, web analytics customer journey overwegingsfase (consideration)

Customer journey overwegingsfase metrics (consideration)

In de overwegingsfase van de customer journey zijn er diverse metrics die je kunt gebruiken om meer uit deze fase te halen. Met deze statistieken kun je beter inspelen waar mensen naar opzoek zijn. Met deze informatie kun je zorgen voor dat er meer verkeer naar je website komt. Statistieken worden gebruik zijn bijvoorbeeld posities, kliklinks en CTR.

online marketing customer journey bewustzijn fase (awareness)

Customer journey bewustzijn fase metrics (Awareness)

In de bewustzijnsfase van de customer journey wil je graag weten waar je doelgroep naar opzoek is. Zijn ze op de hoogte van het bestaan van jouw website? Om dat inzichtelijk te krijgen zijn er verschillende metrics voorhanden. Je krijgt inzicht in o.a. bereik, views, betrokkenheid en time spent. Zo kun je beter inspelen op je doelgroep en de behoefte die zij hebben in jouw product of dienst.

Digital analytics geeft je inzicht in je succes!

Inleiding tot Digital Analytics Met digital analytics kun je inzicht krijgen in de resultaten die je met je website hebt behaald. Digital analytics is het vakgebied die zich bezighoudt met het vertalen van inzichten uit data. Hiermee kun je je (online)marketinginspanningen optimaliseren. Hou je je bezig met onlineadvertenties, contentmarketing, SEO of webdesign? Dan wil je …

Digital analytics geeft je inzicht in je succes! Lees verder »

online marketing customer journey analytics webanalyse

Welke metrics gebruik je voor customer journey Analytics?

In de customer journey zijn er verschillende metrics die je kunnen helpen bij het inzichtelijk maken van de klantreis. Met deze data kun je de customer journey optimaliseren om zo meer verkeer naar je website te generen en zo ook meer conversie. Maar welke statistieken leveren die inzicht en welke tools kun je daarvoor gebruiken. Lees snel de complete serie artikelen over alle metrics in customer journey.

online marketing online marktonderzoek en dataverzameling dataverzamelmethoden

Online marktonderzoek en dataverzamelmethoden

Dataverzamelmethoden voor online marktonderzoek Online onderzoek en dataverzamelmethoden Je wilt graag inzicht krijgen in het bezoekers/klantgedrag (customer insights) op je website. Om tot klantinzicht te komen heb je data nodig, die studenten computerstudie bieden. Een deel van deze data wordt automatisch gegenereerd aan de hand van zoek-, klik- en shopgedrag van bezoekers. Een ander deel …

Online marktonderzoek en dataverzamelmethoden Lees verder »

Big data en customer insights

Inleiding big data en customer insights Naast het online data verzamelen door actieve medewerking van mensen (online marktonderzoek) kun je ook op een passieve manier online data verzamelen. Hierbij wordt data verzameld op basis van surf- en klikgedrag van mensen zonder actieve medewerking. Online marketeers maken gebruik van deze big data die mensen maken door …

Big data en customer insights Lees verder »

online marketing Google Analytics GA webanalyse web analytics Alle Verkeer

Verkeersbronnen binnen Google Analytics

Verkeersbronnen binnen Google Analytics Er zijn verschillende verkeersbronnen binnen Google Analytics. Dit zijn de herkomstbronnen van de bezoekers van de website. Dit zijn de plaatsen waar de doorklikmogelijkheden naar de website staan. Binnen Google Analytics zijn er drie herkomstbronnen. Direct verkeer, verwijzend verkeer en zoekmachines. Daarnaast zijn er ook nog overige bronnen. Gegevens van verkeersbronnen bekijken …

