SEO-structuur (SEO-spinnenweb)

Home » SEO » SEO-structuur (SEO-spinnenweb)
SEO-structuur; Site structuur onlinemarketinganalyse

De SEO-structuur (website structuur) is belangrijk voor zowel Google als je bezoeker. De pagina structuur van je website dient logisch en gestructureerd te zijn opgebouwd. Dit draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid voor je bezoeker en de zoekmachinevriendelijkheid voor Google.

De SEO-structuur van je website kan je het beste opbouwen als een soort van organogram. Je hebt een homepage met daaronder een aantal categorieën en eventueel sub categorieën. Onder iedere categorie staan de bijbehorende artikelen. Maak niet te veel sub categorieën aan. Des te dieper je in je website gaat, des te minder waarde geeft Google eraan.

Maar hoe geef je nu inhoudelijk vorm aan de website structuur? Hoe laat je zien dat je afzonderlijke pagina’s een samenhang in je gehele website? Wat is een goed opbouw van een SEO website structuur? In dit artikel beschrijf ik hoe je meer SEO-waarde aan je gehele website geeft door SEO-structuur.

Hoe geef je je website SEO-structuur?

In dit artikel geef ik je een aantal technieken en tips hoe je SEO- structuur geeft aan je website. Hierbij komen de volgende onderwerpen aan bod:

SEO-spinnenweb

spinnenweb onlinemarketinganalyse

Als je je website SEO-structuur wilt geven is het aan te raden je website als een spinnenweb te zien. Het SEO-spinnenweb kun je zien als een boek. Je website bestaat uit een x aantal losse pagina. Elke afzonderlijke pagina heb je geoptimaliseerd voor SEO. Maar wil je meer kracht aan je website in geheel geven, zal je moeten zorgen dat er een samenhang is tussen al die afzonderlijke pagina’s. Dit is het principe van het SEO-spinnenweb.

Ook Google kijkt naast jouw individuele pagina’s ook naar de samenhang tussen alle pagina’s van je website, je website structuur Een boek is opgebouwd uit hoofdstukken en paragrafen die worden samengevat in een inhoudsopgave en een index. Deze structuur wil je ook geven aan je website. Als je een samenhang hebt tussen je pagina’s zal Google dat zeker waarderen. Het collectief is sterker dan het individu. Met het SEO-spinnenweb verbind je de individuele pagina’s aan elkaar.

Kennisbank opzetten

Kennisbank onlinemarketinganalyse

Naast je berichten, artikelen en pagina’s is het opzetten van een kennisbank een must. Een kennisbank is een aparte sectie in je website. In je berichten, artikelen en pagina’s schrijf je content gericht op de actualiteit. In je kennisbank neem je artikelen op die meer gericht zijn op basiskennis en achtergrondinformatie gericht op het onderwerp van je website.
Naast dat een kennisbank je website meer body, achtergrondinformatie en daardoor ook meer autoriteit geeft, is het ook goed voor je vindbaarheid in Google.

Met een kennisbank geeft je ook weer extra SEO-structuur aan je website. Door een aparte sectie in je website op te nemen, bijvoorbeeld in de footer van je website, creëer je alsware een eigen Wikipedia binnen je eigen site.

Hoe maak je een kennisbank?

Verdeel je kennisbank in diverse categorieën en hang daaronder als artikelen over de basis van je website. Deze categorieën worden door Google steeds meer gewaardeerd naarmate er meer artikelen er in die categorie staan. Google zal de SEO-structuur herkennen van je kennisbank en in plaats van een URL de categorie en subcategorie tonen in de zoekresultaten. Door een goede SEO-structuur in je kennisbank ziet Google je categorieën als verzamelpunten/autoriteitspagina’s, omdat er veel informatie samen komt over hetzelfde onderwerp.

Maar daarnaast is een kennisbank ook goed voor terugkerende bezoekers. Met een kennisbank laat je bezoekers zien dat je kennis van zaken hebt en dus autoriteit hebt.

Het opzetten van een kennisbank vergt wel wat tijd om in te vullen. Maar het zal zeker ertoe bijdragen dat je beter zal scoren in de zoekresultaten van Google.

Interne links

Het gebruik van interne links zorgt ervoor dat je het SEO-spinnenweb structuur krijgt. Door interne links geef je de samenhang tussen alle afzonderlijke pagina aan. Als je een artikel hebt geschreven en in dat artikel benoem je een onderwerp waar je ook iets over geschreven hebt, kan je daarnaar toe linken. Op die manier creëer je een interne linkstructuur. Deze structuur zorgt ervoor dat Google jouw pagina’s makkelijker kan indexeren, omdat de interne link paden overal terug te vinden zijn. Dit geeft je website als geheel meer inhoud en zal door Google beter worden gewaardeerd.

