Digital analytics

online marketing optimaliseren customer journey klantreis analytics

Optimaliseren van de customer journey

Het optimaliseren van de customer journey vergt de nodige tijd en inspanning. Er zijn verschillende modellen die je kunt toepassen om meer inzicht te krijgen in de customer journey. In dit artikel wordt ingegaan op de kwaliteitscirkel van Denning, het A/B testen en het ROAR model.

online marketing customer journey loyaliteitsfase (loyalty)

Customer journey loyaliteitsfase metrics (loyalty)

In dit deel van de serie artikelen over de customer journey wordt ingegaan op de verschillende metrics uit de loyaliteitsfase. Welke statistieken zijn belangrijk om inzicht te krijgen van klanten in de loyaliteitsfase? Klanttevredenheid, retentie, herhalingsaankopen, klantwaarde, abonnees. Welke metrics kun je gebruiken om meer te halen uit de loyaliteitsfase?

online marketingcustomer journey aankoopfase (purchase)

Customer journey aankoopfase metrics (purchase)

Welke metrics kun je gebruiken in de aankoopfase van de customer journey om meer inzicht te krijgen? De doelstelling is meer bezoekers naar je website te leiden en uiteindelijk meer conversie. Statistieken die kunnen bijdragen zijn o.a. bezoekers, bezoeken, herkomst bezoeken en bounce rate. Deze kunnen je helpen bij het verbeteren met het verhogen van je conversie

online marketing, internet marketing, webanalyse, web analytics customer journey overwegingsfase (consideration)

Customer journey overwegingsfase metrics (consideration)

In de overwegingsfase van de customer journey zijn er diverse metrics die je kunt gebruiken om meer uit deze fase te halen. Met deze statistieken kun je beter inspelen waar mensen naar opzoek zijn. Met deze informatie kun je zorgen voor dat er meer verkeer naar je website komt. Statistieken worden gebruik zijn bijvoorbeeld posities, kliklinks en CTR.

online marketing customer journey bewustzijn fase (awareness)

Customer journey bewustzijn fase metrics (Awareness)

In de bewustzijnsfase van de customer journey wil je graag weten waar je doelgroep naar opzoek is. Zijn ze op de hoogte van het bestaan van jouw website? Om dat inzichtelijk te krijgen zijn er verschillende metrics voorhanden. Je krijgt inzicht in o.a. bereik, views, betrokkenheid en time spent. Zo kun je beter inspelen op je doelgroep en de behoefte die zij hebben in jouw product of dienst.