Verkeersbronnen binnen Google Analytics Lees verder »

online marketing Google Analytics GA webanalyse doelgroepoverzicht

Google Analytics Doelgroep Overzicht

Rapport Doelgroep Overzicht Google Analytics Doelgroep Overzicht geeft de kerngegevens van je website. Gegevens van Doelgroep Overzicht bekijken Om de gegevens van Doelgroep Overzicht te bekijken ga je als volgt te werk: Kerncijfers Google Analytics Doelgroep Overzicht Aanmaken segmenten Door op segment toevoegen kun je in Google Analytics een dimensie selecteren die je wilt afzetten …

Google Analytics Doelgroep Overzicht Lees verder »

online marketing Google Analytics GA webanalyse doelgroepen doelgroep analyse doelgroepsegmentatie doelgroepsegmenteren

Google Analytics Doelgroep rapport Doelgroepen

Google Analytics Doelgroep rapport Doelgroepen Doelgroepen in Analytics zijn gebruikers die je groepeert op basis van een combinatie van kenmerken die betekenis hebben voor je organisatie. Een doelgroep zou uit niet meer kunnen bestaan dan de huidige kopers (neem gebruikers op die een of meer productweergaven hebben en sluit gebruikers uit die een of meer …

Google Analytics Doelgroep rapport Doelgroepen Lees verder »

online marketing Google Analytics GA webanalyse actieve gebruikers

Google Analytics Doelgroep Actieve gebruikers

Actieve gebruikers In het rapport doelgroep Actieve gebruikers kun je je gebruikers bekijken die de laatste 1, 7,14, of 28 dagen actief zijn geweest op je website. Het laat je de betrokkenheid zien van je bezoekers binnen een bepaalde periode. Gegevens van Actieve gebruikers bekijken Om de gegevens van Actieve gebruikers te bekijken ga je …

Google Analytics Doelgroep Actieve gebruikers Lees verder »

online marketing google analytics GA webanalyse rapportages

Overzicht Google Analytics rapportages

Overzicht Google Analytics rapportages Hieronder vind je een overzicht van alle Google Analytics rapportages. Door op één van de rapportages te klikken, krijg je een uitgebreide uitleg over dat rapport. Wat voor informatie kun je uit de afzonderlijke Google Analytics rapportages halen? Hoe stel je diverse parameters in. Wat zijn segmenten? Afzonderlijke Google Analytics rapportages …

Overzicht Google Analytics rapportages Lees verder »

online marketing Google Analytics GA webanalyse doelgroep lifetime value

Google Analytics doelgroep lifetime value

Lifetime value   In het Lifetime value rapport kun je de behaalde doelen/opbrengst per gebruiker op basis van een cohort(tijdsperiode) bepalen. Het Lifetime value rapport geeft je inzicht hoe waardevol je gebruikers zijn voor je organisatie op basis van lifetime-prestaties.  Je kunt per acquisitiekanaal (e-mail, sociale media of direct enz.) de klantwaarde van gebruikers bekijken. …

Google Analytics doelgroep lifetime value Lees verder »

online marketing Google Analytics GA webanalyse Cohort doelgroep

Google Analytics doelgroep Cohortanalyse

Rapport Cohortanalyse Het rapport Cohortanalyse geeft inzicht in een groep mensen (doelgroep) die binnen een bepaald tijdsvlak een bepaalde actie heeft afgerond. Een cohort heeft raakvlakken met een segment, maar heeft altijd een tijdcomponent in zich. Gegevens voor Cohortanalyse bekijken Je opent het rapport Cohortanalyse als volgt: Gegevens voor de Cohortanalyse zijn in alle Analytics- …

Google Analytics doelgroep Cohortanalyse Lees verder »

online marketing Google Analytics GA webanalyse conversieattributie

Conversieattributie Google Analytics

Conversieattributie binnen Google Analytics   Conversieattributie is het verschijnsel in Google Analytics dat een conversie op je website niet aan één verkeersbron is toegekend maar aan meerdere. Stel: een klant vindt je site eerst door op één van je Adwords-advertenties te klikken. Een paar dagen later komt de klant terug door via een sociaal netwerk …

Conversieattributie Google Analytics Lees verder »