Zorg dat je niet meer dan 2 a 3 links per pagina opneemt, want anders gaat Google het weer als linkspammen zien. En dat kost je weer strafpunten bij Google.

Breadcrumbs

SEO-structuur; Breadcrumbs onlinemarketinganalyse

Naast interne links kun je ook breadcrumbs of broodkruimelspoor op je website toepassen. Deze staan vaak bovenin de pagina van een website en geeft de bezoeker de mogelijkheid terug te gaan naar de subcategorie of hoofdcategorie.

Breadcrumbs of broodkruimelspoor zijn ook een vorm van interne links. Dus draagt ook weer bij SEO-spinnenweb. Ook de (hoofd)categorie krijgt weer meer waarde door de SEO-structuur.

Gerelateerde artikelen

Als je een blog of een artikel hebt geschreven, kun je daaronder ook een lijstje met gerelateerde artikelen van je website opnemen. Naast dat je laat zien aan de bezoeker wat je website nog meer te bieden heeft, is dit ook weer een vorm van interne links. 

Door het gebruik van gerelateerde artikelen geef je aan welke andere artikelen ook over hetzelfde onderwerp gaat. Google kijkt steeds meer naar de samenhang en context binnen je website. Door gerelateerde artikelen neem je daar proactief aan mee en Google zal je daarvoor belonen.

Inhoudsopgave van je artikel

Er is ook nog een andere vorm van interne links. Dat is door een inhoudsopgave van je artikel.

Als je een lange blog of artikel hebt geschreven met veel tussenkoppen (H2, H3…) kan je een inhoudsopgave aan je artikel toevoegen. Dit zijn interne links binnen je pagina.

Je voorziet je inhoudsopgave van zogenaamde anchorlinks, waarmee je direct vanuit de inhoudsopgave van je artikel naar een tussenkop kunt springen.

Naast dat een inhoudsopgave makkelijker is voor de lezer van het artikel, zorgt het ook voor meer SEO-waarde. Door intern te linken naar onderdelen binnen je pagina, kan Google ook segmenten van je pagina indexeren, aangezien er een direct link naar toe is. Deze zijn dan ook terug te vinden in de meta description van de zoekresultaten van Google. Er staat een directe link naar die tussenkop.

Extra aandacht voor bepaalde artikelen

Heb je een blog of artikel die minder goed loopt dan je had verwacht? Of heb je een zoekwoord die minder gevonden wordt? Of wil je gewoon extra aandacht voor bepaalde artikelen om ze een boost te geven?

Neem in sidebar (zijbalk) een menu op met artikelen die extra aandacht verdienen om te scoren in Google. Door deze extra aandacht zal je artikel minder snel dalen in de zoekresultaten en zelfs misschien wel stijgen door die extra aandacht.
Ook dit is een vorm van interne links en biedt dus extra SEO-structuur.

Wordpress plugins voor SEO-structuur

Welke plugins zijn er om meer SEO-structuur te geven aan je WordPress site?

Kennisbank

Om een kennisbank structuur op te zetten (de content ervan moet je uiteraard zelf creëren), kan je een plugin gebruiken om custom post type te maken. Hiermee maak je een nieuwe sectie in je WordPress-omgeving. Hieronder kun je kennisbank met categorieën indelen. Zo behoud je meer overzicht in je WordPress website.

Interne Links

Interne Links kun je ook automatiseren met een SEO-auto linker plugin. Hiermee kun je op basis van keywords je interne links automatiseren.

Breadcrumbs (broodkruimelspoor)

Om breadcrumbs te integreren in je WordPress site kun je diverse plugin downloaden. Heb je de plugin Yoast? Dan kun je breadcrumbs inschakelen binnen de instellingen van Yoast. Meer informatie over Yoast vind je op mijn artikel WordPress plugin Yoast.

Gerelateerde artikelen

Wil je onderaan je blog of artikelen gerelateerde artikelen weergeven dan kun je op WordPress diverse plugins vinden voor related posts. Hiermee kun je artikelen en posts groepen om ze zo te relateren aan andere artikelen.

Extra aandacht voor bepaalde artikelen

Als je extra aandacht voor bepaalde artikelen wilt, kun je met widget (in bijvoorbeeld een sidebar) een lijstje opnemen met artikelen die je een boost wilt geven. Deze kun je onder de aandacht brengen op pagina’s die wel goed lopen.

Tot slot SEO-structuur

Ik hoop dat bovenstaande tips voor SEO-structuur je enigszins verder brengt in het optimaliseren van je website. Houd er wel rekening mee dat het even tijd nodig heeft voordat Google alle veranderingen op je site opnieuw heeft geïndexeerd. Je kan google een handje helpen door je vernieuwde pagina’s te crawlen via Google Search Console. Wil je hierover meer weten lees dan mijn artikelen over Google Search Console Tool.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *